אופניים במבחן Pivot Switchblade

Pivot Switchblade

יבואן: ציר מרכזי


מחיר: 
26,500 שקלים לקיט XT PRO


 



אמנם נראה שהם היו כאן תמיד, אבל בלי שנשים לב עברו להן בסה"כ עשר שנים מאז שקריס קוקליס פרש מטיטוס האגדית והקים את חברת PIVOT CYCLES . החברה ה"חדשה" של קוקליס שחבר לדייב וויגל ע"מ לתכנן את מתלה האופניים, חדרה באופן מיידי אל מרכז הקונצנזוס של ענף האופנים ונתפסה דיי מהר כיצרנית שלדות בוטיק ייחודיות אשר מובילות ומנצחות כמעט בכל קטגוריה. המכירות לא איחרו להגיע ושלדות רבות בעיקר מסדרת ה MACH עתירת הדגמים נמכרו בהצלחה יתרה ברחבי העולם.
בעולם בו הכל משתנה מהר וטכנולוגיות חדשות גורמות לנו לתהיות רבות ברכישת זוג האופנים הבא, מחליטה חברת פיווט להרעיד את האדמת הסטנדרטים הרעועה ולבצע מהלך ייחודי בהכנסת פרמטר חדש במטריצת הצירים האחוריים, להלן ה "SUPER BOOST". אתם וודאי שואלים  את עצמכם  מה זה לעזאזל סופר בוסט ולמה בכלל צריך אותו? התשובה לשאלה הזו כנראה תכריע רק במבחן רציני של המגזין, לכן חיכיתי להזדמנות ראשונה לקבל את ה SWITCHBLADE, מכונת השבילים/ אנדורו החדשה יחסית של פיווט שאמורה לכבוש את ליבו של הרוכב האגרסיבי. קבלו קצת נתונים יבשים ויאללה למבחן עצמו.




 












 



Highlights
- שלדת קרבון בעלת ציר אחורי סופר בוסט ברוחב 157 מ"מ.
- שלדה וורסטילית בשימוש גלגלי 29 אינץ' או 27.5 פלוס.
- מהלך אחורי של 135 מ"מ בשיטת שיכוך DW LINK  ומזלג קדמי 36FOX  בעל מהלך של 150 מ"מ.
chain stays -  באורך 428 מ"מ  מהקצרות ביותר בקטגוריית 29 אינץ'.
- חיווט מלא של הכבלים בתוך השלדה.
- הכנה להתקנה מלאה למערכת הילוכים חשמלית של שימנו 2DI.
- חמש מידות  החל מ XS  ועד XL.
 - משקל כללי  לקיט  SLX/XT  כ-14 ק"ג ללא פדלים.
 
 


 










חלקים בולטים
הדבר הראשון שקופץ לעין כשמביטים על הסוויצ'בלייד הוא המשולש האחורי המפלצתי והרחב, ללא ספק דומיננטי ברוחבו יחד עם הציר שמתחבר אליו. הרוחב הזה מספק מרווח נאה ביותר לצמיגים שמנים מאוד עד 3.25 אינץ' בגרסת ה 27.5 פלוס וכמובן צמיגים רחבים של עד 2.5 אינץ' בגרסת גלגל ה-29.
היצרן מציע 18 אפשריות לבחירת קיטים, ממערכות הינע מגוונות, דרך יחסי הילוכים שונים ועד קוטר גלגלים ורוחב צמיגים. בחירה כמעט אין סופית לכל קונפיגורציה שתחפצו בהתאם לתקציב שברשותכם. אופני המבחן הגיעו על בסיס הקיט הנמוך של היצרן. המזלג הקדמי של פוקס ברמת performance  בעל קוטר רגליים של 36 מ"מ ובמהלך של 150 מ"מ (ניתן להאריכו ל- 160 מ"מ), בולם אחורי של פוקס בגרסת DPS בעל שלושה מצבי שיכוך עליו מותקן מודד חיצוני למדידה מהירה ונוחה של שקיעת הבולם.
מערכת הינע מבית שימנו ברמת SLX  ו-XT  1X11 עם קסטה 11-46 שנתנה יחס מצוין בעליות ארוכות וקשות. לאורך המבחן כמעט ולא יצא לי להשתמש בגלגל השיניים הגדול ביותר אך מניח שישנם מסלולים עם שיפועים משמעותיים שלבטח יהיה לו שימוש. קראנקeffect  אלומיניום מביתRACEFACE  בעל גלגל שיניים קדמי של 30 שיניים שהרגיש קצת קטן על קסטה עם גלג"ש 46. לרוכבים חזקים הייתי ממליץ להחליפו במעמד הקניה לגלגל שיניים גדול יותר לניצול נכון של כל טווח הקסטה.




 














 

מוט הכיסא  TRANSFER מבית הקונצרן FOX לא היה נוכח במבחן עקב תקלה והוחלף למוט כיסא מכני מבית TOMPSON שתפקד מצוין אך הידית השליטה שלו לטעמי פחות נוחה וקשה ללחיצה. מעצוריDEOR  מבית SHIMANO עבדו ללא תקלות אך הייתי משדרג אותם בזמן קניה למעצור קצת יותר חזק בהתאם לייעוד האופניים.
סט גלגלי  CHARGERמביתSUN RINGEL  עם חישוקים ברוחב פנימי של 27 מ"מ ו 28 שפיצים תפקדו ללא דופי כל תקופת המבחן.
השלדה מאפשרת חיבור ישיר של מעביר קדמי אם אתם בעניין, וישנה גם הכנה למערכת Di2 חשמלית מבית שימנו.




 


 


על השביל
התחושה שעולה כבר מסיבובי הפדלים הראשונים על הסוויצ'בלייד היא קשיחות, והרבה ממנה. האופניים הללו מאוד קשיחים ובמיוחד החלק האחורי. 157 מ"מ בציר האחורי (סופר בוסט) כנראה מקשיחים את המשולש האחורי באופן מאוד בולט ומורגש, הרבה יותר מציר 148 מ"מ. מתכנני השלדה מסבירים את התעקשות על התוספת של 9 מ"מ בשני אופנים. ראשית האפשרות לייצר את תומכות השרשרת מהקצרות בקטגוריה- 428 מ"מ!! שנית קשיחות הגבוהה ב-46% יותר מציר 142 מ"מ ו-30% יותר מציר 148 מ"מ.
זה המקום לציין כי זאת הפעם הראשונה שאני בוחן אופני 29 אינץ' לאורך זמן ובמגוון של מתארים, לכן התחושות שיועברו בהמשך כנראה מוכרות מאוד לחלקכם, אך בסופו של עניין הכל אינדיבידואלי.
הישיבה על האופנים זקופה ומעט גבוהה לסגנון הרכיבה שהורגלתי אליו עד כה, ההרגשה הייתה שאני מעל האופנים ולא בתוכם, תחושה שיצרה מעט חששות ברכיבות הראשונות במיוחד במקומות האגרסיביים. באותה עת האופניים גם שידרו תחושה של ריחוף מעל המכשולים כשהגלגל בעל הקוטר הגדול  דורס ומעלים. האופנים הרגישו לי מאוד גדולים וארוכים ברכיבות הראשונות לכן הסטם הוחלף לקצר יותר (35 מ"מ) ושיפר את המצב, אך עדיין המרחק אל קדמת האופנים הרגיש רחוק. 
 הפיווט מבוססים כאמור על מתלה DW Link של דייב וויגל, אחד המתלים המשובחים בשוק ביחס שבין יעילות דיווש ליכולת שיכוך. חלקו הראשון של מהלך המתלה מתאפיין ביעילות דיווש גבוהה ביותר כמעט ללא צורך בפלטפורמה היציבה של הבולם, בעוד שבחלקו השני מתחבא שד שמתעורר לחיים במהירויות גבוהות בשטחים משובשים שם הוא בולע הכל ועדיין משמר אינרציה. הציין סטיי הקצר משדר תחושת זריזות וקפיציות, כזאת אשר מתורגמת מיד למשחקים עם החלק האחורי של האופנים- פאן טהור!! 




 








גובה הציר הנמוך יחסית לאופני 29 יצר עוד אחיזה ושליטה על האופנים בעיקר בסיבובים והגביר עוד יותר את תחושת התחברות האישית שלי לסוויצ'בלייד. לאחר מספר רכיבות אינטנסיביות כבר שכחתי שאני רוכב על הגלגל הגדול ועל גיאומטריה שונה.
במהירויות נמוכות הורגשה מעט תחושה גמלונית ונראה שצריך לייצר מראש אינרציה על מנת לייצר יציבות ולתקוף אתגרים טכניים בעליה למשל. אך בכל הקשור למרחבים פתוחים ולמהירויות גבוהות, היציבות, ויכולת צבירת האינרציה נתנו תחושה שהאופניים רוצים עוד ועוד מהירות. סיבובים הרגישו נפלא, קשיחות האופנים, תומכות השרשרת הקצרות וגובה הציר המרכזי הנמוך דאגו להכניס את האופנים מהר לסיבוב ולצאת ממנו באותה המהירות על אף שהאופניים הרגישו כאמור מעט גדולים.
שלא כמו בדגמים הישנים של היצרן, בדגם הסוויצ'בלייד, פיווט חיווטו את כל הכבלים בתוך השלדה, כשמיגון הגחון של האופניים הוא סוג של מאסטרפיס בעיצוב מוצר. מעבר להגנה הרחבה שהוא מציע, יוצאים ממנו באלגנטיות יתרה חלק מהכבלים אל שאר החלקים באופנים- מרשים ביותר. צמיגי מקסיס HIGHROLLER  שהגיעו על אופני המבחן אומנם מתגלגלים מהר ועזרו לאופניים לצבור מהירות אך לטעמי איבדו את אחיזתם במסלולים המדורדרים והמאובקים שנשארו לאחר קיץ אכזר וקשה. המלצה שלי להחליפם במעמד הרכישה לצמיגים  בשרניים יותר בעלי יכולת אחיזה מוגבר ולהתאמת אופי הרכיבה האישי.
המעבר לגלגלי 27.5 פלוס הינו קל ופשוט על הסוויצ'בלייד ואיננו מצריך יותר מפעולה פשוטה וקצרה ע"מ להפוך את האופניים לחיה אחרת (לפחות על הנייר). פיווט תכננו ספייסר מיוחד המורכב תחת ההדסט בפעולה פשוטה של כמה דקות בודדות. תפקידו הוא למעשה לשמור על אותה גיאומטריה במעבר בין גלגל 29 לגלגל 27.5 פלוס. אמנם לא יצא לי לבחון אותם בסטאפ גלגלי 27.5 שמנמנים בגלל בעיה טכנית בזמינות, אך לתחושתי ניתן יהיה ליהנות מהם לא פחות, ואולי אף יותר במסלולים יותר משובשים ומדורדרים.




 













 

 סיכום
הסוויצ'בלייד היא מכונת שבילים שרירית, קשוחה וורסטילית במיוחד. 135 מ"מ במתלה האחורי הוא אמנם מהלך ביניים שאמור לספק מכנה משותף רחב מאוד לרוכבים במגוון סגנונות, אך השילוב עם גלגל 29 אינץ' ומהלך מזלג של 150 מ"מ (ניתן להאריך גם ל 160 מ"מ), יותר ממרמז שפיווט תכננו כאן מכונת שבילים רצינית ואגרסיבית שתעמוד כמעט בכל מסלול ואתגר. יכולת הדיווש המרשימה לצד דריסה והתמודדות עם מסלולים קשוחים, מכניסה את האופנים הללו לקטגוריה משל עצמה.
הקשיחות של ציר הסופר בוסט הוא הרבה מעבר לקלישאה, הוא אשכרה מורגש אל מול צירי ה 142 מ"מ- לא משהו שאפשר תמיד על צירי 148 מ"מ. אבל היי, קשיחות היא לא הדבר היחידי כאן, הירידה לפרטים הקטנים בתכנון, הסטייל והגימור הגבוה מאוד של השלדה, הופכים את הסוויצ'בלייד ללא ספק, לאחד מזוגות האופניים המרשימים בקטגוריה.   
בחירת מידת האופנים בסוויצ'בלייד מאוד קריטית עבור הרוכב לקבלת חיבור מושלם לגאומטריה הארוכה יחסית,  לכן ממליץ מאוד לבדוק התאמה זו לפני רכיבת מבחן או קניה.





 




אז למי הסוויצ'בלייד מתאימים?
יש כאן שילוב של מתלה מעולה בעל מהלך ביניים ויעילות גבוהה, פרונט עם מהלך ארוך יחסית, גאומטריה מדויקת וקשיחות שלדה מטורפת. רוכב טכני חובב מסלולים מאתגרים, משובשים ומהירים אנדורו סטייל, לצד רכיבות עומק עתירות דיווש, ימצא בסוויצ'בלייד את מבוקשו ואף מעבר לכך.  




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם