Cannondale SuperX 105 2017

Cannondale SuperX 105 

יבואן: Recycles

מחיר: 12,500₪ (באתר רסייקלס)


 

 



סבב תחרויות הסייקלוקרוס באירופה וארה"ב החל כבר בחודש ספטמבר, אך אלינו הגיע החורף רק עכשיו, וזוהי הזדמנות מצוינת לבחון את אופני הסייקלוקרוס החדשים מבית Cannondale. אמנם עונת הסייקלוקרוס התחרותית שלנו כוללת מספר תחרויות בודדות, והשנה אפילו פחות מהרגיל, החורף הישראלי עדיין מספק אפשרויות מגוונות לרכיבה בסגנון ייחודי זה. Cannondale הם מהיצרנים המובילים בתחום, ודגם הSuperX, דגם הקרבון התחרותי שהושק לראשונה בשנת 2011, זכה השנה בעדכון משמעותי שיצר בשוק ציפייה רבה. הדגם יגיע לארץ בחודש הקרוב ואנו זכינו לבחון אותו במשך מספר שבועות במגוון תנאים, כולל ימי הסערה האחרונים.

 
 



 Highlights
 
         - שילדת קרבון Ballistec בגיאומטריית Killer Cross
  • - גלגלי CX 2.0 טיובלס עם צמיגי Schwalbe X-One 700-33c
  • - קראנק Cannondale Si 36/46 עם ציר מרכזי BB30
  • - חיווט פנימי
  • - מערכת הנעה 2x11 ובלמים הידראוליים של שימנו מדגם 105
  • - צירי 12 מ"מ- 100מ"מ מלפנים, ו142מ"מ מאחור
  • - משקל רטוב 8.8 קילוגרם כולל פדלים )מידה 54)



 





 
 

שלדה וגאומטריה
דגם המבחן שקיבלנו הינו הדגם עם חבילת האבזור הנמוכה יותר מבין דגמי הSuperX והוא כולל מערכות מסדרת 105 של שימנו. הוא מבוסס על שילדת הקרבון החדישה והמתקדמת של היצרן כמו בשאר הדגמים. מהנדסיCannondale  השקיעו מחשבה רבה בגיאומטריה של השלדה החדשה, גיאומטריה שקיבלה את המיתוג המחייב Killer 'Cross. הקו המנחה דומה לזה של אופני הקרוס קאנטרי המודרניים של היצרן האמריקאי, ומהותו היא מקסימום וורסטליות – מצד אחד מסלולי הסייקלוקרוס נהיים יותר טכניים, ומצד שני יותר רוכבים משתמשים באופניים שיועדו למסלולים קצרים יחסית גם לרכיבות תחרותיות ארוכות בסגנון הגראבל המתפתח. קו מחשבה זה הוביל לשני עדכונים מהותיים בשלדה - העדכון הראשון הוא מיתון הזויות בחלק הקדמי – זווית ראש מתונה יחסית של 71 מעלות והטיה קדימה של המזלג (אופסט) ב55 מ"מ. שינוי זה מאפשר יציבות גבוהה יותר ויכולת שליטה טובה יותר בקטעים טכניים ומדרונות תלולים. העדכון השני הוא קיצור החלק האחורי ע"י פחיסה קלה של צינור הכסא וקיצור תומכות השרשרת. בנוסף הורחב הציר האחורי כך שהשלדה תוכל להכיל צמיגים ברוחב 40 מ"מ המיועדים לרכיבות גראבל ארוכות יותר (תחרות סייקלוקרוס מחייבות שימוש בצמיגים של 33 מ"מ בלבד). שינוי זה חייב גם הסטה של קו השרשרת ב 6 מ"מ, ע"י בניית גלגל א-סימטרית.   
 
האופניים בדגם הזה הינם בצבע שחור מבריק, עם כיתוב אדום, כאשר המזלג ותומכות השרשרת צבועים בדוגמה מושכת עין בצבעי ורוד, ירוק וצהוב זרחניים. הצינור התחתון מעוגל ועבה בעוד הצינור העליון פחוס מעט, הולך ונהיה צר לכיוון צינור הכסא, וכולל מקום לשני מחזיקי בקבוקים. מפגש הצינורות ואיזור כניסת מוט הכסא לשלדה מעוצבים בצורה חלקה ואלגנטית וכוללים בורג כסא חבוי. כל זה, בשילוב עם החיווט הפנימי יוצר מראה נקי, סקסי וקרבי מאד. אין ספק שהאופניים האלה מושכים מבטים.   





 

 

על השביל
 
הSuperX החדשים מאד סיקרנו אותנו. אופני סייקלוקרוס הם חיה עם יעוד מאד ספציפי – לספק קשיחות וזריזות במסלולי סייקלוקרוס ייעודיים, הכוללים בדרך כלל רכיבה אינטנסיבית של כשעה. עם התפתחות ענף הגראבל ומרוצי האנדורנס בטווחים של 100 מיילים ויותר, מנסים היצרנים לספק אלטרנטיבה תחרותית וקלילה למשתתפי אותם מרוצים ע"י הרחבת המעטפת של אופני הסייקלוקרוס. ההבדל מאופני גראבל ייעודיים מתבטא לרוב במשקל קל יותר, קשיחות גבוהה יותר ויעילות דיווש גבוהה יותר מאופני גראבל העשויים בדרך כלל מחומרים מעט יותר רכים. הSuperX אמור להיות הפתרון האולטימטיבי לגישור בין שני העולמות – לאפשר זכיה בפודיומים במרוצי סייקלוקרוס, כמו גם בתחרויות גראבל ארוכות.
 


 



את האופניים קיבלנו עם צמיגי הסייקלוקרוס המקוריים ברוחב 33 מ"מ, ואכן הרכיבות הראשונות שביצענו היו רכיבות קצרות ואינטנסיביות שכללו האצות מהירות, שינויי כיוון, טיפוסים קצרים ותלולים, וירידות מהירות. משהו שמדמה רכיבת סייקלוקרוס. התחושה שהאופניים משדרים מיד מהרגע הראשון היא קלילות ומהירות. תנוחת הישיבה הקומפקטית מזכירה אופני כביש תחרותיים, ומרגישה אגרסיבית למדי. להבדיל מדגמים קודמים של Cannondale, בהם המליצו לבחור שלדת סייקלוקרוס במידה אחת קטנה יותר מגודל שלדת הכביש של הרוכב, בדגם הזה מומלץ לבחור באותה מידה, ואכן מידה 54 הרגישה לי מצוין. הטיית הגלגל קדימה תורמת לכך שקצה הנעל לא נוגע בגלגל הקדמי כמו שקורה לעיתים באופני סייקלוקרוס. הפידול יעיל והאצה בעמידה מדביקה את הגלגל לקרקע ונותנת תחושה של קשיחות וזריזות. הגלגל האחורי הממוקם קרוב מאד לציר הכסא נותן תחושת אחיזה מעולה גם בשבילים מדורדרים. החלק הקדמי מרגיש יציב מאד ברכיבה מהירה, ועדיין נותן תחושת זריזות אך אינו תזזיתי מידי במהירויות נמוכות יותר. הגלגלים מרגישים קשיחים יחסית והצמיגים עושים את עבודתם.



 




בתצורה המקורית הצמיגים מגיעים עם פנימיות, ואכן, ברכיבה אגרסיבית בשטח משובש, כשאני מנסה לרדוף אחרי חבר מהיר על אופני הרים, הגלגל האחורי נחבט באבן חדה והפנימית לא מחזיקה מעמד. עם טיובלס זה לא היה קורה. בשביל רצוף אבנים האופניים מקפצים בעצבנות ומחייבים רכיבה בחצי עמידה, זאת על אף תומכות הכסא הצרות שאמורות לספק שיכוך. כנראה שגם צירי ה 12 מ"מ מוסיפים לקשיחות הזאת. זוהי הפשרה של קשיחות מול נוחות, ועם צמיגי 33 מ"מ ולחץ אויר גבוה יחסית, הקשיחות ניכרת. במקטעי אספלט האופניים מרגישים כמו אופני כביש תחרותיים מודרניים – תחושה די דומה לCannondale של  Super Six EVO, למעט הצמיגים האיטיים יותר.



 



 
CX בשירות הגראבל
 
לאחר מספר רכיבות עברנו לצמיגי גראבל, Maxxis Rambler  ברוחב 40 מ"מ, בתצורת טיובלס. כמובטח, הצמיגים נכנסים בשלדה ללא כל בעיה. בעין נראה כי גם צמיגים רחבים מעט יותר עדיין יתאימו. למי שלא מכיר, זהו נתון נדיר באופני סייקלוקרוס תחרותיים שבדר"כ יקבלו צמיג של עד כ36 מ"מ. בהתחלה ניסינו פשוט להחליף גלגלים, אבל גלגלים סטנדרטיים לא התאימו בגלל הגיאומטריה הא-סימטרית ונאלצנו להחליף צמיגים על הגלגלים המקוריים. הצמיגים הרחבים ותצורת הטיובלס אכן נתנו את האפקט המצופה – הצמיגים סיפקו שיכוך הרבה יותר גדול מצמיגי הסייקלוקרוס הדקים ונטרלו את הקפיציות של האופניים בדרכים משובשות. לזה בדיוק התכוון המשורר – אם ברכיבת סייקלוקרוס של שעה אין הרבה משמעות לקפיצות וזעזועים, ברכיבת גראבל ארוכה הגוף יעריך את הנוחות והרכות היחסית שמספקים הצמיגים הרחבים. כמובן שגם האחיזה משתפרת וברכיבה במסלולים חוליים או עם אחיזה בעייתית יש שיפור משמעותי.



 




הבדל נוסף בין אופני גראבל לסייקלוקרוס הוא בבחירת ההילוכים. אופני סיילוקרוס תחרותיים בנויים למסלולים קצרים ללא עליות ארוכות. ייתכנו עליות מאד תלולות אך בדר"כ קצרות ומהירות, וגם ריצה בעלייה מקובלת בענף. לפיכך גודל גלגלי השיניים המקובל הוא 36/46 וכך מגיע גם דגם המבחן. ברכיבת גראבל, בה עושים מסלולים מגוונים שעשויים לכלול עליות ארוכות ותלולות, כמו גם ירידות ארוכות ומהירות, הבחירה היא בדר"כ בקראנק כביש קומפקט הכולל גלגלי שיניים 34/50. קראנק כזה בשילוב הקסטה המקורית 10-28 אמור לספק פתרון כמעט לכל מסלול. בהתחשב בכך שבארץ מתקיימים מעט מאד מרוצי סייקלוקרוס, ורוב הרוכבים ירכבו בדרכים מגוונות, נראה שזהו שדרוג כדאי כמעט לכל הקונים הפוטנציאלים של אופניים אילו. מערכות ה11x1 מתחילות לצבור תאוצה גם בעולמות הסייקלוקרוס והSuperX כוללל גם גרסאות בתצורה כזאת. גם זו עשויה להיות אפשרות לרוכבי גראבל פוטנציאליים. למרבה הפלא דגמי הSuperX אינם כוללים דגם עם מערכת הילוכים חשמלית, אבל נראה ש מערכת כזו ניתנת להרכבה.  



 
 


חלקים בולטים
 
החבילה כוללת מערכת הילוכים של שימנו, עם קסטה 10-28, קראנק Cannondale Si עם גלגלי שיניים 36/46 ובלמים הידראוליים של שימנו מדגם BR505. הגלגלים הינם גלגלי טיובלס של Cannondale מדגם CX 2.0  על נאבות פורמולה עם צירים בקוטר 12 מ"מ ברוחב 100 מ"מ מלפנים ו142 מ"מ מאחור. זהו חידוש מצירי ה 9 מ"מ שהיו בדגמים הקודמים. מוט הכסא הינו בקוטר צר יחסית של 25.4 מ"מ להגברת הגמישות. שאר המכלולים כוללים חלקי אלומיניום של Cannondale ואוכף Scoop Fabric. מערכות ה105 של שימאנו עובדות חלק מאד, והחיווט הפנימי נותן תחושה נעימה וזורמת,  ומקל על נשיאת האופניים בעליות תלולות ומעברים טכניים בלתי רכיבים. בלמי הדיסק ההידראוליים הם אחד השיפורים הגדולים באופני סייקלוקרוס בשנים האחרונות – אין מה להשוות בינם לבין בלמי הקאנטילוור המסורתיים או בלמי הדיסק המכאניים שעדיין נפוצים בשוק . הבלמים ההידראוליים מספקים יכולת בלימה מצוינת גם בלחיצה באצבע אחת כשהידיים על החלק העליון של הכידון.



 
 


סיכום

 
לכתוב מבחן לאופני סייקלוקרוס בארץ זו משימה מאתגרת. פלח היעד מצומצם, אולם זו הזדמנות לחשוף רוכבים רבים חדשים לתחום. במבחן של אופניים כאלה במגזין סייקלוקרוס ייעודי, או במגזינים מובילים באירופה, לא צריך לבזבז אנרגיה על להסביר מה זה סיילוקרוס ומה מצופה מאופנים ייעודיים לתחום. אבל יצא שאנחנו לא מגזין סייקלוקרוס וגם לא ממש באירופה. מה שמעניין באופני הSuperX הוא הרחבת המעטפת, והיכולת לספק מגוון רחב יותר של רוכבים גם בתוך הנישה של סייקלוקרוס\גראבל. האופניים מספקים פשרה מצוינת - אילו הם אופני סייקלוקרוס תחרותיים מהשורה הראשונה, אולם עם צמיגים רחבים יותר יכולים לשמש גם כאופני גראבל תחרותיים, ועם סט גלגלים מתאים אפילו כאופני כביש. במקרה זה יש לשים לב שהגלגלים צריכים להיבנות בתצורה א-סימטרית כך שלא כל גלגל סטנדרטי יתאים, וגם בלמי הדיסק יהוו מכשול בתחרויות רשמיות. אבל לרוכב כביש לא תחרותי שרוצה אופניים מגוונים הSuperX מהווים אפשרות מצוינת.



 
 


כמי שרוכב היום על אופני גראבל ייעודיים מפלדה אחרי שנים על אופני סייקלוקרוס קשיחים אני מרגיש את ההבדל באופן ברור. אופני הגראבל אכן נוחים יותר וסלחניים יותר, אבל המחיר הוא העצלות היחסית. הSuperX מספקים שילוב מצוין בין יכולת האצה וזריזות גבוהים של אופני סייקלוקרוס, ובין נוחות ויציבות, בעיקר כאשר הם מאובזרים בצמיגים רחבים יותר. לרכיבות גראבל ארוכות כנראה שאעדיף את אופני הגראבל, אבל לגבי רכיבות סטנדרטיות של כשעתיים-שלוש לא אכחיש שאני בדילמה. 



 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם