אופניים חשמלים במבחן Fantic Fx1

Fantic Fx1 Performance

יבואן: Stomp Racing משווק ע"י ג'יאנט ישראל

מחיר האופניים: 
23,000 שקלים. בתוספת מוט אוכף מתכוונן - 24,300 שקלים


 




האופניים החשמליים כאן להישאר. למעשה הם כבר כאן יותר זמן ממה שאנחנו, הקהל הישראלי חובב הגאדג'טים ויודע הכל, נוטים לחשוב. זה כבר מספר שנים שתערוכות האופניים מציגות גם אופניים רגילים וחלקים לצד שלל האופניים החשמליים המהווים את מרכז תשומת הלב. אבל לנו, קהילת "הרוכבים" לא נתפס שמישהו "ירמה" וירכב עם מנוע עזר. בקרוב גם כאן נבין, אופניים חשמליים הם יותר מילד ערס על ערמת ברזל עם גלגלים שטס ב 40 קמ"ש על המדרכה תוך כדי צפירה בזמזם המעצבן שמשמש כצופר, וזאת מבלי לסובב ולו פדל אחד. למעשה מגוון סוגי האופניים החשמליים רחב כמו סוגי האופניים המסורתיים. מאופני כביש ועיר, דרך גראבל לשטח, אופנים לשבילים ולAM- ואפילו טם-טם-טם, לאנדורו. אופנים חשמליים במפרט גבוה ונמוך, זולים ויקרים. בקיצור עולם ומלואו.
הפעם אנו סוקרים את פאנטיק 1FX אופני השבילים של יצרן האופנועים האיטלקי. פנטיק מוטור היא חברת אופנועים אשר נוסדה בשנת 1968 בברזגו, איטליה. בשנות ה-70 הפכה פנטיק ליצרנית האופנועים האיטלקית השנייה בגודלה באיטליה ובעלת אחד המותגים החזקים בשוק, הזקנים שביננו וודאי זוכרים את הפנטיק 50 סמ"ק משנות ה-80. החברה האיטלקית עברה מספר תהפוכות עד שבשנת 2014 נרכש המותג ע"י קבוצה עסקית גדולה אשר הציבה כמטרה להפוך את Fantic Motor לשחקן מפתח במגזר האופנועים. בתקופה זאת החלה הפריחה בשוק האופניים החשמליים ופנטיק החליטה לרתום את הידע המוטורי שלה ולהיכנס לתוכו. פאנטיק מיובאים אלינו על ידי יבואן האופנועים Stomp Racing ומשווקים לקהילת רוכבי האופניים באמצעות ג'יאנט ישראל. למען האמת, היינו רוצים לבחון את אופני השטח החשמליים של ג'יאנט - שכרגע לא מיובאים.


 






 



Highlights
-שיכוך מלא 120 מ"מ מלפנים ומאחור
-מנוע BROSE המספק 250 וואט ומומנט של 90 ניוטון/מטר
-סוללת ליתיום איון 36 וולט בעלת הספק 417 וואט שעה
-זווית ראש 69 מעלות
-אורך צינור עליון 600 מ"מ
-אורך תומכות השרשרת 464 מ"מ
-משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 25 ק"ג
-נתונים למידה  M





 




שלדה מתלה מנוע ומה שביניהם
מבחינה עיצובית, שלדת האלומיניום הלבנה עם נגיעות הצבע של ה-1XF בעלת קווים נקיים וקימורים נאים. הצינור העליון דק ושטוח ומקנה מראה XC תחרותי לאופנים שבבירור אינם כאלה. בכלל ישנן כמה בחירות עיצוביות/פונקציונליות בולטות אשר לטעמי מחמיצות את האפקט השיווקי שיכלו לקיים. כגון מיקום וצורת הסוללה על הצינור התחתון, מראה של צידנית המחוברת לאופניים או מבנה הלינק הרחב, והלא מהוקצע אשר אינו מוסיף בתצורה זאת להורדת משקל. המזלג דק מידי (יחד עם צינור ראש צר) באופן יחסי לאופניים, וכידון צר בעל רייז וסוויפ דומים לאילו שניתן למצוא בד"כ באופני מדבקה.
בניגוד מוחלט לאפקט ה"זול" יחסית שתואר כאן, בחירת חלקי ההינע הם מקטגוריה אחרת. מדובר במערכת 1X11 של סראם, מנוע BROSE גרמני ועוצמתי המספק 250 וואט ומומנט של 90 ניוטון/מטר, סוללת ליתיום-איון 36 וולט בעלת הספק 417 וואט שעה ושלוש שנים אחריות. בלמי LEVEL של סראם וגלגלי 27.5" עם צמיגי פלוס ברוחב 3" המספקים אחיזה ושיכוך נוסף.

 


 















האופניים הינם פדל אסיסט, משמע אין מצערת והמערכת נכנסת לעבודה אך ורק בפידול ומסייעת בדווש עד למהירות של 25 קמ"ש. למערכת שלושה מצבים הנשלטים בעזרת מתג הממוקם על הכידון והוא בעל שלושה לחצנים המאפשרים שליטה על המצבי הסיוע ועל התצוגה. שלושת המצבים Tour/Trail/Sport, מספקים הבדל ברור ומדויק ברמת הסיוע בין המצבים. במצב Tour, המערכת החשמלית תסייע בעדינות לרוכב לפדל. לעומת זאת במצב ספורט, עם תחילת הדיווש, המנוע משתלב בעוצמה גבוהה ומזניק את האופניים קדימה. מעל לסטם ממוקם מסך גדול ובעל ניגודיות טובה גם בשמש ישירה ומספק נתונים כגון רמת הסיוע, מד מרחק, מצב סוללה ומהירות. המנוע חזק ושקט וכמעט ולא ניתן לשמוע את פעולתו בעמידה מהצד, וגם מעמדת הרוכב, צריך להקשיב במיוחד בכדי לשמוע אותו. תכונה מצוינת של האופניים ובחירת מכלולים נכונה. מעניין לציין כי המנוע כל כך עוצמתי שהוא מצליח להזניק את האופניים קדימה בתאוצה מרשימה גם כשמתחילים לפדל בהילוך קשה מאד ותחת עומס רב. וכל זאת מבלי להראות או להשמיע סימני מאמץ.



 

 


אורך חיי הסוללה או טווח הרכיבה נוסה מספר פעמים בעומס מרבי (במצב ספורט ובפידול מתמיד) והצליח להשלים כ-40 ק"מ עם כ-1000 מטר טיפוס עד להתראות סוללה נמוכה והבהובים. חשוב לציין שבמצבי סיוע חסכוניים יותר, הטווח יגדל משמעותית. עוד על המנוע והסוללה, לא פעם ברכיבות עם חברים ניסינו להעמיס על המנוע ולבחון כמה קשה הוא יודע לעבוד. התוצאה היא שרשרת של 4 רוכבים גרורים האוחזים אחד בשני ומטפסים עליה די תלולה במהירות של 17 קמ"ש בערך. מרשים! עוד נתון מרשים, למי שמעוניין לנצל את המנוע כדי "לסיים כבר עם העלייה" ימצא את עצמו מפדל בקושי לא רב במהירות גבוהה מ-25 קמ"ש גם בעליות הארוכות ולעיתים תלולות של משמר העמק או הזורע (כחול צהוב) תוך עקיפה מעצבנת של רוכבים תשושים ומתנשפים. ללא ספק ניתן להרגיש במבטי השנאה נעוצים לך בגב. רק בשביל זה שווה לקנות כאלו אופניים.



 




על השביל
כפי שציינתי בפתיח, תחום האופניים החשמליים אינו מפותח מספיק בארץ. למעשה אפילו אצלנו במגזין נבחן רק זוג אופניים אחד. חוסר ההיכרות של הרוכבים עם אופניים חשמליים והיכולת המוגבלת הקיימת לבחון אופניים חשמליים בארץ, עלולה ליצור מערכת ציפיות לא הוגנת מזוג אופנים חשמליים כזה או אחר. לשם כך אמשיך את הסקירה בשיטת בחן את עצמך בעשר שאלות פשוטות. אנא ענו על השאלות, וסמנו את התשובות:  

1. מה רמת הרכיבה שלך?
א. רוכב מתחיל
ב. רוכב עם נסיון מועט ומנסה לשפר טכניקה
ג. רוכב מיומן
ד. טיל
 
2. מהו סגנון הרכיבה שלך?
א. יוצא לטיולי אופניים עם חברים בסופי שבוע ובעיקר נהנה מהנוף
ב. יוצא לרכב עם חברים, נהנה לרכב בסינגלים
ג. נהנה בעיקר מסינגלים טכניים
ד. טיל

3. מה מידת הכושר הגופני שלך? (באופן אישי וביחס לחבריך)
א. ירוד – חייב לעשות משהו עם עצמי
ב. יכול להיות יותר טוב
ג. סביר
ד. טיל




 









 

4. אורך רכיבה טיפוסית?
א. 8-15 ק"מ
ב. 15-30 ק"מ
ג. 30-80 ק"מ
ד. זה לא האורך שקובע, זה העובי.

5. כמה יבבן משקל אתה?
א. מה זה יבבן משקל?
ב. כל עוד התמורה טובה זה פחות חשוב לי
ג. נושא רגיש
ד. זה לא עניין של יבבנות, זאת מקצועיות

6. חיבה לטיפוס או ירידה
א. לא חשוב, העיקר הדרך
ב. עליות מזכירות לי כמה אני לא בכושר
ג. גם וגם
ד. לא חשוב כל עוד יש רכבל/מקפיץ/מסוק/חבר עם אופניים חשמליים

7. לבוש ברכיבה
א. בגדי ספורט מנדפים
ב. טייץ, חולצת רכיבה ומגינים
ג. ביב וכיסי חולצה עמוסים
ד. פולפייס (בלי מגינים, בלי כפפות, בלי תחתונים)




 



8. כשנכנסים לסינגל, מיקומי בכח הוא:
א. תמיד סוגר את הכח לוודא שכולם נמצאים
ב. תמיד אחרי זה/זאתי עם ה...
ג. תלוי בקבוצה, בדרך כלל בראש
ד. אני טיל כבר דיברנו על זה...

9. כשעוצרים להפסקה
א. עושים קפה, תמרים, שקשוקה
ב. מסדירים נשימה וממשיכים
ג. הפסקות זה ללוזרים
ד. בודקים מיקומים בסטראבה

10. האם היית קונה אופניים חשמליים
א. כן, הייתי יכול להגיע למקומות חדשים
ב. אולי בעתיד כשהמחיר/משקל/מראה ישתפרו
ג. לא! מה אני רמאי? לכו קנו אופנוע ותשחררו אותנו
ד. כן במידה והיה אפשר לרכב עליהם "כמו שצריך"

לבירור מידת התאמתך לאופני פאנטיק, אנא סכום את ניקודך בכל שאלה בשיטה הבאה:
א- 1  נקודה
ב- 2 נקודות
ג- 3 נקודות
ד- 4 נקודות

תוצאות:
1-9 נקודות – אתה ממש חלש בחשבון, ספור שוב
10-19 נקודות – הטייל
20-26 נקודות – הרוכב
27-35 נקודות – התחרותי
36-40 נקודות – עילוי DH/אנדורו
 

 



סגנון רכיבה: הטייל
אתה נהנה מהימצאותך בטבע. אופניים הם דרך לגמוע מרחק רב יותר וליהנות מהנוף. רכיבה טכנית פחות מעניינת אותך והיית רוצה להיות מספיק בכושר כדי לחזור לרכב ולנהוג בעירנות בחזרה הביתה. האתגרים שמציבים לך אופניים מעט מפחידים אותך והיית מעוניין לשפר את טכניקת הרכיבה שלך. עבורך אופני Fantic מתאימים במיוחד. הם יספקו לך עוצמה מספקת לגמוע מרחק רב מבלי להתיש אותך, הצמיגים הרחבים והבולמים מספקים אחיזה ושיכוך נעים ההופכים רכיבה בדרך טרשית לתענוג. המנוע השקט אינו מפריע לחיבור שלך עם הטבע ובאופן כללי האופניים מקנים יציבות ובטחון (למעשה כמעט בלתי אפשרי לעוף מעבר לכידון).

סגנון רכיבה: הרוכב
אתה רוכב. נהנה מאופניים כאמצעי מאתגר לחיזוק השרירים, שריפת הקלוריות והאתגרים הנפשיים הכרוכים ברכיבה, והיית רוצה לשפר את הכושר הגופני. אם בעיקר מפריע לך כשחבריך מחכים לך בראש כל גבעה ובתחתית כל סינגל, ה-Fantic עשויים להיות הכלי המושלם בשבילך. אופני הרים בעל שיכוך מלא, 120 מ"מ מהלך מלפנים ומאחור, צמיגים המספקים אחיזה אימתנית, מערכות בולמים ובלמים טובות המספקות תמורה טובה ביחס עלות/משקל/ביצועים. קשיחות מספקת, היגוי מדויק... מה עוד צריך? השילוב שבין שיכוך מלא, צמיגי פלוס רחבים ותכנון מאוזן, מספקים בטחון רב גם ברכיבה טכנית. האופניים יקחו אותך בבטחה דרך גינות סלעים, יאפשרו לך לטפס מדרגות שעד כה תמיד "נחנקת" עליהם והכי חשוב, תגיע לראש ההר בדופק סביר וללא בלאק-אאוט וערפול חושים אופייני.




 


סגנון רכיבה: תחרותי
כרוכב וותיק ומקצועי, כל הנושא של מנוע עזר לא נראה לך. כי אנחנו פה בשביל לנצח את האתגרים המנטליים ומנוע הוא היסח דעת. בגישה כזו, יקח עוד זמן עד שתוכל להרשות לעצמך לחשוב על אופניים חשמליים. בינתיים, שב בצד וחכה להתפתחויות נוספות. אלו לא אופניים בשבילך.

סגנון רכיבה: עילוי DH/אנדורו
טוב אתה עילוי אמיתי, אין לך שום דבר נגד מנוע חשמלי, זה פשוט לא נראה טוב. וגם כבד מדי ומפריע לניהוג באוויר. שלא נדבר על שחיקת הרכיבים והמכלולים, ואורך חיי הסוללה... אולי כשאופניים חשמליים יגיעו ל-16 ק"ג תשקול את הנושא. זאת אומרת, אתה מתפלל שיהיו אופניים חשמליים שיעזרו לך לפתוח את גבולות המעטפת, אבל לא ככה. ויש לומר את האמת, הפנטיק הם אופני שבילים בינוניים למדי. השיכוך לא יודע להתמודד עם מהירויות גבוהות מ-27-30 קמ"ש, המשקל מקשה על יכולת התמרון, יש לבלום מוקדם יותר לפני פניות או מכשולים, העדר מוט כסא מאד מקשה על העברות המשקל הכל כך חיוניות, וחשוב מאוד לציין - זהו לא ייעוד האופניים! אגב, ב-2018, Fantic מוציאים דגם אנדורו חשמלי בשם אינטגרה. זה כנראה יותר מתאים לך.



 



סיכום
ה Fantic XF1 הם אופני שבילים המאפשרים לרוכב להרחיב את יכולותיו, את טווח רכיבתו, את ניהול כוחותיו והתמודדותו עם אלמנטים טכנים שעד כה נראו מפחידים. החיסרון העיקרי (שדומה לרוב האופניים החשמליים בשוק) קשור למשקל הכללי אשר מקשה על העברת האופניים מעבר למעברי בקר או העמסתם על מסילות גג ברכב. מעבר לכך ישנם ניואנסים אופייניים לרכיבה על אופניים חשמליים כגון העומס על מערכת ההינע, כל החלפת הילוך מלווה במכה הנשמעת בד"כ בהעברת הילוכים בטיפוס תחת עומס (מכוון שהמנוע מפעיל עומס), התחושה של זינוק כאשר מפדלים בהילוך לא מתאים וכמובן, הסבלנות שתצטרכו לפתח כשאתם מחכים לחברים האיטיים שלכם... עד שהם מטפסים יוצאת הנשמה...לא באמת? כמה זמן לוקח לעלות?
אם נבחן את התאמת הפנטיק 1XF לסגנון הרכיבה, נאמר שהפנטיק נועדו לתת בוסט (אהבתם את משחק המילים?) לטכניקת הרכיבה ולכושר, ובעיקר לפתוח אופקים חדשים עבור הרבה רוכבים. אולם המבנה, הבולמים והגיאומטריה אינה שמה אותם בקטגוריית ה-AM האגרסיבית וככאלו אין לצפות מהם לביצועי קצה.
אופניים עם מנוע עזר חשמלי מקנים חווית רכיבה אחרת. מאד נהניתי לאתגר את עצמי ואת האופניים לאור התכונות המיוחדות שלהם.
אין ספק שנראה יותר ויותר אופנים עם מנוע עזר חשמלי בשבילים.
ברוכים הבאים למאה ה-21



 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם