במבחן Merida BIG.TRAIL 800

BIG.TRAIL 800 Merida

מחיר: 8,200 ₪ - 7,216 ₪ לחבר מועדון



 



חברת מרידה, המיוצגת בישראל מתקופת באג 2000 בערך, כיוונה תמיד לזרם המרכזי של הרוכבים. הלכה על בטוח. זיהתה מגמות שוק ובנתה אופניים בהתאם: זנב קשיח תחרותי בתחילת שנות ה-2000, אופני שבילים 120 מ"מ ב-2006, אופני "29 ב-2010, ועכשיו- הטרנד התורן: אופני הפלוס ההו-כה-מבוקשים...
במהלך השנים בחנתי כמעט את כל אופני ההרים שמרידה מייצרים (עד מהלך של 140 מ"מ), ואני כבר מכיר את הראש של קברניטי החברה- המטרה היא ליצור מוצר איכותי, מבלי להתרברב בטכנולוגיה מהפכנית. מוצר שעושה את העבודה, אבל לרוב ללא שאר רוח. רק שהפעם, לראשונה, הצליחה מרידה להפתיע אפילו אותי. במקום להיכנס לעולם ה-27 פלוס בצורה הכי טבעית ומוכרת, דרך אופני השבילים בעלי השיכוך המלא, בחרו החבר'ה במרידה להתחיל עם משהו שונה: אופני זנב קשיח אגרסיביים יחסית, המכוונים לזריזות ולפאן...
השמועה אומרת שלמר זיו שוורץ, עורך MBAction המיתולוגי, אשר עובד היום ברוזן ומינץ, מגיע קרדיט לרעיון יצירת ה-BIG.TRAIL. בעת ביקור במפעלי החברה, הציע לבוסים הגדולים לקפוץ על עגלת ה-27 פלוס בהקדם האפשרי, על ידי יצירת אופני זנב קשיח אגרסיביים, ואף ייעץ להם בבחירת החלקים איתם ישווקו האופניים. אני מאמין לסיפור לחלוטין, רק לא מבין איך הם הצליחו לשבת איתו רצוף במשך שעתיים, מבלי שיפרוץ משבר טילים עם צפון קוריאה.
קיבלתי למבחן את דגם הביניים של ה-BIG.TRAIL, ה-800, ויצאתי לקפצץ ברחבי ישראל.



 
    

 


HIGHLIGHTS
שלדת אלומיניום מודרנית הולכת כבלים בתוך השלדה
צירי בוסט (110\148)
גיאומטריה עדכנית (זוית ראש 67.5 מעלות, תומכות שרשרת 425 מ"מ).

משולש אחורי קטן וקשיח מאד.
גלגלי 27.5 פלוס, עם חישוקים ברוחב פנימי של 35 מ"מ.
בולם קדמי YARI 140 מבית רוקשוקס
מערכת הינע מלאה של שימאנו 1 על 11.
מוט אוכף מתכוונן עם שליטה נוחה מהכידון, מבית מרידה.
משקל אופניים במבחן: 13.8 ק"ג, עם דוושות XT



 

 
 

שלדה וחלקים
אופני ה-BIG.TRAIL מושכי מבטים רייט אאוט אוף דה בוקס. הצמיגים השמנמנים, הצינור העליון היורד מטה בחדות ומעוקל לקראת המפגש עם מוט המושב, המשולש האחורי הקטנטן (שיוצר בעיית פרופורציות קלה...)- כל אלו גורמים לאופניים להיראות קרביים ומעניינים. הצביעה האדומה\ שחורה היא סולידית למדי, אבל אי אפשר היה לפספס את המבטים הסקרניים בכל מקום בו רכבתי. MISSION ACCOMPLISHED!
שלדת האלומיניום בנויה היטב, עם צינורות בעוביים שונים בכל פינה עליה מביטים, ועם נגיעות עדכניות במקומות הנכונים: העברת כבלים פנימית מלאה, צירי גלגל מורחבים (BOOST) ומשולש אחורי שנראה קצר למדי, ובעיקר קטן במיוחד. תומכות המושב לא עולות, כמקובל, לצומת מפגש הצינור העליון וצינור מוט המושב, אלא עולות רק עד שני שליש הגובה של צינור מוט המושב, מה שיוצר משולש אחורי קטנטן וסופר קשיח. מעניין.



 
      


בחירת החלקים של דגם ה-800 היא נהדרת, וכאופני פאן (שכנראה ישמשו כזוג שני לרוכבים רבים, ועל כך בהמשך...), אין כל צורך בשדרוג בעת הקנייה. מערכת הינע 1 על 11 מבית שימאנו (קסטה 11-46) ברמת SLX, עם שיפטרים ברמת XT המעולה (תודה לך, מר שוורץ היקר) ועם בלמים ברמת דאור. הבולם הקדמי הוא ה-YARI המוכר והטוב מבית רוקשוקס, ומהלכו הוא 140 מ"מ. גלגלי הפלוס הם מבית מרידה, עם חישוקי פלוס ברוחב 35 מ"מ פנימי, העוטים צמיגי מקסיס REKON 2.8 טיובלס READY.
נגיעות המראות על חשיבה נכונה והתכווננות לקהל היעד באות בדמות צ'יין גייד של MRP, מוט מושב מתכוונן מהכידון מבית מרידה וסטם קצרצר (35 מ"מ), הממקם את הרוכב בעמדת תקיפה לירידות ולקטעים הטכניים.

 



 
על השביל
באופן אישי אני מאד אוהב אופני פלוס. בחנתי כבר מספר דגמים שמנמנים במהלך השנתיים האחרונות, ואני בעלים גאה של זוג אופני 29 פלוס, איתם אני נהנה בטירוף במהלך כל השנה. את מבחן המרידה ביקשתי באופן אישי, כיוון שהופתעתי מאד מהכיוון אליו הלכו במרידה, והסתקרנתי להרגיש בעצמי כיצד מתנהגים ה-BIG.TRAIL על סינגלי ארץ ישראל.
רכיבה ראשונה עברה בגישושים וכיוונונים: צמיגי פלוס הם מאד רגישים לשינויים בלחצי האוויר שבתוכם. 3 PSI לכאן או לכאן, וההבדל בהרגשה הוא בין נסיעה בלמבורגיני קשוחה לבין התפנקות בסיטרואן DS (המקורית!!). את צמיגי ה-REKON של מקסיס אני פוגש כאן לראשונה, ולכן שיחקתי מעט עם הלחצים, עד שהגעתי לתחושה אותה אני מחפש: ספיגה מרוסנת של זעזועים מצד הצמיג, מעט לפני שהרכות שלו הופכת למוגזמת והאופניים מתחילים להימרח בסיבובים. הכידון הרחב (760 מ"מ) מצריך גם הוא מעט משחק של סיבוב על הציר של עצמו, עד שכפות הידיים מרגישות במקומן ובתנוחתן הטבעית.



 








סינגל הבית שלי, הכחול\ צהוב באזור רמות מנשה, הוא רכבת הרים של ממש- שימור מהירות בסינגלים חלקים לרוב, עם עליות וירידות ארוכות למדי ורצפי פניות שלא נגמרים... לא בהכרח המגרש בו יבואו לידי ביטוי יתרונותיהם של אופני פלוס, אבל הפניות הרבות שיש בסינגל מהוות אבן בוחן לרמת האחיזה אותם מסוגלים הצמיגים הרחבים להפיק.
ה-BIG.TRAIL לא מאכזבים. הכידון רחב, הסטם קצרצר, הבולם הארוך מספק תחושת ביטחון בירידות, ואתה מוצא את עצמך מחפש רמזים בסינגל לאבן שתזניק אותך לריחוף באוויר. הצמיגים אוחזים בקיצוניות, ואני מוצא עצמי נכנס לסיבובים במהירויות גבוהות בהרבה מאשר באופני 29 רגילים. מניסיון אישי, תקופת הקיץ המדורדרת היא היא הפורטה של אופני הפלוס בישראל, כאשר כולם חוששים לשחרר בלמים מפאת פחד לנפילה, ורוכב הפלוס פשוט לא מבין על מה המהומה...
אבל כעת אין דרדרת, והאחיזה המיטבית חושפת בעיה ראשונה בבחירת החלקים. בעיה אשר נובעת, בעיני, מהבנה שגויה של קונספט הפלוס: צמיגי ה-REKON הם פשוט אגרסיביים וכבדים מדי. באופני פלוס, בהם הצמיגים גם ככה רחבים במיוחד, ולחץ האוויר בצמיג הוא נמוך, אין כל צורך בצמיגים עם דפוס קוביות אגרסיבי כל כך. האחיזה האינהרנטית של צמיגים רחבים ורכים היא מספיקה בהחלט, ועל כן גם צמיגים עם קוביות קטנות וצפופות יותר יספקו את הסחורה, מבלי להרגיש איטיים ומסורבלים.
שלא תהיה אי הבנה- הצמיגים האלו עובדים ככוונת המשורר- אוחזים בטירוף, עמידים מאד לתקרים ומספקים טונות של ביטחון, אבל אולי אין באגרסיביות הזו כל צורך. צמיגים קלילים יותר היו משרים תחושת זריזות גדולה יותר לרוכב, שלא לדבר על האצות קלות ונוחות יותר, והייתי שוקל ברצינות להחליף לצמיגים מהירים וקלים יותר כבר במעמד הקניה.
הלאה. לבן שמן, קנדה וחורשים.



 



סינגלים מסולעים הם תענוג אמיתי- הצמיגים הרחבים והגבוהים סופגים את הזעזועים בירידות, ומאפשרים לכם להתרכז במה שחשוב- לקפוץ מזיז סלע אחד למשנהו בכל ירידה מזדמנת. בעליות מסולעות הלחץ הנמוך בצמיגים מאפשר בחירת קווים שלא הייתה נראית אפשרית כלל עם אופניים בעלי צמיגים רגילים, והרוכב צריך פשוט להאמין באחיזה, ולהמשיך לדווש. עם כל הכבוד לצמיגים השמנים, עדיין מדובר בזנב קשיח, ומי שכבר שנים מבלה בעולם השיכוך המלא יקבל את שוק חייו. האופניים האלה מקפצצים מאד וקשיחים בחלקם האחורי (המשולש הקטנטן הוא האשם העיקרי...), כך שאין ברירה אלא לעמוד בכל כניסה לאזור טכני.
מי שרואה בזה איזה חיסרון, מפסיד את כל הכיף... מדובר כאן באופני זנב קשיח שיחזירו לכם את החיוך לפנים. כאלו שיכריחו אתכם לחזור לבסיס של הרכיבה והטכניקה, אך יוסיפו קורטוב של ביטחון ואחיזה- בדיוק במידה שתגרום לכם לרכוב מהר יותר משהייתם חושבים לנכון על אופני זנב קשיח.



 





 


מערכת ההינע עובדת בצורה שקופה- כלומר מושלמת לחלוטין. שיפטרים של XT עם מערכות SLX, גלגל שיניים קדמי בעל 30 שיניים וקסטה 11-46 מספקים העברת הילוכים מעולה והילוכים קלים מספיק גם לקירות תלולים במיוחד. וכמו שכבר הזכרתי- אתם תזדקקו להילוכים הקלים האלו, כיוון שהצמיגים כבדים ואיטיים בתגובתם להאצות ולדיווש בעליה.
ירידות טכניות ותלולות במיוחד הן הבית השני של ה-BIG.TRAIL , והסטם הקצרצר עוזר למקם את הרוכב מעל הגלגל האחורי כשצריך. מוט המושב המתכוונן של מרידה הוא פשוט פנטסטי- קל לתפעול (הידית יושבת מתחת לכידון ביד שמאל, כמו שיפטר הילוכים), אין בו חופשים צידיים מעצבנים והוא עושה את העבודה על הצד הטוב ביותר. אגלה לכם סוד קטן, הוא עולה פחות מחצי ממוטות מתכווננים של חברות אחרות, ולא רק שאינו נופל מהם, הוא אף עולה עליהם באיכותו. נהדר.
בולם ה-YARI הפתיע אותי גם כן. הוא רגיש בהרבה למכות קטנות מאשר אחיו הגדול, ה-PIKE, והוא מגיב נפלא להפניות ושינויי כיוון. בולם מעולה ולא יקר.
תלונה אחרונה ואז לסיכומים.
על אף הבטחת היצרן לתומכות שרשרת קצרצרות, 425 מ"מ הם לא משהו להתגאות בו בימים אלו. בעיני, לאופניים האלו מגיעות תומכות הקצרות בלפחות סנטימטר וחצי, אשר היו הופכות את האופניים למכונת מניואלים מושלמת. כמו שהם עכשיו, הם מתנהגים היטב על גבול החוצפה הכיפית, אבל יש כאן פוטנציאל למשהו מגניב עוד יותר.



 

 
 

סיכום
המרידה BIG.TRAIL נועדו להיות אופני פאן. הם בנויים נכון, מזוודים בחלקים הנכונים ובעיני, מכוונים לשני סוגי רוכבים: הראשון- רוכבים חדשים, אשר לא רוצים לשלם הון על אופני שיכוך מלא, ולא נרתעים מזנב קשיח. הם ימצאו אופניים שנותנים תמורה מלאה למחיר, ויקבלו אקסטרה ביטחון בסינגלים, על אף שמדובר באופני זנב קשיח מאלומיניום.
הסוג השני של הרוכש הפוטנציאלי הוא דווקא רוכב מנוסה ובעל אופני שיכוך מלא. ה-BIG.TRAIL יהוו עבורו זוג אופניים שני או שלישי באורווה, ויזכירו לו מדוע ואיך נכנס לעולם האופניים- על זנב קשיח ופרוע, עם רצון למצוא אתגרים חדשים וכיף מאחורי כל שיח וסלע.
מרידה אולי לא מימשו את מלוא הפוטנציאל של האופניים (משולש אחורי מעט גדול יותר ותומכות שרשרת קצרות יותר היו סוגרים את הפינה), אבל הם יצרו כאן אופניים טובים מאד, שמעלים חיוך על הפנים בכל רכיבה. 




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם