Trek Fuel EX 2015- 27.5 VS 29

יבואן: www.ctc.co.il
מחיר: 13,900 ₪




במגמות המשתנות והאופנות החדשות בעולם האופניים עסקנו לא מעט בשני הגליונות האחרונים ונראה שנמשיך לעסוק בהן לא מעט בעתיד. בעוד שבשנת הדגם האחרונה עדיין ניטשו קרבות בין המיסיונרים של ה-26 לבין מחבקי הסטנדרט החדש ה- 27.5, בשנת הדגם הקרובה הגלגל הקדום נכחד לחלוטין מהמיין סטרים ופינה את מקומו לקול תשואות הקהל ל-27.5 שהביא עימו זירת קרבות חדשה. הקרב הוא אותו קרב, רק הפעם הקוטר מעט גדל, 27.5 VS 29. את הסיפתח שלנו לשנת הדגם הקרובה אנחנו עושים במבחן שמאוד מעניין אותנו ברמה האישית ואנו נוטים להניח שגם אתכם. CTC יבואני טרק לישראל העמידו לרשותנו שני זוגות של Fuel EX מבציר 2015, שניהם עם ייעוד מוצהר דומה ורמת מפרט זהה לחלוטין. דגם ה-29 הוא ותיק יותר והושק כבר בשנת 2013 ודגם ה-27.5 הוא חדש יותר והושק אשתקד כחלק מהמגמה הכללית של טרק, כמו של רוב היצרנים כיום, להחליף את כל דגמי ה-26 בדגמים אקטואליים עם גלגלי 27.5. בשנת הדגם הקרובה חלק מהדגמים היקרים יותר מקבלים תוספת של טכנולוגיית בולם אחורי חדשה העונה לשם RE:aktiv אבל לצערנו במבחן זה אנחנו לא זוכים לטעום ממנה. המבחן לא נערך ברמת מבחן משווה מעבדתי אלא מבחן אשר ינסה לאפיין את ההבדלים בהרגשה ובתפקוד אשר מושפעים ישירות מקוטר הגלגל ואת ההתאמה של כל אחד מזוגות האופנים לאופי השטח והרוכב.





הפיול של טרק בתצורתם הנוכחית נחשבים סוג של דינוזאור בעולם התזזיתי של אופני השטח. למעשה מאז השיקו טרק את תצורת הרמדי סימן 2, אי שם בשנת 2008/9 לא הרבה השתנה במבנה השלדות ובעיקר בגזרת המתלה של רוב דגמי השטח של היצרן. לא כי לטרק אין את האפשרות או המשאבים להמציא את הגלגל מחדש בכל שנת דגם, אלא מהטעם שטרק הגו ויישמו את אחד המתלים הטובים ביותר בשוק, מתלה אשר שורד את כל המגמות האופנתיות הן בסגננות הרכיבה והן בשינויים הדרסטיים בממדי הגלגל. כמובן שלאורך השנים טרק מתאימה את השלדות, הזוויות, ישום המתלה והשיכוך לטכנולוגיות, לחומרים ולשיטות היצור המעודכנות ביותר, אך עדיין בלב כל הדגמים של טרק עומדת אותה תצורת שלדה המבוססת טכנולוגיות ה-ABP וה Full Floater . במקרה דנן המתלה הוותיק מייצר מהלך של 120 מ"מ בעזרת בולם אחורי Fox CTD DRCV, בולם ייחודי מוגדל נפח, פרי שיתוף פעולה ישן ומוצלח מאוד  בין Fox ל-Trek. הרעיון שעומד מאחוריו הוא תוספת ליניאריות באמצע המהלך והיישום נעשה על ידי שימוש במנגנון רגישות מכני פשוט, אשר נכנס לפעולה בערך ב-40 אחוז מהלך ופותח מעבר פיסי של אויר לתא נוסף הממוקם בראש הבולם. שני הזוגות זוכים למזלג 32 של פוקס גם הוא עם מהלך של 120 מ"מ.












Highlights Fuel 29
•           גלגלי 29
•           מתלה ABP Full Floater המייצר מהלך של  120 מ"מ
•           שלדת אלומיניום Alpha Platinum קלה וחזקה
•           ציר אחורי 142x12 ,מחברי ISCG ,צינור ראש קוני
•           בולם אחורי Fox CTD DRCV
•           אורך תומכות שרשרת 452 מ"מ (17.8 אינ'ץ)
•           זווית ראש 69.5 מעלות
•           זווית צינור כסא 73.6 מעלות
•           גובה ציר מרכזי 338 מ"מ
•           אורך בסיס גלגלים 116.9 ס"מ
•           משקל "רטוב" - כולל פדלים – 13.7 ק"ג
(*) הנתונים הם למידת 19.5





 
 
Highlights Fuel 27.5
•           גלגלי 27.5
•           מתלה ABP Full Floater המייצר מהלך של  120 מ"מ
•           שלדת אלומיניום Alpha Platinum קלה וחזקה
•           ציר אחורי 142x12 ,מחברי ISCG ,צינור ראש קוני
•           בולם אחורי Fox CTD DRCV
•           אורך תומכות שרשרת 433 מ"מ (17.05 אינ'ץ)
•           זווית ראש 68 מעלות
•           זווית צינור כסא 73 מעלות
•           גובה ציר מרכזי 333 מ"מ
•           אורך בסיס גלגלים 117 ס"מ
•           משקל "רטוב" - כולל פדלים – 13.7 ק"ג
(*) הנתונים הם למידת 19.5



 
 
 
חלקים בולטים
שני זוגות ה Fuel שהתקבלו למבחן הם מרמת איבזור 8 של היצרן והגיעו עם מפרט חלקים זהה לחלוטין. על גזרת השיכוך מאחור כאמור ה- Fox CTD DRCV בעל שלושה מצבי פלטפורמה קבועים, על השיכוך הקדמי פוקס 32 מסדרת Evolution הבסיסית והמאכזבת מאוד של היצרן האמריקאי, עם אופסט G2 של 51 מ"מ ב-29  ו-120 מ"מ של מהלך בשניהם. מערכת הינע 10X2 מבוססת חלקי שימנו וסראם, גלגלי Duster Elite עם 24 חישורים וצמיגי XR3 Expert מעולים של בונטרגר בייחוד בגרסת ה-27.5 שלהם. בנוסף, מעצורים של שימנו ברמת SLX וחלקי שליטה גנריים של בונטרגר עם כידונים ברוחב מאכזב ומאוד לא מעודכן של 720 מ"מ. שני הזוגות מגיעים עם הכנה למוט אוכף מתכוונן, אך לצערנו ולאכזבתנו העמוקה, בלי המוט עצמו.






על השביל
אם היינו יכולים לבחור את המועד למבחן זה על לוח השנה, רוב הסיכויים שאוגוסט היה נתרם ללוח השנה היזידי יחד עם חבילת ילדים משועממים ורועשים בחופשה... אבל אנחנו, שמידע מהימן מהחזית הענף הוא נר לרגלנו, הקרבנו את עצמנו למענכם ויצאנו להילחם באחוזי הלחות והחום הקיצוני של אגוסט, פעם על 29 ופעם על 27.5, כאלה אנחנו... הפערים בין שני הגלגלים מורגשים מיד בישיבה על האופניים, אל תרימו גבה, לא מדובר כאן על מיקום הרוכב ביחס לקרקע כמצופה, אלא על תנוחת הרכיבה עצמה. הישיבה על ה-29 היא יחסית זקופה גם כאשר הסטם צמוד לצינור הראש, ב-27.5 צינור הראש קצר בכמעט 10 מ"מ לכן התנוחה היא קרבית ורכונה הרבה יותר, גם כאשר לוקחים בחשבון את ההפרש בגובה הגלגל. למרות שמראש לא ניסנו להשוות בין הקוקפיטים, במקרה של ה-27.5 נאלצנו שלא כמנהגנו להכניס כמה ספייסרים תחת הסטם. נתחיל מהסוף, שני הזוגות לבית פיול "טפסנים" מעולים. למרות המשקלים המכובדים של האופניים הפיולים עם ה-ABP היעיל מאוד הרגישו מהירים וקלים, הרבה הודות לצמיגי ה- XR3 המתגלגלים שלהם בהם עוד ניגע בהמשך. הפערים בין הגלגלים היו בעיקר בהאצה המהירה של ה-27.5 לעומת ה-29 וביכולת האינרציה והדריסה של ה-29 אל מול ה- 27.5, ממש כמו בכל הקלישאות והגרפים ההנדסיים שהואבסנו בהם בשנים האחרונות. בשורה התחתונה למרות יכולות טיפוס מצטיינות והרגשת קלילות גבוהה יותר של הגלגל הקטן יותר, היינו לוקחים אתנו את ה-29 עם ההאצה האיטית שלו לכל עלייה ובעיקר אלה הטכניות. כל עוד העלייה זורמת יחסית ,ההבדל בין שני הגלגלים בא לביטוי בעיקר בעוצמת הדיווש, אך שהוא הופך טכני,  הפיסיקה מביאה את הבוסט  שגורם לגלגל הקדמי ב -29 לעלות בקלות על מיכשולים ומדרגות סלע באופן שמשאיר את ה-27.5 מבוייש. (אבל עם יכולת תמרון גבוהה...)
בסעיף הירידות והמהירות התמונה מעט מורכבת יותר. לשני הזוגות יש יכולות מרשימות מאוד כאשר השביל הופך להיות מהיר, טכני ורב גוני. המתלה של הטרק קשיח, מדויק, חד ובעיקר עמוק מאוד, הרבה מעבר ל- 120 מ"מ המוצהרים שלו בכל אחד מהזוגות. ה- 27.5 הרגישו מאוזנים מאוד בין החלק האחורי לזה הקדמי, למרות שאי אפשר להגדיר את עבודת הבולם הקדמי כלהיט... הם הרגישו מהירים ומתמרנים מאוד, עלו לאוויר בקלות יתרה מכל קפל קרקע ובעיקר שידרו פאן, כל הזמן. הפרונט הנמוך מעביר את המשקל קדימה ומצמיד את הגלגל הקדמי בדבקות לתוך סיבובים, אם מוסיפים לזה את  צמיגי ה XR3 המעולים של בונטרגר (הפתעת המבחן מעל לכל ספק...) ומדמיינים יערות ירוקים ולחות נעימה של גשם טרי, אפשר לרגע לשכוח שהמבחן נעשה בעונה המדורדרת ביותר בשנה. ה-29 מרגישים אופניים גדולים בהרבה, לא רק במובן הפיזי אלא ברמת ההתנהלות. הם דורסים, יציבים, מאוד מהירים אך שלא כמו ה-27.5 הם מרגישים לפרקים מעט לא מאוזנים בין החלק הקדמי לזה האחורי. נראה שבמקרה של ה-29 בולם בעל רגלים עבות יותר ואולי אפילו תוספת מהלך של 10 מ"מ היו מוציאים מהם עוד הרבה. ככלל ה-29 הרגישו פחות מתמרנים ושוב לא רק בגלל הגלגל הגדול, אלא בגלל בחירת הגיאומטריה ובעיקר תומכות השרשרת הארוכות . לתחושתנו טרק בחרו בנתוני גאומטריה אלו על מנת להבדיל את הפיול מהרמדי ולמצבם כדגם יותר "רגוע" בליין. בהקשר זה היה מעניין לעשות את אותו מבחן גם על שני זוגות רמדי (לתשומת ליבכם CTC).













סיכום:
ראשית הפיול על מגוון גלגליהם הם אופנים מעולים! לכאורה יש לנו כאן שני זוגות אופניים זהים אשר מוצעים בשני סטנדרטים, כאלה אשר יכולים להיכנס בקלות לתפיסה שגודל גלגל מתאימים למימדי גוף הרוכב ולא לסגנון. אך יש כאן מעבר, הפערים בין שני הזוגות אמנם לא ממצבים זוג אחד כנגד זוג השני אל מול יעוד מסוים, אך בניואנסים יש הבדל. ה-29 הם אופניים גדולים במלא מובן המילה, אופניים דורסים שמעניקים מעטפת ביטחון גדולה יותר, עם מתלה עמוק וסופג מאוד, אך פחות מאוזנים ובעלי יכול תמרון נמוכה יותר. ה- 27.5 מאוזנים מאוד, מהירים מאוד, בעלי יכולת תמרון ופאן פקטור גבוהים מאוד, אך מרגישים אופנים קטנים, כמו שאופני 120 מ"מ אמורים להרגיש. רוכב אשר יעמוד בפני הסוגיה איזה גלגל יתאים לו מבין השניים צריך לשאול את עצמו מה הוא מעדיף יותר, אופני פאן קטנים וזריזים, או אופנים יציבים, דורסים ומהירים עם מעטפת ביטחון גדולה יותר בעיקר ביישומיים הטכניים.






 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם