Trek Fuel EX 9.8- 27.5 Plus

Trek Fuel EX 9.8 27.5+

יבואן: www.ctc.co.il

מחיר אופניים במבחן: 25,800 ש"ח



 

 

 

אם אתם משפשפים עיניים לוודא שאתם אכן על הגליון של החודש, אז לא, אתם לא טועים. בחודש שעבר פרסמנו מבחן על טרק פיול 9.8 בגרסת ה29 שלהם, והחודש הגיע זמנה של גרסת ה27.5+. באופן יוצא מן הכלל בתחום האופניים הישראלי,CTC  היבואן הישראלי של Trek העמיד לרשותנו שני זוגות אופניים מבחן במקביל – כך שיצא לנו לבחון את שתי התצורות – גלגלי 29 וגלגלי 27.5+ שבהן מגיעים אופני השבילים החדשים של הקונצרן מוויסקונסין, כולל החלפת גלגלים בזמן אמת בין שני הזוגות ורכיבה איטרטיבית על שבילים זהים.
למען הסר ספק, השלדות זהות לחלוטין וגם המפרט זהה כמעט לחלוטין למעט הגלגלים והבדל של 10 מ"מ מהלך בבולם הקדמי לטובת ה27.5 (140 מ"מ לעומת 130 מ"מ), כך שלמעשה האופניים מאפשרים החזקת שני סטים של גלגלים המאפשרים החלפה שלהם ללא כל שינוי אחד בתצורת האופניים.
לאחר שקראתם את המבחן של ה 29 בחודש שעבר ננסה להעביר את החוויה השונה שמספקים גלגלי ה27.5+ ברכיבה.





 
















Highlights
  • שלדת קרבון מלאה למעט תומכות שרשרת
  • מתלה ABP המשובח והמוכח של טרק המייצר 130 מ"מ של מהלך
  • מזלג פוקס 34 140 מ"מ
  • חישוקים ברוחב 40 מ"מ וצמיגי צ'ופהקברה 2.8 אינ'ץ
  • זווית ראש 67.2 מעלות (במצב הגבוה)
  • אורך תומכות שרשרת 433 מ"מ
  • משקל "רטוב" - כולל פדלים – 13.1 ק"ג
 


 















שלדה ומתלים
ככל שמשקיעים יותר זמן בלבחון וללמוד את פרטי השלדה של הפיול אפשר להבין ולהעריך את כמות המחשבה, הביצוע המדהים והירידה לפרטים של מהנדסי הפיתוח של טרק בדגם זה. הפיול EX של אשתקד היו אופניים מעולים (אפילו כתבתי כך בעצמי בגיליון 18), ולמרות זאת החליטו בטרק ללכת על שלדה חדשה לגמרי! שינויים אמנם לא גדולים אך דיי מהפכניים. למשל ה knock block (הגבלת התנועה של ההד-סט מעבר לזווית מסוימת) שאפשר להם לקצר ולשנות את מבנה ה downtube  ללא חשש מפגישה של כתר המזלג בשלדה. פיצ'ר "קטן" זה פתח את הדרך לשלדה קשיחה וקלה יותר (לטענת ה R&D של טרק כמובן)
התפעלנו במיוחד משינוי הגאומטריה שנעשה באופן אינטואיטיבי ופשוט ביותר על ידי שני ברגי אלן. כמו גם מפ'יצר קטן (אך קריטי לשקט הנפשי שלכם) הלא הוא הפתח המיוחד בdowntube  המאפשר לחבוק באזיקון את הכבלים המולכים בתוך השלדה על מנת למנוע נקישות וקרקושים אפשריים.






 








 
 
 
על השביל
הפיול במידה 17.5 הרגישו כמדיום קלאסי והתאימו לנו מהרגע הראשון כמו כפפה. האופניים מרגישים מהרגע הראשון כחבילה מושלמת הגדולה מסך חלקיה (בניגוד לשלדה המורכבים עליה אי אילו חלקים שמנהל המוצר בחר). במטאפורה לעולם המיחשוב – הטרק מרגישים כמו MacBook מגניב ומהוקצע שבו התוכנה והחומרה נוצרו באותו "מפעל" ולא כמו Lenovo שחור ומרובע שיוצר בסין והותקנה עליו מערכת הפעלה של "וינדוס" מסיאטל.
תנוחת הישיבה על הפיול נייטרלית ונוחה מאוד, כזו שתאפשר גמיעת מרחקים ארוכים ברכיבות אפיק מזדמנות ועדיין מרגישה זקופה ונוחה לרכיבת שבילים אגרסיבית.
ה Fuel EX 9.8 של 2016 הינם אופניים מצויינים, בעיקר אהבנו את יכולת הדיווש המופלאה שלהם, ולמרות הצעד שדגם 2017 עשה לכיוון ה “dark side” של רכיבת השבילים עם הגדלת המהלך ושינויי הגאומטריה, הפיול הם עדיין מכונת דיווש משובחת. בעיקר הופתענו לגלות שצמיגי הצ'ופהקברה השמנמנים לא מייצרים התנגדות גלגל גבוהה כפי שציפינו בתחילה. ישנו מחיר מסויים שמשלמים כאן בהתנגדות גלגול אבל הוא קטן בהרבה מהצפוי – החלפת ראש בראש עם גלגלי ה 29 על כמה עליות בהר חורשן הוכיחה לנו שהדבר אינו בדמיוננו.





 













 

האחיזה שצמיגי הפלוס מייצרים בעליות טכניות היא חוויה בפני עצמה, לאט לאט גילינו שלא כל כך משנה מה תוואי הקרקע בעליה או כמה היא "טחונה", כל עוד ישבנו ופידלנו בנחת, הצ'ופהקברה אחזו את השביל ללא רחמים.
אבל, אם קראתם מבחן או שניים שלנו בעבר, רגע האמת מגיע מבחינתנו שמסיימים את העליה, לוחצים על הידית של מוט האוכף ועוברים לעמדת מוצא אגרסיבית, וכאן הפיול הצליחו להתעלות על הציפיות ובגדול! המבחן כולו נערך בתנאי דרדרת קשים של סוף הקיץ (אוקטובר יבש זה אמ-אמא של קיץ) וכאן אפקט ה"פלוס" שיחק לידינו. הלחץ הנמוך (הגענו ל sweet spot של לחץ אוויר עם 18 ו 16 PSI בצמיג האחורי והקדמי בהתאמה) והרוחב של הצמיגים מייצר שטח מגע גדול מאוד עם הקרקע ואחיזה אדירה גם על שבילים מפורקים לחלוטין. ב"דרומי" בקנדה הצלחתי להתקרב לזמן הטוב ביותר שלי (שנמדד בתנאי אחיזה מעולים עם רוח גב) על שביל שניתן לתאר אותו רק כאיי חורבות של חריצים ואבנים משוחררות.




 










המתלה של הפיול מעולה ומאוזן מאוד עם הבולם הקדמי והאחיזה הרבה של הצמיגים מהווים מכפיל כוח לבלמים המעולים של שימאנו, הרגשנו כל הזמן נינוחים, מהירים ובעיקר בשליטה.
הטרק מאוזנים להפליא, מרגישים זריזים מצד אחד וגם יציבים במהירויות גבוהות מצד שני, ככל שהמבחן התארך, התקשנו יותר ויותר למצוא נקודות תורפה משמעותיות בפיול. אולם במידה ואתם אוהבים (ומסוגלים) להסתובב בצורה מאוד חדה ואגרסיבית – הצמיגים הרחבים בלחץ נמוך לא יספקו את הנשיכה הצפויה משיני הדופן, וכשתלחצו אותם מאוד חזק הם "ימרחו" או "יתגלגלו" בשיא הסיבוב. (לפחות בצמיגי הצ'ופהקברה שנבחנו) זו תחושה מעט מוזרה ולא נעימה, אך מדובר באמת במקרי קצה יחסית (וגם כנראה ברוכבי קצה). נקודות התורפה היחידה שמצאנו בסט-אפ הן הבחירה בשימוש בשתי פלטות קדמיות ומעביר קדמי – מה שגרם לנפילות שרשרת בודדות אך מעצבנות.





 















טעימה מגלגלי 29
במהלך המבחן ביצענו החלפת גלגלים עם דגם ה29 המקביל על מנת לחוש בהבדלים ולנסות להבין מה עדיף לרוכב הארצישראלי הממוצע. ההפתעה הגדולה באמת היא, שהפער בתחושה בין האופניים הוא קטן משמעותית משציפינו. זה לגמרי לא שמיים וארץ, יותר ברמת ניואנסים והעדפות אישיות, שני הסט-אפים מרגישים מצוין ושניהם מרגישים כמו אופני שבילים אגרסיבים מאותה הקטגוריה.
הסט-אפ עם הגלגלים השמנמנים מספק אלמנט נוסף של שיכוך הנובע מנפח והרכות שמספקים צמיגים בלחץ אוויר נמוך כל כך. זה מאפשר רכיבה נעימה יותר והפרדה טובה יותר של הרוכב מהשיבושים בשבילים, ההבדל בסוף רכיבה היה מורגש בשרירי אמות הידיים שלנו שנותרו טריים הרבה יותר מלאחר רכיבה על צמיגים סטנדרטיים.
היתרון הקל של ה 29 היה כצפוי בעליות, התנגדות הגלגול מעט נמוכה יותר וקוטר הגלגל הגדול יותר מספק עבירות טובה ושמירת תנע מעט טובה יותר. נוכל להבין רוכבים שיעדיפו את ה 29 גם בירידות ובשבילים טכניים לא פשוטים כיוון שהם מרגישים מעט חדים ומדויקים יותר, ומאפשרים בחירת קווים מעט עיקבית יותר.




 










חלקים בולטים
ככלל, חבילת החלקים של ה  Fuel EXזהה לזו של ה29, למעט הגלגלים והבולם הקדמי, ומורכבת ממערכת XT מלאה (הינע ומעצורים) ובולמי פוקס ברמת Performance, 34 קידמי ו-EVOL + RE:Activ אחורי. זאת חבילה מעולה ולמעשה למעט החלפת האוכף לאחד שנוח יותר לעכוזנו הענוג, לא רצינו להחליף חלק כלשהו במפרט על מנת להרגיש בנוח על הפיול.




 























להפתעתנו הפיול בתצורת 27.5+ עם חישוקי סאן רינגל ברוחב 40 מ"מ, העטופים בצמיגי צ'ופהקברה ברוחב 2.8 א'ינץ היו קלים יותר מגרסת ה29, השג מרשים בהתחשב ברוחב החישוקים ונפחם של הצמיגים. הצמיגים עצמם נראים בחלק הרזה של קטגוריית צמיגי הפלוס, נראה שטרק נזהרו מאוד שלא ל"העמיס" יותר מדי משקל מסתובב על האופניים כדי לשמור על זריזותם (כפי שאתם מבינים השתלם להם ביג טיים!)
השינוי היחיד שהיינו בוחרים לבצע במעמד הקנייה, הוא כאמור מעבר לתצורת 1x11 על מנת לחסוך עוד כ300 גרם מהאופניים ולמנוע את נפילות השרשרת הבודדות שהיו לנו במהלך המבחן, יחד עם זאת אפשר להבין בחירה בשתי פלטה לשימושים של מרתונים ורכיבות אפיק (שהאופניים בהחלט מסוגלים להן)
 




 





סיכום
לאורך כל המבחן התפעלנו שוב ושוב מה Trek. בניית אופניים שבילים ורסטיליים כל כך היא תמיד סדרה אינסופית של טרייד-אופים ובחירות קשות בין חלקים כאלו לאחרים, בין גאומטריה אגריסיבית לבין יעילות דיווש, וכמובן השילוש הקדוש של מחיר - משקל - עמידות.
בהתחשב בכך ובמונחים של ספורט אמריקאי, החבורה העליזה מוויסקונסין הצליחה להעיף הפעם הום ראן, הפיול הם אחד מאופני השבילים הטובים ביותר שרכבנו עליהם בשנים האחרונות, נ-ק-ו-ד-ה.
גרסת ה27.5+ הפתיעה אותנו לטובה ביעילות הגילגול והדיווש שלה תוך כדי שהיא מספקת אחיזה משופרת בדרדרת לעומת גרסת ה29, נפח האוויר והלחץ הנמוך בצמיג גם מהווה אלמנט נוסף של שיכוך ו"הפרדה" מהשביל, לטוב (פחות מעייף ברכיבות טכניות ארוכות) ולרע (מעט חד ומדויק פחות מצמיגים סטנדרטיים).
ואם תשאלו איזו גרסא אנחנו מעדיפים, כנראה שהתשובה האמיתית ביותר היא – תלוי, תלוי בעונת השנה, במתווה השבילים וכמובן ברוכב עצמו. כותב שורות אלו היה שמח מאוד להחזיק שני סטים של גלגלים, אחד 29 מהיר וקליל יותר לתנאים המהודקים של החורף וסט 27.5+ המאפשר רכיבה אגרסיבית ובטוחה יותר בדרדרת הקייצית שלנו.





 

 



רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם