סמרתון 2018- סיכום יום 2

מהפך במזג האוויר, שטח במצב מושלם ומלחמה על שליטה.

סיכום היום השני של סמרתון 2018

צילומים:
מערכת RunnerScanner: יואב לביא, תומר פדר, מרכוס שוונהולץ
Igor Schifris
שחף הבר

אם הסטייג' הפותח של סמרתון 2018 היווה הצהרת כוונות ברורה וחד משמעית לניצחון כללי במרוץ עבור צמד המובילים עומר כצמן ונועם שילר, הסטייג' השני בא להנציח זאת עבורם.
אחרי לילה גשום עם תחזיות קודרות על שיטפונות כבדים בהרי אילת, חשש ממשי לקיצור הסטייג' ודחייה בשעת הזינוק, היום השני של סמרתון 2018 לקח את הרוכבים במזג אוויר מושלם לסטייג' הקשוח, הארוך והמרכזי בסמרתון 2018- 76ק"מ של נוף מדברי מדהים עם טיפוס מצטבר של 1230 מטרים.

לאחר הזינוק מאזור פונדק יוטבתה, יצאה הפעם דבוקת הרוכבים דרומה בזינוק מתגלגל ורציף ובקצב גבוה מאוד לקטע מישורי לכיוון נחל יוטבתה בואך מעלה שחרות. עננות כבדה ומזג אויר סגרירי מאוד הביאו את דבוקת הרוכבים המקובצת לתחתית המעלה כשהפעם הכיוון הוא למעלה. מאבקים בראש הפלוטון ממקמים את חוליית החוד ראשונים בעליה. שילר וכצמן יוצאים לסטייג' השני עם יתרון קטן מאוד של 48 שניות על המקום השני, אבל ברור שאין בכוונתם לוותר לצמד הרודפים אמנון ישראלי ויואב דרור. בקטע הסינגלים של שביל ישראל לאופניים אחרי מעלה שחרות לכיוון מעלה זוגן, צמד המובילים עובד בטקטיקה מדהימה, כפי שהעיד עליהם אמנון ישראלי ולא נותן לצמד הרודפים לעקוף או לגשר על הפער. לנקודת ההאכלה הראשונה אחרי 28 ק"מ של רכיבה מגיעים שני הזוגות המובילים בפער של כדקה אחד מהשני. 5 דקות אחרי המובילים מגיעה דבוקת הרוכבים המרכזית עם גל צחור ונדב לוגסי מובילי קטגורית המאסטרס, גיא כפתורי ודביר אלמוג, עמוס גרי יחד עם זוהר גלילי מובילי הגרנד מאסטרס ודוד רזניק ואליעד דניאל שנראים נחושים מאוד היום.

קטע התשה ארוך וקשה של 15 ק"מ על דרכי ג'יפים רחבות עתירות קורדרוי בבקעת עובדה מוציא מהצמד שילר/ כצמן את המיטב ומתחילים להיווצר פערים ניכרים יותר בין שני הזוגות המובילים והדבוקה הרודפת. אחרי עליה קשה להר ברך, הנקודה הגבוהה של היום בגובה 790 מטרים מעל פני הים הרוכבים מקבלים את ההילייט של הסטייג' השני בצורת סדרת סינגלים זורמים ומהירים בירידה עד לראש מעלה סיירים. מזג האוויר בשלב זה כבר מושלם ותנאי הקרקע שספגה את גשמי הלילה הם לא פחות מחלומיים.
את מעלה סיירים יורדים שילר וכצמן בנחישות ובמהירות ומסיימים אותו כשהפער מהצמד ישראלי/דרור כבר עומד על כ 3 דקות יקרות מפז לקראת מה שנראה כמו נצחון גם בסטייג' השני. הדבוקה הרודפת מתחילה גם היא להיפתח וגם שם מתפתחים פערים בין הזוגות. היום הוא היום של אליעד דניאל ודוד רזניק הוותיקים, הם פותחים פער ניכר מכפתורי/ דביר אך דרוש להם פער של יותר מ 4 דקות על מנת לזכות במקום השלישי הכללי. השינוי במזג האוויר היום הפך לכוכב הסטייג' השני של סמרתון 2018, ואפילו נחל עתק שלרוב מדושדש קיבל את הרוכבים למקטע זורם וכיפי לכיוון אתר נמרה וקו הסיום בכפר התחרות על גדות האגם בפארק תמנע. את קו הסיום חוצים בבטחה שילר וכצמן בזמן של 03:27:03, שלוש דקות אחריהם חוצים את קו הסיום יואב דרור ואמנון ישראלי. 10 דקות ו 45 שניות אחרי המובילים מגיעים במקום השלישי היום אלעד דניאל ודוד רזניק, אך בפער של פחות מדקה אחריהם מגיעים במקום הרביעי גיא כפתורי ודביר אלמוג ומצליחים לשמור על הפער מאתמול ולהישאר במקום השלישי הכללי.

בקטגוריית הגברים, ראשונים סיימו כאמור נועם שילר ועומר כצמן בזמן של 03:27:32. במקום השני אמנון ישראלי ויואב דרור בזמן של 03:30:23. במקום השלישי סיימו היום אליעד דניאל ודוד רזניק בזמן של 03:37:48, אך כאמור לא הצליחו לגשר על הפער מהצמד כפתורי/ אלמוג שממשיכים לשמור על המקום השלישי הכללי גם אחרי הסטייג' השני.
בקטגוריית הנשים סדר ההובלה לא השתנה אחרי הסטייג' השני. את היום סיימו גם היום ראשונות מורן פלר ואולה אוסטרובסקי בזמן של 04:47:31. שניות הגיעו אמנדה גנז ושלומית בן עיש בזמן של 05:19:43. את שלישיית המובילות סגרו נוגה לייטר וענת חן בזמן של 05:22:38.

בקטגורית ה 40+, נדב לוגסי וגל צחור ממשיכים להראות דומיננטיות מובהקת ושומרים על קצב חזק מאוד לאורך כל הסטייג' עד לנק' הסיום. הם חוצים את קו הגמר במקום החמישי הכללי בזמן מעולה של 03:40:50 ושומרים על מיקומם בראש קטגורית המאסטרס. גיא באומל ומורן מיינץ מ CCC סבלו אתמול מיום יחסית חלש כפי שהעידו, ובאו עם כוונה לעבוד קשה ולגשר על הפער שנוצר אחרי הסטייג' הראשון. אך למרוץ חוקים משלו ופנצ'ר כבר בשלבים המוקדמים מעכב אותם וגורם להם לעבוד קשה מאוד על מנת לשמור על הפער ועל מיקומם הכללי השני בקטגוריה בזמן של 03:48:16. במקום השלישי מסיימים היום שביט כוכבי ואמיתי כהן בזמן של 03:50:28 ומתמקמים במקום השלישי הכללי בסוף הסטייג' השני, אחרי שרועי הקר וחגי ענבי מסיימי הסטייג' הראשון במקום השלישי סבלו מסדרת תקלות לאורך כל הסטייג'.

בזוגות המעורבים לקחו את הניצחון היום מעין גיל וגיל כהן בזמן של 03:37:40, במקום השני הגיעו עדי וויניגר ודורון אמיץ בזמן של 04:20:54, במקום השלישי מתייצבים היום עדי מידן פרילינג וחנוך רדליך בזמן של 04:28:37. הדרוג הכללי בקטגוריה זוכה לריענון אחרי יום התחרות השני ובמקום הראשון הכללי ניצבים מעין גיל וגיל כהן, במקום השני עדי מידן פרילינג וחנוך רדליך ובמקום השלישי עדי וויניגר ודורון אמיץ.

בקטגוריית הגרנד מאסטרס, גם היום הצמד עמוס גרי וזהר גלילי עבדו בנחישות ובקצב גבוה. הם חוצים את קו הגמר במקום השמיני הכללי בזמן 03:46:25 ושומרים כמובן על מקום ראשון כללי בקטגוריה. גם היום במקום השני ניצבים גיל אולשינסקי וגיל קאשי 03:53:12. את השלישיה הראשונה סגרו גם היום רפי ניב ויעקב כהן בזמן 04:04:25.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

סטייג' 2 סמרתון 2018, חוויית משתמש צחי אוחובסקי

אל הQueen stage של הסמרתון 2018 התעוררנו אחרי לילה של גשם בלתי פוסק, ואזהרת שיטפונות. ולמרות זאת, אחרי עיכוב של שעה המרוץ הוזנק כמתוכנן. אחרי מעט מישורים ועליית חימום קצרה מצאנו את עצמנו בתחתית מעלה שחרות אותו ירדנו אתמול. כ400 מטר טיפוס על כ5ק"מ, עם הרבה אבנים ודרדרת. למזלנו הגשם עשה עבודה והמצב היה הרבה יותר טוב מאתמול, כך שרוב העלייה הייתה רכיבה, לפחות עבור הרוכבים החזקים והטכניים יותר. אחרים צעדו דקות ארוכות. בסיום העליה התחברנו לשביל ישראל לאופניים לכיוון דרום, שביל מוכר שתמיד מהנה לרכוב בו והפעם התנאים היו טובים מהרגיל. לאחר טיפוס למצוק, ירידה מהירה בנחל זוגן ומישור קצר ומדושדש הגענו לתחנת הריענון הראשונה.

משם מושך השביל דרומה לכיוון באר מלחן. שביל קורדרוי מתיש שהופך לערוץ נחל מדושדש. למרות התנאים הטובים ושלוליות המים המרעננות הרגשתי חולשה יחסית והורדנו מעט קצב. בשלב זה מספר זוגות שעקפנו בעליה, עקפו אותנו בחזרה. המסלול המשיך דרומה דרך נחל מתק היפהפה, וטיפוס בסינגל הר ברך. אחד היפים. הירידה מהר ברך הייתה במצב מעולה ומשם הסינגל תופר דרומה במגמת ירידה תוך חציית ערוצי נחל, ועם הרבה עיקולים מהנים, ובקצהו, כ 53ק"מ מהזינוק, חיכתה תחנת הריענון האחרונה להיום.

בשלב הזה כבר מתחילים להריח את הסוף. הירידה לכיוון נחל עתק מהירה וטכנית, חלקה בסינגל מדהים ורובה בשבילים רחבים, עם מספר טיפוסים בלתי צפויים. הנוף עוצר נשימה והאדרנלין בשמיים מהטיסה בירידה. בהמשך מספר ק"מ מהירים בדשדש בערוץ נחל מתק ורחם, ופתאום הפתעה. בצד חונים שני רכבים, ולעברנו רצים נימי וורן עם מגש עמוס בכוסות בירה, בילטונג (בשר מיובש בסגנון דרום אפריקאי), נקניקיות ובייקון צלוי. מה שנקרא "נווה מדבר". אנו עוצרים להתרעננות, ומשם ממשיכים במהירות גבוהה חזרה לפארק תמנע. עלייה אחרונה קצרה תלולה, ירידה מהירה, קצת מלכודות חול, וסיום מהיר לתוך כפר התחרות. כשחזרנו השמש כבר הכתה די חזק והספקנו לשכוח את צינת הבוקר. יום שהתחיל עם דרמת מזג אוויר וחששות מסכנה מוחשית לשלום הרוכבים, הפך לאחד הימים היפים והמעניינים לרכיבה בתולדות הסמרתון. אין כמו המדבר!

חווית משתמש סטייג׳ 2 סמרתון 2018, יונתן יתום

מאדר פאקר איך לא שמעתי על זה קודם?!

בהחלטה יחסית ספונטנית בזכות ביטול של התחייבויות קודמות, נרשמנו גיא בר ואני ברגע האחרון לסמרתון 2018. לא כלכך ידעתי למה לצפות, גם בגלל שלא יצא לנו להתאמן כלל וגם כי מעולם לא זינקתי לתחרות מרתון או סמי-מרתון, ועוד 3 ימים רחמנא ליצלן? לא עלינו בע״ה.
את הסטייג׳ הראשון אמנם סיימנו במקום מכובד יחסית אבל רכבנו רע ביחס לפוטנציה(אל). היום זינקנו לזינוק ״עאלק״ מתגלגל של רכבת שדהרה אל הלא נודע. החלטנו באופן דיי ספונטני לשחרר קצת מהגז ולהיכנס לקצב אט אט (הכל יחסי) ואחרי חימום עמוק וטוב הגענו למעלה שחרות שזכה בגשמי ברכה בלילה. טיפוס יציב וטוב העלאה אותנו לרמה עם נוף פנורמי מרהיב וסינגל שביל ישראל לאופניים שהשתרע על קילומטרים רבים והיווה חוויה מיוחדת ביותר של רכיבה.

לאחר הפיד זון הראשון פנינו דרומה למקטע התשה שכמו כן הוא היה מתיש טילים. לא כי היה תלול או טכני אלא המונוטוניות המתסכלת של הקטע המשובש שלא נגמר. בסוף קטע ההתשה הבנו שמה שיחזיק אותנו במיקום טוב עד לפיניש יהיה סגנון רכיבה steady AF ואכן הצלחנו להחזיק בקצב אחיד עד לפיניש. אחרי נקודת מילוי המים וכמה קטעי קישור, נכנסנו לתוך סגמנט של שביל ישראל באופניים שהיה עמוס בקטעי גז מטורפים שפתחו לנו את הצ׳אקרות והעלו חיוך רחב. במהלך הקטע הזה הצלחנו לראות מרחוק את זוג מובילי הגראנד מאסטרס זהר ״החזיר״ גלילי ועמוס ״המעניש״ גרי. ידענו שיש עדיין ירידה ראויה לפנינו ושנוכל לנצל אותה לטובת צמצום הפער ועבודה משותפת עם הזוג החזק בקטע הארוך של נחל עתק. אכן תפסנו אותם ונכנסו לסבב עבודה איכותי שהמשיך לכבישים שהגיעו לקראת הסוף. לקראת העליה האדומה הבנו שגלילי נוסע על אדים וכמה מילים נכונות באוזן של הגיא בר הספיקו בשביל להוציא ממנו עוד הילוך עד לפיניש מספק מאוד בפארק תמנע במקום 7 כללי עם 3:44 שעות ובכלל לא רחוק מהקטרים המובילים.
רוצה לציין לטובה את בן הזוג האפלטוני לחלוטין שלי גיא בר שנתן היום את התחת שלו כדי שנצליח לפנק בכזו תוצאה.

סמרתון הוא מרתון אופני הרים מדברי החוגג השנה את שנתו הרביעית. זהו אחד ממרוצי השלבים הייחודים והיפים בעולם. באמצע פברואר כשהחורף בשיאו רוכבים מכל העולם נהנים ממזג אוויר מושלם ואיזון מופלא בין אווירה מדברית משוחררת לרכיבה קשוחה על סינגלים ונאקבים עתיקים ששורטטו במהלך ההיסטוריה על ידי שיירות גמלים, והותאמו לרוכבי אופניים ע"י חבורת הבנאים המוכשרים של סמרבייק תשתיות. זוהי תחרות אופניים מקצועית תלת יומית המרכזת מידי שנה את טובי הרוכבים בארץ, השנה משתתפים במירוץ 250 רוכבים ורוכבות, מתוכם 30 אורחים שהגיעו אלינו מחו"ל.
הסמרתון הינו הפקה משותפת של סמר תיירות מדברית, החברה הכלכלית לפיתוח התיירות בחבל איילות וחברת עז הרים הדרכות והפקות בסיוע איגוד האופניים בישראל והמועצה האזורית חבל איילות. לחזון התחרות התגייסו נותני חסות רבים, וביניהם: Selle Italia, veridis, מחלבות יוטבתה ומשקה PRO, הדקלאים, משרד התיירות, קק"ל, פארק תמנע, משרד התרבות והספורט,  Shimano ישראל, Powerbar,Jinga , HIGH 5, מגזין we:RideJoe's no flatIsostar, אמין אופניים, Nisnas industries , Gu.