אופני כביש במבחן Ridley Fenix SL 105

Ridley Fenix SL 105

האריה של פלנדריה

 דוגמן: גיל צביק

יבואן: Rock N Road


מחיר: 11,100 ₪ 


 




אני בספק אם יש מישהו בקהל שלא מכיר את המותג Ridley, אבל על מנת להישאר על הצד הבטוח נוודא שכולם מיושרים. המותג הבלגי הוקם בשנת 1997 על ידי יואכים הארטס, בונה שלדות קרבון שהחליט להקים מותג משלו. מתחילת הדרך הדגמים והמבחר כוונו אל רייסרים, הן בכביש והן בסייקלוקרוס וכבר בשנת 2005 המותג נכנס אל עולם הפרו-טור עם חסות על קבוצת Davitamon-Lotto הבלגית. רידלי מחוברים מאוד לעולם המרוצים המקומי שהוא הטבור העולמי למרוצי כביש ולכן סביר להניח שתראו את האופניים שם בכל פינה אפשרית. המותג גאה בזהות הבלגית שלו וגם נהנה משיתוף פעולה נרחב עם מותג הקסדות Lazer ומותג הביגוד Bio-Racer שפועלים יחד בחסויות ופיתוח הספורט המקומי.
לישראל המותג נכנס בשנות ה-2000 בייבוא של עמית לוינזון ומאוחר יותר העביר ידיים אל חברת Rock N Road שמצידה הכניסה אותו אל השוק המקומי באגרסיביות לא פרופורציונלית לגודל החברה. בכלל זאת לא מעט חסויות על ספורטאים בודדים, קבוצות כביש וקבוצות טריאתלון. התוצאה- כיום אי אפשר לרכוב בישראל בלי לפגוש רוכבים על Ridley במהלך הדרך. 



 








 


 
Highlights
שלדה: 30T-24T HM UD Carbon
מזלג: Fenix ​​SL, 30T-24T HM UD Carbon
מערכת הילוכים: Shimano 105, 22 Gears
קרנק: Shimano 105
גלגלים:  Forza RC23

 


 















  





טכנולוגיה וגיאומטריה
אם יש משהו שיכול לאפיין את כל דגמי החברה היא הגיאומטריה הקומפקטית של השלדות. הזווית של הצינור העליון חדה ויורדת למטה עד שהיא נפגשת עם צינור המושב ויחד הם יוצרים משולש קטן וקומפקטי. המאפיין השני הוא צינור ראש מאוד נדיב ולפעמים נדיב מידי. מי שאוהב את הכידון גבוה זה אידיאלי עבורו, מאחר ומתקבלת זווית רכיבה נוחה בלי הצורך במגדל ספייסרים. אולם למי שיושב ממש נמוך זאת עלולה להיות בעיה בשבילו וסביר להניח שהוא יצטרך סטם עם זווית שלילית שתשלח את מרכז הכובד שלו קדימה. מבחינת זוויות מוט המושב ומוט הראש, אין כאן בשורה. בדגם המבחן יש זווית ראש של 73.5 וזווית מוט אוכף של 73 מעלות.
Fenix SL הוא דגם חדש יחסית והוא מכיל מספר שינויים לעומת דגם Fenix הקודם. זה מתחיל עם שיפור מרווח הצמיגים בשלדה שמאפשר עתה שימוש בצמיגים עד רוחב 30. לדגם החדש יש ציר מרכזי רחב יותר, מוט המושב הוחלף לקוטר של 27.2 לטובת גמישות לספיגת מהמורות ומצד שני קשיחות השלדה עלתה ב-18% שלמים ובהחלט מורגשים. אך הנתון המרשים ביותר הוא המשקל, המשקל של השלדה החדשה ירד ב 15 אחוז לעומת הקודמת.
פרופיל הצינורות של השלדה מאוד מעניין וניתן לראות איך ההתנהגות של האופניים על הכביש מושפעת מנגיעות קטנות שעל הנייר וגם בעין לא נראות משמעותיות כל כך.
לפי הגדרת היצרן הדגם החדש הוא רב-גוני, הם לא אופני טיפוסים ייעודיים, לא אופני מישור אווירודינמיים וגם לא אופני נוחות, הם הכל יחד. אופניים שניתן לעשות איתם הכל עם פשרות מינימליות שנמנעות מלדרוך על האצבעות של התחומים השונים. את כל זה יצאתי לבדוק עבורכם




 

 



ברכיבה
רידלי טוענים שהדגם החדש קשיח יותר מהדגם הקודם ב-18%, אני שואל את עצמי איך הם הצליחו להקשיח את המוקשח?! האופניים האלו קשיחים במיוחד וכבר בפידולים הראשונים אני מבין שלמרות שיש צינור ראש נדיב ולמרות שהאופניים נולדו במדינת הפאבה (האבנים שמרצפים איתם דרכים באירופה ומאוד כואב לרכוב עליהם) אופני נוחות הם לא.
את הרכיבה הראשונה אני מעביר במסלול הבית של גוש דן, ההקפה המפורסמת והלעוסה בגני יהושע המכונה "ראש-ציפור". ההקפה מאוד מישורית ומהירה אבל כוללת שתי פניות שבוחנות את כישורי הרוכב ואת האופניים במהירויות גבוהות. הפניה הראשונה היא של 90 מעלות לשמאל, אם אתה מוביל את הפניה אזי אתה צריך לשמור על הקו המהיר ולצאת בהאצה בינונית, אם אתה "יושב" בתור רכבת של רוכבים, יש לבצע לחיצה קטנה אך משמעותית ביציאה מהסיבוב שמראה לך איך אתה והאופניים מתפקדים. הפנייה השנייה היא כמעט בת 180 מעלות ושם הסיפור דומה אבל צפוף יותר. ברכיבה המישורית האופניים משייטים במהירות רגילה, בנקודות ההאצה מרגישים את הקשיחות שלהם והם יוצאים מעולה מתוך הפניות. הגמישות היחידה שמורגשת מגיעה מהגלגלים ולא מהשלדה. אחרי מספר הקפות מהירות הורדתי קצב ובחנתי את האופניים בהאצה בעמידה. גם כאן לא היו הפתעות והאופניים טסו קדימה והגיבו נהדר אך לא תמיד מספיק מהר. שוב זאת "בזכות" הגלגלים שמרגישים קצת איטיים. את הרכיבה סיימתי בסיבוב לחוף מנדרין ואז זכיתי לעוד קצת קשיחות לאורך החוף.




 














את הרכיבה המשמעותית הראשונה העברתי בהרי ירושלים. בגבעות המתגלגלות שמובילות אל צומת נחשון הרגשתי שהאופניים יושבים טוב במישור ובקטעי גבעות הם מגיבים נהדר שעולים לעמידה ולוחצים. בעליה של צובה המבחן העמיק והזווית של הכביש בשילוב הרגליים העייפות שלי (תהיו עדינים איתי, בחודשים האחרונים אני אשכרה רוכב) הבליטו את התכונות של האופניים בצורה טובה. קשיחות המזלג הקדמי מרשימה מאוד וממש לא מפריע לו שהרוכב לוחץ חזק בעליה כשהוא עומד ונשען עליו. בשורה התחתונה האופניים הללו מטפסים מעולה!!
בקטעי ירידה ארוכים האופניים הרגישו טוב, אולם כאן התגלתה חולשתם של מעצורי Forza שמגיעים על האופניים. הם הרגישו בינונים בכוח העצירה שלהם ועבדו פחות חלק ממערכות אחרות שאני מכיר ורגיל אליהן. בנוסף לכך, קשיחותם הרבה של האופניים מאוד מורגשת בירידות ולעיתים התחושה הייתה שאני קצת נלחם באופניים על מנת לייצר זרימה טובה.





 







 




חלקים בולטים
מערכת ההילוכים של Shimano כרגיל עובדת נהדר, ההילוכים עוברים חלק, אין רעשים או חיכוכים מיותרים ובאמת שהצורה החדשה של הידית נוחה גם אחרי כמה שעות. הכידון והסטם מתוצרת Ridley קשיחים ובעלי גימור יפה ומרשים. לעומת זאת הגלגלים מעט כבדים ומגיבים באיטיות להאצות, יתרה מזאת הם גם גמישים וכאשר מפגישים אותם עם שלדה קשיחה כל כך זה בולט ביתר שאת. הייתי שוקל שדרוג קטן במעמד הקנייה לטובת גלגלים מעט יותר מתקדמים, ואם כבר אנחנו במעמד של שדרוג, הייתי שוקל גם את עניין הבלמים כאמור. מלבד הגלגלים והבלמים, חבילת האבזור שמציגים ה Fenix SL 105 היא טובה מאוד.




 










 

 
סיכום
אני מחבב אופניים קשיחים ולכן ה  Fenix SL 105 הרגישו לי טוב. נהניתי מהתגובות המהירות, אהבתי את הקשיחות ואת ההיגוי. האופניים אכן לא מכווני מטרה ספציפית, הם מטפסים טוב, מרגישים מהיר במישור והגיאומטריה שלהם מתאימה לרכיבות ארוכות בזכות פרונט גבוה.
היתרון של הFenix SL על הדגמים האחרים באותה רמת מחיר הוא הוא השלדה. במחיר הנתון מקבלים כאן שלדת קרבון מתקדמת ולא קרבון בסיסי כמו אצל המתחרים הבולטים, אולם מקבלים אבזור פחות מתקדם. כאן כל אחד צריך לעשות את החשבון הפרטי שלו ולהחליט מה עדיף. בכל מקרה במידה ותשדרגו את הגלגלים והבלמים, תקבלו מכונת All Around עם שלדה מעולה שקצת קשה למצוא לה תחרות בביצועים. 
    




 






רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם