מוט אוכף מתכוונן FOX TRANSFER

FOX TRANSFER

יבואן: הסינגלטרק

מחיר: 1650 ₪ כולל ידית לגרסת אנודייז שחור, 1950 ש"ח כולל ידית לגרסת קשימה


 
 
מאז הוצגו לראשונה, מהווים מוטות האוכף המתכוונים את אחד הגורמים המשפיעים ביותר על האופן בו נתפסת רכיבה זורמת/ טכנית. אביזר זה אשר פרץ לתודעת הרוכבים לפני כעשור הפך להיות אחד מאביזרי החובה הבסיסים בכל הקשור לרכיבה מגוונת אשר כוללת בתוכה אחוז עליות לא מבוטל לצד הירידות המאפיינות אותה. לא נחטא אם נגיד כי מוט האוכף הוא מבשר האנדורו דפקטו, אבל אל תתפסו אותנו במילה... לאחרונה מוטות אוכף מתכוונים הפכו לחלק OEM בסיסי ומקובל במפרטי יצרנים רבים על דגמי AM/ אנדורו, יתרה מזאת נראה כי שנת הדגם הנוכחית היא שנת ה "דרופרים", כשיצרנים רבים מאוד מתחומי החלקים/ בולמים ואף חברות אופניים גדולות הכניסו את ידם לקלחת המוטות המתכוונים הלוהטת.
ה Transfer מוט האוכף המתכוונן החדש של פוקס, הוא המחליף של ה D.O.S.S. שהוצג ב 2010 והושק שנתיים אח"כ. הגרסה הראשונה של מוט האוכף המתכוונן של המגה יצרן האמריקאי, הגיע מעט מאוחר מידי ובעיקר לא תאמה את הסטנדרטים המקובלים באותם זמנים, הן מבחינת המשקל ובעיקר מבחינת התפעול. אולם בכל הקשור לאמינות, (עקב אכילס של רוב המתחרים) הדוס של פוקס נתפס כאמין ביותר בנוף המוטות האין סופי.

 
 


מאפיינים כללים:
מהלך: 100 מ"מ, 125 מ"מ (נבחן), 150 מ"מ
קוטר: 30.9, 31.6
אופן פעולה: רציף ללא תחנות עצירה
הולכת כבל: פנימית או חיצונית בחיבור לבסיס המוט
תפעול: מכני מהכידון בלבד, שתי ידיות לבחירה
גימור: קשימה או אנודייז שחור
משקל: 517 גרם (30.9, 125 מ"מ), ללא כבל וידית הפעלה.


 
 
 

הטרנספר החדש מבוסס על דמפר הידראולי עם קפיץ אוויר מוזן חנקן ומציע מהלך רציף בהפעלה מכנית מהכידון. הוא מגיע בצורת הולכת כבל פנימית או חיצונית בשני קטרים 30.9 ו 31.6, בשלושה מהלכי בוכנה- 100 מ"מ, 125 מ"מ ו 150 מ"מ, ובשתי רמות גימור- סדרת FACTORY בגימור קשימה זהוב, וסדרת PERFORMANCE בגימור אנודייז שחור.
הטרנספר החדש מציע שתי ידיות תפעול שונות, ידית תפעול תחתונה להרכבה במקום שיפטר קדמי, המיועד לשימוש על אופניים עם מערכת הילוכים ללא מעביר קדמי, וידית תפעול עליונה להרכבה יחד עם שיפטר קדמי.   




 
 
 
 

הרכבה
מוט האוכף במבחן הגיע עם הולכת כבל פנימית. יצוין, כי בשונה ממקומות אחרים בעולם, המוט נמכר בארץ עם כבל מוביל וידית. את הידית יש להתאים לסוג התפעול הרצוי, כאמור עליון או תחתון. ההרכבה של המוט פשוטה למדי ולא מצריכה כישורי מכונאות ייחודיים, פרט להשחלת הכבל בשלדה עצמה. אבל זה כבר תלוי בממשק שמציעה השלדה ולא במוט האוכף. אם יש לכם תהיות בעניין, גשו למכנאופן החביב אליכם הפתרונות אצלו. בכל אופן אחרי השחלת הכבל בשלדה החיבור לידית ולבסיס המוט הוא פשוט ביותר, לא ייחודי וגם לא מסובך, העיקרון דומה לשאר המוטות המכאניים המקובלים בשוק. תושבת האוכף שמציע הטרנספר היא אחת הטובות בשוק לטעמי. היא מבוססת על מבנה בעל שני ברגים אך עם חלק תחתון סטטי עשוי מקשה אחת עם המוט, עובדה שמקלה מאוד על ההרכבה ומונעת רעשי חריקה אופייניים לז'אנר. פוקס מציעים כאמור גם גרסה עם הולכת כבל חיצונית לשלדות אשר לא תומכות בהולכה פנימית, או לרוכבים המעדיפים פשטות. במקרה זה, חיבור הכבל הוא לחלק התחתון והקבוע של המוט בסמוך לכניסה לצינור האוכף, זאת ע"י חיבור מתכוונן, ולא לבסיס האוכף כמו ברוב המוטות בשוק. היתרון הגדול בחיבור זה, מעבר למראה אסתטי יותר, הוא כבל שלא זז עם המוט, לא משפשף את השלדה, לא מתקפל ולא מפריע לרוכב. אורכו הפיסי המלא של הטרנספר (בעיקר החלק שנכנס לשלדה) בכל המהלכים המוצעים הוא גדול יחסית למוטות אחרים, לפני רכישה מומלץ מאוד לבדוק את תאימות המוט לשלדה הספציפית ע"י טבלת התאמה שפוקס מציגים באתר. 



 



ברכיבה
כמי שרכב והתנסה על הדוס (סוג של גרסת בטא...), ידעתי למה אני מצפה מבחינת אופי העבודה של הגרסה החדשה. אך מעבר להכל התרשמתי מגודל ואיכות הידית שהגיע עם המוט (בעיקר ביחס למגה ידית של הדוס). הטרנספר הורכב על אופנים ללא מעביר קדמי, לכן נבחרה ידית תחתונה אשר יושבת למעשה כמו שיפטר קדמי. לטעמי זאת התצורה הנוחה והאינטואיטיבית ביותר של מתג הפעלה למוט אוכף. הידית של פוקס מגיעה במידה הנכונה, היא דומה בגודלה לשיפטר הימני ומגיעה עם טבעת הידוק צרה, כך שאפשר למקם את הידית מבלי להתפשר על מיקום ביחס למעצור. התפעול מאוד נוח וחלק ולא מצריך מהלך עמוק של האגודל או לחיצה הגונה בכדי להביא את המוט לפעולה. יתרה מזאת רגישות התפעול ניתנת לכיוון ע"י חוגת רגולז' ודומה לפעולה של קלאץ', ככול שהלחיצה תהיה חזקה וחדה יותר התפעול יהיה מהיר יותר וההיפך. פעולת הבוכנה היא מהירה מאוד, משקל הגוף מוריד את המוט מיד ללא השתהות המאפיינת מוטות בתפעול מכני אחרים. לטעמי מוט אוכף נמדד בעיקר במהירות החזרה שלו למצב גבוה ופחות במהירות הירידה, זאת בכדי לייצר פידול אפקטיבי מהיר בעלייה תלולה אחרי קטע ירידה. גם כאן הטרנספר עובד מהר, חד מאוד ומשמיע טריקה עזה בסוף המהלך. אמנם לא מהיר כמו הדוס או הקומנד של ספשלייזד, אך מספיק מהר, עד כדי סכנה לאברי הרבייה במידה והם מתמקמים לא טוב ביחס לאוכף. מוט המבחן הגיע בגימור אנודייז שחור, לא יודע להגיד מה השפעתו של ציפוי הקשימה היוקרתי על אופן עבודת הבוכנה, רק יכול להעיד כי במוט המבחן העבודה הייתה חלקה ביותר והזכירה את הפעולה החלקה של הדוס הוותיק.




 
 


מבחן הזמן
ככלל אחת הבעיות הכאובות בנוגע למוטות אוכף מתכוונים היא אמינותם לאורך זמן. כשהם עובדים הכל יופי, כשהם לא, הם הורסים רכיבה! הדוס אמנם נחשב בזמנו אחד המוטות האמינים בשוק, אך יש לקחת בחשבון שהוא היה נפוץ הרבה פחות מהמתחרים. מוט המבחן מורכב כ 3 חודשים על האופניים ועבר כ 40 רכיבות, עד היום לא התעוררה בעיה כלשהיא, אבל עברו כאמור רק שלושה חודשים וימים יגידו. כרגע הוא עובד באותו אופן בו הוא עבד מהיום בו הוא הורכב על האופניים, ללא החלפת כבל ואפילו ללא מתיחה. הוא חף לחלוטין מחופשים, לא שוקע ומנצל את כל מהלך הבוכנה במצבו הפתוח.    




 

 


סיכום
נראה שפוקס ישבו לא מעט זמן על הגדר ולא בכדי. אחרי שלושה חודשי שימוש נראה שהגרסה החדשה של מוט האוכף המתכוונן שלהם מתגברת לכאורה על לא מעט מתחלואי הז'אנר. תפעולו של הטרנספר מעולה, עבודתו חלקה ועקבית, משקלו קל יחסית, מחירו אטרקטיבי יחסית ועד עתה הוא מפגין אמינות גבוהה. קשימה? רק אם זה מתאים ללוק הכללי של השלדה ולפאסון האישי שלכם...



 

יותר: תפעול, ידית, מהירות, משקל, מחיר
פחות: אורך פיסי גדול יחסית

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם