במבחן BH Lynx 6 Carbon 9.7

 BH Lynx 6 Carbon 9.7

דוגמן: יובל סוייבלמן 

מחיר: 24,900 ₪
יבואן: BH ישראל




 
 


מותג BH  (Beistegui Hermnos בשמו המלא) אומנם איננו הנפוץ ביותר בשבילי ישראל עדיין, אולם בספרד הוא אחד מהיצרנים הבולטים ביותר, אם לא הגדול והוותיק מכולם במדינה עתירת יצרני אופניים זאת. החברה הותיקה החלה את דרכה כיצרנית נשק לפני כמאה שנים, אך כיום מציעה ארסנל מעט שונה. ליין האופניים הנרחב שלBH  כולל יותר מגוון מאשר תפריט ניתוב שיחות של הוט, החל מאופני עיר חשמליים ועד אופני הרים וכביש תחרותיים.
דגמי ה-Lynx הם סדרת אופני ההרים שיכוך מלא של BH, וה-Lynx 6 הם דגם האופניים האגרסיבי ביותר בחבורה. עם שלדת קרבון נאה, גלגלי 27.5 אינץ' ומתלה  Split Pivotהמספק 150 מילימטרים של מהלך ורשימת רכיבים אגרסיבית אך קלה. ה-Lynx 6 Carbon 9.7  שקיבלנו למבחן עומדים בראש פירמידת דגמי האינדורו של BH.




 
     
 



Highlights
  • שלדת קרבון עם מתלה Split Pivot בעל 150 מ"מ מהלך
  • גלגלי 27.5 קלים – DT M1700
  • מזלג קדמי Rock Shox Pike RC SA Air 130-160מ"מ
  • בולם אחורי Fox Float DPS
  • מנגנון לנעילת המתלה מהכידון
  • מערכת הילוכים 1x11 של SRAM X01/ X1
  • מעצורי 4 בוכנות Magura MT5
  • משקל רטוב  כ-12.9 קילוגרמים למידה M (עם פנימיות וללא דוושות)
 

 

 
 

שלדה ומתלים
ה-Lynx 6 Carbon 9.7 מגיעים עם שלדת קרבון מעוקלת ונעימה לעין המצוידת ברוב הפינוקים המקובלים כיום בז'אנר-  תושבת ISCG  למותחן שרשרת, מיסבים איכותיים מתוצרת אנדורו, תושבת להתקנת מעביר קדמי אינטגרלי לנוסטלגיים בינינו, ומקום לבקבוק מים בגודל מלא (סטנדרט חשוב מאוד גם באנדורו). דגם זה עדיין לא מגיע בתקן Boost, אך זה כנראה השנתון האחרון עם ציר אחורי ברוחב 142 מ"מ, ודגמי שנת הדגם הבאה כבר יאמצו את הסטנדרט החדש. מרווח העמידה נדיב וכך גם מרווח הבוץ. לשלדה חיווט כבלים פנימי, אם כי חלק מהכבלים בכל זאת עוברים מחוץ לשלדה.




 



ה-Lynx מצוידים במתלה Split Pivot איכותי מבית וויגל, אשר מספק 150 מילימטרים של מהלך אחורי. מהותו העיקרית היא נקודת ציר אחורי הממוקמת סביב ציר הגלגל האחורי. מיקום ייחודי זה של ציר המתלה האחורי יוצר אופי אקטיבי במיוחד למתלה ומקנה לו יכולת משופרת להפריד בין כוחות הבלימה לבין פעולת המתלה. במקרה של הלינקס, המתלה מיושם גם על בולם אחורי צף המחובר בחלקו העליון לחוליית הנדנדה, ובחלקו התחתון לסוג של הארכות של תומכות השרשרת, ומאפשר שליטה משופרת על עקומת הדחיסה והשגת עומק מתלה. בשנים האחרונות אימצו את המתלה חברות כגון Devinci ו-Salsa, וחדי העין ביניכם יבחינו בדמיון הרב למתלה ה-ABP  המוצלח של חברת Trek. למעשה, גם דייב וויגל, ממציא ה-Split Pivot וגורו המתלים הבלתי מעורער, הבחין אף הוא בדמיון הנ"ל ולמעשה תבע את חברת טרק בגין הפרת פטנט. סיפור משפטי ארוך שהיטיב בעיקר עם עורכי הדין. (ספוילר, דייב הפסיד. בינתיים בכל אופן...).



 




על השביל

לאופני אינדורו ייעוד ספציפי למדי – לרדת מההר כמה שיותר מהר, ועדיין לאפשר לרוכב לדווש לראש ההר הבא מבלי לחטוף בקע במפשעה. על הנייר, לפחות במבט ראשון, הלינקס 6 נראים כאופני אנדורו לכל דבר וענייין. רוב המספרים נראים סולידיים ומבטיחים למדי – זווית ראש של 67 מעלות, תומכות שרשרת קצרות יחסית (426 מ"מ), ציר מרכזי נמוך, צינור עליון באורך 600 מ"מ (למידה Medium), מזלג 160 מ"מ חסון מלפנים, מהלך של 150 מילימטרים מאחור וצמיגים שמנמנים עתירי קוביות. אולם, שתי מידות חשובות, בסיס הגלגלים (1140מ"מ) וה-Reach, (המרחק האופקי בין הציר המרכזי לסטם), קצרים מהממוצע בקטגוריה (413 מ"מ) והשפעתם ניכרת על אופי האופניים. אך אני מקדים את עצמי, אז בואו נתחיל מהתחלה...


 







 
הודות למשקלם הקל ולתנוחת הישיבה המאוזנת והטבעית, הלינקס מאיצים די בזריזות. יעילות הדיווש של מתלה ה-Split Pivot טובה, אם כי ניתן להרגיש בנענוע מסוים ומתקבל בדיווש נמרץ. בדיוק למקרים כאלו צוידו ה-Lynx במנגנון להקשחת המתלה האחורי, המאפשר לרוכב לבחור בין שלושה מצבי הפלטפורמה של הבולם האחורי  (אקטיבי, מצב דיווש יעיל ומצב ונעול) בלחיצת כפתור מהכידון. לאורך השנים הזדמן לי לרכב על זוגות רבים עם מנגנון דומה, אשר לרוב הרגיש לי די מיותר. להפתעתי, דווקא בלינקס הקלילים יחסית, מצאתי עצמי משתמש בכפתור כמעט בכל עליה משמעותית. שלא תבינו לא נכון, המתלה של הלינקס יעיל יחסית גם עם הבולם במצבו הפתוח, אך הקשחת הבולם האחורי, יחד עם האפשרות להוריד את מהלך המזלג ל-130 מילימטרים בעליות קיצוניות במיוחד, הם כדור מרץ של ממש. בכל הנוגע לעליות ארוכות, ישנם זוגות מעטים מאוד בקטגוריה עם אס שכזה בשרוול.
עכשיו, כשהגענו לראש ההר רעננים ומאושרים, הגיע הזמן לפתוח הבולמים (אילו רק היה לי שקל על כל פעם ששכחתי לעשות זאת), להוריד את האוכף, לשאת תפילת דרך לאלוהים המועדף עליכם, ולהסתער מטה. התחושה הראשונית היא של אופניים זריזים, בעלי היגוי חד ומדויק, בולם קדמי שמגהץ היטב, ואופי שובב שמשנה כיוון ומתרומם לאוויר בשמחה ובקלות רבה. בסינגלים איטיים וצפופים הלינקס קלים לתמרון, עם מתלה חי ואקטיבי וצמיגים בשרניים המספקים שפע אחיזה.



 













כאשר המהירות עולה והאלמנטים הטכניים הופכים יותר מורכבים, מתגלה החיסרון שבגיאומטריה הקצרה וה-Lynx 6 מתחילים לשדר עצבנות ותזזיתיות יותר. על הרוכב להיות חד ועירני, ולבחור את הקווים בקפידה. תתפרעו יותר מדי או תנסו לשעוט קדימה ולדרוס את השטח האגרסיבי בנונשלנטיות, ודי במהרה תגיעו לגבול איזור הנוחות של האופניים. זה לא שסינגלים טכניים הם לא כוס הסנגרייה של הליקנס, הם בהחלט כן, רק במהירות מעט יותר נמוכה ביחס לאופני אנדורו מעודכנים. הם יצלחו כל סגמנט אלים, עתירי גינות סלעים, שיפועים וקפיצות המאפיין רכיבת אנדורו מודרנית, אולם תצטרכו לרסן את המהירות ואת יצר השובבות שלכם.
מתלה ה-Split Pivot הרשים לאורך כל תקופת כל המבחן. למען האמת, לא ציפיתי לפחות מדייב וויגל- נדמה שהחבוב מסוגל לתכנן מתלה מושלם מאפס גם אם תעירו אותו שיכור באמצע הלילה. למתלה אופי מאוד אקטיבי, גם תחת בלימה חזקה, ולמרות שאינו מרגיש עמוק במיוחד הוא ספג היטב כל קפיצה שהעזתי לקחת. גם במקרים מסמרי שיער בהם הרגישו הלינקס על גבול יכולתם, המתלה עדיין פעל בצורה נפלאה.




 
    

 


חלקים בולטים

ה-Lynx 6   מאובזרים כיאה לאופני קצה עם סט חלקים איכותי, הכולל קיט הילוכים ברמת X1  ו-X01 מבית סראם. גלגלי DT M1700  עטופים בצמיגי Maxxis  ו-Michelin בשרניים וחלקי קוקפיט מבית BH. על השיכוך הקדמי אחראי מזלג Pike RS Air  באורך 160 מילימטרים, ומאחור בולם Fox DPS עם שליטה על מצבי הפלטפורמה מהכידון. הלינקס מגיעים עם מוט אוכף KS LEV אינטגרלי איכותי (אם כי היה נחמד לראות את דגם בעל מהלך גדול מ-125 מילימטרים). חבילה נאה זו מעמידה את ה-Lynx במשקל מכובד של כ- 12.9 קילוגרם מוכנים לרכיבה.


 







 
הלינקס צלחו את תקופת המבחן ללא תקלות מיוחדות. מערכת ההילוכים של סראם פעלה באמינות ובדיוק מופתי לאורך כל המבחן. חישוקי ה-DT M1700 אומנם צרים מעט לרכיבה אגרסיבית, אך נשארו ישרים כמו פלס. מעצורי ה-MT5 של מאגורה מרשימים בעוצמתם, עם יותר כוח מג'די מנוסה. לרוע המזל, ידית המעצור היתה בלתי עקבית ודרשה כיוונון חוזר ונשנה, לפעמים מספר פעמים ברכיבה. נקווה שמדובר בבעיה מקומית שניתן לפתרון בטיפול, ולא בתכונה מולדת, שכן באמת מדובר במעצור חזק ומרשים.
הקוקפיט של האופניים סביר, אך לא מעבר לכך. רמת הגימור של חלקי הבית של BH ראויה בהחלט, אך הכידון צר מהרצוי ואינו מאפשר להפיק את המיטב מהאופניים. בימינו, לא מוגזם שנתחיל לצפות מכל היצרנים לספק כידון רחב (760 מ"מ מינימום) על כל אופני האינדורו ולהפסיק לספק לנו פריטי ארכיון שלרוב יוחלפו אחרי רכיבות בודדות.



 
 


סיכום

לפני שמושג האינדורו חדר לתודעה (גם כז'אנר וגם כמושג מיתוגי לעוס), שלטו בעולם אופני ה-All Mountain. כאלו הם ה-Lynx 6 Carbon 9.7 הם מסוגלים להתמודד עם כל שביל, אך אינם מיועדים לשבור שיאי מהירות. הם יותר שובבים וזריזים, ופחות דורסניים ומלאי בטחון בקטעים מגרזנים (יותר ג'קי צ'אן מאשר צ'אק נוריס).  לזכותם עומדת שלדה איכותית, משקל מרשים ומתלה מצוין, אשר יטיבו עם רוכב המחפש מחד אופני AM עתירי מהלך לרכיבות טכניות, ומאידך אופני טיולים ורסטיליים לרכיבות ארוכות והרפתקניות.



 

 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם