XTR Di2 2015 – התרשמות

XTR Di2 2015 – התרשמות
(כי מישהו צריך לעשות גם את זה...)





מרוץ החימוש האין סופי בין אמריקה ליפן אחרי מערכת ההילוכים המעודכנת, הנכונה והחדשנית ביותר תפסה מפנה חד לפני מספר חודשים. אחרי שסראם האמריקאית יצרה שינתה את כללי המשחק עם מערכת 1X11 ההילוכים שלה ללא מענה משמעותי מהמתחרה היפנית, שימנו באה עם תשובה מחשמלת. לפני מספר חודשים חשף הענק היפני את התגובה המטלטלת שלו- מערכת הילוכים סופר חדשנית המבוססת על טכנולוגיית  ה-DI2 האלקטרונית ממערכות הכביש שלה. לא עוד תשובה נקודתית לטכנולוגיה/ פטנט כזה או אחר של המתחרה, לא עוד ניואנס של יחס העברה, פיצ'ר או צורה, אלה חשיבה חדשה ושוברת פרדיגמות, סטנדרט חדש נולד, סטנדרט ה-XTR DI2 !
ל-we:Ride ניתן הכבוד הענק לקבל את אחת ממערכות הפרוטוטייפ הבודדות בעולם לתקופת התרשמות (וניתוק כואב) של כשלושה שבועות משכרים. הרבה לפני השיווק הרשמי של המערכת בעולם, יצאנו בשליחות עיתונאית בינ"ל להביא לכם את אחת ההתרשמויות ארוכות הטווח הראשונות בעולם. אמנם לא מבחן, אבל בין לאומיים כבר אמרנו?





אז מה חדש ב XTR החדש?
למעשה שימנו השיקו שתי מערכות XTR חדשות, שתיהן מבוססות על מסגרת כללית זהה, שאחת נבדלת מהשנייה מאופן התפעול- מכני או חשמלי. שתי המערכות  מבוססות על קסטה של 11 גלגלי שיניים בדומה למערכות של סראם, כאשר השוני המרכזי בין המזרח למערב הוא במספר ההילוכים וביחסי ההעברה שונים וכן באפשרות להרכיב את המערכת על נאבה רגילה במקרה של היפנים. שלא כמו סראם שמבססת את מערכות ההילוכים שלה על פלטה בודדת בקראנק, שימנו מציע שלוש אפשריות: קראנק סינגל בעל פלטה בודדה, דאבל בעל שתי פלטות ואפילו טריפל שנותן אפשרות ל- 33 הילוכים. אבל השוס האמיתי בו נתמקד הוא כאמור המערכת האלקטרונית. רועי, המכונאופן הראשי של DAA יבואני שימנו לישראל הרכיב לנו לבקשתנו מערכת סינגל עם פלטה בודדה ושיפטר אחד על האופניים הפרטיים שלנו, זאת כדי שנתרכז רק במערכת ונתרשם ממנה באופי ובסגנון הרכיבה אליו אנו רגילים.






נתונים טכניים:
המערכת שקיבלנו מורכבת ממעביר אחורי עם מנוע סרוו קטנטן, סוללת ליטיום נטענת שמתחברת לתושבות הבקבוק תחת התושבת עצמה, מסך לד קטנטן על הכידון , שיפטר חשמלי, קסטת 11 הילוכים עם לב מקרבון, קראנק סינגל עם פלטה 36 ושרשרת 11 הילוכים. משקל המערכת כולה 1711 גרם, למען ההשוואה משקל מערכת XT זהה שפינתה את מקומה מהאופניים שלנו לטובת החשמלי המפואר הוא 1719 גרם. משקל הוא לחלוטין לא הפרמטר הנמדד כאשר בוחרים במערכת זאת, ליבבני המשקל יש את המערכת המכאנית הקלה עד כאב.





רכיבה:
מעבר לשוני הניכר במראה של המערכת הסופר אלגנטית הזאת שאין בה כבלים אלא חוטים, התפעול של המערכת זהה לחלוטין לתפעול מערכות רגילות, אפילו השיפטר החשמלי מייצר התנגדות קריספית ללחיצה ומלווה אותה בקליק מוכר. השוני המהותי הוא צליל ההעברה שמפיק המנוע הקטן מאחור, קראנו לזה צליל ה-XTR. ההעברה חלקה ומדייקת ביותר, גם תוך כדי לחץ חזק מאוד על הפדלים בכל אחד מההילוכים, והאמינו לנו אתגרנו אותה חזק בתחום זה. חדות ההעברה כמובן לא תלויה כלל בעוצמת הלחיצה למרות שבאפשרויות התכנון שנתייחס אליהן אפשר לשלט גם בזה. מאחר ואין מעורבות מכאנית, כיוון ההילוכים נעשה באופן פשוט ביותר בלחיצת כפתור ממסך השליטה בלי ריגולז'ים, החלפת כבלים ומכנאופנים אומנים. מערכת הסינגל רינג כמו זאת שהורכבה על האופניים שלנו, מורכבת כאמור מפלטה בודדה ללא מעביר קדמי, בשביל למנוע נפילות שרשרת שימנו עיבו וריבעו את כל השיניים, למראית עין נראה היה שזה לא יחזיק, אבל במבחן הטלטולים של השחור של קנדה השרשרת לא זזה. ככלל המערכת עבדה בצורה מדהימה, אבל ללא בולטות ניכרת על מערכות מעולות אחרות. אז מה כן?





העתיד הוא בתכנון
מעבר לכל סופרלטיב תפעולי כזה או אחר, יתרונה של המערכת החשמלית הוא האפשרות לתכנת אותה לכל קומבינציה אפשרית, הן בתחום התפעול הפיסי כגון שליטה בצדדים של השיפטרים, פונקצית הכפתורים ולהעלאה והורדה וכו' והן בתחום יחסי ההילוכים והמעברים בניהם. לדוגמא, אפשר לקבוע דבר פשוט כמו קצב קפיצת המעביר בין הגלגלש"ים, אחד כל פעם או בקבוצות של שניים או שלושה. או אפשר לקבוע דבר מורכב כמו הילוך מטרה לקטע מסוים, לדוגמא במסלול תחרות ידוע מראש שישולב בלחיצת כפתור ארוכה. או אפילו שימוש בשיפטר אחד או שניים לשליטה על שני המעבירים עם אפשרות לשינוי תוך כדי הרכיבה. דבר נוסף שניתן לשליטה דרך המערכת הוא הבולמים של פוקס, נעילות או מעברים בין מצבי פלטפורמה שונים בתכנון מראש בין שני הבולמים או לכל אחד תוך כדי רכיבה. אנו לא ניכנס לכל האפשרויות כי גם שלושה שבועות לא מספיקים ללמוד את המערכת על בורייה וגם כי המערכת  מאפשרת כל קומבינציית תכנון שרק תעלה על הדעת.







ומה עם הסוללה תיגמר באמצע המדבר?
תודו שהתכוונתם לשאול את שאלת המפתח... שימנו מצהירים על 100 שעות שימוש, בהתרשמות האינטנסיבית שלנו, לאחר שלושה שבועות הצלחנו להוריד פס אחד ממצב החיווי בסוללה. אולי לעשות את ה HLC ללא טעינה זה סיכון מיותר, אבל כמו שזה נראה מרוץ 24 יחזיק יופי. ככלל גם סוללת הטלפון נייד שלנו נגמרת, ואפילו סוללה של קוצב לב, במילים אחרות  צריך לדאוג לטעינת המערכת כמו שאנו דואגים לטעינה של המכשירים היום יומיים שלנו והכול אמור לעבוד אם לא יהיה קצר...






אז האם יש לנו כאן Game changer ?
מוקדם מידי לדעת, למרות שלדעתנו למתחרים מיקצוענים הסיכוי לכך לא רע אפילו בהשוואה למה שעשו סראם עם מערכת ה-XX1 בזמנו. הטכנולוגיה מרשימה מאוד, במיוחד אפשרות התכנון הבלתי נגמרת והתפעול יחד עם הדיוק מדהימים בדיוק כמו שהיינו מצפים משימנו. מה שנותר לנחש הוא עד כמה ישפיע המחיר ותוך כמה זמן שימנו יחלחלו את הטכנולוגיה לרמות הנמוכות והזולות יותר בליין שלהם.

 
XTR Di2    Shimano