טריינר Tacx Neo במבחן

טריינר Tacx Neo במבחן

יבואן: דאא שיווק ספורט וטכנולוגיות

מחיר: 5999 ₪

 


אם נלך עשור וקצת אחורה בזמן, הרוכבים שהחזיקו טריינר בבית היו כבישונים אשר קנו את המתקן הפשוט כפתרון מעולה למספר הדל של ימי הגשם שלא ניתן לרכוב בהם,  והמחמירים השתמשו בו ככלי יעיל לחימום הרגליים והגוף לפני תחרויות. המפנה בנראות והפשטות של הטריינרים חל בסביבות 2005 עם הופעתם של מכשירים בעלי מנוע חשמלי המספק התנגדות ברכיבה ומדמה עליות ורוח פנים. אבל זאת הייתה רק ההתחלה כי טרנד הטריינרים המשוכללים פגש טרנד חם נוסף והוא מדי וואטים- אותם מכשירים שדרכם ניתן לנטר את מידת המאמץ בצורה מדויקת ובעזרתם ניתן לייצר סביבת אימונים איכותית יותר. התוצר של המפגש היה טריינרים משולבים במדי וואטים שאיתם ניתן לקיים אימוני אינטרוולים ברמת איכות "מעבדתית ומבוקרת". הטריינרים החכמים (של אז) הביאו עידן חדש של רוכבים שבחרו לקיים חלק או מירב האימונים שלהם על מכשיר טריינר בגלל הקלות של המעקב אחר תוכנית האימונים וגם בגלל תקופה לא טובה של תאונות קטלניות בכבישים שגרמו להרהורים על כמה רחוק אפשר לקחת את התחביב שלך.
בשלוש שנים האחרונות מתרחש מרוץ בין היצרנים הגדולים של הטריינרים לספק חווית רכיבה אולטימטיבית- כלי אימונים המדמה רכיבה אמיתית בצורה הטובה ביותר, אחד שאחוז את האופניים בצורה טובה, כולל מד וואטים איכותי ומהימן, וכמובן מתממשק עם כמה שיותר מכשירי עזר ותוכניות מציאות מדומה כגון Zwift. הראשונים לצאת עם מכשיר ששבר את מחסום ה5000 ₪ היה Kicker שסיפק חוויה חדשה למתאמן הביתי ואפילו מקצועי. הראשונים להגיב היו חברת Tacx ההולנדית הנחשבים לוותיקים בתחום הטריינרים, רולרים ואביזרי אופניים אשר יצאו עם ה NEO, בו נעסוק בסקירה זאת.

 
  • הערה: ישנו תחום טריינרים מקצועי נוסף שעליו לא נדבר. מדובר בכמה חברות אזוטריות (רובן אוסטרליות) שמייצרות טריינרים בעליות מטורפות ואין הם נפוצים בעולם כל כך. לזכותם יאמר שהם מכשירים טובים מאוד ואמינים ביותר אבל לא מגיעים אל הקהל הגדול ויותר בשימוש של רוכבים מקצוענים.


מאפיינים כללים 
החוויה על הטריינר מתחילה כבר מהמבט הראשון עליו- צורתו והזוויות שלו מזכירות יותר את מטוס החמקן B2 או חללית ממלחמת הכוכבים מאשר מתקן אימונים לאופניים. העיצוב מחולק ליחידה הראשית שעליה מרכיבים את חלקם האחורי של האופניים ללא גלגל אחורי כמובן, כאשר בצידי היחידה ישנן שתי כנפיים גדולות שנותנות את היציבות והאחיזה על הקרקע. הכנפיים (רגליים) בעלות יכולת קיפול לטובת אכסון של הטריינר. יחד עם הטרנייר מקבלים את התושבת לגלגל הקדמי וספק כוח שתפקידו לתת לטריינר את התנגדות בשיעור של 2200 וואט שהוא יודע ויכול לספק. הטריינר יכול לעבוד גם ללא חשמל אך עם פחות התנגדות.
מבחינת נתונים יבשים, הטריינר מצוייד במשדר Bluetooth ומשדר ANT+ המאפשרים לו להתחבר למגוון גדול של טאבלטים, טלפונים חכמים, מחשבים ומיני מכשירים שתפקידם להעשיר את החוויה של הרוכב חובב הצעצועים. מבחינת המנוע, יש לו כאמור לא פחות מ-2200 וואט התנגדות וניתן לתכנת אותו להדמיית עליות ומצד שני גם בהדמיה של ירידות או מישור עם רוח. לטובת אלו המביטים בסטם באימונים קשים, יש תצוגת לדים על הרצפה שנותנת מידע על תחום הקושי בו אתם נמצאים עכשיו בסקלה של ירוק בהיר לאדום כהה.
 
 
התקנה
על פניו ההתקנה של הטרנייר פשוטה- רק פותחים את הרגליים, מתקינים קסטה ויוצאים לדרך. בפועל זה קצת מורכב יותר. את הטריינר הוצאתי מהארגז בקושי, הוא שוקל 21 קילו לא קלים בכלל, אבל לפחות הוא הגיע עם קסטה שזה נחמד כי נמאס לי השחור מתחת לציפורניים. ההתקנה של הטריינר כרוכה  בהתקנות של אפליקציות בטאבלט ובנייד. (לא חובה לחבר מתקנים אחרים אבל מי קונה טריינר ב8000 ₪ מבלי לחבר אותו למחשב) התקנה דיי ארוכה של Tacx Trainer Software 4 שתפקידה לחבר את המכשיר אל העולם הווירטואלי וכמובן לפתוח חשבון באתר Zwift המסקרן פלוס. כל תהליך ההתקנות לקח כשעתיים כולל עזרה מהירה ויעילה של הצוות הטכני של Tacx לגבי קוד הורדה לתוכנה (עולה בין 65~120 יורו). את החיבור למחשב תוכלו לעשות בעזרת דונגל ANT+, אם אתם לא רוצים או יכולים אז ניתן להרכיב מתקן iPad על הכידון ולוותר על החיבור למחשב וטלוויזיה. הטריינר יודע לעבוד עם חיבור חשמלי וגם בלי חיבור חשמלי. במידה ואין לכם חיבור לחשמל המכשיר יספק "רק" התנגדות של 1400~1500 וואט ומנוע ההתנגדות לא ייתן לכם את ההרגשה של רוח גב בירידות.



 



רכיבה/ אימון
איזה כיף שמבטיחים וגם מקיימים, Tacx יצאו בהצהרות שהטריינר שלהם שקט בצורה יוצאת דופן, ובאמת כך. עד 300 וואט זוגתי לא שמעה את הטריינר שבמרכז הסלון, וגם לא השכן מלמטה שמלין על אימוני הרולר שלי בד"כ.
בהתחלה את השליטה על הטריינר עשיתי מהטלפון הנייד, שיחקתי אחוזי השיפוע וההתנגדות, בדקתי את מצב הוואטים שלי, מצב המהירות וכו'. למען האמת זה הרגיש דבילי ומרגש בו זמנית בצורה מחשידה משהו.
המציאות המדומה הראשונה שבדקתי הייתה תוכנת (או עולם חלופי למשתמשים הכבדים) Zwift. יצרתי משתמש ונכנסתי לרכיבה מישורית עם אינטרוולים מוזרים,  אך עדיין פחות מוזרים מהנוף הווירטואלי שבחרו המעצבים. בתחילה התוכנה בקשה ממני נתוני וואטים אישיים ואת המסלול היא תפרה בהתאמה לפי התחומים של המסלול. את החימום הייתי צריך לעשות על 180 וואט בערך וגם כשסטיתי מהערך הנקוב המנוע של הטריינר הגביר או הנמיך את ההתנגדות בכדי שאשמור על 180 וואט. בחוסר חשק השלמתי עוד שעה של אינטרוולים במרחב המוזר ועברתי אל הסרטים של Tacx ששם החוויה כבר יותר אמיתית. הסרטים של Tacxהם צילומי וידאו של רוכבים אמתיים על כבישים אמתיים, של תחרויות מפורסמות או מסלולים יפים ברחבי העולם. הראליסטיות של הסרט מרגישה טוב ומספקת אקשן טוב לרכיבה במקום. כל סרט עולה לא מעט כסף לכן הסתפקתי בסרטי ההדגמה של Tacx שהפתיעו אותי, בפרט "כשרוכבים" על דרכי פאווה בבלגיה. שם הטריינר מתחיל לקפצץ ולבעוט כאילו אתה רוכב על אופניים אמתיים במסלול הטור של פלאנדרס. המנוע של הטריינר פועל יפה במהלך האימון ומדמה את העליות בצורה טובה בהתחשב בזה שהאופניים לא זזים מהמקום ומאוזנים לקרקע אבל אם תוקעים את הראש עמוק בתוך המסך ניתן לדמיין שאתה מטפס עליה אמתית. בירידות הטריינר משחרר קצת וואטים לטובתך וכאן מתחילים להרגיש את תחושת הגלישה שמאופיינת ברגליים קלות וסל"ד גבוהה, זה בדיוק הזמן להכין את הרגליים אל העלייה הבאה.
מלבד חוויה זו עשיתי במשך כמה ימים רכיבות מגוונות על הטריינר בשביל לאסוף מספיק ידע ותחושה שיעזרו לי לגבש את דעתי על החללית הזאת שקוראים לה NEO.




 


סיכום
נתחיל עם זה שרכיבות טריינר\רולר לא זרות לי, אני עושה רכיבה שכזאת לפחות פעם בשבוע כשאין לי כוח או אפשרות לצאת לרכיבה שגרתית בבוקר. הרכיבה על ה Neo שונה מטריינרים אחרים שניסיתי עד היום. החוויה הבולטת ביותר היא השקט- אתה רוכב/ מתאמן והבית לא מרגיש אותך. היציבות המבנית של הטריינר מרשימה גם היא ומקנה ביטחון לבצע אינטרוולים חזקים הכוללים מעבר לעמידה ותחומי וואטים גבוהים. לצערי גם ה Neo לא חף מההרגשה של פידול  כנגד גלגל תנופה, הפידול לא עגול מספיק ולא תמיד חלק. זאת לא ההרגשה כל הזמן כמובן, אבל היא מופיעה כשהרגליים מוציאות וואטים שלא תואמים את הסל"ד שהמכשיר רוצה לטובת סיבוב עגול של גלגל התנופה. מבחינת המנוע, הוא מעולה, חזק, מדויק ומספק כוח התנגדות מטורף אשר מאפשר לעשות אינטרוולים סופר חזקים בלי לעלות לסל"ד של 110 ומעלה. הקישוריות למכשירים כגון טלפון, טאבלט, מחשב וכו' מאוד טובה ולא נתקלתי בבעיה של ניתוקים או מכשיר סורר שסרב להתחבר.
בשורה התחתונה מדובר במכשיר הכי מקצועי שיצא לי לפגוש עד היום, הבעיה היא שהמחיר שלו בהתאם. לאלו מכן שממש רוצים את האיכויות של NEO אבל לא רוצים להוציא את הסכום על המכשיר, חברת TACX הוציאה לשוק לפני מספר ימים את האח הקטן בשם FLUX. הדגם החדש מאוד דומה למכשיר NEO וההבדלים העיקריים הם שהרגליים שלו לא מתקפלות, הוא מגיע להתנגדות של עד 1500 וואט והוא לא יכול לעבוד ללא חיבור לחשמל. המחיר של הדגם החדש יהיה (ככל הנראה) 4500 ₪.


יותר: שקט, יציב, אפשרות חיבור, מנוע, סוג ההתחברות לאופניים, תחושת רכיבה, גודל כשהמכשיר מקופל
פחות: מחיר, מחיר, הרגשה של פידול כנגד גלגל תנופה, משקל 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם