SPIR GRIPS- קרני כידון ארגונומיות

SPIR GRIPS  לרכוב עם ידיים שמחות

יבואן: מוטואופן

מחיר: 290 שקלים



 
ידיות שוויצריות המורכבות על הכידון, ומאפשרות מנח כף יד נוסף, מגבירות יעילות ומשפרות אווירודינאמיות – כל זאת עם שמירה על תפעול ידיות המעצורים וההילוכים. הכצעקתה? נימי יצא לשטח לבדוק.



 




משנות התשעים ועד לאמצע העשור הראשון של שנות ה-2000, נדיר היה לראות רוכב אופני הרים ללא Bar Ends, הקרניים הבולטות שהורכבו בניצב לקצוות הכידון. הקרניים אפשרו לרוכב שטייל או התחרה מספר מנחי כף יד על הכידון. עזרו לו לרכון קדימה בתנוחה אירודינאמית יותר למישורים סחופי רוח, ונתנו עוד מנוף לידיים ולפלג הגוף העליון ברכיבה בעמידה בעליות.
אך האופנה והשינויים בגיאומטריית אופני ההרים המודרניים, העבירו את הרוכבים לכידוני רייזר רחבים ונטולי קרניים, שנעלמו לפתע מהשוק, ממש כמו הדינוזארים.
 
Fast forward לשנת 2017. הקרוס קאנטרי התחרותי הפך לענף טכני ואינטנסיבי יותר, אבל סביבו יש כעת מגוון של סגנונות רכיבה, עם אופי ארוך ומתון יותר. לרוכבי המרתונים, האולטרה אנדיורנס, הבייק פקינג והטורינג יש בהחלט מקום לעוד תנוחות כף יד על הכידון, בין אם זה לטובת נוחות משופרת או לשם השגת יתרון אירודינאמי.


 
 
 
 

 

מאפיינים טכניים
ה-Spir Grips, הם מוצר שפותח על ידי פיזיותראפיסט שוויצרי, שנועד להעניק לרוכבים המודרניים את יתרונות הקרניים ״של פעם״, ללא החסרונות הבולטים שלהם ( כידונים שנתפסים סביב גזעים וענפים ברכיבה בסינגלים, וחוסר שליטה על המעצורים וההילוכים בעת רכיבה על הקרניים).
המוצר זכה במדליית זהב בתערוכת ההמצאות בז׳נבה 2016, והוא בעל אישור של ה-UCI לשימוש בתחרויות אופני הרים רשמיות.
הידיות הארגונומיות מורכבות בצד הפנימי של הגריפים (ידיות האחיזה), ומציעות ידית אחיזה לאגודל, באופן שמשנה לחלוטין את מנח וזווית כף היד מהתנוחה הרגילה על הכידון. בקצרה, דמיינו שאתם מסובבים את כפות הידיים שלכם החוצה (אגודל ימני יזוז ימינה ולמעלה, עם כיוון השעון), ואז אוחזים את הספיר גריפ. המנח החדש דומה לרכיבה על כידון כביש על ה-hoods, אם כי כפות הידיים לא מאונכות לגמרי לכידון (האגודל לא בשעה 12), והוא מרגיש נוח וטבעי כבר מהבדיקה באולם התצוגה.
להלן חלק מהיתרונות שהספיר גריפס מציעים:
-  הורדת גרר האוויר של הרוכב, בשל הכנסת המרפקים פנימה, לתוך הגוף, ורכינתו קדימה בעת השימוש בידיות.
-  שמירה על בטיחות הרוכב, כי ניתן לתפעל את ידיות המעצור בזמן האחיזה בספיר גריפס. גם את ידיות ההילוכים או מנוף לנעילת בולם ניתן לתפעל מהידיות.
שיפור מהותי בנוחות הרוכב בשל תנוחת רכיבה נכונה ונוחה יותר מבחינת השלד, המפרקים וכלי הדם.




 



 ראו סרטון חפרני זה – וגם בשל העבודה הפשוטה שהידיות מאפשרות יותר ממנח כף יד אחד, ולכן הרוכב יכול לדלג בין מצבים ולרענן את הרקמות ואת זרימת הדם.
ה-Spir Grips עשויים מאלומיניום, שוקלים 115 גרמים (זוג ידיות) ומגיעים עם גריז מיוחד להרכבה על כידוני קרבון.


 

 



ברכיבה
אתחיל ואודה שבעבר הייתי משתמש מכור של קרניים, ועד היום אני מתגעגע ליתרונות שהציעו, במיוחד ברכיבות אתגר ארוכות ובודדות. אז למבחן הזה ניגשתי עם סקרנות ומוטיבציה. הרכבת הספירגריפס לוקחת דקות ספורות. הידיות מורכבות משני חלקים הסבים על ציר, לכן ניתן להרכיבם על הכידון גם מבלי לפרק את הגריפים הקיימים. מפנים להם מקום בצד הפנימי של הגריפים, לפני ידיות המעצור או/וההילוכים והנעילות, מכוונים גובה שפשוט מרגיש נוח ויוצאים לדרך.
כאמור, המנח הנבחר, כשהאגודלים לופתים את הספיר גריפ, הוא פשוט נוח. העבודה שניתן עדיין לשים אצבע אחת על ידית המעצור מקנה בטחון מיידי חשוב. המרפקים אכן נכנסים פנימה, לכיוון החזה, והרוכב רכון מעט יותר לפנים (אך לא כמו עם קרניים ארוכות של פעם), כך שיש יתרון אווירודינאמי והוא מורגש, אבל שלא תחשבו שזה תחליף לאירובר שטח או משהו דומה.
המבחן הזה נכתב לאחר יותר משמונה חודשי שימוש, במהלכן רכבתי ממרתונים פיראטיים עתירי סינגלים, דרך רכיבות חבר׳ה, וטיולי פאן אימונים לאפיק ישראל. הספיר גריפס עלו על אופני הזנב הקשיח שלי, שם יש לי כידון ברוחב 760 מ״מ, כלומר הרבה מקום, ולא יירדו משם בעתיד הנראה לעין. יותר מזה, זוג נוסף הוזמן כבר לאופני השיכוך המלא לטובת הצ׳ימיצ׳ורי הבא עלינו לטובה. התנוחה הנוספת נוחה ושימושית בכל מקטע שאינו טכני במיוחד (כלומר סינגל עתיר סלעים ומדרגות). מצאתי עצמי עובר אליה בכל מקטע כורכר, קצר כארוך. ברכיבות סולו מרתוניות ארוכות, האביזר הזה הכרחי בעיני, ואכן המלצתי למספר רוכבים שאוהבים את הלבד סביבי להתנסות בו. ללא חברים לרכיבה אין לך את הפריביליגה ליהנות מאפקט דראפטינג ומכיס האוויר של הרוכב שלפניך, ואז היתרונות של המנח האווירודינאמי והנוח יותר מורגשים ביתר שאת. המראה של הספיר גריפס, אגב, אינו כזה גרוע… קודם כל הם קטנים יחסית, אבל כשמישהו שם לב ומרים גבה, אחיזת התרשמות קטנה בכידון מעבירה אותו מיד מהתנשאות לסקרנות.

 
 
סיכום
הספיר גריפס הם מוצר וטרנד ששמחתי לראות ולהכיר. הידיות עושות את כל מה שמובטח: מאפשרות מנח חדש, טבעי ונוח יותר, וזה בולט במיוחד במרחקים ארוכים ושעות על האוכף. הרוכב יושב בתנוחה אווירודינאמית יותר, וביחד עם הנוחות המשופרת הוא מרוויח ביצועים משופרים וצמצום כאבים. בצד הבטיחות בשימוש אין זכר לתופעת ההיתפסות על עצים לצד הסינגל וניתן לשלוט על המעצורים וההילוכים גם בזמן השימוש בידיות. אני חושב שזה מוצר מאוד רלבנטי ומאוד משכנע לכל רוכב שמבלה שעות על האוכף, או לכל אחד שסובל מבעיות של נוחות ונימולות בכפות הידיים.
 
יותר – מוצר איכותי ומדויק, שמציע מנח כף יד נוסף לאחיזה בכידון, נוח יותר, אווירודינאמי יותר ומעלים בעיות של נימולות וכאבים. הצלחה.
פחות – זהו לא מוצר זול במיוחד, וגם משקלו לא הרשים. שימוש בקרבון או בתרכובת פלסטית היה יכול לחסוך כמה גרמים ולהפוך את המגע והאחיזה לנעימים יותר.

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם