we:Give a sh#tפרק ו'- רק בישראל

 we:Give a sh#tפרק ו'- רק בישראל


נציב קבילות הציבור
מתוקף פינתי כאן, אגיש את קבילותיו של ציבור שלם, שקולו לא נשמע - ציבור מכונאי האופניים.
אם אתם מכונאים איפשהו, ויש לכם תלונה - אתם מוזמנים לכתוב לי, ואדאג שתטופל מעל דפי המדור
אבקש להתייחס לכתוב בקלילות הראויה, אך גם בכובד הראש הדרוש. בכל זאת, גם מכונאים הם בני אדם.
זה הטור בו עובדי הענף מתלוננים עליכם, הלקוחות. פשוט כי גם אנחנו בני אדם וגם לנו יש רגשות, ופשוט כי אנחנו יכולים. גם הנושא שלפנינו הפעם הוא סופר-רגיש, ושוב נוגע במרקם העדין הזה שבין חנות-לקוח, אדם לאדם. מומלץ לקרוא ברוח טובה, עם חיוך על הפנים, להמהם בהסכמה, ולקחת ללב רק מה שבאמת צריך.



 



יקר לי
אחת לכמה זמן, קופץ הנודניק התורן באחד הפורומים, עם אחת מגרסאות השאלה "למה כל כך יקר בחנויות בארץ?", יחד עם השוואה למחירים באתר כזה או אחר בחו"ל.
הסניגורים הקבועים מצד החנויות, בקרב אבוד מראש, טורחים להגיב, לנסות לשכנע, ואפילו להתעצבן, בניסיון להסביר את ההבדלים במחיר לרעת החנויות בארץ.
המקטרגים הקבועים גולשים לתיאורים ודוגמאות מופרזות, יחד עם השמצה של כל היבואנים והחנויות באשר הם, ויוצאים בקריאה נרגשת לשים קץ לחזירות, משל היה מדובר במחאת הקוטג'.

כרוניקה של הסלמה
למרבה המזל, רוב היבואנים ובעלי החנויות לא משוטטים בפורומים השונים.
למרבה הצער, גם במפגש עם לקוחות בחנות נתקלים בתופעה הזאת.
יש שיאמרו כי בשנים האחרונות חלה אף הסלמה בתחום. פעם, לקוח היה מסתכל על כפפה שנפשו חשקה בה, היה מפטיר מתחת לשפם "יקררררר" ויוצא. יותר מאוחר באבולוציה, הוא אף היה מטיח באוזני המוכרן ש"הכפפה הזאת נורא יקרה". אחר כך, הוא היה נכנס עם אפליקציית סריקה, סורק את הברקוד ומראה למוכר ש"באיביי היא יותר זולה", והיום הוא פשוט לא נכנס. אולי.
פעם הלקוח הזה היה בא, מודד נעליים ממלאי החנות, והולך לקנות אותם באינטרנט בחו"ל. יותר מאוחר באבולוציה, הוא היה נכנס להתייעץ איזו נעל מתאימה לו ואיזו כדאי לקנות, ובא אולי להרכיב קליטים, אחרי שרכש בחו"ל. היום הוא נכנס כדי לבקש שתחליף לו מידה, כי הזמין לא נכונה באינטרנט.




 



יוקר המחיה
איך יכול להיות שיקר כאן? אריץ כאן בקצרה את רשימת הצידוקים מהצד שלנו, תראו אם משהו מתחבר לכם:
- תחביב מול יום-יום - חוזר ומזכיר שכל העיסוק כאן הוא תחביב, לא משהו קיומי ויומיומי. כך למשל, צמיג של אוטו יותר זול מצמיג של אופניים, למרות ששניהם טיובלס. אם בישראל נעים כ-3 מיליון רכבים בכבישים, לעומת כ-250 אלף זוגות אופניים - ברור מאיזה ענף יצרניות הצמיגים מתפרנסות יותר, לא? צמיגים זאת רק דוגמה לנפח ייצור ומכירות של ענף, כן? חוצמזה ששוב, מדובר בתחביב. משהו שעושים לכיף, בשעות הפנאי. יקר לך? תעבור לריצה.
- הוצאות של חנות פיזית מול אתר וירטואלי - לחנות יש הוצאות שוטפות מדי חודש, עוד לפני שהיא קנתה את הכפפה ההיא, כדי למכור לכם. שכר דירה, ארנונה, חשמל, מים, משכורות לעובדים וכו'. מן הסתם, כדי שיהיה מי שייתן שירות - צריך לשלם לו, ובשביל זה צריך לקוחות משלמים. אין מה לעשות. חנות אינטרנט תהיה לרוב מחסן ברמה כזאת או אחרת, עם יחסים מאוד טובים עם משרד הדואר המקומי, שמפרנסת אדם אחד או שניים. לא אכנס כאן לפונקציה של מישהו בעל ניסיון לדבר איתו, להתייעץ, שמחזיק מלאי למדוד ולבדוק. בקנייה באינטרנט אתם קונים רק את המוצר הסופי.                      
  - עלויות יבואן רשמי מול מבריח במזוודה - הקניה באינטרנט מאוד קורצת כי המחיר הראשוני נראה מפתה. פשוט מכפילים בשקל וזהו, זה אצלי ביד. אם תוסיפו מע"מ, מס קניה ענפי כזה או אחר ומשלוח - תגלו לפעמים שהגעתם למחיר של המוצר בארץ. אם רכשתם בעצמכם והבאתם במזוודה מחו"ל, הצלחתם להיכנס לארץ ולחמוק מכל העלויות האלה - הרווחתם. גם את התואר "מבריח". יבואן רשמי לא יכול לעשות את זה. אחסוך מכם את כל התהליך, הדרך ואת כל ההוצאות הנלוות של יבואנים - רק תדמיינו למשל, שמכל ליין דגמים של זוג אופניים שתרצו לייבא, תצטרכו "להקריב" זוג אחד לבדיקת מכון התקנים, שבסוף התהליך הולך להשמדה.
- פרנסה מול תחביב - איך אפשר לשכוח? כל יבואן וכל חנות נמצאים כאן כדי להתפרנס. זאת לא עמותה ללא מטרות רווח או ארגון צדקה. זאת הדרך של האנשים האלה להתקיים. ולכן, כל חבר "מומחה" שמתקן לכם את האופניים במחסן שלו בבית, בוודאות יהיה יותר זול מהסדנא בחנות.

אפשר כמובן לבטל, להתווכח ולהתנצח על כל אחד מהסעיפים. אני בטוח שכל אחד המהם לעצמו משהו נרגן מתחת לשפם תוך כדי קריאה. נושא רגיש, נו. אבל ניתן בוודאות לומר שכל בעלי העסקים בארץ, הפנימו ברמה כזאת או אחרת, את התחרות מהאינטרנט. אפילו בחשיבות גדולה יותר לעומת התחרות מעבר לכביש. גם בצד הזה יש אבולוציה. המקטרגים ימשיכו לטעון כאן ש"מי שלא יסתגל - ייעלם מהמפה", ושהיום הכל קיים באינטרנט, אפילו איך לכוון הילוכים ולטפל בבולמים, אז מי בכלל צריך חנויות וסדנאות?

סיכום אופטימי
הייתי רוצה להאמין שגם בעתיד, עדיין נצטרך ונרצה לפרנס חנויות מקומיות - כאלה שירכיבו ויכוונו מעביר אחורי שנקנה אצלם עם חיוך, שיחזיקו מלאי של נעליים בשלל מידות, וכפפות במגוון דגמים ובטווח מחירים שיקלע לכל סוגי הרוכבים. שיחזיקו צוות מנוסה, בקי ומיומן, שידע להקשיב, להכווין, לייעץ ולהתאים לכם את המוצר הכי נכון עבורכם.
אפשר גם לפנות אל הלב שלכם, ולציין שאני תמיד מעדיף לפרנס ישראלים, את חנות האופניים המקומית שלי, אנשים כמוני, שחיים כאן, משלמים מיסים כאן, שולחים את הילדים לגן כאן ואחר כך גם לצבא כאן, וסך הכל מנסים להתפרנס בכבוד. לא השתכנעתם? פאק איט, בואו נעבור כולנו לחו"ל.