במבחן PYGA Stage Max

PYGA Stage Max

יבואן- סינגלמאניה

מחיר- 16,900 שקלים




 



 
חברת PYGA היא אמנם שחקנית חדשה למדי בסצנת האופניים העולמית, וכנראה שאת שמה אתם שומעים פה לראשונה, אבל אל תתנו ל"צעירות" להטעות אתכם- מדובר בחברה הבנויה על שורשים עמוקים של נסיון ומקצוענות. מייסד החברה הוא לא אחר מאשר פטריק מורווד האגדי, בונה שלדות ומעצב מתלים מהטובים שהיו אי פעם בעולם, ובעליה לשעבר של חברת MOREWOOD עליה השלום...
החברה הדרום אפריקאית מיובאת לארץ על ידי סינגלמאניה, ואנחנו קיבלנו לידינו את דגם ה-Stage Max, בעל גלגלי ה-29 אינץ', אותם מגדירה החברה כ"אופני מרתון על סטרואידים"...
מדובר באופניים הבנויים על שלדת קרבון, עם מהלך של 126 מ"מ מאחור, ו-140 מ"מ מלפנים, שנועדו לתת מענה לרוכב המשתתף בתחרויות מרתון או XC מדי פעם, אבל אוהב בעיקר לתת בראש בשבילים ובסינגלים מכל הסוגים והמינים.
 יצאנו לדרדרת הסתווית לבדוק האם הדרום אפריקאים יוכלו לזכות בליבו של הרוכש הלבנטיני הפוטנציאלי.




 




 
HIGHLIGHTS
- שלדת קרבון מלאה וקלילה- כולל חוליית נדנדה (2.4 ק"ג עם בולם אחורי)
- מתלה ארבע זרועות בתצורת ציר יחיד המייצר 126 מ"מ מהלך
- שיטת FIVE+ - למיקום טוב יותר של קו השרשרת
- מקום לשני בקבוקים בתוך המשולש הקדמי
- מערכת הינע X1 של סראם
- זווית צינור ראש- 67.5 מעלות
- משקל רטוב, כולל דוושות- 12.1 קילוגרמים




 

 


שלדה וחלקים
שלדת ה-Stage Max בנויה כולה מקרבון, כולל המשולש האחורי וחוליית הנדנדה. עבודת הקרבון יפהפייה ומושקעת, וכוללת מחשבה רבה על חיווט (ניתן להעביר את החיווט בתוך השלדה או מחוצה לה- אם אתם מכונאים ביתיים) ועל מראה נקי ואסתטי. מיסבי המתלה גדולים מאד, לטובת קשיחות צידית מרבית, והמראה הקרבי רק מתחדד בצביעה הכתומה בגימור מט של אופני המבחן.
השלדות של PYGA מתבססות על  ארבע זרועות בתצורת ציר יחיד, (Faux Four Bar)   כשהציר האחורי נמצא על תומכות האוכף קרוב מאוד לציר הגלגל. הבולם האחורי מחובר לשלדה בצורה יוצאת דופן- כאשר צידו התחתון חבוי בתוך בניה יפהפייה ומורכבת של צינור מוט האוכף. מלאכת מחשבת של קרבון.
החברים ב-PYGA הצליחו להכניס שני מתקני בקבוק בתוך המשולש הקדמי (!!), כאשר אחד יושב לו בחלק התחתון של הצינור העליון... יוצא דופן בשלדות בעלות בולם היושב בצורה אנכית לקרקע, ועל כך מגיע להם שאפו אמיתי!




 





זווית ההיגוי היא 67.5 מעלות, אורך תומכות השרשרת הוא 438 מ"מ קצרצרים יחסית, ואורך הצינור העליון הוא 600 מילימטרים ארוכים למדי, כמיטב האופנה העכשווית.
PYGA משתמשים בטכנולוגיה אותה הם מכנים +FIVE, אשר נועדה להסיט את הקסטה 5 מילימטרים "החוצה" לכיוון ה-DriveSide, לטובת קו שרשרת ישר וניטראלי יותר, בכל טווח גלגלי השיניים מאחור. השימוש בשיטה זו מחייב בניה ייעודית של הגלגל, כך שישב בדיוק במרכז המשולש האחורי.
מר מורווד טוען שאין שום סיבה להשתמש בצירי בוסט, אשר מסיטים את הקסטה עוד יותר רחוק ממה שצריך, ובכך פוגעים בקו השרשרת המיטבי.




 



 
 
על השביל
ה-Stage Max הם אופניים מרשימים- נראים בנויים לתלפיות, אך קלילים בצורה מרשימה. התמקמות ראשונה על האוכף מגלה אופניים ארוכים למדי, אך הסטם הקצרצר (50 מ"מ) ממקם את הרוכב באופן מאד טבעי על האופניים. האצה מהמקום עם בולמי זעזועים פתוחים- והאופניים פשוט מזנקים קדימה כמעט ללא השתהות. משקל קליל של 12.1 קילוגרם תורם מאד לעובדה זו, אבל תכנון נכון של המתלה האחורי ומיקום מיטבי של הציר היחיד עליו נע המתלה תורם לא פחות.
החלק הקדמי של האופניים מרגיש גבוה, כצפוי מאופניים בעלי 140 מילימטרים של מהלך, אבל התנוחה פרושה לפנים ומזכירה אופני מרתון קצרי מהלך. מאד התחברתי לתנוחה הזו, כי היא משקפת את סגנון הרכיבה שלי- סינגלים מכל הסוגים, אבל עם קריצה לעליות ומרחקים מדי פעם.





 


 


דיווש רציף על שבילים רחבים ומהירים מגלה מתלה סופר יעיל מאחור, גם ללא שימוש במצב הפלטפורמה היציבה, ורגישות נהדרת למכות קטנות, מבלי להרגיש מנותק מן הקרקע. שוב, מזכיר אופני מרתון קלאסיים. בעת טיפוסים ארוכים ותלולים- מצב פלטפורמה מייצב את המתלה גם תחת עמידה, ורק הפרונט המעט גבוה הולך לו קצת "לטייל", ומזכיר שאחרי הכל, מדובר באופניים ארוכי מהלך- לא באופני XC קשוחים.
כניסה לסינגלים מעלה את החיוך כבר מהרגע הראשון- הגיאומטריה של האופניים האלו קולעת בול בפוני: זווית מתונה לצינור ההיגוי, צינור עליון ארוך יחסית, סטם קצרצר ומעל הכל- הרמוניה נפלאה בין המתלים, שמרגישים כאילו משלימים אחד את השני לחלוטין. כאשר המהירות עולה ועולה, האופניים יציבים לגמרי וכאילו מתריסים- "קדימה, שחרר את הבלמים". כיף לא נורמלי.




 





הרוכב ממוקם כך שהוא בקלות מעביר משקל קדימה, לשיפור אחיזה בכניסה לסיבובים, והאופניים מרגישים כמו "שגר ושכח" כשהפניות מתחילות להגיע ברצף. מי שניכנע לסיבוב ולכוחות הפועלים על האופניים הם הצמיגים, אשר על אף רוחבם המוצהר (2.25), נראים ברוחב 2.0... אני מעריך שהאשם הוא לא בצמיגים עצמם, אלא בגלגלי ה-Roam40  של סראם, שרוחב החישוק הפנימי שלהם הוא 21 מ"מ בלבד. חישוק צר "סוגר" מאד את הצמיג ופוגע לרעה ברוחבו המוצהר ובהתנהגות שלו. לאופניים האלה מגיע לקבל חישוקים רחבים יותר- 28 מ"מ לפחות...
 כשתוסיפו סלעים למשוואה, תגלו שהמתלים בולעים את חטטי הקרקע ביעילות מירבית, בלי איבוד אחיזה מיותר, ורק התקשחות קלילה תחת בלימה חזקה בירידה תלולה, תזכיר שמדובר במתלה ציר יחיד. שחררו את הבלמים מעט יותר במסלעות, ותגלו אופני שבילים לא פחות ממדהימים.
עוד מקום בו האופניים הפתיעו לטובה היה טיפוסים תלולים וטכניים- הצמיגים לא עוזבים את הקרקע, והאופניים ממשיכים להתקדם- תוצאה של מתלה רגיש ויעיל ומשקל כללי נמוך של האופניים.




 


 
 
 
חלקים בולטים
בולמי הזעזועים הם באחריות חברת רוקשוקס, עם פייק מלפנים ומונארך RT3  מאחור, והמעצורים הם מדגם-GUIDE של חברת סראם גם כן. מערכת ההינע שהגיעה על אופני המבחן היא ה-GX של סראם, אך החל משבוע הבא האופניים ישווקו עם מערכת X1- באותו המחיר. ולבסוף- מוט מושב מתכוונן של רוקשוקס.
הצמיגים על אופני המבחן הם מבית ONZA, עם דגם ה-Canis מלפנים ודגם ה-Svelt מאחור, שניהם ברוחב 2.25, ומבחינת מבנה הקוביות שלהם, הם מכוונים בדיוק לתפר שבין מרתון לאופני שבילים.




 









זה המקום להדגיש שהיבואן, סינגלמאניה, מאפשר ללקוח לשנות ולהחליף חלקים מן המפרט המקורי ללא עלות, בתנאי שמדובר על חלקים ברמה דומה, כמובן... בא לך מעצורים אחרים? שום בעיה- יוחלף. בולם קדמי של חברה אחרת? קיבלת. יש לי הרגשה שהלקוחות הישראלים יהיו מרוצים למדי לדעת את זה.



 




טענות ועניינים
סעיף הבעיות מתייחס לכמה מן החלקים ולא לשלדה ולהתנהגות האופניים- כיוון שמדובר באחת השלדות המוצלחות ביותר עליהן רכבתי מעולם. בניה נכונה של האופניים האלו תעלה לכם חיוך אמיתי בכל פעם שתניפו רגל מעל האוכף, אז שימו לב לבחירת החלקים...
בלמי הסראם Guide הם בעלי עוצמה חזקה, אך מהלך הידית חסר את אותו "קיר" מוכר אשר נותן לך את ההרגשה המדויקת לרגע בו הגלגל הולך להינעל. זו לא פעם ראשונה שאני נתקל בספוגיות הזו בבלמי ה-Guide וחבל.
גלגלי הסראם Roam40 מתאימים יותר לאופני XC מהדור הקודם. לאופניים עם יכולות כמו של ה-Stage Max מגיע לקבל גלגלים בעלי חישוק עם מפתח רחב יותר. אזור ה 30 מילימטרים נראה לי אידיאלי.
מזלג הפייק ברמת RC שהגיע על אופני המבחן עובד מעולה במכות בינוניות וגדולות, אך חסרה לו מעט רגישות למכות קטנות. הורדת לחץ אוויר משפרת בעיה זו, אך פוגמת בהתנהגות שלו תחת מכות גדולות, והוא סוגר מהלך מהר מדי. הייתי שמח לו היתה לו חוגה לכוונון ה- Low Speed Compression או לחילופין לקבל את דגם ה RTC3. מעבר לכך הוא תיפקד מעולה.




 

 

סיכום
מעטות הפעמים בהן אופני קרבון בעלי גיאומטריה מעולה והתנהגות נפלאה פוגשים מחיר שהוא כמעט לא הגיוני ביחס למתחרים האחרים בשוק. כבר בחנתי לא מעט אופניים שהביאו עימם תמורה יוצאת דופן למחיר- אך אכזבו בסעיף ההתנהגות. בחנתי גם אופניים שהתנהגו מדהים והיו מאובזרים לעילא- אך הם גם עלו בהתאם.
ה- PYGA Stage Maxהם אחד מזוגות האופניים המהנים ביותר שבחנתי, והם מצליחים ליצור את משולש הזהב הזה- זה שנמתח בין שלדת קרבון עם גיאומטריה מעולה ומתלה נהדר, לבין חבילת חלקים טובה ולבסוף- מחיר שהוא לא פחות ממפתיע. 
כמה שינויים במפרט החלקים, כאמור לעיל, יעלה מעט את מחיר האופניים, אך עדיין יהווה תחרות אמיתית מול כל היצרנים הגדולים והמובילים בשוק.
הדרום אפריקאים האלה הצליחו להפתיע אותי. 




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם