גלגלי כביש במבחן Velodrome C-60 K-Ramix

גלגלי כביש Velodrome C-60 K-Ramix

יצרן: Velodrome (תמיר אשל)

מחיר: 7000 ₪

משקל: 1600 גרם 



 




אחד מבחני המוצר המוצלחים שכתבתי בעברי העיתונאי הלא מפותח משהו הוא על גלגלי VELODROME שהתפרסם בשנת 2011 באתר שוונג. את ההצלחה של המבחן אני מודד דרך התוקף הארוך וההד שהוא יצר ויוצר עדיין בשוק, עד היום פונים אלי אנשים שאני מכיר ולא מכיר ושואלים את דעתי על הגלגלים, זאת כאשר עברו 5 שנים מאז המבחן הראשון. לפני חודשיים תמיר אשל, האבא של מותג VELODROME פנה אלי ושאל אותי האם בא לי לבחון את הגלגלים מחדש, זאת לאחר סדרת שינויים שנערכו בגלגלים והם כוללים מתח שפיצים גבוהה יותר (שווה לקשיחות ומצד שני מעמיס על החישוק והנאבה), חישוק קרבון בפרופיל ורוחב עדכניים שנרחיב עליהם בהמשך וכמובן גולת הכותרת: משטחי עצירה עם ציפוי קרמי שעליו אפרט בהמשך.
למי שלא יצא להכיר את תמיר אשל וגלגלי VELODROME שהם סוג של ייצור כחול-לבן, אתחיל ברשותכם בסקירה קצרה. תמיר אשל הוא אושיית רכיבת כביש משנות ה-90 ובהמשך שותף בחברת DAA לפני שעברה לבעלות הנוכחית, הבעלים של החנות המיתולוגית קנונדייל ישראל הראשונה שהייתה ברחוב אבן גבירול בתל אביב ומאוחר יותר הראשון שפתח חנות "בוטיק" (קנונדייל ישראל החדשה) ברחוב החשמונאים והפך אותו למה שאנחנו מכירים היום. תמיר נודע במגע ובידע טכני יוצא מהכלל ולכן נוצרה סביבו קהילת אוהדים (ולא מעט מהכיוון ההפוך) שדרשו שרק הוא יטפל להם באופניים או פנו רק אליו ליעוץ בנוגע לציוד וכו'. בשנת 2011 החליט תמיר שהוא מביא בשורה לענף המקומי, גלגלי קרבון שהוא מרכיב בעצמו על פי מפרט שהוא בוחר. את החישוק, החישורים והנאבות הוא קונה מיצרנים שונים ואת עבודת הבנייה הוא עושה כאן בארץ בעבודת יד. הבשורה של תמיר כללה תג מחיר שנע בין חצי לשליש מזוגות גלגלים ממותגים. מאז 2011 מאות גלגלים יצאו תחת ידיו של תמיר כולל נבחרות ישראל באופני כביש. היום אני כותב על הגלגלים החדשים ביותר במטרה לראות איך המוצר התקדם.




 
     
 


מאפיינים כלליים  
זוג הגלגלים שקיבלתי הם בעומק 60 מ"מ, קרבון מלא ומתאימים לצמיגי קלינצ'ר או לצמיגי טיובלס. בתוך החבילה הגיעו זוג מאריכי ונטיל, שחרורים מהירים ושני זוגות של רפידות בלם המותאמות לחישוקי קרבון ולמשטחי הבלימה המיוחדים של הגלגלים. לעומת הגלגלים שבחנתי בעבר, החישוקים של ה C-60 הם בפרופיל עגול ולא בפרופיל V כפי שהיה נהוג בעבר, זאת בגלל שהפרופיל החדש נמצא טוב יותר מבחינה אווירודינמית, יעילות גבוהה ברוח צידית ועמידות כללית טובה יותר. מלבד הפרופיל החדש, עוד שינוי מהותי הוא רוחב החישוק, הוא גדל לרוחב 25 מ"מ בכדי לחזק את החישוק ולמען פתיחה טובה יותר של הצמיג לטובת אחיזה משופרת ונוחות רכיבה. החישוקים משודכים לנאבות עם חישורים אווירודינמיים (שפיצים שטוחים בצורת חרב ולא עגולים), בגלגל האחורי יש 24 חישורים בשזירה של 2:1 ובגלגל הקדמי 20 חישורים שזורים ישר (רדיאלי). הנאבות הן בעלות מסבים סגורים ובגימור צבעוני ויפה. נקודה לטובת הנאבות התקבלה כבר לפני הרכיבה בגלל קוטר הפלאנג'ים (העיגולים אליהם מחוברים השפיצים בצד של הנאבה) הגדול שיוצר מתח שפיצים גבוהה ומקנה קשיחות ועמידות טובים.




 




בשימוש
את הגלגלים תמיר הציע לי יום אחרי שארגון UCI הוציא הודעה שהם מבטלים את האפשרות לרכוב עם דיסקים בתחרויות בגלל התאונה של  הרוכב פרנסיסקו ונטוסו מקבוצת MOVISTAR, תמיר אמר לי שאת איכות העצירה שהתעשייה מחפשת ניתן למצוא בגלגלים החדשים של VELODROME עם משטחי העצירה החדשים מצופי קרמיקה.
ההתקנה של הגלגלים כללה התקנת קסטה וכיוון מחודש של הבלמים, הרוחב המאסיבי של החישוק מצריך פתיחה של פרסות הבלימה ואיפוס מחודש של רפידות הבלימה, כל הסיפור לקח חצי שעה ומשם המשכתי לכביש בשמחה. את הרכיבות שלי עם הגלגלים כיוונתי למישור כי אני לא רואה טעם לעשות פעמיים נס הרים על גלגלים 60 מ"מ ששוקלים 1600 גר" ולהשוות את ההרגשה לזוג גלגלי האלומיניום שלי ששוקלים 1100 גר", זאת לא המטרה של הגלגלים למרות משטחי הבלימה החדשים שבאמת עושים את הירידות למהירות יותר.
הרכיבה הראשונה עם הגלגלים הייתה על מסלול "המשולש" בין ישובי גזר. המסלול יחסית מישורי, יש בו גבעות, יש שינויי כיוון רוח והכי חשוב, לשם רכבתי באותו הבוקר. המעבר מגלגלי אלומיניום עם 32 חישורים לגלגלי קרבון עם 24 חישורים מאחור ו20 מקדימה מורגש מהר, יש משהו נעים יותר באופניים ובטח שמהיר יותר. הגלגלים צוברים לאט את המהירות ומעל 40 קמ"ש הם שומרים על המהירות בתחושת שיוט נעימה ומוכרת למי שרכב על גלגלים עמוקי פרופיל. את המבחן שלי ריכזתי לשלושה נושאים עיקריים: קשיחות, התנהגות ברוח צידית ובלימה.
בנוגע לקשיחות של הגלגלים, תמיר הסביר לי שהוא העלה את מתח השפיצים וכעת הגלגלים קשיחים יותר מאשר הדגמים הקודמים. ברכיבה הקשיחות מורגשת מאוד, זאת בזכות השילוב של חישוק בפרופיל עגול ורחב יחד עם המתח שפיצים הגבוהה יותר. במהלך הרכיבה ניסיתי להוציא מהגלגלים קצת גמישות בקטעים של הגבעות הקצרות בשילוב פלטה ורכיבה בעמידה, זה פחות עבד לי והגלגלים נשארו בשלהם, המקום היחיד שהצלחתי להרגיש קצת גמישות הוא קיר בכביש האחורי של מתקן אדם אבל שם אין לי מושג מה לא ירגיש גמיש.
רוחות צד הם האויב של גלגלים עמוקי פרופיל ובעיקר של הגלגל הקדמי שמקבל פליקים מהרוח ומעביר אותם לכידון. את הגלגלים השוואתי לגלגלי REYNOLDS בפרופיל דומה שהיו בבעלותי לתקופה קצרה. גלגלי C-60 התנהגו טוב יחסית והפתיעו אותי, זה לא שלא הרגשתי את הרוח צד אבל כן מורגש שינוי לטובה. המקום היחיד בו הרגשתי לא טוב עם הגלגלים הייתה נקודה אחת, רכבתי לכיוון הבסיס של גולני ובפניה שמאלה הכידון העביר לי מכת רוח שכמט וזרקה אותי אל התעלה. אני מאמין שזה עניין של למידה והתרגלות לעומת רכיבה על פרופיל של 22 מ"מ אליו אני רגיל.
הבלימה, הנושא החשוב של כל יצרני חישוקי הקרבון, האיזון בין משקל ועמידות החומר אליו כולם שואפים...כאן הגדולה של הגלגלים. הציפוי הקרמי עובד היטב, אמנם זה עולה לנו ברעש בלימה גדול מהרגיל אבל VELODROME עושים את זה טוב מאוד, גם בבלימה וגם בהאטה. את הגלגלים בחנתי במישור, בגבעות ובעליות ומצאתי את ביצועי העצירה כיוצאים מהכלל, התחושה שונה והרבה יותר יציבה ממה שאני מכיר וזה שדרוג רכיבה אמיתי.




 



סיכום
גלגלים עם פרופיל 60 ממ" הם לא כוס התה שלי, הם מתאימים יותר לטריאתלטים או לרוכבי כביש שמחזיקים כמה זוגות גלגלים לפי סגנון רכיבה, אני אישית יותר רוכב של 35-40 ממ" שמעניקים יותר ורסטיליות וניתן לרכוב עליהם בכל פרופיל רכיבה אבל לא זה המבחן.
אהבתי את הגלגלים, הם מאיצים טוב, מרגישים מאוד קשיחים וסופגים זעזועים טוב מאוד. הפרופיל והרוחב החדשים באמת שמרגישים טוב יותר מחישוקי ה-V המיושנים וזה מורגש בכל מקום. פסי העצירה הם פלוס גדול מאוד, הספק שלי מהמבחן הקודם על גלגלי VELODROME היה בגלל ביצועי עצירה שכעת נראה שנעלמו וזה פלוס לעומת המתחרים.
 
יותר: עצירה, קשיחות, ספרינטים, טיובלס
פחות: עיצוב בעני המתבונן כמובן, באופן אישי אני מעדיף עדינות

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם