Niner Rip 9

יבואן:  www.recycles.co.il
מחיר האופניים במבחן: 15,499 ₪ לרכישה באתר
מחיר שלדה: 7,291 ₪ לרכישה באתר




בימים בהם כל סצינת האופניים פחות או יותר עסוקה בשיגורים ממוקדים של הסטנדרט הלוהט ה-27.5, חברת ניינר אמריקאית יכולה להיראות כמו חברה "תקועה" שעוסקת בפליטי אופנת אשתקד. הייתכן שהחברה שחרטה על דגלה פיתוח וייצור אופני 29 בלבד גמרה את הסוס ותעבור גם היא לגלגל הבינוני והאופנתי? התשובה היא שלא ממש... ולמעשה, אין דבר רחוק מכך אם אתם שואלים אותנו. אין כאן ביקורת חלילה על טרנדים או על גודל כזה או אחר, להפך, ישנם אין ספור צידוקים לקיומו והשתלטתו (ההגיונית ??) של גלגל ה27.5 חלקם מוצדקים חלקם פחות, אך בעיקר יש אין ספור צידוקים לקיומו ונחיצותו של הגלגל הגדול בסצינת רכיבת השטח, ובדיוק שם לניינר יש הרבה מה להגיד. ה-Rip 9 היו במשך שנים אחד מדגמי 29 האהובים והפופולאריים ביותר בסגמנט המכונה שבילים/AM. ניינר שכאמור שמה את כל יהבה על פיתוח ושיפור דגמי 29 על כל ספקטרום הסיגננות, הוציאה השנה גרסה מעודכנת ומעט אגרסיבית יותר של ה-Rip הפופלריים. השינויים המרכזיים הם: מהלך המתלה שגדל ב-5 מ"מ ל-125 מ"מ, משולש אחורי שקיבל תוספת קשיחות עם ציר 142X12 מעודכן, תומכות השרשרת שקוצרו, הוספו מחברי ISCG לטובת מוליך שרשרת,  הוגדל מרווח הגלגל האחורי ושיטת יצור צינורות האלומיניום שונתה לטובת קיזוז של כ-500 גרם ממשקל השלדה. מRecycle  הנציג המקומי של Niner קיבלנו את גירסת האלומיניום של ה-Rip 9 על מנת לתהות אם לא נס ליחה של ההצלחה גם בדגם המחודש.



 
 
Highlights
  • גלגלי 29
  • מתלה CVA קצר חוליות ייחודי של Niner המייצר מהלך של  125 מ"מ
  • שלדת אלומיניום קלה המיוצרת בטכנולוגיית Airforming
  • ציר אחורי 142x12 ומחברי ISCG להתקנת מוליך שרשרת
  • אורך תומכות שרשרת 450 מ"מ (17.7 אינ'ץ)
  • זווית ראש 69.5 מעלות עם מזלג 140 מ"מ
  • זווית צינור כסא 72.5 מעלות
  • גובה ציר מרכזי 346 מ"מ
  • משקל שלדה 3.11 ק"ג
  • משקל "רטוב" - כולל פדלים ומוט אוכף מתכוונן - 14.2 ק"ג
 (*) הנתונים הם למידת מדיום




בימים בהם האנרגיה של רוב יצרני האופניים מופנית בעיקר לפיתוח שלדות קרבון, בניינר לקחו החלטה שהם עובדים במקביל גם על חזית האלומיניום. הם החליטו לזנוח את ההדרופורמינג המסורתי ולעבור לשיטת עיצוב צינורות חדשנית בשם Airforming . שיטה המתבססת על הזרמת אויר חם בלחץ גבוהה לתוך צינורות האלומניום על מנת לעצב את הצינור וגם כדי להוריד את משקל הצינורות מבלי לפגוע בחוזקם הפיסי. למעשה מדובר על שיטה מדוייקת הרבה יותר מההידרופורמינג המסורתי לעיצוב הצינורות, היא מאפשרת עיצוב פרופלים מורכבים יותר עם שליטה מירבית על עובי הדופן, דהיינו פחות חומר עם אותו חוזק ועמידות. לצד השינויים בשלדה, בחרו בניינר לשמר את מאפייני מתלה ה CVA שלהם מהדגם הקודם. ה-Constantly Varying Arc  הוא וריאציה מקומית על מתלה קצר חוליות מקבילות או מתלה וירטואלי כפי שנהוג לכנותו, ה-CVA מזכיר במידה מסויימת את מתלה Dw-Link שמיושם ב- Pivot ו  Turnerאולי גם את ה Maestro של Giant. הייחוד במאפייני המתלה של Niner הוא בעובדה שהוא שומר על בידוד כוחות הדיווש בתחום רחב יותר של הילוכים ובאופן זה  מאפשר לגלגל האחורי לספוג את מהמורות השטח ללא תגובה בפדאלים.





חלקים בולטים
ריסייקל, היבואן המקומי, מציע את ה-RIP לרכישה כשלדה בלבד או כאופניים שלמים עם קיט בתפירה מקומית נבונה מאוד הן מבחינת ההתאמה לסגנון הרכיבה לו יועדו האופניים והן מהבחינה הכלכלית. האופניים שהתקבלו למבחן מבוססים על הקיט המקומי עם תוספת של מוט אוכף מתכוונן מסוג  KS LEV ושינוי קטן בגיזרת הצמיגים. בכל אחת מאופציות הרכישה השלדה מגיעה עם בולם אחורי מסוג   Monarch RT3 HV של רקשוקס עם שני מצבי פלטפורמה ונעילה. מלפנים בחרו ריסייקל במזלג   Revelation RCT3 גם הוא של  רוקשוקס עם מהלך של 140 מ"מ, לטעמנו בחירת מהלך מזלג נכונה מאוד לסוג האופניים. חלקי הינע מבוססי שימנו ברמות SLX  ו-XT .גלגלי XT עם צמיג קדמי Rubber Queen של קונטינטל וצמיג אחורי Ardent של מקסיס. לטעמנו החישוקים הצרים של גלגלי ה-XT , לא מאפשרים פתיחה טובה של הצמיגים ופוגעים באופן ישיר בביצועים שלהם. על גזרת הבלימה אחראיים זוג מעצורי XT  מעולים ואת החבילה משלימים חלקי היגוי של PRO גם הם מבית שימנו. כאמור, אין כאן מפרט קצה, אך בהחלט יש כאן מפרט טוב ומוכח שיספק כל רוכב AM.








על השביל
ה-Rip בילו אצלנו תקופה לא קצרה עם מספר רכיבות לא מבוטל במגוון השבילים העומד לרשותנו בעונה זו של השנה. את ניינר תמיד אפשר היה לתייג כאופניים "מקבלים", מהסוג שהחיבור אליהם הוא מהיר ואינטואיטיבי. גם על ה-Rip החדשים הגיאומטריה שבחרו מהנדסי ניינר מאוד "מזמינה", מחד היא משדרת יעילות גבוהה ומאידך נוסכת ביטחון שכל רוכב היה מצפה לקבל מאופני AM. לגובה רוכב של כ 180 ס"מ בחרנו לקחת את מידת המדיום, עם סטם קצר וכידון רחב במיוחד, האופניים שידרו כיוון אחד מובהק ואנחנו, הצנועים והמסכנים, לא יכולנו לסרב... הבחירה במזלג באורך 140 מ"מ מעמידה את זווית הראש של הריפ על 69.5 מעלות, פשרה מעולה לטעמנו בין יעילות בעליות לבין "פירוק" ירידות. הרושם הראשוני שנותן מתלה ה- CVA עם בולם ה- Monarch של רוקשוקס מאחור, הוא יעילות מאוד גבוהה ביחס לבליעה, למרות משקל לא נמוך וזוג צמיגים שלא מחזיקים בתואר אלופי הגילגול, ה-Rip טיפסו היטב לכל הדעות בכל העליות, הן באלו הארוכות והעצובות והן באלו האיטיות והטכניות. אך את ההארה שלנו בנוגע לאופי האמיתי של המתלה קיבלנו שהתחלנו ללחוץ ולהגביר מהירות, ה-CVA עם סאג של 30 אחוז בבולם האחורי והקשיחות הכללית המעולה של האופניים, הופכים את ה-Rip לחדים, מדוייקים ומגיבים מאוד, הם משדרים תחושה שהרוכב יודע תמיד איפה נמצא הגלגל האחורי, תכונה שלא כל המתלים כפולי החוליות יכולים להתהדר בה.




עם מזלג הרווליישן המעולה מלפנים, הכידון הרחב והגיאומטריה הנכונה הריפ נתנו לנו מעטפת ביטחון רחבה מאוד (ביחס ל-125 מ"מ שהם מייצרים מאחור) ברוב האתגרים שהעמדנו בפניהם. פרט לירידות תלולות וטכניות במיוחד שהיו מעט "גדולות" על האופניים, הריפ גרמו לנו ללחוץ על הפדלים כאחוזי תזזית ולחפש קוים מאתגרים ושינויי כיוון ככל שניתן. נתוני הגיאומטריה המספריים לא מעמידים את הריפ באופן מובהק בקצה ז'אנר האנדורו שהתפתח בשנה האחרונה, תומכות השרשרת שלהם לא לקוחות מעולם ה-26 וזווית הראש שלהם לא באה מה DH, אך לטעמנו יש בהם שילוב נכון בין אורך תומכות שרשרת, מרכז כובד וזווית ראש כדי לתת איזון נכון בין יכולת תמרון, יציבות וזריזות. במילים פשוטות אם יש לכם את הביצים, הריפ יתנו לכם את הכנפיים.  



 
סיכום
למרות בהלת ה-27.5 וההתעלמות של חלק מהיצרנים מה-29 השנה, מוקדם מידי להספיד את הגלגל הגדול או אפילו לחשוב שפיתוח דגמים חדשים סביבו יעצר. ניינר מציעים אופניים מעודכנים עם ספקטרום ביצועים רחב מאוד, מחד הם מטפסים ומדוושים טוב , מאידך מעודדים את הרוכב עליהם לעמוד על הפדלים ללחוץ, לפמפם, לקפוץ ולשנות כיוונים כל הזמן. ה- Ripהחדשים מוכיחים כי דגמי ה 29 רק הולכים ומשתפרים ושהעתיד עוד לפניהם. עם תג המחיר הנוח מאוד שמציעים רייסקל בקניה דרך האתר, רוכבים רבים יכולים להנות משלדת בוטיק וחבילת חלקים טובה שלא הייתה זמינה עבורם  עד לא מכבר.



 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם