we:Give a sh#t- שעות פתיחה


we:Give a sh#t- שעות פתיחה

 
נציב קבילות הציבור
מתוקף פינתי כאן, אגיש את קבילותיו של ציבור שלם, שקולו לא נשמע - ציבור מכונאי האופניים.
אם אתם מכונאים איפשהו, ויש לכם תלונה - אתם מוזמנים לכתוב לי, ואדאג שתטופל מעל דפי המדור
אבקש להתייחס לכתוב בקלילות הראויה, אך גם בכובד הראש הדרוש. בכל זאת, גם מכונאים הם בני אדם.




 



הנושא שלפנינו הפעם כנראה רלוונטי לעוד תחומי עסקים, אבל להם אין טור ב- we:Ride ולנו יש...
זה שוב אני, עם הטור הזה שבו עובדי הענף מתלוננים עליכם, הלקוחות. ממש "שוברים שתיקה" של האופניים. מומלץ לקרוא ברוח טובה, עם חיוך על הפנים, להנהן בהסכמה, תוך כדי קריאות "וואלה, נכון", ו-"טוב, זה לא אני".

אקספוזיציה
כמו לעוד חנויות, גם לחנות האופניים יש שעות פתיחה. אפשר לברר מה הן בכמה דרכים, כמו: השלט או המדבקה על דלת החנות, גוגל דוט קום גם יכול לעזור לפעמים בהשגת מידע, עמוד האינטרנט או דף הפייסבוק, או שיחת טלפון עם אחת מגרסאות השאלה הכי נפוצה: "מתי פתוח?", "רק התקשרתי לוודא שאתם פתוחים", "אז אתם שם?", והמהדרין אף יוסיפו - "פתוח רצוף, כן?", כאילו שמישהו סוגר בצהריים ויוצא לתת איזה שנ"צ טוב. תזרו עוד מלח על הפצעים, למה לא, בכיף.
אין לי מושג למה, ומי החליט על כך ומתי, אך רוב החנויות עובדות 10 שעות ביום (!) שהן שעתיים יותר ממה שאדם מן היישוב עובד, בדרך כלל. חלק מהעניין הוא באמת כדי להיות נגישים לאותו אדם מן היישוב. ז"א, פוטנציאלית, חנות האופניים המקומית שלכם "עובדת" יותר מכם. מישהו ממש טרח וחשב מה יהיה הכי נוח ללקוחות, ולו רק כדי שתוכלו להספיק ולהיכנס לפני או אחרי העבודה שלכם, ולחרוך את כרטיס האשראי בקופת החנות. לצורך העניין, יש אפילו כאלה שבימים מסוימים פותחים מוקדם במיוחד, ויש כאלה שסוגרים מאוחר במיוחד. אך לא משנה מה הן שעות הפתיחה, דבר אחד בטוח - הלקוח הישראלי מתייחס אליהן כהמלצה בלבד.

 

סיפורים אמיתיים לא נגענו

שבע אפס חמש, הדלת סגורה (אך לא נעולה), האורות כבויים, חושך, הבוס סוגר קופה וסופר את הפדיון היומי. זת'ומרת, כל בנאדם נורמלי מבין שהעסק סגור...לקוח פותח את הדלת, נכנס ואומר משהו בסגנון: “אני רק פנימית” או “מה, כבר סגרתם?”

יום אחר, חמש דקות לסגירה, הצוות כבר עסוק בהכנסת האופניים והציוד לתוך החנות, כל כלי העבודה מסודרים במקומם, ויש מצב שבירות-סוף-יום כבר נפתחו. זוג נכנס ומתעניין באופניים חדשים לילד, ולא משנה כרגע אם מדובר באופני כניסה או באופני קרבון קצה ב-50,000 ₪.
מה עושים? פרדוקס הבחירה. אותם לקוחות של אחרי הדקה התשעים, מצפים ככל הנראה לקבל שירות, ומי יודע, אולי אפילו אשכרה לקנות משהו! ומה עם עובדי החנות? האם לא הוגן שיכבדו את הזמן שלהם, ועוד אחרי 10 שעות עבודה? אולי הבוס כבר קיבל ווטסאפ-תזכורת מהאישה, שהערב הם אצל ההורים שלה ודיר באלאק שיאחר? או אולי זה המכונאי הדלפון, שחייב לתפוס את האוטובוס של שבע ורבע הביתה, כי הגרוטאה במוסך כבר יומיים?



 




עוד פעם חמש דקות?
ומהצד השני, האם נשמע לכם הגיוני לקנות אופניים בחמש דקות? כבר כתבתי ששום דבר לא לוקח חמש דקות, לא? בתסריט הכי טוב והלקוח סגור על עצמו ומשוכנע, קניית אופניים היא עניין של חצי שעה לפחות. הכי טוב והכי כיף לבוא כשיש לכולם זמן, לשוחח ולשמוע הסברים, לרכוב רכיבה קצרה מחוץ לחנות ולקבל את היחס הטוב, הראוי והנכון, ואולי גם קפה. לבצע התאמה וכיוון של האופניים החדשים, לשים חומר בגלגלים ומתקן בקבוק (על חשבון הבית, בטח, בטח). אולי לרכוש קסדה וכפפות, או חולצה, ושמישהו יבוא לעזור להרכיב את המתקן על האוטו, או להראות איך מפרקים גלגל, "כי באופניים הקודמים לא היה לי פטנט כזה".

וכמובן, לא לשכוח את המו"מ הקלאסי במעמד התשלום (יש מצב שזה דורש טור בפני עצמו), על "טוב, כמה הנחה אתה עושה לי", "כמה זה על מזומן", "לא צריך חשבונית אבאל'ה, גם אני עצמאי (קריצה, קריצה)"...


ביורופה זה אחרת

באחד מביקוריי בהולנד, הזדמנתי לחנות בגדים, בערך רבע שעה לפני שעת הסגירה. חמש דקות לסגירה, נשמעת כריזה שהקופה עומדת להיסגר ושהלקוחות מתבקשים לגשת אליה. יענו, "תחטפו את הדבר מהקולב הכי קרוב אליכם, ותגיעו לסגור חשבון". שש אפס אפס והלקוחות מתבקשים לצאת מהחנות. שלום, תודה, סליחה. גורם שלישי סיפר לי (אולי זה שקר, אולי לא, אבל תורם לנקודה שאני נוגע בה) שבצרפת, דקה אחרי השעה שבע בערב, אין אפילו שיחות (!) בענייני עבודה. אם פגשת במכולת השכונתית את המכונאי שלך, אתה יכול לדבר איתו רק על כמה התייקר הבאגט, ולא חלילה על הרעש הזה שיש לך מהאופניים, אבל רק כשאתה מדווש בעליה...

 
כבוד הדדי
בסוף אני תמיד חוזר לעניין הזה, של יחסי אנוש. כולנו בני אדם. גם הלקוחות וגם העובדים. גם בחנות האופניים, גם בשירות של פלאפון, וגם בקופה ב"רמי לוי". רק שלהבדיל, בחנות האופניים אין מאבטח ישיש שעומד בכניסה ומונע מאנשים להיכנס אחרי שעות הפתיחה. מה קשור כבוד, ועוד הדדי? שעות הפתיחה הן שלכם ועבורכם, אבל לא רק. הן גם של עובדי החנות. כמו שתתבעסו לגלות שהחנות לא פתוחה בתשע אפס אפס, למרות שזה מה שכתוב באתר, או שתתאכזבו לגלות שסגור בעשרה לשבע - תזכרו שגם בצד השני, יש בני אדם, עם חיים אחרי שעות הפתיחה. אז בחייכם, תנו כבוד. גם לשעות.

טיפ לקינוח
אתה ממש חייב את הפנימית הזאת, אבל הווייז אומר שתגיע בשבע ודקה?
תן צלצול ותבקש שיחכו לך, או שיחייבו בטלפון וישאירו אותה במקום מוסכם. הרבה יותר נחמד ומוערך, בחיי.



רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם