SANTA CRUZ HIGHTOWER

 
SANTA CRUZ HIGHTOWER

יבואן: ציר מרכזי 

מחיר: 24,000 ₪


 


 
 
סנטה קרוז הציגו הקיץ את אחד מזוגות האופניים החשובים ביותר עבור השוק הישראלי: ה-Hightower, הדגם שהחליף את ה-Tallboy Long Travel הפופולרי במחוזותינו. הטולבוי LT, או בקיצור ה-LT, זכה לתשבחות ברחבי העולם שהשתקפו גם במכירות מצוינות, אך הדגם שהושק בתחילת 2012 נותר לא-מעודכן ביחס למתחרים שהוצגו חדשות לבקרים, עד שנעלם מאתר החברה בשנה שעברה, והותיר חלל שעורר ספקולציות מהמון לקוחות סקרנים. כיום לסנטה קרוז בסך הכל שני דגמי 29 אינץ׳ עם שיכוך מלא: ה-Talboyהחדשים עם מהלך של 110 מ״מ וזוויות לשימושי קרוס קאנטרי ומרתון וה-Hightower שבמבחן עם 135 מ״מ מאחור וזוויות שמכוונות לצד האגרסיבי של הרכיבה.




 
 



Highlights
-שלדת קרבון עם גלגלי 29 אינץ׳ או גלגלי 27 Plus בסטנדרט Boost
-מתלה  VPP דור שלישי המייצר מהלך של 135 מ"מ
-מערכת הינע SRAM GX1
-מעצורי SHIMANO XT
-זווית צינור ראש 67 מעלות
-זווית צינור כסא אפקטיבית 74.3 מעלות
-אורך תומכות שרשרת 4353 מ"מ
-משקל "רטוב" - כולל פדלים – 14.1 ק"ג עם גלגלים וצמיגים מקוריים,  13.72 ק'ג עם גלגלי DT 1501 וצמיגים חלופיים





 
 
 

שלדה - זה לא עדכון תוכנה, זו תוכנה חדשה לגמרי
בארבע השנים האחרונות חלו התפתחויות טכנולוגיות מרשימות לצד אפנות חדשות שיש להגיב אליהן. ה-Hightower לא מפספס חידוש או טרנד אחד, וכיוון שאלו אופניים חדשים לחלוטין, ולא דור חדש של זוג קיים, הם זכו לשם חדש. מלפנים ומאחור אנו מוצאים את סטנדרט ה-Boost העכשווי לצירי גלגלים וקראנק מורחבים. בתוך הצינור התחתון עובר צינור קרבון פנימי שמאפשר חיווט כבלים פנימי חסר מאמץ. לעומת הטולבוי שהוצעו לקהל הרחב גם באלומיניום, הדגם הנוכחי מוצע רק בשתי רמות קרבון: ה-C שבמבחן מקרבון פשוט, זול וכבד יותר (230 גרמים הבדל), וה-CC היוקרתי והקל יותר. שתי הרמות מציעות רמת קשיחות ועמידות זהה. בדומה ל-Nomad אין אפשרות הרכבת מעביר קדמי. האופניים גם חולקים מיקום חוליות מתלה דומה לנומאד ומשולש אחורי סימטרי הדומה לזה שבנומאד, חזק וקשיח יותר מהמשולש האחורי של הטולבוי/ברונסון בו אין צלע אנכית ב-drive side. העברת עיגון חוליית המתלה העליונה לצינור העליון מאפשר הרכבת כלוב בקבוק במקום הקלאסי באמצע המשולש הקדמי. צינור הכיסא קצר ב-3 ס״מ שלמים מהטולבוי, וכעת מאפשר שימוש במוט כיסא טלסקופי עם מהלך של 150 מ״מ גם לרוכבים נמוכים. חוליית המתלה התחתונה מכונסת עמוק בתוך השלדה והמשולש האחורי, ולא עוד בולטת מתחת לציר המרכזי. אחרון חביב הוא הפיצ׳ר הכי להיט בתחום: האופניים תואמים הן לגלגלי 29 אינץ׳ והן לגלגלי 27 אינץ׳ Plus ברוחב של עד 2.8 אינץ׳, בדומה לאופני השבילים והאנדורו של חברות כמו Trek ו-Niner.
שלדת הקרבון ברמת C שוקלת 2.9 ק״ג. דגם ה-CC שוקל 2.67 ק״ג, וחוסך 230 גרמים (הטולבוי קרבון LTשקלו 2.4 ק״ג).





 
 



גאומטריה - Newest School
גם כאן הכל חדש לגמרי והכל הכי עדכני שיש. מה שהולך עכשיו זה Long & Slack אז החברה בסנטה קרוז האריכו את הטופ טיוב ב-15 מ״מ והוא עומד כעת על 601 מ״מ בשלדת מדיום. זווית צינור הראש מותנה ב-2.4 מעלות ל-67 מעלות. תומכות השרשרת קוצרו ב-15 מ״מ(!) ואורכן כעת על 435 מ״מ. הציר המרכזי הונמך בחצי ס״מ והוא כעת בגובה 33.7 ס״מ. לצינור הכיסא זווית של 74.3 מעלות, תלולה בכמעט 2 מעלות מהטולבוי. כל אלו הם שינויים מאוד משמעותיים ומורגשים. לא ניואנסים ולא ״בקטנה״. אופניים אחרים, אמרתי לכם.
אבל יש פה ״אבל״. לטולבוי היו 4 מידות לבחור מתוכן. ל-Hightower יש 3 מידות בלבד, מתוכן המדיום שבחנו היא הכי קטנה. זה יכול לפספס רוכבים מסוימים שייפלו בין המידות.



 








 
 
מתלה - VPP דור שלישי
זה לא פלא שהמתלה של ה-Hightower עובד בצורה שלמה וחסרת באגים. סנטה קרוז הובילו את מהפיכת המתלים כפולי החוליות, כשרכשו את פטנט מתלה ה-VPP ב-1999. החברה מייצרת אופניים עם המתלה הזה משנת 2000, כך שיש לה ניסיון וידע מצטבר של 16 שנים, וזהו הדור השלישי של המתלים האלו. חוליות המתלה קצרות וחסונות וחגות על מסבים גדולים, וכבר מזמן אין גמישות צדדית וגם לא מתפתחים חופשים אחרי שימוש מסיבי. המתלה בגרסתו הנוכחית מאוד פרוגרסיבי, כלומר מתקשח די מהר כשצוללים לתוך מהלכו, וזאת על מנת להגביר את יעילות הדיווש שלו. בסדרת ה-C הזולה יותר הוא מגיע עם בולם רוקשוקס מונארך RT בעל שני מצבים: פתוח לגמרי ונעול, וביחד הם מייצרים 135 מ״מ מהלך בגלגל האחורי.
 



 




על השביל
קיבלתי את האופניים מהעורך, וקצת נבהלתי. הם נראים ״הרבה אופניים״. השלדה מאוד מסיבית עם צינור תחתון רבוע בחתך ממש גדול. הציר המרכזי יושב בתוך קופסת קרבון מסיבית בה יושב גם ציר חוליית המתלה התחתונה. גם צומת צינור הראש בנויה ברוחב לב דומה. ביחד עם המתלים הארוכים ובסיס גלגלים ארוך כתוצאה מזווית הראש המתונה ששולחת את הגלגל הקדמי לפנים, מתקבל רושם של אופניים גדולים. אבל כשמתיישבים מרגישים מיד בבית, ברמה מפתיעה. הצינור העליון הארוך משודך לסטם ממש קצר (40 מ״מ) והכידון המצוין של רייס פייס ברוחב 780 מ״מ נפל לי בול לידיים. אגב, שניהם בקוטר המוגדל של 35 מ״מ, והרגישו מעולה. בכלל, אם יש דבר שבלט עבורי במבחן הזה הוא תנוחת הרוכב הקרובה למושלמת עבור המימדים שלי, וכתוצאה מכך ההיגוי הטבעי והשליטה הטבעית באוויר. מלבד הרושם הויזואלי של קופסאות הקרבון בשני המיקומים שהזכרתי, מדובר על עיצוב מאוד פשוט ונקי, עם חוליות די נסתרות מהעין, חיווט פנימי וצינורות עגולים, עבים ויפים. הרכבתי כלוב בקבוק, אביזר חובה מבחינתי במיוחד לאופניים עם יומרות אנדורו תחרותיות (מים בגמלגב, איזוטוני בבקבוק), דוושות XTR Trail (הגרסה עם הכלוב) והיידה, למשקל האלקטרוני. האופניים שקלו 14.1 מוכנים לקרב.




 




 




 
הטולבוי LT הרגישו אופני קרוס קאנטרי ארוכי מהלך, ואכן חבר׳ה בנו זוגות במשקל של 12-12.5 ק״ג. ה-Hightower מרגישים כמו אופני אנדורו, ולא נכון יהיה לבנות אותם קל מדי. החוסן של השלדה מגיע לא רק מעוד חומר, מפרופיל צינורות שונה ומההתקדמות הטכנולוגית בגזרת הקרבון. גם סטנדרט ה-Boost שמקשיח את השלדה ואת הגלגלים תורם את חלקו, וכך גם המשולש האחורי הסימטרי הקשיח.
את ה-Hightower קיבלתי למבחן קצת אחרי שהחלטתי להשחיז חלודה ולחזור לרכוב אגרסיבי, מהר, חזק וטכני. או לפחות לנסות ולחזור לרכוב כך…
אם להתחיל מהסוף, אז האופניים האלו פתחו לי צ׳אקרות שהיו חסומות זה זמן רב. כל זוג אופניים עם מהלך וזוויות דומות היה מאפשר לי להגביר מהירות, לקפוץ, לנחות, לנסות קווים אתגריים וכולי, אבל רק זוג אופניים ממש טוב יעשה את כל אלו כבר על הרכיבה הראשונה, בלי שהרוכב יתאמץ ויסתכן ועם אספקת מלא-מלא כיף בדרך.
הגברת הביטחון בירידות תלולות וטכניות היא מיידית. זווית ראש מתונה מאפשרת תקיפת מכשולים ודריסתם גם במדרון תלול. הפייק עם מהלך 140 מ״מ עושה את העבודה, אפילו בגרסתו הפשוטה יותר שמגיעה כאן, דורס ובולע שטח, ומציל את הרוכב בעת נחיתות איומות מקפיצות עיוורות. כיוונתי אותו על 55 PSI, נמוך בכ-15 PSI מההמלצה על גוף המזלג. הוא סגר מהלך לא אחת, אבל בלע הפרעות קטנות בהצטיינות, ובכלל, טוענים שסגירת מהלך אמורה לקרות כמה פעמים בכל רכיבה אגרסיבית - אחרת המזלג מכוון קשה מדי והרוכב לא מנצל את כל מהלכו. גם בסיס הגלגלים הארוך עוזר ביצירת יציבות כיוונית מרשימה, אך תומכות השרשרת הקצרות ביחד עם כידון רחב וסטם הקצר מאפשרים לאופניים להסתובב באופן אינטואיטיבי, שלא דורש השקעת מאמץ מיוחדת בכידון. זה בהחלט אחד מזוגות ה-29 אינץ׳ שמסווים את גודל הגלגל שלהם בצורה הכי טובה שאפשר ומרגישים קרוב מאוד להיגוי וזריזות של אופני 27.5 אינץ׳.




 



בעוונותי היו לי בעבר 6 זוגות סנטה קרוז, שניים מתוכם עם מתלה VPP ועוד שני אינטנס עם אותו מתלה. רוצה לומר שאני מכיר היטב את החברה ואת המתלה, אבל מפעם, לא מעכשיו. ביישומו המודרני מתלה ה-VPP פחות רך ומגהץ הכל ממה שזכרתי, אך מספק פידבק מעולה מהשביל ונעדר את השקיעה המוגזמת באמצע המהלך. העקומה הפרוגרסיבית מייצרת מתלה שקבוע יותר במקום (מתנדנד ושוקע פחות), ולכן יעילות הדיווש שלו גבוהה יותר. זה פוגע קלות ביכולת הבליעה והגיהוץ של מהמורות, אך זו פשרה טובה ונכונה לטעמי, כי האופניים עדיין מבודדים את הרוכב יפה מתחלואי השביל. יש זוגות שמעלימים את השטח בצורה מרשימה יותר, אך כמעט כולם ידוושו כמו עגלה ביחס לסנטה קרוז. ביחס למתלה ה-DW שנמצא אצל המתחרים, מתלה ה-VPP מעט פחות יעיל דיווש כשהבולם במצב פתוח, אך עוקב טוב יותר אחר שטח משובש.
סיבובים מכל סוג הם שדה הציד הנצחי של האופניים האלו. לא נתקלתי בשום סיבוב צפוף ושום סוויצ׳בק שגרמו לי להרגיש נחיתות עם גלגלי ה-29 אינץ׳, תומכות השרשרת קצרות, ולעיתים, אם אתה שובר כיוון, עם האגן״ באמצע סיבוב טכני צפוף, הגלגל האחורי פשוט קופץ איתך הצידה בלי שהתכוונת לכך. מגניב. לעומת זאת בסיבובים במהירות גבוהה - על דרכי כורכר או בסינגלטרק - האופניים פשוט נדבקו לקרקע, גם כשעקבתי אחרי רוכבים מהירים ממני שהכירו את השביל טוב יותר. אם יש לך תכונות של כלב סטאף מטומטם ואתה לא מרפה מהרוכב שלפניך - האופניים האלו בטוח יביאו אותך למחוזות חדשים. הציר המרכזי מאוד נמוך ומייצר מרכז כובד נמוך שמאפשר השכבות בטוחות. תוסיפו לזה מוט כיסא שיורד ממש למטה (150 מ״מ הנמכה) ומאפשר לרוכב להנמיך את עצמו וצמיגים על גבול המוגזמים לטעמי (שני מקסיס מיניון R ברוחב 2.3 ומשקל 850 גרמים האחד) עם אחיזה פנומנלית, וביחד עם גאומטריה משובחת שייצרה היגוי עילאי ומיקום רוכב מצוין על הכידון, אתם פשוט תצטיינו בסיבובים.
אגב, אותו ציר מרכזי נמוך ידאג לזה שתדפקו את הדוושות בסלעים בטיפוסים טכניים או שפשוט תצטרכו לשים אליהן לב כל הזמן.



 


 


גם בתחום הקפיצות, הדרופים וזמן אוויר יש לי רק סופרלטיבים ל-Hightower. ביום הצילומים לאופניים חיפשנו ומצאנו את שאריות הקפיצות בסינגל רימון החדש שבנה יפתח סהר. בעוד אני מקשיב להלמות הלב המתרגש, שלא לומר נלחץ, מגיע רוכב צעיר על טרק צהבהבים וקטנים מדי עם גלגלי 27.5 ודופק לנו וויפים וטייבלים של החיים. בשיא הטבעיות שאלתי אותו אם ייאות להצטלם על האופניים שאינו מכיר, ״לדגמן למגזין מוביל בתחום״, והבחור, יובל סוייבלמן המוכשר, הסכים בשיא הטבעיות. כפי שניתן להתרשם בתמונות, הילד נתן את אותו סט קפיצות גם על הסנטה קרוז, כבר מהניסיון הראשון והתחבר לאופניים מיד. התגובה שלו הייתה שאם ככה מרגישים אופני 29 אינץ׳, אין לו שום סיבה לא לרכוב על כאלו. ברכיבה אחרת קפצתי איתם מספר דרופים בשבילי משמר העמק, אחרי הפסקת קפיצות של יותר משנה ושוב התרשמתי מהטבעיות שנחה על מי שרוכב עליהם ועל הביטחון שהאופניים יודעים לתת. פה המתלה הפרוגרסיבי עובד מעולה. אתה לא מרגיש כמו ״מהלך אינסופי״ או איזה בולשיט שיווקי שכזה, אבל אתה בהחלט מרגיש התקשחות הולכת וגדלה מבלי לטרוק את המתלה לסוף מהלכו.


 








אה, יש גם את הרכיבה זה של עליות בכל רכיבה. ובכן, בעליית סינגל טכני המתלה טוב מאוד אך לא מצוין. הוא עוקב אחרי הקרקע מעולה ושומר על אחיזה גבוהה (לא חכמה עם המיניונים), אך הוא דורש מאמץ גבוה מצד הרוכב (לא יעיל דיווש לגמרי), ושוקע מעט אחורה בעת ניסיונות כיבוש של מדרגות סלע גבוהות. נכון שאשפר לנעול מתלה, אך המונארך הפשוט הוא בולם של On/Off שחסר את מצב הביניים האמצעי שיש בגרסתו היקרה יותר, ה-RLT3. בכל עליית כורכר ארוכה נעלתי בולם ורכבתי בסבבה. בעליות האלו מי שקובע את הקצב או היעילות הם רגלי הרוכב בלבד, לא עקומת מהלך ולא סוג המתלה…
האופניים מגיעים עם קראנק רייס פייס ופלטה עם 30 שיניים. ביחד עם קסטת 10-42 של סראם לא מצאתי שום עלייה שהכניעה אותי בתקופת המבחן. הטאץ׳ של גלגל'ש 30 לאופניים במשקל ובזוויות האלו נכון וחשוב. לא חוויתי נפילת שרשרת אחת במהלך המבחן, לכן אני לא מוצא מקום להמליץ על התקנת מכווין שרשרת, על אף שהשלדה ערוכה לכך.




 
 


חלקים בולטים
-מזלג רוקשוקס פייק RC 140
-בולם אחורי רוקשוקס מונארך RT
-גלגלי רייס פייס AR27 על צירי נובטק
-מערכת הינע 1x11 SRAM GX
-מעצורי Shimano XT
-מוט כיסא טלסקופי רוקשוקס ריברב 150 מ״מ בחיווט פנימי
-סטם וכידון רייספייס בקוטר 35 מ״מ




 








טענות, מענות?
הגלגלים המקוריים אמינים וחזקים, אבל לא הכי קלים וגם נראו לי כמו הנקודה בה התפשרו מנהלי המוצר של סנטה קרוז, כדי לייצר חבילה שלמה במחיר אטרקטיבי. כדי להרגיש את מלוא התכונות הדינמיות של האופניים, השתלטתי השתלטות אלימה על סט גלגלי מבחן בסטנדרט boost שהסתובב במערכת - ה-DT XM1501 המשובחים. את הצמיג האחורי החלפתי למקסיס ארדנט רייס ברוחב 2.2 אינץ׳, טכני, מהיר וחוסך משקל, ואת הקדמי במקסיס היי רולר 2.3, אמנם במשקל זהה למיניון R, אבל מתגלגל הרבה יותר מהר. האופניים שקלו בסט אפ הזה 400 גרמים פחות, כלומר עם בחירת צמיגים מדויקת יותר אפשר בקלות לחסוך פה חצי קילו מאוד משמעותי. ה-DT היו קשיחים ומהירים יותר, עם engagement מיידי ושדרגו את כל חוויית הרכיבה. המבחן המלא בקרוב. באתר של סנטה קרוז מציעים שדרוג גלגלים אחד בלבד - לקרבון של enve תמורת עוד 2,000$... אבל אפשר למצוא wheelset זול בהרבה שעדיין ישדרג את החבילה והרכיבה.
הצמיגים המקוריים מאוד אגרסיביים. אוחזים מעולה, מתגלגלים לאט, והופכים את האופניים לעצלים יחסית. מבחינתי הם או לרוכבים סופר אגרסיביים, שינצלו אותם, או לרוכבים מתחילים שייהנו מרשת הביטחון שהם מקנים. אם אתה לא באחד הקצוות האלו, החלף למשהו קל ומהיר יותר, גם אם הוא עמיד פחות.
מתלה ה-VPP מרגיש בדיוק כמו 135 המ״מ המוצהרים שלו. זה אחלה, אבל יש מתלים שמרגישים יותר מהמהלך המוצהר שלהם, ומרשימים מאוד ביכולות בליעת המהמורות שלהם. הטובים ביותר בשוק יעשו זאת מבלי לפגוע ביעילות הדיווש שלהם. ל-Hightower נתתי ציון טוב מאוד בשיכוך ובבליעה וציון בינוני פלוס ליעילות הדיווש עם בולם פתוח, בעיקר כי בניסיונות לתת ספרינט ביציאה מסיבוב בירידה (הסוף של סינגל IMBA) הוא לא הרשים ובלע חלק מאנרגיית הרוכב.



 
     



 
מה עם האופנה הזו של 27 פלוס/29 אינץ׳?
לא יצא לי לבחון את הגלגלים השמנים ואת הראליות של רוכב אחד שאוחז בשני הקצוות ומחליף ביניהם מעת לעת. ההמרה דורשת הפיכת Flip Chip שנמצא בחוליית המתלה העליונה (שתי דקות עם מפתח אלן), סט גלגלים וצמיגים נוסף - פעולה הדורשת כיוון מחדש של המעצורים על המזלג והשלדה, אלא אם כן לסט הנוסף צירים זהים לחלוטין לסט הראשון, והחלפת מהלך במזלג (140 מ״מ ל-29, 150 מ״מ ל-27Plus). ההחלפה הזו יכולה להיעשות רק אצל מכונאי מזלגות רוקשוקס מוסמך, והיא דורשת החלפת חלקים פנימית, כלומר הפקה, זמן וכסף, ובאופן כללי, לא משהו שהפרייבטיר יעשה בבית. 




 
 


סיכום - יורש ראוי ל-LT (המלפפון היכה את הגנן)
סנטה קרוז נהנתה בעבר ממעמד מיתולוגי בארץ, אך מהעיניים שלי ביער זוהרו של המותג עומעם בשנים האחרונות וחבל שכך. ה-Hightower הם אופניים שעובדים מעולה, בראש ובראשונה בגלל גאומטריה קרובה למושלמת, ואחר כך בשל ביצועי מתלה מרשימים ובחירת חלקים מדויקת. הכל עובד טוב והרמוני באופניים האלו בגלל מורשת לא עתיקה אך די מפוארת ועתירת תארים של חברת SANTA CRUZ. הם בונים שלדות קרבון מזה שנים, במיוחד לשימושים אגרסיביים. הם מאוד מבינים את הקינמטיקה של מתלה כפול חוליות, אולי יותר מכל חברה אחרת בעולם. הם מחזיקים באחת מנבחרות הדאונהיל הוותיקות והחזקות בעולם, והסופר סטארים שלהם (סטיב פיט, גרג מינאר, ג׳וש ברייסלנד וכמובן דני מקסקיל) נותנים אינפוטים שלא יסולאו בפז למהנדסים במהלך תכנון ובדיקת האופניים. וזה עוד לפני שדיברנו על מקדם ה-coolness הגבוה של החברה הזו. כל אחד מהרכיבים האלו מייצר את הרכיבה המרשימה שחווינו על האופניים האלו.
ה-Hightower מתאימים לרוכב אגרסיבי למדי, שלא רוצה ללכת עד הסוף (כלומר אופניים עם 150 מ״מ מהלך מאחור ו-150-160 מלפנים), כי הוא לא גר ליד וויסלר… בכל קטע אגרסיבי הם יבלטו לטובה מבין עשרות הזוגות ששם בחוץ, ויעזרו מאוד לרוכב: בחופשת רכיבה ישראלית בסמר, בתחרות אנדורו בסבב המקומי או בחופשה השנתית בפארק כלשהו באירופה. ובכל קטע לא אגרסיבי לא תרגישו שאתם סוחבים משקולת עתירת משקל מיותר. לרוכב הזה האופניים האלו מושלמים, ולסנטה קרוז ולמפיץ המקומי יש ביד אופני 29 אינץ׳ אגרסיביים, שבהחלט יכולים להחזיר למותג האדיר הזה את הזוהר שהוא ראוי לו.



 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם