במבחן Orbea Rallon

Orbea Rallon

אנדורו באסקי אמיתי
 
דוגמן: שלומי אברג'יל

יבואן: סינגלמאניה

מחיר אופניים במבחן: 18,900 ש"ח



 






 
 
חברת Orbea הספרדית החלה דרכה כיצרנית אופניים כבר ב1930, לאחר שינוי ייעוד המפעל שלה (שייצר נשק עד אותה תקופה), הנמצא במאלביה, ליד בילבאו בחבל הבאסקים הספרדי.
לאורבאה היסטוריה ותרבות עשירה של אופני כביש, כולל ניצחונות אין ספור של רוכביה. זכורים במיוחד ניצחונות רבים בקטעים ההרריים של הפירנאים בגראנד טורים השונים, כאשר רוכבים באסקים מקומיים מספקים גאווה לאומית לחבל הבדלני.
בשנים האחרונות Orbea משקיעה משאבים רבים יותר ויותר בעולם אופני ההרים, זה כולל השקעה מרשימה במחקר ופיתוח ואפילו מימון קבוצת אנדורו משמעותית אך מתפתחת, ללא כוכבים משמעותיים בקטגוריה המרכזית בינתיים. ההשקעה המרשימה ביותר במחקר ופיתוח עד עתה היא האופניים שבמבחן הזה, מדובר בדור החמישי של ה Rallon דגם הAM בעבר ואנדורו בהווה של היצרן. הפעם בניגוד לדורות הקודמים מדובר ברבולוציה ולא באבולוציה, אלו אופניים חדשים לחלוטין שתוכננו מהיסוד על מנת לספק את צרכיהם של רוכבי האנדורו - מתחרות EWS ועד רכיבת חבר'ה בחורשן.
שרון מסינגלמאניה הוביל אלינו את הראלון m-10 הכחולים במשלוח ספישל, אתם אגב יכולים לקבל אותם בצבע custom ללא תוספת מחיר כחלק מהמדיניות החדשה שמציע היצרן. מיד בצענו כיוונונים מעטים ויצאנו לדרדרת של הר חורשן אבל לא רק, והמסקנות לפניכם.
 


 






 

Highlights
  • - שלדת קרבון מלאה - משולש קידמי א-סימטרי
  • - מתלה ציר יחיד בעל ציר קונצנטרי אחורי המייצר מהלך של 150 מ"מ
  • - גלגלי 29 א'ינץ וצירים בסטנדרט Boost
  • - מזלג קדמי במהלך 160 מ"מ
  • - זווית ראש מתכווננת בין 65.5 ל 65 מעלות
  • - זווית צינור כיסא אפקטיבי 76 מעלות
  • - אורך תומכות שרשרת 435 מ"מ
  • - בסיס גלגלים 1217 מ"מ 
  • - משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 13.9 ק"ג
  • - נתונים למידה  M
 

 








שלדה ומתלים
השלדה של הראלון היא מלאכת מחשבת אמיתית, אורבאה לא חסכה במשאבים ומשתמשת כאן בקרבון ה OMR שלה, האריג היוקרתי והאיכותי ביותר שהם מייצרים. המשולש הקדמי מרשים במיוחד עם העיצוב הא-סימטרי שלו, יש חיבור ישיר בין הצינור העליון לצינור הכיסא בצד אחד המשאיר את הבולם חשוף מצד ימין, מה שהופך מעבר בין מצבי בולם אחורי לקל במיוחד תוך כדי רכיבה.
הראלון מבוססים על מתלה סינגל פיבוט עם ציר אחורי קונצנטרי - ציר המתלה היושב סביב ציר הגלגל האחורי, בדומה למתלי ה ABP של טרק או מתלה ה split pivotשל דייב וויגל. אורבאה שיתפה פעולה עם Fox Racing שיצרה בולמים מכוילים בדיוק לתכונות המתלה הפרוגרסיבי של הראלון. לשלדה מרחב עמידה משופר משמעותית לעומת הדורות הקודמים וכן עדכון לסטנדרט Boost הפופולרי. הגימור של השלדה הוא מהמרשימים שראינו בשנים האחרונות והאופניים הם יפים ובנויים לתלפיות (לכל אורך המבחן לא שמענו ולא ציוץ או קרקוש כלשהו, מה שמעיד על תכנון ובנייה קפדניים במיוחד). בחיבור הבולם למשולש האחורי יש לינק שניתן להפוך על מנת לשנות את זווית הראש בחצי מעלה מ 65.5 מעלות ל65 מעלות בהתאם למתווה הרכיבה והטעם האישי.
 


 










 

חלקים בולטים
למבחן קיבלנו את ה m-10, הדגם הנחות מבין שלושת דגמי הראלון. נחות זה קצת מעליב במקרה הזה, מכיוון שמדובר במפרט מרשים מאוד, בוודאי בהתחשב במחיר ובאופציה לצביעה קאסטום. הבולם הקדמי שיסופק עם האופניים הוא ה Fox 36 עם ציפוי הקאשימה (במבחן קיבלנו את אותו הדגם רק ללא הקאשימה) והבולם האחורי הוא ה DPX2 המעולה -  גם הוא מגיע מצופה קאשימה.
מערכת ההינע היא ה GX Eagle של Sram, בעלת 12 הילוכים ויחס העברה נמוך של 32x50 שהצילה (כן, לא פחות מהצילה) לנו כמה רכיבות בכך שיכולנו לדווש בנחת בעליה ולא להילחם ב 32x42 שאנחנו רגילים אליו. על מעצורי הXT של שימאנו באמת אין לנו מה להוסיף יותר, מדובר בבנ'צמארק של התעשייה. רכיבי הקוקפיט ומוט האוכף היו מבית רייספייס, רכיבים פשוטים למדי אך איכותיים.
הגלגלים במפרט המקורי של אורבאה הם E-1900של DT עם חישוקים ברוחב 30 מ"מ, אנו קיבלנו את ה m-10 מצויידים בגלגלי wide lightning של American Classic עטופים בגומי אגרסיבי במיוחד מבית מקסיס, אגרסור 2.3 אחורי ומיניון 2.5 קדמי. סינגלמאניה מאפשרים בחירה בין שתי אופציות הגלגלים הנ"ל במחיר הנתון.
 

 



על השביל
אנו חייבים להודות כי קצת הופתענו מהרגעים הראשונים על הראלון, ציפינו לאופני אנדורו קיצוניים, ארוכים, נמוכים ועם זוויות קיצוניות, אך בפועל הם הרגישו סטנדרטיים הרבה יותר מהצפוי. האופניים במידה small / medium שקיבלנו אינם ארוכים כלל, אם כבר אפשר להגדירם אפילו קצרים מעט למדיום, וברושם ראשוני אינם מרגישים קיצוניים. בכל אופן הרגשנו מיד בבית ולא נדרשנו להתאמות מיוחדות.
הדיווש על הראלון מפתיע לטובה, היינו מודאגים מאוד לקראת הרכיבה הראשונה, שילוב של צמיג קדמי ברוחב של 2.5, אופניים שנושקים ל14 קילו, ורוכב שבילה את רוב הקיץ במזגן ולא בשבילים זה בדר"כ הפוך מנוסחה מנצחת. אבל המתלה מרגיש יעיל מאוד, גם במצב פתוח, אבל בעיקר במצב האמצעי של הבולם האחורי. תנוחת הדיווש מצוינת (משקל הגוף מעל הפדלים ולא משוך אחורה כמו בחלק מהאופניים עשירי המהלך) כך שלא חשנו חסרון משמעותי בדיווש לעומת אופני שבילים או אול-מאונטיין אגרסיביים.
בעליות מצאנו עצמנו מודים לאלוהי האיגל והסראם, גם בעליות תלולות ו\או טכניות, יחס ההילוכים הנמוך של ה GX Eagle וגם העבודה החלקה להפליא של המערכת הבטיחו שיכולנו לשבת ולדווש יחסית בנחת בלי להגיע לדופק משוגע ולחמצון של המעט שנשאר משרירי הארבע-ראשי שלנו.




 








הצמיגים המגודלים דאגו שלא תחסר לנו אחיזה בשום עליה, ואפילו זווית הראש הקיצונית יחסית לא הטרידה מנוחתנו יותר מדי, סה"כ האורבאה מטפסים נהדר יחסית לאופניים אגרסיביים כל כך.
אבל, כפי שכבר ניחשתם, ואם אתם שוקלים לרכוש לעצמכם מכונת אנדורו באסקית שכזאת, עליות זה רק רע הכרחי, כשהתחלנו לתקוף סינגלים (כן לתקוף זה המונח הנכון על האופניים הללו) הרגשנו את מלוא העוצמה של הראלון. האופניים שקטים, מאוזנים, זריזים ומאפשרים לרוכב לעשות כמעט על העולה על רוחו בשביל, במקרה של האורבאה, הרגשנו כאילו אנו מגבילים אותם ולא להיפך. הפחד ממגושמות של אופני 29 עם מהלך ארוך כלכך התבדו כבר בסינגל הצפוף הראשון בירידה. האופניים כלל לא מרגישים גדולים, הם מתמרנים מעולה וזריזים כמו אופני 29 עם מהלך קצר הרבה יותר.



 









 



ככל שהמהירות והתלילות גברו, חשנו יותר ויותר בבית על האורבאה. בסגמנטים אגרסיביים, עומקו של המתלה ויכולת הגיהוץ שלו בולטים מאוד. 150 המ"מ של המתלה יחד עם ה 36 הנדיב מלפנים באים לידי ביטוי בקטעים אלו והראלון מעלימים את כל תחלואי השטח תוך כדי שהם מעניקים לרוכב מעטפת ביטחון לשחרר את כל מה שיש לו. הצמיגים האגרסיביים על הגלגלים הגדולים סיפקו אחיזה די מדהימה גם בתנאי דרדרת קיצוניים של סוף סוף סוף הקיץ.
 בקטעים מהירים במיוחד מצאנו עצמנו תוהים האם ראלון במידה לארג' היו מתאימים לנו יותר, המדיום מרגישים מעט קצרים מדי לטעמנו, ואנו ממליצים לרוכבים מעל 1.70 לבדוק את המידות היטב לפני הקנייה.



 





 
 

סיכום
אורבאה פגעו בינגו עם הראלון החדשים, אלו אופניים א-ד-י-ר-י-ם!, איכות בנייה והרכבה יוצאות דופן, אופניים זריזים ויציבים בעת ובעונה אחת, אשר יחדירו בטחון ויעניקו מעטפת ביצועים מרשימה מאוד לכל רוכב שיבחר לרכוש אותם, כולל יכולת טיפוס מרשימה לז'אנר. התמורה הגבוהה לכסף והיכולת לצבע קאסטום הם בונוס נוסף כאן. האזהרה היחידה היא לגבי המידות, יתכן ותצטרכו מידה אחת גדולה ממה שאתם רגילים, מומלץ לבצע מדידה דקדקנית ואולי אף רכיבת מבחן.




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם