Evil the Following MB במבחן

Evil the Following MB

דוגמן: אור גוב

יבואן:בייקדיל

מחיר: 23,900 שקלים לקיט GX eagle.
         31,900 שקלים לקיט xo1 eagle.



 




עולם הרכב מציג "מתיחות פנים" לדגמים כמעט מידי שנה. כשאחת לכמה שנים דגם מוחלף בתכנון חדש לגמרי עבור אותו מודל. בעולם האופניים הדבר פחות שיטתי. בדרך כלל דגמי אופניים משווקים מידי שנה עם שינויים במפרט לכל היותר, עד שהם מוחלפים. את הפולואינג של אויל ראינו לראשונה לפני מעט יותר משנתיים (נראה שהם כאן הרבה יותר זמן מכך). ביום השקתם הם היו אופניים שוברי מוסכמות וחריגים ביותר בשוק. כשרוב השוק נטה לכוון של אופני 27.5 עתירי מהלך בשיא הייפ האנדורו, אויל ייחלו להביא את בשורת רכיבות הגראביטי לאופני 29 אינטש קצרי מהלך. אז נכון שהם לא היחידים שעשו זאת, אך ללא ספק אויל דה פולואינג הם האופניים המדוברים ביותר ואולי אסתכן ואומר – מהטובים ביותר שתוכננו ויוצרו אז ועד היום. היום על המוקד, אויל דה פולואינג MB. צמד האותיות MB מייצג  More Better’er ("עוד יותר-יותר טוב") למתיחת הפנים של הדגם המאד מוצלח הזה. יש לציין שזוהי לא יותר ממתיחת פנים. עיקר השינויים נועדו לגרום לנו הרוכבים להנות מאופניים קטנים שמרגישים גדולים גם במקומות שלא תצפה לרכב עם אופני 120 מ"מ. מתיחת הפנים כוללת REACH שהתארך בכ 20 מ"מ, סטנדרט בוסט 148 מ"מ בציר האחורי, שלדה שחוזקה והוקשחה ו... פחות או יותר זהו. למעט שינויים קוסמטיים קלים, התאמה לסטנדרטים חדשים וכו' – כאמור: מתיחת פנים.
אך האם אופניים כל כך מוערכים שעכשיו מוצגים כ"עוד יותר-יותר טובים" מספקים את הסחורה גם היום? על כך בכתבה שלפניכם.




 



 
        
 



Highlights
  • - שלדת קרבון מלאה
  • - גלגלי 29
  • - מתלה DELTA של דייב וויגל המייצר 120 מ"מ
  • - ציר אחורי בתקן בוסט 148מ"מ
  • - אורך צינור עליון 622 מ"מ
  • - זווית צינור ראש מעלות 66.8/ 67.4 מעלות
  • - זווית צינור כיסא אפקטיבי  73.7/ 74.3מעלות
  • - אורך תומכות שרשרת  430/ 432 מ"מ
  • - בסיס גלגלים 1178/ 1177 מ"מ 
  • - משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 13.0 ק"ג
  • - נתונים למידה  L ובמפרט אופני המבחן
 


 




 
 מבט ראשון
מבט ראשון אל האויל גורם להשתאות מיידית, העיצוב הייחודי מסגיר מיד את מוצאם ושושלתם של זוג האופניים הללו. הדמיון המשפחתי גם הפעם לא דילג דור, ודור ב' של הפולואינג נראים טוב מתמיד. הצינור העליון הונמך מעט ויוצר משולש קדמי נמוך וקומפקטי יותר, לחלקו העליון נוספה סילואטה המחלקת אותו באופן סימטרי לימין ושמאל. קוטר הצינורות קטן מעט ומקנה מראה קליל ומעודכן יותר. חלקם האחורי של האופניים קיבל בוסט וניתוח להסרת המעביר הקדמי שאפשר ליצור משולש אחורי סימטרי יותר, קשוח יותר וגם נאה יותר. את העיצוב משלים צ'יין גייד אינטגרלי, חווט פנימי חלקי ומגן תומכות שרשרת ובולם אחורי מטרי מעודכן וחיבור טרוניון המתחבר ישירות למיסב המתלה. את האופניים קיבלנו מהיבואן בבניה אישית (שלו) עם בולם MRP ריבון החדש והמבטיח אותו נסקור בקרוב. חישוקי קרבון של 13E וקסטה 13E 9-46 בעלת טווח של 511%, כידון קרבון, סטם ומוט כסא מתכוונן מבית רייספייס, צמיגי אונזה ועוד. הצבע הכתום של שלדת הפולואינג שינה גוון למעט כהה יותר, ולמרות הבניה הקלה יחסית, משקל האופניים עומד על 13 קילוגרמים. לא בקצה הקליל של הז'אנר בהתחשב בשלדת הקרבון והרכיבים. למעשה השלדה (כולל בולם) כבדה השנה מקודמתה בכ200 גרם. רבות בזכות (או באשמת) הבולם האחורי שכבד מקודמו בכ150 גרם.




 






         





פילוסופיית תכנון אופניים
קטונתי מלומר מה נכון ומה לא בתכנון אופניים, במיוחד כאשר מדובר בבלוקבאסטר המטורף הזה שנקרא הפולואינג. אבל מעט שגעון גדלות יש לכולנו, ולכן אשפוך בפניכם את הגיגי ליבי. לא אשקר, ואומר כי הפולואינג הם האופניים ה(כמעט) מושלמים עבורי, אופניים זריזים, יעילי דווש, התנהגות שטח שמוציאה ממני עוד ועוד שדים וטירוף, התנהגות של אופני DH בירידות ומהלך קצר שהופך אותם לעצבנים ויעילים גם בספרינטים. כל זאת עם גלגלי 29 ומהלך מתלה קצר של 120 מ"מ בלבד. הדברים היחידים שדרשו שיפור בדגם הראשון הנם אורך קוקפיט ובסיס גלגלים שהרגיש קצר וזוית מוט אוכף קיצונית מדי כשהכיסא מורם לטיפוס, ממקמת את הרוכב מעל הגלגל האחורי ומקשה מאד על ההיגוי והצמדת הגלגל הקדמי לקרקע בטיפוסים טכניים. הרי, מהם אופני מהלך קצר טובים אם לא אופניים שיטריפו אותך בירידות ויאפשרו לך לטפס בנוחות ויעילות במעלה ההר? החלק השני של אקסיומה זו דורש טיפול. לכן, שמחתי מאד למשמע הבשורה על דגם פולואינג דור ב'. כאשר קו המוצרים של אויל מתמלא באופניים בעלי מהלכים שונים וגודל גלגל שונה, ציפיתי לראות בפולואינג בדיוק את התיקון לנקודות הר"מ – אופניים עם יכולות שבילים משופרות לעומת הדגם היוצא. הגדלת אורך בסיס הגלגלים והקוקפיט – יש. הורדת משקל – אין. שיפור זוית מוט הכסא – אין...  אם לשפוט על פי נתונים יבשים בלבד, אין כאן לא בשורה ולא ממש שיפור. אז יצאנו לבדוק.



 




על השביל
למי שלא מכיר את הפולואינג (ממליץ לקרוא את הסקירה), מדובר בשלדת קרבון עם מתלה DELTA  (Dave’s Extra Legitimate Travel Apparatus) בעל מהלך של 120 מ"מ מאחור ומתאימים למזלגות שבין 120-140 מ"מ. זהו מתלה ציר יחיד עם חולית נדנדה משולשת שאחראית על הדחיסה של הבולם, לינק קטן שתפקידו לשלוט ולשנות את יחס הדחיסה ובעיקר לתת למתלה קצר המהלך והפרוגרסיבי הזה תחושה של מתלה ארוך ועמוק הרבה יותר. לשלדה שני מצבים: נמוך ואקסטרה נמוך, הניתנים להחלפה על ידי הפיכת לינק במתלה. אנחנו בחנו את האופניים במצב הנמוך (שהוא למרבית האירוניה הגבוה מבין השניים). מזלג ה MRP בעל 140 המ"מ ממקם את הכידון מעט גבוה לטעמי אך הגיאומטריה מושלמת לרכיבת אקסטרים. מכוון שהאופניים התארכו השנה בכ 20 מ"מ, וזווית מוט האוכף לא השתנתה כלל,  בסט אפ הראשוני מיקמנו את הכסא מעט קדימה על המסילות כדי למקם את משקל הרוכב מעט קדימה יותר וליצור זוית מוט כסא אפקטיבית תלולה יותר.
פידול – לבולם Super Deluxe RCT Debonair של רוקשוקס שני מצבים בלבד לעומת שלושה בבולם ה Monarch RT3 Debonair של המודל הקודם. פידול מישורי במצב בולם פתוח מרגיש מתנדנד עקב תחילת מהלך מאד רגיש שנועד בעיקר לעקיבת שטח טובה בביצועי DH. שינוי מתג הבולם מקשיח באופן משמעותי ומקטין את הנדנוד, אך בניגוד למצב הביניים בשנה שעברה, לא ממש נוח לרכב איתו בשבילים מתונים שדורשים פידול, ועיקר שימושו בעליות. זוהי נקודת חסרון לטעמי מכוון שהפולואינג נועדו לרכב מהר. זה ב DNA שלהם. ומצב הפידול בבולם הרוקשוקס דבונאייר סופרדילקס RCT נוקשה מדי לשביל לטעמי. אחת התכונות הטובות של הפולואינג הייתה ונשארה העברת כח טובה של המתלה. נגיעה בדוושות לאחר סיבוב, והאופניים מזנקים קדימה. קום מהמושב לספרינט, ומיד תרגיש את הוואטים מהרגליים מתורגמים לתאוצה. זו תחושה שקשה לתאר, במיוחד למי שרגיל לרכב על אופנים עתירי מהלך. כשמוסיפים לכך את מרכז הכובד הנמוך והצ'יין סטיי הקצר מבינים מדוע הפולואינג כאלו מדוברים.




 









שיכוך ניהוג והתנהגות – פתחתי בזה שהאופניים מוציאים ממני את השדים, אני חושב שניתן לשייך זאת בעיקר להתנהגות שלהם בשטח. הזוויות ואורך הצ'יין סטיי גורמות לכך שרק תחשוב על סיבוב ותמצא את האופניים מושכבים בזווית שטרם האמנת שאפשרית, אתה באיזון מושלם מעליהם והם כאילו ואומרים "לפקודתך המפקד". העבר משקל אחורה והגלגל הקדמי משחרר מאחיזתו מוכן לבאניהופ לתוך הסיבוב השני או הסטפדאון. השלדה הקשיחה מעבירה באופן מדויק את רצונות הרוכב ושמירה על קו גם בשטח טכני קשה אפשרית ויציבה. חישוקי הקרבון הקשיחים והקלים תרמו רבות לתחושת הדיוק בסיבובים. בכלל, אלו אופניים מאד צייתניים הן על הקרקע והן באוויר. מתלה הדלתא מדהים אותי בכל רכיבה מחדש ומספק תחילת מהלך רכה ועוקבת קרקע, עומק מהלך אינסופי (לא תאמינו שאלו אופני 120 מ"מ). בולם הסופרדילקס בעל הפיגיבאק שומר על עבודת מתלה טובה ואחידה בירידות ארוכות גם בטמפרטורות של ארצנו הקטנטונת.


 







 


טיפוס- כאן עקב אכילס של הפולואינג החדשים לטעמי, והנקודה היחידה בה לא ברור לי מה המתכנן חשב לעצמו (או למה?). יכולת הטיפוס מבחינת יעילות דווש היא טובה לכל הדעות ובולם במצב נעול מספק את הסחורה. בסה"כ תנוחת הישיבה סבירה לאופני שבילים וטיפוס בדרך מתונה או שביל בעליה ככל הנראה יעבור ללא טענות מיוחדות. אך ברגע שהשטח הופך לטכני והזויות הופכות תלולות יותר, מורגש פער בין אופניים אלו למקביליהם קצרי המהלך. זווית הכיסא המשוכה לאחור אמנם מפנה את הכסא מבין הרגליים כשהוא במצב נמוך בירידה, אך ממקמת את הרוכב אי שם מאחור במצב גבוה. נוסיף לכך את הצ'יין סטיי הקצר ומקבלים חוסר אחיזה ויכולת היגוי מוגבלת מאד בטיפוס. למעשה הדבר כל כך בולט שאם לא תעביר את מרכז הכובד קדימה מספיק מהר, תמצא את עצמך מנסה להתאזן על הגלגל האחורי. אז נכון שאפשר להתרגל תנוחת הרכיבה השונה בעליות הטכניות, אך לטעמי זה משהו שיכול היה להיפתר ממש בקלות.


 

 


סיכום
"הפולואינג הם האופניים הטובים ביותר שרכבתי עליהם" תשמעו מהרבה רוכבים, בין אם הם בעליהם המאושרים ובין אם אלו רק כאלו שלקחו סיבוב מחבר. ואני נוטה להסכים עם אמירה זו. לתנאי השטח מרובי הסלעים של ארץ ישראל, גלגלי 29 מהווים יתרון ברור בגלגול ושימור מהירות. תאי השטח הקטנים יחסית (טיפוס של 10-40 דקות ואז ירידה) מצדיקים בהחלט אופנים קצרי מהלך ומגדילים את הטווח ויכולת הרכיבה גם בסוף הטיפוס. ולירידות האגרסיביות, כולנו מחפשים אופניים "גדולים" יותר ולשחרר במהירויות שיא עד למטה. כזוג אופניים אחד שעושה הכל, הפולואינג מושלמים. במיוחד למי שמטפס בעיקר בשביל לרכב אחוז טירוף בירידה. הפולואינג MB ארוכים יותר, קשיחים יותר ויפים אף יותר אך מי שמכיר את הדגם ומצפה ליכולות טיפוס טכני משופרות, לא ימצא מזור.
עוד יותר-יותר טוב? בכל הנוגע ליכולות טכניות וביצועים בירידות- בהחלט כן.





 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם