הג'ירו ד'איטליה- אי של שפיות ורודה

הג'ירו  ד'איטליה- אי של שפיות ורודה


אתמול התקיים אירוע הפתיחה של מירוץ האופניים השני בחשיבותו בעולם. רבים אומרים כי הוא היפה והקשה משלושת ה'גראנד טורים' המתקיימים מדי שנה באיטליה, צרפת וספרד. מבחינה ספורטיבית הם זהים באופיים ומבנם. הג'ירו הוא השני במדד היוקרה אחרי הטור הצרפתי. הכל עניין של הוצאות השיווק, חוזק המותג ושווי החשיפה לנותני החסויות. אח"כ באים הרוכבים. רכיבת כביש  היא ענף עם ותק משמעותי מעל מאה שנה ומושכת עניין רב בקרב מאות מיליונים חובבים נלהבים.




ה'גראנד טורים'  האלה אלו שלושה אירועי הסבולת המשמעותיים ביותר בספורט כולו. התובעניים ביותר והמורכבים ביותר.
הג'ירו חוגג השנה את שנתו המאה ואחת במרוץ מירושלים לרומא בברכת האפיפיור, משרד התיירות והשרה.
כ 3,500  קילומטרים על פני כ20 מקטעים והרבה אתרי סקי ופסגות תלולות לכבוש בדולומיטים, האלפים והפירינאים. אירוע אופניים המתקיים בכל תנאי מזג אוויר. מזג האוויר השבוע כאן בהחלט מהווה אתגר לרבים מהם למרות היות הקטעים בינוניים בדרגת הקושי.
חשוב להדגיש כי זו פעם ראשונה בתולדות שלושת הטורים שהוא יוצא את גבולות אירופה.  פעם ראשונה לאירוע בסדר גודל כזה בישראל. עם מעל 600 כתבים מרחבי העולם שיחצו את המדינה בעקבות הוורוד וורוד הזה מחיפה דרך זיכרון יעקב היישר לאבן גבירול ושד' רוטשילד בואכה טיילת יפו תל אביב.  למחרת מבאר שבע לאילת. נא להתנהג בהתאם.





קשה להבין את המורכבות הלוגיסטית של אירוע מתגלגל שכזה. אלפי קילומטרים שיש לסמן בבירור,  לנטרל ולסמן מפגעים אפשריים, גדרות הפרדה וחסימת צמתים.
נדרש תכנון קפדני לנתיבי גישה ומסלול שיתאים לכל 100 רכבי נותני החסות שלפני הרוכבים ורכביהם. לא נזכיר כרגע את מורכבות הבטיחות וביטחון של אירוע מתגלגל שכזה בכלל, ובישראל בפרט.
כל יום רכיבה מלווה גם בשני מסוקים כל מהלך המירוץ ומספר אופנועי צילום כ 5 שעות מדי יום.
מעבר לכך יש לדאוג לסידורי האירוח של המשלחות, אנשי ההפקה והמדיה לאלפיהם.
לכל רוכב יש בממוצע 4 זוגות אופניים. זה אומר שנחתו כאן כ800 זוגות אופניים ובחוסר התאמה איתם עוד אלפי גלגלים וציוד מתכלה במשאיות עמוסות ציוד נוצץ וקרבון.
יש גם את אוטובוסי הקבוצות, רכבי הליווי של הקבוצות, של המארגנים והקומיסרים, הצוות הרפואי ונותני החסויות. לכל אלה צריך כל יום מקום נוח לגישה,  הגעה וחניה  עם התארגנות בבוקר הזינוק וכמובן פינוי מהיר בערב הסיום. ההפקה עצמה מונה כדבעי כמות ציוד אדירה של במות, עמדות וקרונות שידור המתנייעים לאורך כל ימי המרוץ ובעקבותיו, כמו להקת דגים מסונכרנת.



אופניים בלבנט
המאמץ השיווקי בפרסום המרוץ נראה משמעותי ונוכח בכל ערוצי התקשורת. ציפיתי לקצת יותר וורוד מסביב ועל החומות. אולי זו סתם ג'ירופוביה מוורוד של מישהו בעיריה או משרד לענייני משהו.
אתמול שודר בשידור חי לעולם כולו טקס הפתיחה מירושלים.  כל עיתוני הספורט ועיתוני איטליה  צבועים ורוד. הצבע המרענן הרשמי של הטור האיטלקי.
יה מרגש לצפות לרגע-קט של שעה וחצי בטקס רשמי המשודר לעולם. טקס ללא נאום של השרים לעניני חוסן לאומני לקהל אלקטורלי פוטנציאלי. על זה נאמר לא אחת "כפיים..".
מכמות הפעמים שנשאלתי אם אני משתתף במרוץ ניתן ללמוד על חוסר ההבנה בציבור. בלי להיעלב. מסתבר שכל מה שצריך זה רגליים מגולחות ואתה ברמות הגבוהות ביותר.. 
אפילו ב"הארץ" זוכה היום המרוץ לכותרת ראשונה רק בעמוד 26 וגם זו ענינה מפת חסימות הכבישים.
ניתן להבין את הפער בין גודל האירוע לקוטן העניין בו.  לפחות במדור הספורט יש סיקור נחמד.



And there comes the "But.."

אבל אתמול ניטע שתיל על אבן פינה!  מדובר במהלך היסטורי ומשמעותי ביותר במבחן גודל ההישג. שתיל שבתקווה יכה שורשים במשך כמה עשורים ובהמשך יכה גלים וייהפך לתחום נוכח ומשמעותי בישראל. זה לצד תשתיות מתאימות שיש להמשיך לפתח בערים ושכונות מתחדשות. מודעות וחינוך  משמעותי לספורט ותרבות ספורט. קיום פרויקטים של רכיבה שיתופית דוגמת OFO, מובייק ותל-אופן.



עוד זרע שהונח השנה באותו הקשר דו-גלגלי היא הוולודרום שייפתח בישראל עוד מספר חודשים. ענף חדש בארץ המקובל בעולם המערבי, רכיבת מסלול פרקט אליפטי. בשעה טובה לרך הנולד. עוד אי קטן של שפיות בהיקף 250 מטר בהדר יוסף.
לג'ירו השנה תצטרף הקבוצה המקצוענית היחידה בישראל,Israel Cycling Academy . מרגש לראות כי בקו הזינוק היום עומדים בסגל הקבוצה גם שני צברים מבטיחים, גיא שגיב וגיא ניב.  זו הקבוצה היחידה ללא שם מסחרי של נותן החסות העיקרי שלה. זה כנראה כחלק מהחזון הכללי של בעליה הנמנה בין היתר עם התורמים לוולודרום המוקם. הוא גם הרוח החיה והמממנת מאחורי הבאת הג'ירו לכאן. מסופקני אם ללא הרוח הגבית החזקה שלו לעניין, מעבר לתרומה הנאה, היה מוקם כאן ההיכל האליפטי בעל המבנה האפוקליפטי.
רצוי להסתכל על העובדה שאלפי רומאים צובאים היום שוב על חומות ירושלים בהסתכלות רחבה מעבר לספורט . קורה  כאן משהו היסטורי וגדול מהחולצה הוורודה. כמיליארד אנשים צפו אתמול בשידור-חי ויעשו כן בשלושת הימים הללו בכל ערוץ ומדיה אפשרית. מאות מיליונים שיקבלו קורטוב ישראלי טוב שאינו נגוע באיומי שונים, אסטרטגיה, קלסרים בפרסית או סכסוך כלשהו.
אין ערוץ שלא משדר את המרוץ החשוב הזה. המון רב בכל העולם ייהנה ממנת שפיות של נופי ישראל ורחובותיה. בתור פועל-יוצא של הגעת התחרות לכאן זה הישג משמעותי ביותר לתדמית טובה יותר.

בהצלחה לכולם.
 
 


 
Giro 2018