גלגלי DT Swiss 1501 XR 29 במבחן

DT Swiss Spline One 1501 XR 29

יבואן: בייקטק,  DT ישראל

מחיר: 5000 ₪

 



חברת DT נוסדה בשנת 1994 בעיר BIEL בשוויץ ע"י Frank Böckmann, Maurizio D'Alberto  ו-  Marco Zingg כחברה לייצור חישורים (שפיצים) לגלגלי אופניים. 22 שנה אחרי, DT היא אחת מיצרניות חלקי הגלגלים הגדולות בעולם, עם ליין גדול של שפיצים, נאבות, חישוקים וניפלים. היא גם יצרנית של סטים מלאים לשלל דיסציפלינות וכן יצרנית של מזלגות ובולמים אחוריים. בעולם בו הסטנדרטים משתנים במהירות בו נוצרת הדרדרת בשבילי הלבנט, יצרניות הגלגלים והצמיגים הן אלו אשר נושאות יותר מכל בנטל הכבד של התאמת פסי הייצור לאופנות המוכתבות ע"י אנשי שיווק ו/ או פיתוח (כל פעם בסדר אחר). עד לא מכבר היו אלה גלגלים במגוון קטרים ששיגעו את התעשייה, לאחרונה המוקד הוא סטנדרטי הצירים ורוחבי החישוק השונים ש"מציקים" להם. חברת  DT היא אחת מחלוצות טכנולוגיית הגלגלים ובליין המוצרים שלה ניתן לרוב למצוא פתרונות לכלל הרוכבים, בכל הסגנונות, ברוב הסטנדרטים ובשלל האופנות הרלוונטיות. כמו שווקים אחרים בעולם, גם ישראל היא צרכנית לא קטנה של מוצרי החברה השוויצרית, רובם בצורת שפיצים וניפלים, וחלקם הלא קטן בגלגלי OEM אשר מגיעים על לא מעט דגמים של מותגי אופנים רבים. במשך שנים, השוק המקומי והרוכב הישראלי סבלו מבעיות שירות ומלאי במוצרי החברה, בעיות אשר נגרמו בעיקר מתחלופה של יבואנים. לאחרונה חברת בייק טק של אייל ארצי קיבלה את הזיכיון הבלעדי והחלה ביבוא מסודר של מגוון ממוצרי החברה. בנוסף לכך נפתח מרכז שירות למוצרי החברה בניהולו של אורי שחם ממצמן כרכור שעבר לשם כך הכשרה מיוחדת במטה החברה בשוויץ. מרכז השירות ייתן פתרון טכני למוצרי DT, בכלל זאת גלגלי OEM, ובולמים וכמובן יחזיק מלאי חלפים קבוע.


 








 
סדרת Spline One 1501 החדשה
1501 היא סדרת גלגלים חדשה לגמרי לשנת הדגם 2017. היא כוללת 13 דגמי גלגלים ב 29 או 27.5 ומציעה רוחבי חישוקים פנימים שונים מ 22.5 מ"מ ועד 40 מ"מ, סה"כ חמישה רוחבי חישוק לשימושים שונים מ XC ועד אנדורו אגרסיבי. כל הסדרה חולקת את אותו מראה שוויצרי שמרני ואותן טכנולוגיות, בכלל זאת שימוש בנאבת ה S240 המעולה, קלה ומוכחת של היצרן, חישורי Competition בעובי משתנה, וניפלים חדשים מסוג Pro Lock Squorx. מבייק טק קיבלנו למבחן ארוך טווח את ה 1501 XR סט גלגלי XC/ מרתון ברוחב חישוק של 22.5 מ"מ לשימושי XC.
 
 

 



 
נתונים כללים:
קוטר גלגל: 29 אינץ'
חישוק: אלומיניום Tubeless ready א- סימטרי, חיבור בריתוך
 רוחב חישוק פנימי: 22.5 מ"מ
רוחב חישוק חיצוני- 26 מ"מ
גובה חישוק- 18 מ"מ
נאבה אחורית- 240S Spline Centrelock DT בוסט 148 מ"מ
נאבה קידמת- 240S Spline Centrelock DT בוסט 110 מ"מ
שפיצים- 28 שפיץ, DT Competition Straight Pull
ניפלים- אלומיניום Pro Lock Squorx
משקל סט- 1540 גרם
 
 


על השביל:
היצרן מציע שני סטים שונים עם חישוקים ברוחב 22.5 מ"מ, ה XR שאותו קיבלנו למבחן, מיועד ל XC ומבוסס על חישוק א- סימטרי, וה XM המיועד לרכיבת AM עם חישוק ברוחב זהה אך בתצורה סימטרית ותוספת משקל קטנה. הגלגלים נבחנו לאורך תקופה של שלושה חודשים על פלטפורמת המבחנים של המגזין, אופני Niner RKT עם מהלך מתלים של 100 מ"מ, ועל אופני AM במבחן עם מהלך מתלה של 130 מ"מ מאחור ו 140 מ"מ מלפנים. על אף ההגדרות השוויצריות הרשינו לעצמנו (באישור היבואן) להרכיב את הגלגלים גם על אופני AM כאמור, עם מהלך מתלים נדיב וייעוד אגרסיבי הרבה יותר. ה-1501מוגדרים כסט טיובלס ומגיעים אטומים בפס אטימה ייעודי וונטיל טיובלס ישר מהקופסא. התקנת הצמיגים על החישוקים הייתה מהקלות בהם התנסינו, ובכל הצמיגים שהתקנו על הגלגלים לא נדרשה יותר ממשאבת רצפה רגילה על מנת להרים את הצמיגים על החישוקים.



 



עד לפני כשנתיים חישוק ברוחב פנימי של 22.5 מ"מ נתפס ככזה המיועד לשימושים קיצוניים, באינפלציית האקסטרה רוחב הכה אופנתית היום, הם נחשבים כצרים יחסית. אבל בוא לא נתבלבל, רוחבם של חישוקים לא מעיד דבר על עמידותם או איכותם, הוא בעיקר מעיד על משקלם בסופו של יום. לשימושי XC, ה 22.5 מ"מ של חישוק ה XR פתחו את הצמיגי ה Mitas הצרים יחסית שהורכבו עליהם (מבחן מפורט בקרוב) לממדים טובים ובהחלט מספקים. לשימושים אגרסיביים יותר עם צמיגים רחבים יותר שהורכבו עליהם, היינו מעדיפים פתיחה קצת יותר גדולה (אנחנו מהנכנעים לתכתיבי האופנה), אבל כאמור לשם כך יכולנו מראש לבחור בגרסת ה 25 מ"מ או צפונה משם.


 




כל סדרת ה 1501 בנויה כאמור על נאבת ה 240S של DT, מבלי לפגוע ביצרני נאבות אחרים, ה 240S היא רמה בפני עצמה! מעבר ליחס משקל/ עמידות מהגבוהים ביותר בז'אנר, ה 240S (נאבת הדגל של היצרן) מבוססת על שיטת ה star ratchets הייחודית של DT, אשר עושה שימוש במנגנון ראצ'ט כפול במקום שיטת ה PAWL וגלגלי השיניים המסורתית. טכנולוגיה זאת מציעה גלגול מהיר/ חלק מאוד ותגובתית מהירה וצפופה ביותר לדיווש ( 10 מעלות של תנועה בין השיניים). בנוסף לזאת נאבות DT מבוססות השיטה ובייחוד ה 240S, ידועות כ "נאבות שגר ושכח", נאבות עמידות במיוחד עם ממשק תחזוקה פשוט- ללא שמנים אקזוטיים, ללא כלים מיוחדים וללא השתעבדות מיותרת.



 




ה-1501 בגרסת ה XR בולטים בעיקר ביכולת הגלגול שלהם ובמשקלם הקל, התחושה שהם משדרים יותר מהכל היא מהירות. הבנייה של DT נחשבת מעולה, הגלגלים הרגישו מאוד קשיחים וסופר יעילים גם בייחס לגלגלי קרבון שרכבנו עליהם לאחרונה. התגובתיות להאצות ודיווש באחריות נאבת ה 240S, היא כאמור מעולה וספיגת הזעזועים של הגלגלים נחוותה כמרשימה מאוד בקטעים מגרזנים ודרכים מרצופות אבנים.




 
 



 עמידות:

אחד היתרונות המובהקים של החישוקים מתוצרת DT הוא עמידותם בייחס ישיר למשקלם הנמוך. זוכרים את הראן המלא של גווני בלאוגנג 2014 על גלגל ללא צמיג? זה היה חישוק של DT... אמנם ניתן היום להשיג גלגלים עם חישוקים רחבים יותר במשקלים זהים או קלים יותר מהסט במבחן, אולם ברוב המקרים החישוקים יהיו רגישים יותר לטעויות לחץ אויר. מבחינה זאת ה 1501, הם גלגלים אשר יתאימו מאוד לרוכבים חובבי לחץ אוויר נמוך, ו/ או בעלי חוסר רגישות ללחץ אוויר נכון. השימוש בשפיצים ישרים ((Straight Pull ובנאבות תואמות מאפשר בניה חזקה ועמידות גבוהה של הגלגל. לאורך שלושת חודשי המבחן בהם לא חסכנו דבר מהגלגלים, לא הורגש שינוי כלשהו במתח השפיצים, לא נראו כל דנטים או רמזים לדנטים, והנאבה, אויי הנאבה...




 




סיכום:
ה 1501 של DT היא סדרה שנוצרה ע"מ לתת מענה איכותי למגוון רחב מאוד של רוכבים, סגנונות ותכסיות רכיבה. עם חישוקי אלומיניום מהטובים והמוכחים בתעשייה, נאבות איכותיות ואמינות, תאימות לאופנות מעודכנות ומשקלים מרשימים, ה 1501 הם מהגלגלים המרשימים והאיכותיים בהם התנסינו. פתיחת מרכז השירות והיבוא הסדיר של חלקים, הם בשורה משמחת עבור הרוכבים המקומיים אשר יכולים ליהנות גם אצלנו מהאיכות השוויצרית של DT ועל כך נאמר אמן!!



 

 

יותר: יחס משקל/ עמידות, נאבה, גלגול, קשיחות
פחות: לוק שמרני יחסית

 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם