במבחן Ghost Lector 7 LC



Ghost Lector 7 LC

סופר מודל: אמנון ישראלי

יבואן: בשביל האופניים בע"מ

מחיר: 16,900 שקלים



 


 

Ghost  הוא יצרן גרמני שנוסד כחברה עצמאית בשנת 1993 ומעסיק עשרות עובדים המפוזרים בגרמניה, צ'כיה, הונגריה ואוסטריה. כיום החברה הגרמנית היא חלק מקבוצת ACCEL, חברת השקעות גדולה אשר מחזיקה בבעלותה מספר רב של מותגי אופניים וחלקים כמו לאפייר (צרפת), ראלי ודיימונדבק (אנגליה, ארה"ב), הייבייק (גרמניה), רד-ליין (ארה"ב) ועוד רבים וטובים.
הלקטורLC  שקיבלנו למבחן תוכננו עפ"י בקשות רוכבי קבוצת Ghost עם היישומים והדרישות של מהנדסי הפיתוח. התוצאה היא אופני זנב-קשיח מרהיבים למראה בעלי שילוב צינורות בצורות זוויתיות וקווים חלקים, המספקים לטענת מחלקת הפיתוח, קשיחות נוספת ופיזור לחצים אופטימלי, כראוי לאופניים המיועדים בראש ובראשונה ל"תת-בראש" בתחרויות XC.
מכיוון שבזמן האחרון אנחנו לא רוכבים בעליות הפיורדים הירקרקות והמהודקות של אירופה אלא בדרדרת הצהבהבה של כנען, ביקשנו מהיבואן להחליף את צמיגי השוואלבה האירופאים שהגיעו במקור לצמיגים פחות סקפטיים מבית מקסיס, הדבר הכביד על המסה המסתובבת בכמה מאות גרמים (אאוץ!), אבל אפשר לנו להשתולל כהרגלינו בארץ הקודש.




 
       



 


HIGHLIGHTS
  • - שלדת קרבון בעלת חיווט פנימי מלא
  • - מזלג רוקשוקס RS-1, בעל מהלך 100מ"מ וידית נעילה הידראולית מהכידון
  • - מערכת הינע: שימנו XT   2X11
  • - מעצורים: שימנו XT
  • - גלגלים: DT SWISS X1700
  • - כידון אלומיניום 740מ"מ, קוטר 35 מ"מ
  • - משקל רטוב באבזור מקורי כולל פדלים ומחזיק בקבוק:  10.9 ק"ג


 


שלדה
בעולם הזנבות הקשיחים התחרותיים (כן, יש עולם כזה, יש אומרים כי הוא הולך ונעלם) נראה שרוב היצרנים התיישרו סביב גיאומטריה די זהה וגם פה אין הפתעות. אולם ללקטור יש בהחלט אפקט וואוו ייחודי בזכות עיצוב הצינורות המאד מרשים וההתאמה הויזואלית (המתוכננת היטב כנראה) למזלג ה RS-1 החטוב. תוספת ויזואלית יפה מאד מגיעה גם בצורת חיבור תומכות האוכף שנראות כמתמזגות עם הצינור העליון, האם יהיה כאן גם אפקט של שיכוך מהמורות? עוד נראה...

לחובבי המספרים היבשים נספר כי במידהM  יש כאן אורך צינור אוכף של 460 מ"מ (18 אינצ'), צינור עליון באורך (וירטואלי אופקי) של 611 מ"מ וצינור ראש הקצר באורך 105 מ"מ. תומכות השרשרת הן באורך 430 מ"מ, נתון הנמצא בדיוק על הקו שבין קצר לקצר-מדיי לטעמי, מה שאמור לספק את מידת הזריזות הרצוייה בפניות לצד יציבות טובה בירידות. זוית מוט האוכף מעט שמרנית (73) אך זוית צינור הראש (69.5) קרובה יותר לדור החדש של אופני ה XC אשר נועדו לתקוף ירידות לא פחות מעליות.




 








 

הצינור העליון יורד בתלילות יחסית מצינור הראש המעובה ומאפשר מרווח עמידה גדול, וחיווט הכבלים נעשה באופן אלגנטי המתחיל מצינור הראש ויוצא בדיוק במקומות הנכונים, בצמוד למעבירי ההילוכים והמעצור האחורי. בהמשך לצינור התחתון המעובה בצורה חריגה, ממש מתחת לציר המרכזי, נמצא פתח טיפולים. הפתח מוגן במכסה פלסטיק קשיח המגן על האזור האסטרטגי הנ"ל מאבנים חדות ומזדמנות. תומכות השרשרת (המעובות גם הן) מוגנות ע"י שכבה פלסטית חסונה, והקליפר האחורי נמצא במיקום מושלם ממש מעל ציר ה 142X 12, כלומר על תומכות השרשרת בלבד, דבר שאמור למזער וויברציות עצירה מתומכות האוכף.
חדי העין בוודאי שמו לב כרגע שאין כאן ציר בסטנדרט "בוסט", אך לטעמינו באופני זנב-קשיחXC  / מרתון כנראה שגם אין צורך בכזה, שכן אין מגבלה משמעותית בקיצור תומכות השרשרת באופני זנב קשיח, ובנוסף לכך בסטנדרט ה"רגיל" ניתן לבנות גלגלים חזקים מספיק ליישומי XC/ מרתון. קוטר צינור האוכף הוא  31.6 מ"מ, עובדה המאפשרת שימוש במוט אוכף מתכוונן, שגם עבורו קיימת אפשרות לחיווט פנימי כמובן.



 



על השביל 
מיד מהפידולים הראשונים ניכר שמדובר בחיה קשיחה במיוחד, תורמים לכך הצינור התחתון וצינורות תומכות השרשרת המעובים בצורה יוצאת דופן כאמור. כיף גדול בדיווש בעליות הכרמל ובמישורים של דרכי השרון, פחות כיף בסינגלים מרוטשים. מפה לשם, לטובת נוחות הרכיבה ושלמות הסתימות שבפה, הורדנו כשני PSI מהצמיג האחורי וכך הפכה הרכיבה להרבה יותר נינוחה (אגב, הפטנט הזה עובד תמיד, אז שלא יספרו לכם ששלדות ברזל אקזוטיות עדיפות על קרבון. הן לא עדיפות יותר, רק "אמיתיות" יותר וגם זה בספק).
ברכיבה בסינגלים עתירי סיבובים, באו לידי ביטוי וממש לטובה גם תומכות השרשרת הקצרות וגם הכידון הרחב (740 מ"מ) שבהחלט אינו אביזר שכיח על אופני XC. כידון רחב כל כך אולי לא יתאים לרוכבים צנומים וחזקים במיוחד בעליי שאיפות לפודיום בליגה, אבל לנו שיפר מאד את יכולת התמרון ותחושת ביטחון ברכיבת סינגלים מהירה.




 







 
גולת הכותרת באבזור הלקטור היא כמובן מזלג ה RS1 ואכן תחושת הרכיבה עליו שונה מאד ממזלגות סטנדרטים אחרים הטוענים לכתר מזלג הXC   הטוב בעולם. המגהץ הזה, סליחה, המזלג הזה, עושה פלאים בהעלמת כל שיבושי הדרך הקלים (מה שנקרא במחוזותינו - "הקטנות") ועומד היטב גם במבחן הדרופונים בסינגלים הקשוחים ביותר שניסינו (בהר-חורשן למשל). יתכן שחלק מתחושת מרבד הקסם נובעת מכך שמיקום הסטנשנים בחלק התחתון של המזלג, אינו מאפשר לעיניים לראות את תנודת המזלג ולאוזניים לשמוע את איוושת מנגנון האויר.. אבל אין ספק שהמזלג הזה עובד בצורה פנומנאלית. לחיצה על ידית הנעילה ההידראולית (הממוקמת על הצד העליון של הכידון) מקשיחה את הבולם לחלוטין ומאפשרת תודות לקשיחות השלדה (שנדמה לי שכבר הוזכרה פה) טיפוס יעיל ומהנה במיוחד בעמידה, תנוחה שהיא גם הלחם וגם החמאה מופחתת הקלוריות של כל רוכב XC  שמכבד את עצמו ואת אופניו הקשוחים. יחד עם כל הטוב הזה חשוב לציין שבהשוואה למזלגות העל החדשים ביותר של רוקשוקס ופוקס, ה RS-1 מוסיף כ 300 גרם, וזו בהחלט תוספת נכבדה לכל יבבן משקל.
אם נחזור לרגע לנושא הירידות המהירות והטכניות נציין שבעוד שמנגנון החיווט הפנימי המוקפד שומר היטב מפני רשרוש קבלאז' פנימי, הרי שאבזור האופניים בתצורת שתי פלטות גרם לצלצולים אקראיים של הצלפות שרשרת על המעביר הקדמי, עוד על כך בסעיף הבא...   




 










 


חלקים בולטים
כאמור, ציינו לטובה הן את המזלג האקזוטי והן את הכידון הרחב המאובזר בגריפים איכותיים מבית ERGON, שהפכו את הרכיבה בסינגלים למהנה מאד. לצידם בלטו בתפקודם העצמתי והצפוי גם מעצורי ה XT (רוטור 180 קדמי ו 160 אחורי, כנהוג בז'אנר).
בנושא מערכת ההילוכים נחרוג ממנהגינו להמליץ על תצורת 1X11 או 12 וזאת מכיוון שבאופניים כאלה אנחנו מאמינים שקהל היעד ינצל היטב את תצורת ה 2X11. אם בזכות פלטת ה 36 שיניים לטובת מהירות במישורים פתוחים, אם בזכות פלטת ה 26 שיניים לטובת העליות המפרכות, ואם בזכות מציאת ההילוך הנכון בשילובן באירועי סבולת ארוכים.
אם אתם יותר בקטע של רכיבות שעתיים-זבנג-וגמרנו, מאד סביר שתעדיפו להרכיב פלטה אחת במקום שתיים ולחסוך על הדרך כ 400 גרם. בכל מקרה, הרבה יותר זול להוריד מלהוסיף, ולכן אנחנו חושבים שמדובר בנקודת זכות.




 
      


 
גלגלי ה X1700 SPLINE TWO מבית   DT SWISSהם אמינים וקשיחים במידה לרוכב הממוצע ואף מגיעים במשקל מוצהר סביר בהחלט אם כי לא מהקלילים (כ 1700 גרם). אמנם היינו מעדיפים חישוקים בעליי רוחב פנימי של יותר מ 20 מ"מ וכאמור גם את הצמיגים המקוריים החלפנו מחשש שלא יתמודדו היטב עם הדרדרת והתכסית הארץ-ישראלית, אבל יתכן מאד שלשימוש בשבילים נוחים הצמיגים המקוריים מבית שוואלבה (רוקט רון + ת'אנדר בארט, שניהם ברוחב 2.25) יתאימו ואף יצטיינו.
סוגרים את הרשימה, אוכף נאה ונוח מאד מבית SDG, ומוט אוכף אלומיניום חסון שלמען האמת היינו מחליפים מייד לטובת מוט קרבון קליל ומשכך וויברציות עבור רכיבות מרתון או מוט אוכף מתכוונן עבור רכיבות פאן-בפנאן.



 


סיכום
אופני ה Lector 7 LC הם פלטפורמה מעולה לאופני מרתון וסינגלים מהירים. בעוד שהשלדה הנאה מגיעה מהצד הקשיח והעצבני  הרי שהבולם הקדמי הוא ללא ספק מהמפנקים ביותר שניסינו. בעזרת כיוון נכון של לחץ בצמיגים הם בהחלט זורמים יחדיו בהרמוניה תודות לגיאומטריה מודרנית שקולעת בול.
אבזור המעצורים וההילוכים הוא אופטימלי לדעתינו עבור קטגוריית המרתון, אך גם "שדרוג" או "שנמוך" לתצורת 1X11 אפשרית תמורת עלות סמלית. הגלגלים הם ללא ספק נקודת התחלה טובה אך היינו שמחים לחישוקים בעליי רוחב פנימי גדול יותר לטובת "פתיחה" אופטימלית יותר לצמיגיי 2.1 – 2.25 הנהוגים בז'אנר.
אגב, אם מחיר דגם ה 7 מעלה בכם שיקולי מכירת כליה, תנו הצצה בדגמים הנמוכים יותר אשר יאלצו אותכם לוותר על המזלג האקזוטי אך יספקו את אותה פלטפורמה מעולה ובמחיר נמוך משמעותית.



 

אמנון ישראלי- טופ מודל