מוט אוכף מתכוונן Bontrager Dropline במבחן

 #33 אפריל 2017     שטח   
מוט אוכף מתכוונן Bontrager Dropline  

יבואן: CTC  טרק ישראל

מחיר: 1400 שקלים

 

מוטות הדרופ ליין של בונטרגר נכנסים לשוק רווי מוטות אוכף מתכווננים. אני חייב להודות שלמרות ריבוי המוצרים החדשים בתחום, מוביל השוק ללא עוררין (בינתיים) הינו הריוורב של רוקשוקס. הוא אמנם אינו חף מתקלות אך עדיין מהווה נקודת ייחוס בהשוואה למוטות כסא אחרים. הנקודות להשוואה במבחן (כמו בחיים האמיתיים) הנן: אמינות, דיוק, נוחות, חופשים, יכולת כוונון, רגישות (לשינוי גובה הכסא מהשלדה, למיקום הפעלת הלחץ וכדומה) משקל ומחיר.
הדרופ ליין של בונטרגר, הנו מוט אוכף מתכוונן בעל נעילה הידראולית, קפיץ אויר והפעלה מכאנית מהכידון. הוא מאפשר כוונון גובה מלא בטווח ויגיע ככל הנראה על כל דגמי טרק בעתיד, אך ניתן לרכישה גם כמוצר מדף.
 
מאפיינים כללים
מהלך:: 100 מ"מ, 125 מ"מ (נבחן), 150 מ"מ כרגע לא קיים בישראל
קוטר:  31.6 בלבד
אופן פעולה: הידראולי עם קפיץ אויר
הולכת כבל: פנימית
תפעול: מכני מהכידון בלבד
משקל: 565 ,599 ,624 גרם בהתאמה.

 
המראה הכללי של המוט החדש מבית טרק מצויין. הגימורים טובים ומבנה המוט הטלסקופי מקנה מראה מינימליסטי כמעט נסתר, כאילו ואין מוט אוכף מתכוונן כלל (הרבה יותר אלגנטי ממוצרים דומים). בתחושה הראשונית עבודתו חלקה ומדויקת.
 
מהירות: יש משהו בלתי מוסבר בהגדרת המהירות האופטימלית של מוט הכסא, למען הדיוק, לא מדובר רק במהירות אלא גם בהתנגדות הכיסא- כלומר, הכח שמפעיל הכיסא על הרוכב בזמן עליתו. אולי נקודת החוזק המשמעותית ביותר של הריוורב המדובר. מוטות רבים בשוק (גם אם ניתנים לכוונון) מפספסים בנקודה כה משמעותית זו. כסא שעולה מהר מדי, חובט ברוכב באיזור שלא נעים לחבוט בו, לעולם יהיה פחות מדוייק במציאת נקודת ביניים ולרוב, אם ווסת כלשהו ישנה את המהירות, כח ההתנגדות של האוכף יפחת משמעותית עד כדי שהרוכב לא יהיה בטוח אם הכסא עלה עד למעלה או לא. מנגד מוט אוכף איטי מדי, בהעדר מילה טובה יותר, פשוט מעצבן ועלול לפגוע במהירות התגובה של הרוכב לתוואי הרכיבה. במשימה זו הדרופ ליין של בונטרגר הצליח לספק תוצאות טובות הן במהירות התגובה והן הכח ההתנגדות.



 



ידית: הידית התחתונה נועדה למערכת הילוכים "אחד על" ומחליפה את השיפטר השמאלי. העיצוב אכן דומה לשיפטר ונוח לתפעול בעזרת האגודל. בידית קיים רגולז' המאפשר כוונון עדין של מתיחות הכבל וכן חיבור פתוח של הכבל כך שגם ההתקנה הראשונית והכוון הגס נעשה מצד זה של המוצר. ייתרון גדול למי שמתחזק את האופניים לבדו. החיבור צר ואינו תופס נדל"ן רב על הכידון, מה שמוסיף למראה הנקי של האופניים.
מנגנון הידית והמוט מדוייקים מאד ומהירות העליה של המוט מושפעת מעומק הלחיצה על הידית, כך שהרוכב יכול לצפות לעליה איטית ומבוקרת למצבי ביניים, ולחיצה עמוקה תרים את המוט במהירות.


חופשים: לדרופ ליין חופשים צידיים קלים מאד ומעבר לכך מבנהו יציב, אינו רועד או מתקתק.




 


בשימוש
מוט כסא הוא מוצר שקשה להתרשם ממנו ב"מדידה" בחנות, הוא מוצר שצריך "לגדול" עליך. עם הזמן נרקמת בינך ובינו מערכת יחסים, מערכת ציפיות ודרישות. הוא מצפה שתשלוט בו באסרטיביות ודיוק, ואתה מצפה ללא פחות בתמורה. אסביר ברשותכם: כשאתה רוכב במצב כסא נמוך ומגיע לקטע דווש בו תרצה להרים את הכסא, אסור לך לחשוב על הפעולה שכן דעתך תהיה מוסחת. אתה לוחץ על הידית בדיוק לעומק הנכון, הכסא מסמן לך בירך הפנימית שהוא הגיע לנקודה ואתה עוזב. הרגע הזה שללא מחשבה, ללא מבט, ללא חישוב משך הלחיצה או הנחת הישבן על הכסא אתה יודע (ואתה יודע!) איפה הכסא, זה החיבור. להבשלת התנאים המבצעיים הללו, דרוש מוצר אמין, מדוייק ושאינו רגיש למזג אוויר, לחות או מצבי רוח. מוכרח להודות שהדרופ ליין הצטיין בכל אלו ועוד.
עוד: מוטות אוכף רבים סובלים מכליבה. כליבה היא נעילה מכאנית הנוצרת מהפעלת כח שלא בכוון הצירי (נסו לסגור מגירת עץ על ידי חחיפה לא מהמרכז). ובעברית, אם תנסו לשבת על קצהו הקדמי של מוט האוכף שלכם ולהורידו, ככל הנראה לא תצליחו. המצב חריף יותר באופניים בהן זוית מוט האוכף חדה (נוטה לאחור). הדרופ ליין הצטיין גם כאן ובתקופת המבחן לא נאלצתי אף פעם לשנות תנוחה כדי להורידו.




 




ככלל אחת הבעיות הכאובות, אבל ממש כאובות בנוגע למוטות אוכף מתכוונים היא אמינותם לאורך זמן. עם הזמן מתפתחים חופשים, המהלך אינו חלק כביום רכישתם, הם לעיתים נתקעים או שוקעים או מתרוממים ועוד המון תחלואות. מוט המבחן הורכב במשך כ 4 חודשים על האופניים ועבר מספר רכיבות לא מועט, כל זאת בכדי לגלות שבב של שחיקה או הדרדרות בעבודתו. עד ליום הוצאת הגליון עוד דנתי עם העורך הראשי על משך המבחן, כדי לשדר את הדיווח האמין ביותר שניתן. לאורך כל תקופת המבחן  לא התעוררה בעיה כלשהיא והוא עובד נפלא כביום הרכבתו.


 





 



סיכום
הדרופ ליין של בונטרגר הפתיע לטובה מפני שהוא בין הדרופרים היחידים המאפשרים נתוני משוב (עוצמה ומהירות) טובים כמו המוטות המובילים בשוק, אולי אף עולים עליהם. הידית המכאנית עובדת טוב יותר מידיות מכאניות אחרות שבחנתי ובין הנוחות ביותר לתפעול בשוק. לא נתגלו כל בעיות אמינות בדרך...
החיסרון היחיד של המוט כמוצר מדף הוא קוטרו. 31.6 יתאים אולי לכל דגמי טרק אך לא לכל השלדות בשוק. יתכן שבעתיד תצא גם גרסת 30.9 המקובלת לא פחות, אולם כרגע זה בהחלט חיסרון. כשלקחנו את מוט המבחן, לא היה בארץ מוט באורך 150 מ"מ. עד ליום הוצאת הגליון טרם הגיע מוצר זה לחנויות אבל נמסר לנו כי יגיע בקרוב. בעידן המודרני, מוט קצר מ150 מ"מ מהווה חסרון. למרות זאת, ככל הנראה זה יהיה המוצר אליו אפנה אם אחפש מוט אוכף (באורך המתאים)


יותר: מחיר, מראה, דיוק, אמינות
פחות: מעט כבד, מגיע רק בקוטר 31.6 




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם