שוקדה בלהבות

שוקדה בלהבות





כמדי שנה בשנה, גם בפברואר הזה נקיים את מצוות העלייה לרגל אל הדרום האדום. הסינגלים הארוכים ורווי האדרנלין, התופרים רצועה חומה דקה בלב מרבדי הכלניות האדומים קוראים לנו מרחוק, ואנו, כמי ששמעו את שירת הסירנה, איננו יכולים לעמוד מנגד ונמשכים אל המנגינה הערבה.
ומה נשתנה השנה מכל השנים? ובכן, כפי שכבר התרגלנו בשנים האחרונות, קק"ל ממשיך לפנק אותנו שוב ושוב, והפעם - בסינגל חדש דנדש דרך יער שוקדה, שעד היום נודע בעיקר בקרב מטיילי ה"שבת עם המשפחה", כאזור שבו עוצמת הפריחה של הדרום האדום היא הגבוהה ביותר. כמובן שאנחנו נוסיף לו עוד כמה בונבונים קטנים בדרך חזרה לבארי.
כמו אחיו, סינגל בארי, יוצא סינגל שוקדה מחנות "לה-מדווש" בקיבוץ בארי, וגם הוא מאופיין ברכיבה גלית על שביל אדמה צר, ללא אבנים וסלעים שמקשים או עלולים להיות מסוכנים במקרה נפילה. עם זאת, סינגל שוקדה יותר טכני מבארי – אין מדובר במדרגות סלע מסובכות, אלה בעיקר ב"אמבטיות" של ירידות תלולות ואחריהן עליות קצרות אך תלולות לא פחות – רק מי שבעל שליטה גבוהה באופניים ויוכל לשחרר את הברקסים ולשמר את המהירות מן הירידה אל תוך העלייה, בלי "להישתל" בתחתית, יוכל לרכוב את כל המסלול בלי להוריד רגל.
נזכיר לכם שגם המטיילים הרגליים אוהבים את האזור, ובעונה זו הפקקים בדרך דרומה בשבתות, גדולים.  מומלץ בחום להתחיל לרכוב מוקדם בבוקר. כמו כן, השנה הקדימה הפריחה וכבר לקראת סוף ינואר היא בשיאה ואפילו מעט מעבר לשיא – בואו מהר לפני שייגמר!


 


 

הנתונים הבסיסיים

מרחק: 22.5 ק"מ
זמן:  2-4 שעות
קושי פיזי: קל-בינוני
קושי טכני: בינוני
קושי ניווט: קל-בינוני (הרוב מסומן וברור, למעט התוספת שלנו לפני החיבור חזרה לסינגל בארי)
טיפוס כולל: 200 מ' אנכיים
מפה: מפת שבילנט – "חבל בארי" (אינה כוללת את אזור שוקדה), או מפת סימון שבילים מס' 13, "מישור חוף הנגב" (אינה כוללת סינגלים).
מעגלי: כן.
GPS: קבצי GPS ב  http://tinyurl.com/ShokedaGPS.
הגעה לנקודת המוצא: נקודת המוצא הינה בחניית חנות האופניים "לה מדווש" בקיבוץ בארי. נוסעים לכיוון קיבוץ בארי, ומעט לפני שער הכניסה לקיבוץ נכנסים ימינה לחניה.




 

יוצאים לדרך

נצא לדרך ונרכב חזרה לאורך כביש הגישה לקיבוץ בארי, נחצה בזהירות מירבית את כביש 232, ונכנס מצד ימין בדרך שחוצה את הצמחייה, שם נראה שילוט של הסינגל שמאלה, ונפנה אליו לקטע סינגל מפתיע באיכותו, עבור סינגל הדחוס ברצועת צמחיה צרה, בין הכביש לבין הדרך התוחמת את השדות. לאחר מרחק קצר צומת סינגל משולט, שם נמשיך ישר עם הסינגל בסימון הכחול. לאחר כ-2.5 קילומטרים של תנועה צפונה לאורך הכביש, הסינגל מתעקל ימינה, עובר בתוך סבך צמחיה מקסים, וגולש לתוך מרבדי הכלניות ביער שוקדה ההולכים ומתעבים עד שאנו פוגשים דרך כורכר רחבה בלב היער (1).





עד כאן ייתכן שתהיתם בלבכם מה השטויות האלו שגיבבתי על סינגל טכני, אך אל פחד, מיד זה מגיע. השילוט הכחול פונה ימינה בדרך הכורכר, אך אנו נמשיך ישר עם הסינגל בסימון האדום אל לונה פארק מטורף של ירידות, עליות, ומגלשות טבעיות עם הרבה ירוק ואדום בעיניים ולאחר 2.6 ק"מ נוספים נפגוש זוג מבנים (2). מצד שמאל נראה באר עמוקה, מהסוג שמסתכלים פנימה, מתאמצים ומתאמצים ולא רואים את התחתית, ומצד ימין מבנה עתיק ובליבו בריכה גדולה ויבשה, העובר שיפוץ בימים אלו. ככל הנראה מה שאנו רואים אלו שרידים של באר אנטיליה – בבאר כזו מערכת מכנית שאבה מים באמצעות דליים מתוך הבאר העמוקה אל הבריכה שלצידה ואפשרה גישה נוחה אל המים לשתייה ולחקלאות.





נמשיך עם הסינגל ונרכב בו עד שלבסוף הוא עובר מתחת לכביש 232. מיד לאחר הכביש נפגוש דרך. אם אין זרימה בנחל משמאל, נרכב שמאלה ונפגוש את דרך הכורכר הרחבה בצידה השני, אם יש זרימה גדולה נפנה ימינה, שוב ימינה, נרכב בכביש מעל הגשר ונפנה ימינה לכיוון חניון רעים. כבר בתחילת הדרך נראה מבנה מצד שמאל –וסימון שבילים אדום הפונה שמאלה (3).





זוהי "באר רעים" הדומה בפעולתה לבאר הקודמת אותה ראינו, ואשר חודשה בימי המנדט הבריטי לטובת התושבים המקומיים. נרכב מכאן מערבה עם סימון השבילים האדום. השביל הצמוד למצוק סגור בגדרות וסרטי סימון, כנראה מסכנת התמוטטות, כך שבקטעים אלו נעבור מסביב. כשנגיע לקטע בו יורד השביל האדום אל ערוץ נחל גרר, נפנה שמאלה ונרד אל הערוץ במקום בו מעט יותר נוח לחצות אותו ונמשיך ישר לעלייה בגדה השנייה אל זוג מבנים דמויי פעמון (4). מבנים אלה הינם בורות מים מהתקופה הביזנטית. במקור היו בורות המים מתחת לפני הקרקע ומי הגשמים הוזרמו לתוכם, אולם במשך הזמן נסחפה הקרקע מסביבם וכעת הם חשופים כמעט לגמרי וניתן להיכנס לתוכם, מן הצד.





נפנה שמאלה בדרך ומיד נכנס ימינה ל"סינגל הכלניות", ולאחר מרחק קצר נפגוש פיצול בשביל ונפנה בו שמאלה. 1400 מ' לאחר כניסתנו לסינגל הכלניות נפגוש דרך רחבה. הסינגל ממשיך ישר וימינה, אך מצד שמאל נראה סינגל פחות ברור הממשיך אף הוא צפונה ונכנס אליו (5).





הסינגל מטפס ומתפתל בשטחים הפתוחים היפים ונרכב בו 1900 מ', עד שנגיע לפיצול כשמרחוק נראה את המפגש של הסינגל עם דרך רחבה, כאן נפנה ימינה לרכיבה בסינגל מסומן חזרה דרומה בכיף גדול, נחלוף בנקודה בה עזבנו את סינגל הכלניות ולאחר 120 מ', בפיצול, ניקח שמאלה ומיד לאחר מכן ימינה ונמשיך עד למפגש עם דרך רחבה בקצה השדות ונראה מימין את המשך סינגל בארי הקלאסי (6).




מכאן אנו רוכבים לאורך הקטע האחרון של סינגל בארי – קטע ארוך לאורך ערוץ נחל, ימינה בדרך כורכר, שוב ימינה בכביש הישן ואז שמאלה מסביב לבית הקברות למקטע סוכריה אחרון לפני שנוחתים חזרה בלה-מדווש, לסיום המסלול.



 

צילום וידאו ועריכה: ואדים לינצקי