סמרתון 2018- סיכום סטייג' 1

מז"א בהזמנה, אווירה מדברית וסטייג' ראשון קשוח.

סיכום היום הראשון של סמרתון 2018

צילום: 
מערכת Runner scanner: יואב לביא, תומר פדר, מרכוס שוונהולץ
Igor Schifris
שחף הבר  




 






הצמד נעם שילר ועומר כצמן הם המנצחים של הסטייג' הראשון של סמרתון 2018. 250 רוכבים ורוכבות התייצבו על קו הזינוק בסמוך לקיבוץ יוטבתה, למהדורה הרביעית במספר של הסמרתון, מרתון אופני ההרים המדברי.
אחרי לילה גשום בערבה, מזג אוויר חורפי מושלם קידם את הרוכבים על קו הזינוק לסטייג' ראשון, קשוח ומשמעותי של 69 ק"מ עם 920 מטרים של טיפוס מצטבר.
בהעדר סטייג' פרולוג, ניתנה לרוכבים השנה ההזדמנות לבחור בעצמם את מיקומם בשער הזינוק עפ"י הערכת רמת הרכיבה וכושרם הגופני. לאחר הזינוק סמוך ממשרדי המועצה אזורית חבל אילות, יצאה דבוקת הרוכבים לקטע רכיבה על בסיס דרכים חקלאיות עד נחל קטורה. טיפוס מתון במעלה הנחל הביא את הדבוקה לתחתית מעלה קטורה המפורסם.



 





















כאן החל קטע עלייה תלול של כ-800מטר עם 170 מטרים של טיפוס מצטבר כולל קטעי מדרגות בנויים, קטע קלאסי לבריחה של חבורת חוד חזקה. ואכן בשלב זה כבר התגבשה חבורת החוד של הסטייג', כשבראשה מתייצבים בנחישות נעם שילר מקטגוריית המאסטרס ובן זוגו עומר כצמן בן ה 17. אחרי שהסדירו דופק, יצאו הרוכבים לקטע סינגל קצר ומהיר ומשם על דרכי ג'יפים עד נקודת ההאכלה הראשונה בסמוך לפונדק נאות סמדר. עומר ונועם חולפים על פני נק' ההאכלה הראשונה כשהם פותחים פער של יותר מ  3דקות מדבוקת רודפים חזקה של שלושה זוגות- אלעד דניאל ודוד רזניק, אמנון ישראלי ויואב דרור וגיא כפתורי ובן זוגו דביר אלמוג. משם יצאו הרוכבים למקטע סינגל ארוך ומדהים על בסיס שביל ישראל לאופניים כששיאו הוא חציה של חולות כסוי, מקטע דיונה נודדת מרהיב ביופיו. הפער בין זוג המובילים לבין הדבוקה הרודפת נשאר זהה גם בנק' המים אחרי 43 ק"מ מהזינוק.


 

















בפער של פחות מדקה מהם ניצבה חבורת CCC החזקה עם גל צחור ונדב לוגסי וזוג הגראנד מאסטרס המובילים, זוהר גלילי ועמוס גרי. קטע דרך ג'יפים הוביל את הרוכבים להמשך רכיבה על שביל ישראל לאופניים לאורך צוקי שיירות/ שחרות עד מעלה שחרות הנודע. זהו אחד ממקטעי הסינגל היפים בארץ שנבנה בכישרון רב על ידי "סמרבייק תשתיות". מעלה שחרות הוא מעלה תלול ומדורדר שהפעם נרכב הירידה, ונתן יתרון מובהק לרוכבים הטכניים שבחבורה, אך גם יצר לא מעט תקלות טכניות. לאחר מקטע הירידה האגרסיבי סבל עומר כצמן מתקלה טכנית חמורה אשר עיכבה את זוג המובילים ונתנה לאמנון ישראלי ובן זוגו יואב דרור את ההזדמנות לפרוץ קדימה ולהתייצב בהובלה. לדאבונם של ישראלי ודרור, ההובלה לא החזיקה זמן רב, תקלה באופניים של אמנון נתנה לצמד שילר/ כצמן את ההזדמנות להדביק אותם ולקחת חזרה את ההובלה. רכיבה מהירה על מקטע "סינגל בר" בפארק הסינגלים של שאקי ומספר שבילים מהירים הביא את הצמד שילר/ כצמן הישר למקום הראשון בקו הסיום סמוך לקיבוץ יוטבתה כש 48 שניות מפרידים בינם לבין הצמד ישראלי/ דרור במקום השני  וגיא כפתורי יחד עם דביר אלמוג במקום השלישי.



 





















 



בקטגוריית הגברים, ראשונים סיימו כאמור נועם שילר ועומר כצמן בזמן של 02:59:52. במקום השני אמנון ישראלי ויואב דרור בזמן של 03:00:38 ואת שלישית החוד של הקטגוריה הבכירה סוגרים בסוף הסטייג' הראשון דביר אלמוג וגיא כפתורי בזמן 03:02:57.

בקטגוריית הנשים סיימו ראשונות מורן פלר ואולה אוסטרובסקי בזמן של 04:00:45. שניות הגיעו אמנדה גנז ושלומית בן עיש בזמן של 04:08:28. את שלישית המובילות סגרו נוגה לייטר וענת חן בזמן של 04:38:36.



בקטגוריית ה40+ הגדולה והחזקה, חצו את קו הסיום ראשונים גל צחור ונדב לוגסי ממועדון CCC בזמן של 03:13:46. אחריהם גיא באומל ומורן מינץ בזמן של 03:18:22, ואת שלישית מובילי הקטגוריה סוגרים היום רועי הקר וחגי ענבי בזמן של 03:22:14.

בזוגות המעורבים ניצחו עדי מידן פרילינג וחנוך רדליך בזמן של 03:35:56, אחריהם חצו את קו הסיום מעין גיל וגיל כהן בזמן 03:37:40. את שלישית החוד בקטגורית הזוגות המעורבים סוגרים אורנה רצון אילן אידלסון בזמן של 03:50:09 .

בקטגוריית הגרנד מאסטרס האצילה, היו אלה עמוס גרי וזהר גלילי שחצו ראשונים את קו הגמר בזמן 03:08:36. אחריהם גיל אולשינסקי וגיל קאשי 03:11:07. את השלישיה הראשונה סגרו היום רפי ניב ויעקב כהן בזמן 03:26:48.



 
























________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



סטייג' 1 סמרתון 2018, חוויית משתמש צחי אוחובסקי
 
בוקר גשום, ואנחנו יוצאים לכיוון יוטבתה מוקדם בבוקר, אחרי השכמה ב3 לפנות בוקר. הסטייג' הראשון של הסמרתון מתחיל השנה מפונדק יוטבתה. הרוכבים מתחילים להתכנס ולהתארגן, וכרגיל פוגשים הרבה מכרים וחברים לתחום. אחרי 3 שנים עם אותו בן זוג, השנה אני רוכב עם בן זוג חדש, שמחליף את בן הזוג החדש האמיתי ששבר יד לפני שבוע. לא רכבנו יחד אפילו רכיבת הכנה, ולא ממש התאמנו לאירוע, אבל איילון צפניה ואני מכירים הרבה שנים ורוכבים באותה חבורה כך שאנחנו יודעים בדיוק למה לצפות. גם אין לנו כוונות כלשהן למעט לרכב כמו שאנחנו רגילים ולהנות מהאירוע.




 
 



כינוס רגוע יחסית לקו הזינוק, תדריך קצר וקצת ברכות, ואנו יוצאים לדרך. הזינוק מחולק ל3 קבוצות על פי מהירות רכיבה ממוצעת, ואנו בוחרים לזנק בקבוצה החזקה. החזקים באמת נעלמים מקדימה די מהר ואנחנו מוצאים את עצמנו עובדים עם הפלוטון השני שרוכב בקצב סביר גם אם הרכיבה קצת תזזיתית. אנחנו עובדים מול רוח אף ערה עם עוד מספר זוגות בשבילים ודרכים חקלאיות לכיוון צפון. לפני מעבר כביש הערבה לכיוון מעלה קטורה אני מסמן לאיילון להצמד אליי ואנחנו נכנסים ראשונים למעבר מתחת הכביש, מה ששם אותנו בראש הטור בסינגל לכיוון מעלה קטורה. מזג האוויר מתחמם וכשאנחנו מגיעים למעלה קטורה כבר חם. העליה התלולה כוללת מקטעי דחיפה לא קלים, ואני מגיע לראש העליה מזיע ומתנשף. אנחנו ממשיכים לכיוון נאות סמדר שם מחכה תחנת הרענון הראשונה, מתדלקים, ויוצאים בשביל ישראל לכיוון שחרות. זה שביל מדהים ביופיו ואילון מוביל בקצב טוב אך שפוי. מה שנקרא "הובלה אחראית".



 



אנחנו רוכבים לבד כשמידי פעם עוקף אותנו זוג רוכבים. חולות כסוי מדהימים כרגיל, אבל השנה הקרקע יבשה מאד כך שאנחנו נאלצים לדחוף במספר מקטעים. לאחר עוד עצירת מילוי מים השביל ממשיך מזרחה לעבר המצוק, ונוף הערבה הנגלה מלפנינו מדהים. מזג האוויר חם, ובשילוב עם העייפות מלילה קצר, אני מתחיל להרגיש את הגוף. הסינגל לכיוון שחרות הוא אחד היפים, ובסופו מחכה לנו תחנת רענון. משם עוד טיפוס טכני לראש מעלה שחרות, שם מתחילה הירידה המטורפת של מעלה שחרות, שגם היא השנה מדורדרת מהרגיל. אני עוצר לשנייה לראות איפה צפניה והורדה מהירה של הרגל לקרקע גורמת לכיווץ חזק וכואב של שריר התאומים. אני מותח מהר את השריר, וממשיך לטוס בירידה.



 




 



כמו בשנים קודמות, בתחתית המעלה נכנסים לסינגל פראי מערבית לגרופית. העליה מדורדרת וטור רוכבים ארוך דוחף בעליה, אבל הירידה שמחכה בהמשך שווה את המאמץ. אנו גולשים עם הסינגל לכיוון כביש הערבה, ומשם מושכים דרומה, עם עוד שתי עליות קטנות לסיום. אנו מגיעים לכפר התחרות בזמן חביב של 03:33:33. סה"כ 69ק"מ עם כ920 מטרים טיפוס. אני מסיים את הרכיבה בתחושת חולשה, אבל רמת האדרנלין גבוהה. הרוכבים המסיימים מתכנסים אט אט במתחם האירוח, ולאחר שטיפת אופניים, שנשארות ביוטבתה למחר, אנו יוצאים חזרה ברכב אל כפר התחרות בפארק תמנע. בתפריט מקלחת, בירה, ומנוחה לקראת מחר.




 




 



 
 


כמו תמיד, הרכיבה במדבר מדהימה ביופיה, אך קשוחה ותובענית. זהו יום תחרות ראשון והגוף מנסה להתרגל. גם השמש החמימה מוסיפה לאתגר, ובימים הקרובים הטמפרטורה אמורה להמשיך ולעלות. מחר מצפה לנו עוד יום ארוך...
 


 

























סמרתון הוא מרתון אופני הרים מדברי החוגג השנה את שנתו הרביעית. זהו אחד ממרוצי השלבים הייחודים והיפים בעולם. באמצע פברואר כשהחורף בשיאו רוכבים מכל העולם נהנים ממזג אוויר מושלם ואיזון מופלא בין אווירה מדברית משוחררת לרכיבה קשוחה על סינגלים ונאקבים עתיקים ששורטטו במהלך ההיסטוריה על ידי שיירות גמלים, שופרו והותאמו לרוכבי אופניים ע"י חבורת הבנאים המוכשרים של סמר תשתיות אופניים. זוהי תחרות אופניים מקצועית תלת יומית המרכזת מידי שנה את טובי הרוכבים בארץ. השנה משתתפים במירוץ 250 רוכבים ורוכבות, מתוכם 30 אורחים שהגיעו אלינו מחו"ל
הסמרתון הינו הפקה משותפת של סמר תיירות מדברית, החברה הכלכלית לפיתוח התיירות בחבל איילות וחברת עז הרים הדרכות והפקות בסיוע איגוד האופניים בישראל והמועצה האזורית חבל איילות. לחזון התחרות התגייסו נותני חסות רבים, וביניהם: Selle Italia, veridis, מחלבות יוטבתה ומשקה PRO, הדקלאים, משרד התיירות, קק"ל, פארק תמנע, משרד התרבות והספורט,  Shimano ,Guישראל, Powerbar,Jinga , HIGH 5, מגזין we:RideJoe's no flatIsostar, אמין אופניים, Nisnas industries .

 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם