מוט אוכף מתכוונן במבחן SHIMANO PRO KORYAK

 #34 מאי 2017     שטח   
מוט אוכף מתכוונן-SHIMANO PRO KORYAK

יבואן: DAA

מחיר: 1,199 ₪

 


 

במהלך השנה האחרונה נראה שמוט האוכף המתכוונן הפך למוצר צריכה בסיסי. חברות רבות מענף האופניים שלחו ידם לייצור מוטות אוכף מתכווננים וטוב שכך, שהרי כבר מזמן מוט מתכוונן אינו נחלתם של מסוקסי האנדורו בלבד. למעשה ניתן למצוא אותו היום אפילו בקרב רוכביXC  בעליי מודעות טכנית ובוודאי אצל כל לוחם סינגלים של שבת.
חברת שימנו נכנסת למשחק באיחור מאד לא אופייני, בפרט כשמדובר במוצר המגיע כחלק אינטגרלי על אופני שבילים ממוצעים, אך מצד שני גם להמתנה ותהליך למידה ובקרת איכות ארוך יש יתרונות. הדבר נכון שבעתיים כשלכל אחד מאיתנו יש סיפורי זוועות על מוטות שכשלו בדיוק באמצע רכיבה, בלי הבדל חברה, דגם או מהלך.
כך או כך, כנראה שנראה את המוט בעל מיתוג ה PRO מבית הענק היפני, על לא מעט אופניי שבילים מדגמי 2018, כחלק מקיט סטנדרטי של שימנו בנוסף למערכות הבלימה וההינע.
הקוריאק מבוסס מנגנון הידראולי משולב אויר בעל מהלך רציף בהפעלה מכנית מהכידון. המוט מתוכנן כך שניתן להחליף את המנגנון הפנימי כמקשה אחת בתהליך פשוט ומהיר יחסית. המוט מגיע בתצורת הולכת כבל פנימית בלבד ובשני קטרים 30.9 ו 31.6 מ"מ. עבור התפעול מהכידון יש אופציה בין שתי ידיות שונות: ידית תפעול תחתונה להרכבה בצד שמאל הניתנת להרכבה משולבת עם מעצורי שימנו במקום ידית העברת הילוכים (I-SPEC II), וידית תפעול עליונה עבור אופניים בעליי מעביר קדמי.
למבחן קיבלנו גרסה ראשונית של מוט הKORYAK  בקוטר 30.9 ובמהלך של 120 מ"מ. לא שהיינו מתנגדים למוט בעל מהלך ארוך יותר, אבל אין כזה, אולי בעתיד, כרגע לא.
משקל המוט כולל ידית כידון וכבל לאחר הרכבה היה כ 600 גרם, בחישוב מהיר מדובר בכמה עשרות גרמים מתחת למשקל המוצהר באתר החברה, אולם זהו אחד הדגמים הראשונים שיצאו למבחנים ברחבי העולם וככזה תיתכן סטייה... ובכלל, כל עוד זה לטובתינו אנחנו מבסוטים.




 
 


מאפיינים כללים:
מהלך: 120 מ"מ בלבד
קוטר: 30.9, 31.6
אופן פעולה: רציף ללא 'תחנות' עצירה
הולכת כבל: פנימית בלבד
תפעול: מכני מהכידון, שתי ידיות לבחירה
גימור: כל צבע שתרצו ובלבד שיהיה שחור
משקל מוצהר: 520 גרם למוט + כ 110גרם לכבל וידית (דגם 30.9, 120 מ"מ)


 
 
הרכבה
כאמור הקוריאק מגיע עם כבל המיועד להולכה פנימית והידית שקיבלנו היתה העליונה, אמנם היינו מעדיפים את הידית הארגונומית יותר הדומה בצורתה ובתפעולה לידית מעביר הילוכים קדמי, אבל גם ידית זאת נראתה אמינה ואיכותית. ההרכבה של המוט מצריכה כמובן את השחלת הכבל בשלדה עצמה, אתגר שאנו משאירים בד"כ למכנאופן מחנות האופניים המקומית (לא שזה נורא מסובך...למי שיודע). לאחר השחלת הכבל בשלדה, החיבור לידית ולבסיס המוט הוא פשוט לכאורה, אבל יש כאן קאצ'. שלא כמו במוטות בעלי הפעלה מכנית אחרים, מה שמתחבר למנגנון ההפעלה בתחתית הקורייאק, הוא לא ראש הכבל אלא סופו החתוך. אתם בטח שואלים אז מה הבעיה? ובכן בשיטה זאת יש לקבוע את אורך הכבל מראש ואז להתקין את המוט, טעית- שילמת. לעומת השיטה האחרת שבה מקצרים את הכבל מכיוון הידית ולא מכיוון המוט לאחר שהמוט מותקן. לא מדע טילים, אבל דורש תשומת לב בהתקנה. הופתענו מעט ממנגנון המתיחה ('הרגולאז' ' בפי זקני הז'אנר) הצמוד לידית התפעול, אשר נראה ארכאי משהו עקב צינורית המתכת המעוקלת שעוררה זיכרון נוסטלגי למעצורי V של המאה שעברה.
תושבת האוכף שמציע מוט הקוריאק היא בעלת בורג אחד בלבד, לכאורה 'נון'-גדול, בפועל  כיוון האוכף לזוית והמרחק הרצוי עבר בקלות ונראה היה שהאוכף מקובע היטב אל המוט.




 


ברכיבה
מיד לאחר ההתקנה ניתן היה לראות שהעסק עובד ועובד יפה. האוכף כאמור מקובע היטב אל המוט ונטול חופשים ימינה-שמאלה (כמו מוטות אחרים בשוק). הלחיצה על הידית בתצורה העליונה מצריכה לחץ פיזי מתון, אולי קצת יותר מידיות אחרות שבדקנו אבל לא בצורה משמעותית.
מהירות החזרה של המוט אינה ניתנת לכיוון אבל אולי עדיף שכך, פעולת הבוכנה בירידה היא מהירה מאוד ומשקל הגוף מוריד את המוט מיד וללא השתהות. גם בדרך חזרה המגנון עובד מהר, חד  והחלטי אך ללא טריקה אלימה בסוף המהלך.
מבחינת ה'לוק' אין הרבה מה להרחיב, הגימור נאה אם כי סטנדרטי לחלוטין ונראה ששימנו מבינים היטב כי מדובר במוצר של 'התקן וסע' – לא זה המקום להצטעצעות מיותרת, אנודייז שחור עם מינימום דאווין. באנו לעבוד.
מבחינת השימוש, אין ספק שלאופניי אנדורו היינו שמחים מהלך ארוך יותר מ 120 המ"מ המוצעים, אבל בפועל, עבור רוכב שבילים בגובה ממוצע, גם המהלך הזה הוא סביר ביותר.




 



מבחן הזמן
לאחר חודשיים שבהם נתנו עבודה יפה בעשרות רכיבות במגוון מסלולים מאתגרים, ניתן לסכם שהקוריאק סיפק וממשיך לספק את הסחורה החשובה ביותר עבור מוט אוכף – אמינות.
מהירות הירידה וההחזרה נשארו מהירות והחלטיות, לא נוצרו כל חופשים לצדדים, אין שקיעה ראשונית או שום שקיעה לצורך העניין, ולא נדרשנו לכוון את מתח הכבל. לשמחתינו, גם האוכף עצמו נשאר מהודק ונטול קרקושים למרות מנגנון החד-בורג ממנו חששנו בזמן ההרכבה.
מוצר 'התקן וסע' פר אקסלנס.



 


סיכום
שימנו כאמור נכנסו מאוחר לשוק רווי, אבל בואו לא נתבלבל, אתם צפויים לראות את מוט הקוריאק מככב על דגמי השנים הבאות ביחד עם קיט שלם מתמיד מבית הענק היפני. מהלך שאולי אף יוזיל את העלות הכללית של אופניים באבזור זה? הלוואי. בכל מקרה, כנראה שתשמחו לקבל הקוריאק על האופניים הבאים שלכם ובפרט עם ידית התפעול הארגונומית שמתחת לכידון.


יותר: מחיר, פעולה חלקה, אמינות
פחות: מהלך 120 מ"מ בלבד, מנגנון מתיחה בסיסי (אבל עובד)

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם