במבחן Trek Fuel EX 9.8 29 2017

Trek Fuel EX 9.8 29 2017

במבחן ארוך טווח
 
יבואן: Trek ישראל, CTC

מחיר: 24,500 ₪





 
 




אנחנו אומנם בשלהי 2016, אבל ה- Fuel EX בגרסת 2017, הם הזוג השני משנת הדגם הבאה עלינו לטובה, אשר נבחן כאן במגזין. כפי שכבר נאמר, שנת 2017 מסתמנת כשנה משמעותית מאד עבור תאגיד האופניים הענק מוויסקונסין. אם במקרה פספסתם את הכתבות הקודמות, להן תקציר מנהלים. לפני כשלושה חודשים הציגה חברת טרק לא פחות
משלוש סדרות דגמים חדשות, הן אמנם נושאות את אותם שמות משנים עברו, אך מדובר על אופניים חדשים לחלוטין אשר קורצים באופן מובהק (על סף ה'תיק-ים' ) לכיוון קהל הרוכבים האגרסיבי יותר. כל הדגמים החדשים זכו לעדכוני גאומטריה,כל השלדות קיבלו  תוספת קשיחות משמעותית, ולרוב מהלכי המתלים הוגדלו.
על קצה המזלג: סדרת הרמדי החדשה מתבססת מעכשיו על מהלך של 150מ"מ וגלגלי 27.5  בלבד, סדרת הסלאש על מהלך של 160מ"מ וגלגלי 29 בלבד, וסדרת הפיול EX החדשה, בה נעסוק כאן, מאפשרת השנה את השימוש בגלגלי 29 או 27.5 פלוס ובמהלך מוגדל של 130מ"מ.
סדרת הפיול תמיד שאפה לקרב לבבות ולהתאים את עצמה למכנה המשותף הריווחי ביותר כלומר אופני ה'אול-אראונד', אלה ש'עושים הכל טוב', הזוג ה'אחד' ושאר ססמאות. בכל מקרה, לטובת המבחן החלטנו למתן את רמת הציניות שלנו הנתונה בד"כ להבטחות שכאלה, מה גם שדגם הקרבון הנחשק נחת על שולחן המנתחים שלנו כשבוע בלבד(!) לאחר הכרזתו והוצב לבדיקה מקיפה של שלושה חודשים מפרכים.





 




 
 
Highlights , גיאומטריה ועוד..
שלדת קרבון מלאה עם תומכות שרשרת מאלומיניום
מתלה Full-Floater ABP  המייצר 130 מ"מ מהלך
מהלך מזלג 130 מ"מ מדגם  Fox 34 בתקן  Boost 110 מ"מ
ציר אחורי בתקן  Boost148 מ"מ
זווית צינור ראש 67 מעלות במצב  LOW, 67.7 מעלות במצב HIGH
זווית צינור אוכף אפקטיבי 74 מעלות במצב  LOW, 74.7 מעלות במצב HIGH
אורך צינור עליון 617 מ"מ
REACH   450 מ"מ
בסיס גלגלים 1173 מ"מ
אורך תומכות שרשרת 432 מ"מ
נתונים למידה 18.5 במצב HIGH
משקל מקורי ( 2X11) כולל פדלים ומתקן בקבוק: 13.25 ק"ג,
משקל לאחר הסבה ל (1X11): 12.9 ק"ג





 





אז מה חדש (הפעם)?
כאמור, במהלך השנים ה FUEL EX  מילאו את תפקיד המיינסטרים בליין של טרק כאופני XC אגרסיביים/ אול-מאונטיין/ אופני שבילים בהתאם למיתוגי התקופה ובעיקר ליכולות הרוכב. לאורך השנים הקונצנזוס לגביהם לא השתנה, אופניים טובים ואמינים מבית יצרן חזק, סוג של 'טויוטה קורולה' על שני גלגלים- לא קיצוני בשום תחום אבל בסדר, ממש בסדר.
בדגמי 2016 הפיול קיבלו שדרוג רציני בדמות עיצוב שלדה קשיחה ומודרנית, זווית ראש מתונה יותר, חיווט צינורות פנימי מהודק וכמובן תמיכה בתקן הBOOST  המהולל אשר אפשר בניית גלגלים חזקים יותר ותומכות שרשרת קצרות יותר. למוישה באייקר, הרוכב הישראלי הממוצע, הם נראו יפים ונכונים מאי פעם.
בדגם החדש להלן 2017, הגיע הטוויסט האגרסיבי כשהרעיון היה לשמור על הדגם כמהיר באותה מידה בעליות אבל להעביר הרבה יותר פוקוס אל הירידות והפאן-פאן-פאן. מהלך המתלים עלה מ 120 ל 130 מ"מ,  זווית הראש מותנה ל 67.7 , ובעזרת מנגנון ה Mino-link  האינטואיטיבי המצריך כמה דקות התעסקות ומפתח אלן סטנדרטי, אפשר אף לרדת ל 67 מעלות יחד עם הנמכה של הציר המרכזי בכמה מילימטרים, לתפארת קהילת רוכבי האנדורו שבחבורה. בהתאם למגמה העולמית גם הצינור העליון ואתו מידת ה REACH הוארכו בכשבעה מילימטרים, ואילו תומכות השרשרת קוצרו ל 432 מ"מ לטובת הזריזות והפאן מהסעיף הקודם.





 





 




מהנדסי טרק לא הסתפקו בלסמן V  על כל הטרנדים החדישים ביותר והחליטו להוסיף מנת קשיחות לשלדה ע"י יישור הצינור התחתון. למעשה הם מתחו קו ישר בין צינור הראש לציר המרכזי וביטלו את הקימורים שאמורים לפנות מקום לכתר המזלג, להלן ה-StraightShot . מבנה זה למעשה מגדיל את מפתח המשולש הקדמי של השלדה ומחזק אותה כנגד פיתול. התוצאה, שלדות קשיחות יותר ואפילו חיסכון במשקל. החיסרון- כתר המזלג לא יכול לעבור תחת הצינור התחתון, השלדה פגיעה, ורדיוס הסיבוב מוגבל לכאורה. טרק פתרו את הבעיה ע"י מנגנון בשם Knock Block שתוכנן עם יצרנית מיסבי צינור הראש FSA . תפקידו לעצור את הסיבוב (תנועת הכידון) לפני פגיעה של כתר המזלג בשלדה. בקיצור, אם ביצוע אקס-אפים הוא חלק משגרת הרכיבה שלכם, אתם פתורים מהמשך הכתבה...



 









בדומה לרוב שלדות החברה, לשלדה משודך מתלה Full-Floater הוותיק והמוכח של טרק אשר נועד להבטיח את ריסון הפרוגרסיביות של בולם האוויר באמצעות בולם המחובר ללינקים משני צדדיו ולמעשה אינו מחובר לשלדה כלל. טכנולוגיה נוספת אשר מיושמת בכל דגמי השיכוך המלא של היצרן היא ה (Active Braking Pivot( ABP, ציר המחבר את תומכות הכיסא ותומכות השרשרת דרך ציר הגלגל האחורי. תפקידו של ה- ABPהוא לבטל את התקשחות המתלה תחת בלימה ולאפשר אחיזה ללא פשרות  גם בשטח טרשי. כיול הבולם האחורי הייחודי והמוצלח של טרק אשר קיבל את השם המסחרי ,RE:aktiv קיבל חיזוק השנה עם בולמי רוקשוקס (ולא רק פוקס כמו בעבר) והשנה אנו רואים מגוון בולמים רב יותר משודך אל דגמי האופניים השונים – במקרה שלנו הגיע הדגם החדיש מבית פוקס  אשר תפקד בצורה מעולה בכל תקופת המבחן.
גם בגזרת הגלגלים המשיך הקו האגרסיבי, האופניים מגיעים עם גלגלים מבית בונטרגר בעלי חישוקים ברוחב פנימי של 30מ"מ, המשודכים לצמיגי XR-3  ברוחב 2.4, זו אולי לא תצורת 29 פלוס, אבל זה קרוב וזה טוב, בפרט בקיץ המדורדר שלנו.




 



הקוקפיט עבר גם הוא ריענון בצורת סטם קצר מהדור החדש המשודך לכידון קרבון רחב ומהודר, בקוטר 35מ"מ, של מותג הבית בונטרגר – אם לצטט חבר שבחן את האופניים בקפידה "אתה רוצה להגיד לי שזה הסטנדרט?" אז זהו שכן. אחרון ומשמעותי במיוחד ברשימת השינויים הוא תאימות השלדה לגלגלי 27.5+, לטובת הרוכבים שמעדיפים עוד קצת ריכוך של השטח או אפילו שני זוגות בכרטיס אחד, בפועל ניסינו את אותה השלדה גם עם גלגלי פלוס שמנמנים ואת תוצאות הניסוי נפרט בהמשך.
 מעבר לכל טכנולוגיה מודרנית ומצב תאימות כזה או אחר, הפיול החדשים נראים טוב, ממש טוב! כל חלק בשלדה מצביע על איכות גימור גבוהה וצביעת החמקן הזאת, בשילוב מזלג הפוקס המושחם, עושה לי את זה הרבה יותר מצבעי הזרחן הפופולאריים לאחרונה (ולא שיש בזה משהו רע, אבל אני, בחור סולידי אני). כמי שבדרך כלל רוכב על שלדות במידה לארג' אמנם עליתי בחשש קל על מידת המדיום-לארג' שהועמדה לרשותי, אך לשמחתי הרבה היא התאימה ככפפה ליד מסוקסת. Long & Slack  בייבי, יהה!





 

 


על השביל
בואו נדבר תכלס, אנחנו אוהבים אתגרים טכניים, מתים על ירידות, מתרגשים מקטעי רכיבה זורמים, אבל את רוב זמן הרכיבה מבלים בעליות. אופניים שיבאסו אותי בעליות יבאסו לי את הרכיבה, נקודה. הפיול הקודמים הצטיינו בטיפוס אך החדשים שכאמור מפוקסים לכיוון הירידה גם הם לא פראיירים. נכון שנטיתי להעביר את מצב הבולם האחורי למצב Climb בכל פעם שמדובר היה בטיפוס ארוך בדרכי עפר, אך ניתן לומר באופן חד משמעי שלמרות תוספת המהלך ולמרות זווית הראש המתונה יותר עדיין מדובר באופניים מתגמלים בצורה יוצאת דופן. בפרט בטיפוסים טכניים מלאי מדרגות סלע (הבארות בפארק בריטניה למשל) בהם הבולם נשאר במצב ה Trail. כמה מתגמלים? אומר זאת כך יונית, בשלושת חודשי המבחן לא הוצאתי את אופני הז"ק האהובים שלי (והבחירה הראשונה שלי בד"כ) מהמחסן.




 





 



במעבר לירידות ולסינגלים טכניים החגיגה ממשיכה, המתלה אקטיבי מאד בקטנות ויחד עם הבולמים המשובחים מצליח לספק ביטחון עצום גם בסינגלים משובשים סטייל השחור בקנדה, או הדרקנס במירב, כל זאת בשקט מופתי ומפתיע. גם דרופים מכובדים יותר ברחבי מירב, משגב ושאר החשודים הרגילים נספגו היטב ע"י האופניים והביאו את המתלה למיצוי המהלך אך לעולם לא בטריקה רועשת.
בשלב זה אני חייב להדגיש את תחושת הביטחון והפאן שהאופניים האלה נותנים. ההיגוי והשיכוך בפיול החדשים, בפרט בסינגלים צפופים, מהירים ולא לגמרי טריוויאליים (חורשן, משגב, ימבא ועוד ועוד) גרמו לי פשוט לחייך תוך כדי רכיבה... האם זו הגיאומטריה, הבולמים מבית פוקס, השלדה הקשיחה או הגלגלים המפנקים? כנראה שזו החבילה כולה בניצוחו של המתלה האחורי המשובח - רגיש, יציב, ומתגמל.





 



 




 
למי שחשש כי מנגנון ה Knock Block יגביל את היגוי המזלג, אוכל רק לאשש שאין סוויצ'בק ביער עופר שעשיתי בעבר ושלא הצלחתי לעשות גם עליהם, ואפילו בקלילות תודות לצ'יינסטי הקצר והזריז.
במעבר למצב low של השלדה, ירדה זווית הראש ל 67 מעלות וגם הציר המרכזי הונמך בכמה מילימטרים. במצב זה ניכר היה שינוי לטובת ירידות תלולות ומהירות, שהחזירו אותי לזכרונות רחוקים מאופני ה DH שלי (תנצב"ה). בסיכומו של יום, לשבילי ארצנו העדפתי את מצב ה High, שהוריד את פגיעת הפדלים בסלעים לאפס ואם נאמר את האמת השאיר אותי ברמה סבירה יחסית לאזור הנוחות שלי. רוכבים נועזים יותר, החיים בשביל הירידות ומקדשים את אלילת הסטראבה, יעדיפו כנראה להישאר וליהנות מהגיאומטריה האגרסיבית יותר.




 















שוטף פלוס 27
כזכור, הבטחנו השוואה קצרה בין התנהגות האופניים כשהם מצוידים בגלגלי 29 לעומת 27.5+. הגלגלים שנבחרו נלקחו מהדגם המקביל של הפיול 9.8 המיועד לגלגלי הפלוס ומגיע עם בולם קדמי של 140מ"מ. גלגלים אלה הם בעלי חישוק ברוחב 40 וצמיגים ברוחב 2.8 מבית בונטרגר וכבר ממבט ראשון לא היה ספק שמבחינת נפח האוויר בצמיג יש כאן תוספת יפה של שיכוך ואחיזה. מה שהפתיע אותנו היתה העובדה שחרף הצמיג הענק לא היו הבדלי משקל בין הסטים, האם צמיגי הצ'ופקברה הגדולים יהיו פחות חסינים לאורך זמן?  על כך נפרט במבחן הייעודי של דגם ה 27.5+ שיצא בגליון הבא.
אל המבחן יצאנו שני רוכבים אל הסינגלים היותר טכניים ומהירים בחורשן, בדווש חזק על פני מכשולים ניתן היה להרגיש איך הצמיג הענק מבודד ובולע את פגעי הקרקע מהרוכב. במגמת ירידה חזקה הורגש שיפור באחיזה בסיבובים המדורדרים ובשיפועי הסלעים אם כי, לעניות דעתי, לא בצורה דרמטית. יחד עם זאת, רוכב הלוקח את האופניים אל הקצה כנראה ויקזז עוד כמה שניות משיאו האישי. בעליה חזרה על דרכי עפר הרגשתי התנגדות גלגול מוגברת והיגוי איטי במעט, שוב לא בצורה דרמטית, מה שהוביל אותי למסקנה הבלתי נמנעת - כך או כך מדובר באופניים נהדרים.
בסיכומו של ניסוי, אני אישית מתחבר יותר לתצורת ה 29 שהרגישו לי חדים יותר להיגוי (על כ 28 PSI קשיחים), אבל יכול להבין בקלות את הפופולריות העולה בשימוש בגלגלי הפלוס (על כ 20 PSI מפנקים) אשר ללא ספק נותנים עוד קצת ביטחון ואחיזה בדרדרת ותנאי רכיבה אלימים.





 




 




חלקים בולטים
אם לא היה ברור מהפתיחה עד כמה החבילה מוצלחת נוסיף ונציין גם את  הריוורב, מוט האוכף האינטגרלי של רוקשוקס במהדורת 2017, המבטיחה מנגנון חדש ואמין מאי פעם. נציין גם את המזלג הקדמי, FOX 34, שמגיע גם הוא בתקן ה BOOST . המזלג הוא בעל מנגנון שיכוך GRIP  (האח הזול והמוצלח לא פחות של דגם ה FIT4 ) ובמקום ציפוי הקשימה הנוצץ הוא מתהדר בצינורות שחורים, נאים ומתפקדים לא פחות טוב לטעמי.
סוגרים את החבילה מעצורי שימנו XT  ומערכת הילוכים 2 *11 גם היא מדגם XT. מכיוון שמדובר היה במבחן ארוך טווח, החלטנו להחליף את שתי הפלטות לפלטת 32 בתצורת 1*11, פשוט כי ככה אנחנו אוהבים את אופני השבילים שלנו. כצפוי ההחלפה הורידה כ    350 גרם והעמידה את האופניים על משקל כללי של 12.9 ק"ג כולל פדלים, מתקן בקבוק והרבה חומר אטימה בצמיגי הטיובלס השמנמנים.





 








סיכום
במשך שלושה חודשים העברתי את האופניים דרך רוב 'פארקי' הרכיבה, הסינגלים המפרקים והעליות ה'מפנקות' הפופולאריים לרוכב השבילים הישראלי. למעט כיוון הילוכים בודד, לא נתקלתי בבעיה טכנית אחת, אפילו לא פנצ'רון – אפס תקלות ושקט מופתי.
האופניים מספקים היגוי מעולה ועקיבת שטח יציבה ונעימה, כל זאת  בלי לאבד כלום מיעילות הדיווש המתגמלת.
עבור רוכב השבילים נמליץ לעבור הסבה לפלטה קדמית אחת כבר במעמד הקניה ואולי התאמת כידון רחב יותר לרוכבי קצוות ש 750מ"מ כבר לא מספיקים להם.
מעבר לכך, יש את נושא הגלגלים והצמיגים שאינם מן הקלים אך במבחן התוצאה סיפקו את הסחורה בגדול, הן באמינות והן באחיזה. רוכבים קלילים וזורמים ישמחו לשמוע שהחלפת צמיגים וגלגלים בלבד המיועדים לסגנון פחות אגרסיבי יכולה להוריד בקלות 700גרם של מסה מסתובבת (ותודה לאמנדה, הרוכבת התותחית על הטיפ). תכלס, זה המון! אבל אישית, לא הייתי משנה את התצורה המקורית.




 



מעבר לשתי הגיאומטריות המוצעות, יש כאן גם עסקה קוסמת למי שחשקה נפשו בשני זוגות בכרטיס אחד. 27.5+ בשרני ומפנק לימי הסינגלים האגרסיביים, ובתוספת סט גלגלים קליל של 29 אפשר להגיע בקלות לאופניים של 12.2ק"ג שיבלעו את סינגל עין השופט בהנאה מרובה ויבקשו ממך עוד.
בשורה התחתונה אלה ה FUEL EX המהירים ביותר, היציבים ביותר, הוורסטיליים ביותר שאי פעם יצאו מבית טרק. הם כוללים כל טריק מודרני שהיה עד עכשיו נחלתם של יצרני בוטיק פורצי דרך ומצד שני בעליי גימור וירידה לפרטים שרק מחלקת מו"פ ומהלך ייצור קפדני יכולים להוציא. שאפו!




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם