KTM MACINA KAPOHO LT 273

 
KTM MACINA KAPOHO LT 273

יבואן: ד.ל.ב מוטוספורט, KTM ישראל

מחיר: 21,500 שקלים

 



 




איפשהו בשנת 1998 (כן הייתה שנה כזו פעם) נסעתי עם קבוצת רוכבי אופנועים לאיטליה, לבית הספר לאינדורו של יצרן אופנועי השטח KTM. שם נתקלתי בפעם הראשונה באופני שטח של יצרן האוסטרי.KTM  היו ידועים בארץ בזכות אופנועי השטח המעולים שלהם, והופתעתי לגלות שהם מייצרים גם אופניים.
אז KTM הם יצרן וותיק מאוד אשר מייצר אופניים כבר משנת 1964. לחברה ליין מוצרים רחב מאוד שחלק ניכר ממנו נבחן כאן במגזין. עם התפתחות שוק האופניים עם מנוע עזר חשמלי, והדרישה הגוברת בשוק הבית האירופאי, היצרן האוסטרי משקיע רבות בפיתוח דגמים אלה. כיום ליין המוצרים שלו כולל לא פחות מתשעה דגמים שונים של אופניים עם מנוע עזר חשמלי, למעשה מענה חשמלי לכל ז'אנר.           
הדגם במבחן שייך לזן החשמלי מסוג פדל-אסיסט, בשפת הלבנט- פידלת נסעת. אין מצערת, ואין כפתור קסמים, משמע עליך לדווש כדי שהמנוע החשמלי יכנס לפעולה. האופניים עומדים בתקינה הישראלית אירופאית - הווה אומר מנוע של 250 וואט ומהירות מקסימלית של 25 קמ"ש.




 




       






 


 









שלדה וחלקים בולטים
KTM עשו עבודה טובה בהטמעת המערכות החשמליות בשילדה. המנוע קומפקטי ועטוף במגן מנוע. המנוע והסוללה מוקמו נמוך בשילדה, נאמנים לרצון להשיג מרכז כובד נמוך ככל האפשר. האופניים שקטים ברכיבה, עדות לאיכות הביצוע עם תשומת לב לעיגון החיווטים השונים.
בצבעי שחור כחול האופניים נראים מצויין, אהבתי את תשומת הלב לפרטים קטנים כגון מגן בוץ  לבולם האחורי. ההשגה היחידה היא לגבי הסוללה שעדיין לא מוטמעת באופן מלא בתוך השלדה. לטעמי עדיף היה אם KTM היו מטמיעים את הסוללה באופן מלא בשילדה, לטובת מראה נקי ומרכז כובד נמוך עוד יותר.
השלדה בנויה על בסיס מתלה ארבע זרועות בתצורת ציר יחיד עם מהלך של 160 מ"מ מלפנים ומאחור כאשר על השיכוך אמונים זוג בולמים של רוקשוקס, בחזית היארי ומאחור מונרך. השלדה מאמצת גם את תקן ה-BOOST  (ציר 148 מ"מ מאוחר ו 110 מ"מ מלפנים) לטובת הכלה של גלגלים שמנמנים בתקן 27.5 פלוס.
הגלגלים מביתKTM  ברוחב של 27.5 פלוס כאמור (הנפוץ מאוד בכלים המחושמלים) נעולים בצמיגי נובי ניק מבית שוולבה ברוחב 2.8 אינץ' - החישורים והצמיגים שניהם מותאמים לטיובלס. מערכות הינע מבית שימאנו עם קסטה בעלת 11 הילוכים וגלגל שיניים יחיד בקראנק.
על העצירה מופקדים מעצורי  SLXגם הם מבית שימאנו עם רוטורים בקוטר 180 מ"מ – בחירה מעט מפתיעה. הייתי מעדיף שעל מכונה במשקל 23.2 ק"ג ומהלך מתלים של 160 מ"מ יהיו מעצורים בעלי 4 בוכנות או לפחות רוטורים מוגדלים בקוטר 203 מ"מ.
אוכף מצויין שלSelle Italia , ומוט אוכף מבית KS בעל חיווט חיצוני ומהלך 100 מ"מ משלים את החבילה.




 





      









  
מנוע סוללה ושאר ירקות
האופניים מצוידים במערכת העדכנית מבית בוש הPERFORMANCELINE CX אשר כוללת מנוע, סוללה, תצוגה ויחידת שליטה על מצבי המנוע על הכידון.
יחידת השליטה מאפשרת מעבר בין ארבעה מצבים ECO, TRAIL,SPORT  ו–BOOST , כאשר הנדידה בין המצבים השונים קובעת את עוצמת  הסיוע של המנוע. התצוגה נוחה וברורה, מציגה מהירות מצב סוללה ונתונים נוספים בדומה למחשב דרך במכונית פרטית.
טווחי נסיעה היא שאלה שתמיד נשאלת כשניגשים לאופניים חשמליים. התשובה לכך אינה חד משמעית, והיא מושפעת בין השאר ממשקל הרוכב, תוואי הדרך, כמה מטפסים במהלך הרכיבה וכו'. עם זאת ניתן לומר בצורה גסה שבמצב BOOST  נגיע לטווח נסיעה של 20-25 ק"מ ואילו במצבECO  ל 60-80 ק"מ.
באופן אישי הפריע לי שלסוללה אין חיווי באחוזים, אלא רק ב 5 קווים שמציינים את מצב הסוללה. כאשר מופיע הקו האחרון, אינך יודע אם הסוללה באחוז ה-20, או שמא עומדת לגווע. עם זאת, מחשב הדרך המציג נתון משוער של טווח הנסיעה שנותר, שבסה"כ נתן תחזיות די מדוייקות במהלך המבחן.
אגב סוללה – הסוללה של בוש קטנה יחסית. משקלה 2.5 ק"ג, והיא ניתנת להסרה בקלות. בזכות גודלה (או נכון יותר קוטנה), רוכב שמעוניין בכך יכול לשקול רכישה של סוללה נוספת ולשאת אותה בתיק הרכיבה כדי להשיג טווח נסיעה נוסף (או יומיים במדבר).
בנוסף יחידת השליטה מציעה כפתורWALK- ASIST , שכשמו כן הוא - בלחיצה עליו האופניים נוסעים לצידך. מתבקש, שכן לא קל לצלוח מכשול טכני בהליכה בעלייה עם אופניים שמשקלם 24 ק"ג.




 


 


ריקוד המכונה ותובנות
ברכיבה הראשונה שמתי פעמי לאזור להב, בואכה סינגל רימון וסביבתו. רכיבה נהדרת של 54 ק"מ על 1200 מטר טיפוס, ומהירות ממוצעת של 18.3 קמ"ש, השאירה את הסוללה עם מעט יותר מ20 אחוז!!! נתונים מצויינים.
ההתרשמות הראשונית הפתיעה לטובה. האופניים מציבים את הרוכב בישיבה זקופה ונוחה. המנוע נכנס לפעולה מייד עם הדיווש ללא שהיות, כך שהכח זמין לתיקול כל מכשול טכני. למנוע יש איוושה קלה, והוא עשוי להיות נוכח באזני חלק מהרוכבים. לי זה לא הפריע, ועם הזמן הרעש פשוט נשכח.
אפרופו מכשולים, רובנו רגילים להניף גלגל קדמי כדי לתקל סלע או מכשול גבוה. אם תנסה להניף גלגל קדמי בכח הגוף תגלה מהר מאוד שזה עלול להתיש. השיטה בKTM שונה - בגלל המשקל ובזכות העוצמה שעומדת לרשותך צריך פשוט לבחור קו ולדרוס. האופניים יעשו את כל השאר...
האופניים זורחים בסינגל. הצמיגים הרחבים (2.8 אינצ') ומתלי ה160 מ"מ, דרסו כל מה שהיה לשטח להציע. תוך כדי הרכיבה הבטחון והמהירות גדלים, ובזכות אותם מתלים וצמיגים אני מתחיל לבחור קווים בסינגל שאותם לוקחים רק בירידה מהירה - פשוט תענוג... בברמים של להב אני מעז כל פעם להגדיל את המהירות ולהשכיב את האופניים נמוך יותר לתוך הסיבוב, וזאת בזכות האחיזה שמאפשרים הצמיגים הרחבים - כיף גדול.
תוך כדי המבחן תובנה פשוט היכתה בי. חישבו על זה כך - האופניים שאנו רוכבים עליהם הם בדרך כלל סוג של פשרה. אם אתה רוכב סינגלים שגם רוצה לטפס מדי פעם וגם לכסות מרחקים, אתה נאלץ להתפשר למשל, ברוחב הצמיג - כדי להשיג גלגול מהיר יותר, או בגאומטריה ובמתלים - כדי שתוכל לטפס בצורה סבירה.
באופניים עם סיוע של מנוע חשמלי, אתה יכול "להביא" לשטח מתלים ארוכים וצמיגים רחבים בלי הצורך "לסחוב" אותם איתך בעליות. וזה, רבותי, מאפשר אחיזה גבוהה יותר ואפשרות לצלוח קטעים טכניים במהירות גבוהה יותר - פשוט תענוג.



 







את הרכיבות הבאות שלי מיקדתי בשטחים טכניים ומסולעים. המטרה הייתה לבדוק את יכולות האופניים במורד. ובכן, עודף המשקל בירידות כמעט ואינו משפיע, אלא רק במקטעים סופר טכניים. שם אופניים ללא מנוע עשויים להיות מעט מהירים יותר. עם זאת ברגע שיש קטע קצר שמאפשר פידול האופניים טסים ומדביקים את הפער.
בסיכום הכללי הייתי מהיר יותר מנתוני הסטרבה שלי בפארק קנדה, כולל השחור והפרסה.
ומה עם רכיבה אגרסיבית בעליות? במהלך המבחן ביצעתי רכיבה שכללה את השטחים שבין סינגל חדיד לשוהם, ממזרח לכביש 6.
בשטח זה ישנם סינגלי אופנועים שרוכב אופניים ממוצע (וגם מעבר לו) לא יוכל לתקל בעליה, וזאת מפאת השיפועים והדרדרת. פתאום בזכות תוספת הכח ניתן לטפס בסינגלים כאלו - זה כרוך במאמץ רב, אבל המבטים הנדהמים של האופנוענים בסביבה יספקו לכם עידוד נוסף...



 








דגשים לביצוע
תהליך האקלום של רוכב על אופניים "רגילים" במעבר לחשמלי הוא קצר. ההבדלים בניהוג ובשליטה הם כמעט מינוריים אבל כדאי להכיר אותם.
למדתי שאין כל צורך לעשות שימוש במנגנוני פרו-פדאל, בעליות ובכל. רצוי להשאיר את המתלים במצב פתוח כל הזמן, שכן המהירות גבוהה יותר ומצבי הביניים פוגעים בעקיבה של הגלגל על פני השטח.
לכל מנוע חשמלי קדנס אידאלי שבו הוא במיטבו - שם המנוע מפיק עצמה מקסימלית וגם משמר טווח סוללה אופטימלי. שמחתי לגלות בתצוגה חיווי המציין מתי יש להוריד\ להעלות הילוך - מעולה ושימושי.
סוגייה נוספת שעלתה היא לחץ האוויר בצמיגי ה 27.5 פלוס. ההמלצות שקראתי נטו לכיוון 12-14 PSI באחורי. מצאתי שהמלצות אלו טובות לשטח חולי. לאזורים מסולעים הייתי ממליץ על 14-18 PSI באחורי, כדי להימנע מדנטים.




 

 

סיכום- למי הKAPOHO LT מתאימים?
אם נתייחס לעולם אופני השטח כפי שאנו מכירים אותו היום, אופני 160 מ"מ אמורים להתאים לרוכב אינדורו מסוקס חובב סלעים וזמן אוויר, שכדי להשיג את אלה יתפשר על יעילות דיווש ויכולת טיפוס.
אלא שכאן בעולם הסיוע החשמלי, בזכות המנוע, האופניים מטפסים מצויין ולכן יכולים להתאים למגוון רחב יותר של רוכבים. אם להשתמש בלשונו הפיוטית של חבר לרכיבה: "אם כבר חשמלי - אז להתפנק".
אז אם אתם רוכבי סינגלים ומחפשים מכונה שתתן לכם יכולת לתקל אותם במהירות, אז ה-KAPOHO מבית KTM הם זוג שבהחלט שווה לך לשקול. שילוב של מתלים ארוכי מהלך, גלגלי 27.5+, ומערכת מצויינת מבית בוש, יאפשרו לכם ימי רכיבה ארוכים בסינגלים ומחוצה להם.






 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם