מבחן לגלגלי POSKO מבית Bike Way

גלגלי POSKO מבית Bike Way

יבואן/ יצרן- זיו ענפי Bikeway

מחיר על נאבות Tune: 8,900 ₪.    מחיר על נאבות DT 240: 7,500 ₪.




 




נראה שהעניינים מתחילים להתחמם לאחרונה בגזרת גלגלי הקרבון לשטח. עד לא מכבר זאת הייתה נחלתם הכמעט בלעדית של יצרנים שעיקר התמחותם הייתה גלגלים, וכחלק מאבולוציית הפיתוח שלהם ושל הקרבון עצמו, הם הוסיפו ללין האלומיניום שלהם גם חישוקים מהזהב השחור של תעשיית האופניים. עכשיו כשהקרבון הרבה יותר זמין ובעיקר הרבה יותר זול לייצור במפעלי הענק במזרח, יצרנים רבים החלו לפתח ולשווק גלגלי קרבון תחת מותגי הבית או מותגי גלגלים חדשים. אחד מאלה הוא זיו ענפי, הבעלים של "קונצרן" Bike way- חנות אופניים, מעבדה, קבוצת רכיבה, חברת הפקה, יבואן חלקים אקזוטיים, בונה גלגלים מחונן ועתה הבעלים והמייסד של מותג גלגלי הקרבון לשטח, Posko.
 זיו רב הפעלים נחשב כאחד מבוני הגלגלים המוכשרים בענף האופניים המקומי. אחרי התעסקות רבת שנים ביבוא גלגלים (Alchemist) וחישוקים (Pacenti) ועם ניסיון של שנים רבות בבניית גלגלים הוא החליט שהוא לא מתפשר על מוצרים של אחרים ובונה מותג עם ה DNA הפרטי שלו. כיום זה לכאורה לא מסובך מידי לייסד מותג גלגלים, אופניים או חלקים משלך, עשרות המפעלים במזרח הרחוק רק מחכים להדביק את המדבקה האישית והמעוצבת של "יצרנים" חדשים על אלפי המוצרים הגנריים שהם מייצרים במפעלי הענק שלהם. אולם לרוב, אף אחד מהם לא יוכל להבטיח כי מה שנראה בעין בביתן התערוכה כמוצר מושלם, יעמוד תחת עומס ולא יקרוס או יתקלקל. לשם כך צריך לכתת רגלים, לבדוק, לבדוק ולבדוק שוב, וזה בדיוק מה שזיו עשה. אחרי שבחר יצרן מומלץ, ביקר בפס הייצור שלו, ובדק את מוצריו ברכיבות רבות, הוא עיצב ופיתח יחד עימו פרופיל חישוק שיתאם את צרכיו ואת אופיו כבונה. הניסיון הראשון עלה פחות יפה וגלגלי הדוגמא יחד עם התבנית היקרה נגנזו ושופרו לטובת חישוקי ה Posko הסופיים אותם קיבלנו למבחן על סט הגלגלים. פוסקו, ד"א הוא לא אחר מאשר בוב ספוג, החבר ממסעדת הסרטן הפריך, בהגייה ייחודית של יהלי, בנם הקטן של זיו ורביד.





 




זיו מציע מספר אפשריות לבניה על בסיס נאבות שונות. את גלגלי המבחן קיבלנו על בסיס נאבות Tune בסטנדרט בוסט, 148 מ"מ מאחור, 110 מ"מ מלפנים. הגלגלים בקוטר 29 אינ'ץ ומיועדים לרכיבת מ- XC/ מרתון עד רכיבת AM. הגלגלים נבחנו באורך תקופה של שלושה חודשים על פלטפורמת המבחנים של המגזין, אופני Niner RKT עם מהלך מתלים של 100 מ"מ, ועל אופני AM במבחן עם מהלך מתלה של 120 מ"מ מאחור ו 140 מ"מ מלפנים.



 



 

נתונים כללים:
קוטר גלגל: 29 אינץ' (בעתיד קטרים נוספים).
חישוק hookless א-סימטרי עם 32 חור בנוי מקרבון T700 בשכבות מנוגדות
רוחב חישוק פנימי- 26.5 מ"מ
רוחב חישוק חיצוני- 33.5 מ"מ
גובה- 33 מ"מ
עומק ביד- 4.5 מ"מ
נאבה אחורית- Tune Kong boost
נאבה קידמת- Tune King boost
שפיצים- DT revelation
ניפלים- אלומיניום
משקל סט- 1540 גרם





 
 


על השביל:
הסט נבחן כאמור לאורך תקופה של שלושה חודשים בתנאים שונים ומגוונים, החל מרכיבות XC מהירות ואינטנסיביות ועד רכיבות סמי אנדורו אגרסיביות ומסולעות. ראשית אי אפשר להתעלם ממראה הגלגלים, החישוקים הגבוהים והרחבים מקנים לגלגלים מראה ייחודי ומאוד קרבי. תוסיפו לכך את העיצוב המינימליסטי והייחודי של דביר אלמוג בלוגו, ויש כאן תכשיט יפיפה שיקפיץ לוק של כל אופניים. הרושם הראשוני מהגלגלים ברכיבה או אפילו במישוש הוא משקלם הקל. ישנה טעות רווחת הסוברת כי גלגלי קרבון תמיד יהיו קלים מגלגלי אלומיניום. ובכן לא תמיד, למעשה לרוב לא. המשקלים אמנם נמוכים, אבל בגלגלי אלומיניום אפשר להגיע למשקלים נמוכים אף יותר. יתרונם של הראשונים הוא בקשיחותם- רכיבה על גלגל קרבון שונה בתחושה מכל גלגל אלומיניום לא משנה כמה טוב וקשיח הוא יבנה.





 





גלגלי המבחן שלנו נבנו על בסיס נאבות Tune, אקזוטיקה גרמנית במיטבה. הן קלות במיוחד ומתגלגלת עוד יותר במיוחד. הגלגול הקיצוני של הנאבה (מייסבים רגילים לא קרמיים!!) והקשיחות של הגלגלים יוצרת תחושת  מהירות מדהימה, אמנם זה לא תמיד תואם את הסטרבה, אבל התחושה היא שהכל ברגלים, הגלגלים מצידם לא עוצרים. ה Posko אמנם לא תואמים לחלוטין את אופנת החישוקים הסופר רחבים עם 30 מ"מ רוחב וצפונה, אך הם רחבים דיו בשביל לפתוח את הצמיגים ולתרום באופן מובהק לאחיזה ולביטחון שלנו כרוכבים. אולי חלק מהאבולוציה של זיו כיצרן גלגלים היא להתיישר עם אופנה (שמוכרת בסופו של יום) ולא לדבוק רק באני מאמין הפרטי שלו בנוגע לרוחבם של החישוקים. כאמור גלגלי קרבון ניחנים בקשיחות גבוהה, זה מובנה בחומר ותלוי כמובן בבניה. במקרה שלנו החתך של הפוסקו הוא גבוה במיוחד, הדבר ניכר במראה הייחודי (והמדהים יש לומר) של החישוק אבל מורגש בעיקר ברכיבה. הגלגלים סופר קשיחים לטוב ולרע. רוכבים/ מתחרים אשר מחפשים את הקשיחות האולטימטיבית ימצאו בהם את מבוקשם ואף יותר, רוכבים על אופני זנב קשיח, כנראה שפחות. את המבחן עשינו כאמור על אופני שיכוך מלא, שם הם הפגינו קשיחות שהייתה מבורכת מאוד בעניינו, במיוחד כשאלה הורכבו על שלדות קרבון שהפכו אותן לחדות וקשיחות אף יותר מהרגיל.





 




עמידות:
ככלל חישוקי קרבון טובים, חזקים יותר מחישוקי אלומיניום, אבל הרבה פחות סובלניים לטעויות או "תקלות אוויר". אחד החסרונות המובהקים והמאוד כואבים של חישוקי קרבון הוא עמידותם בפני מכות. מכה ישירה על הקרבון מסלע ברוב המקרים תשבית אותו ותשלח אותו לפח. חישוק אלומיניום לעומת זאת יקבל מכה ויתעקם, אמנם מראה של דנט הוא לא מלבב במיוחד, אבל ברוב המקרים הוא לא ישבית חישוק וסביר להניח שהאטימה גם לא תפגע כלכך מהר. בחישוק קרבון אין דנטים, מכה חזקה פרושה קריעת הסיבים, איבוד החוזק המבני של החומר, איבוד האטימה וחור רציני בעו"ש. לכן בחישוקי קרבון יש להקפיד הקפדה יתרה על לחץ אוויר מתאים ובטח שלא לרכב על פאנצ'ר. במקרה שלנו הקפדנו על לחץ אוויר מתאים בצמיגים ולא נרתענו משום אתגר מגרזן במבחן (הודענו מראש לזיו...). לא חווינו בבריחת אויר, שינוי בחישוק או כל תקלה אחרת. במהלך כל תקופת המבחן הגלגלים נשארו ישרים ללא רפיון מורגש במתח השפיצים וזאת למרות לא מעט התעללויות וקפיצות כאמור. הנאבה הסופר איכותית עמדה כמובן בכל העומסים שהצבנו לה בשלושת חודשי המבחן, עבדה ללא דופי, ללא שינוי ביכולת הגלגול, או חופשים, אבל יש לזכור כי שלושה חודשים הם פרספקטיבה קצרה מאוד בחיי נאבה, בייחוד כזאת אשר עומדת בהגדרה של נאבה איכותית.





 





סיכום:
זאת אמנם הכניסה הראשונה של זיו ענפי למגרש הקרבון, אבל כבר אפשר להגיד שהוא שיחק אותה בגדול. מעבר לשאפו הענק שמגיע לבחור על התעוזה להיכנס לשוק תחרותי וחסר רחמים של גלגלי קרבון לשטח, יצאו לו אחלה גלגלים. הם קלים, קשיחים, סופר מתגלגלים, עמידים וסקסיים לאללה. המחיר אמנם לא זול בכלל, גם בהשוואה למותגי גלגלים גדולים ומוכרים, אך מאחר ומדובר בסופו של יום בבניה אישית, ניתן לשנות המחיר על ידי שינוי המרכבים השונים. בכל מקרה, להערכתנו מחירי הקרבון ימשיכו לרדת, וגם ה Posko יזכו מתישהו לעדכון מחיר עפ"י תכתיבי השוק.






 




יותר: יחס משקל/ עמידות, גלגול, קשיחות, מראה.
פחות: מחיר

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם