Trek Stache 9 29 pluse

Trek Stache 9 29 pluse

דוגמן: תום יותם

יבואן: www.ctc.co.il

מחיר אופניים במבחן: 18,720



 




לפני 4 שנים זכה כותב שורות אלו לרכוב יחד עם גארי פישר בכבודו ובעצמו במהלך השקת עיתונאים של קונצרן Trek  בדולומיטים, האיש שמחזיק בשפם המפורסם ביותר בענף האופניים (סטיבי סמית' ז"ל אולי מתחרה ראוי בימים אלו) שהיה כבר אז קרוב ל 70, רכב כמו גיבור בתנאי שטח ומז"ג לא פשוטים. במהלך ההשקה סיפרו לנו אנשי הפיתוח שהם עמלו יחד עם גארי על סדרת אופני ה Stache  (קיצור לשפם באנגלית, על שם שפמו של ג"פ כמובן) שלטענתם מדובר באופני פאן טהורים, מהסוג שמכונאים של חנויות קונים לעצמם.
בשנים שעברו מאז, קרו לא מעט דברים, סטנדרטים באו והלכו, ה 26 מת ונולדו גלגלי ה"פלוס". המהנדסים ואנשי השיווק של Trek החליטו להמיר את סדרת הסטאש לגלגלי 29 פלוס בגודל מפלצתי תוך כדי שהם מנסים לשמור על אלמנט הכיף החמקמק שהיה קיים בסטאש עם גלגלי ה29 הסטנדרטיים.
מהחנות של CTC בפולג אספנו את אופני המבחן של הרשת, מדובר ב Stache 9, הדגם היקר יותר מבין שני הדגמים הקיימים, כבר בהעמסה לגגון הרכב נתקלנו באתגרים שמציבים צמיגי הענק – חביקת הגלגל על הפס של טולה בעזרת הרצועות הקיימות גבולית למדי.
סקרניים מאוד יצאנו לשדות המרעה הרגילים שלנו, במיוחד סקרן אותנו ל"מדוד" את יתרונם של צמיגי הענק באחיזה על הדרדרת המזעזעת שהתפשטה בשבילנו לעת אוגוסט.



 



Highlights
  • גלגלי 29+
  • צמיגי צו'פהקברה ברוחב 3 אינץ
  • מערכת הינע 1x11 Sram X1
  • זווית צינור ראש 68.4 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 420 מ"מ
  • משקל "רטוב" - כולל פדלים – 13.3 ק"ג
  •  
 




שלדה
השלדה של הסטאש עשויה מהאלומניום האיכותי ביותר שיש לקונצרן האמריקאי להציע, השלדה מתהדרת בסנטנדרטים חדשים, כולל ציר אחורי בתקן בוסט 148 מ"מ, וחיווט כבלים פנימי למעבירי ההילוכים ולמוט האוכף-עד כאן לא יוצא דופן. החידוש של Trek כאן הוא בראש ובראשונה בגאומטריה, על מנת לקצר את תומכות השרשרת ל 420 מ"מ, שהוא נתון קצר אפילו לאופני 26, שלא לדבר על 29+, המהנדסים בחרו להרים את תמוכות השרשרת ב Drive side בכדי לאפשר את מיקום הגלגל האחורי הרצוי. בנוסף טרק דאגו ל Drop-outs המאפשרים לבחור בין גלגלי 29+, 29 "רגיל" או 27+. אלו דרופ-אואטים מאוזנים המאפשרים 15 מ"מ של תזוזת בציר הגלגל האחורי, עובדה שמבשרת טובות גם למי שיבחר להתקין את הסטאש כסינגל-ספיד ( דרופ אאוט אופקי מאפשר מתח שרשרת לתצורת הילוך בודד).




 







 

 חלקים בולטים
בשונה מאופני אחרים שאנו בוחרים, במקרה של ה Stache נדמה לנו שהחלק החשוב ביותר אחרי השלדה הוא הצמיגים, ראשית כיוון שהם ע-נ-ק-י-י-ם ושנית כיוון שטרק הצליחו לייצר כאן צמיגי 3.0 עם אחיזה מטורפת במשקל סביר מאוד של +- 900 גרם לצמיג, משקל נמוך מאוד בעולם ה 29+.
הצמיגים מורכבים על חישוקי סאן רינגל ברוחב מפלצתי של 50 מ"מ הנראים במבט ראשון כמו חישוקי טריאל. מערכת ההינע, Sram X1 עבדה מצוין לאורך כל המבחן, כך גם מעצורי ה Shimano XT ומוט האוכף מסוג KS Lev, כולם בחירות מדוייקות של מנהל המוצר מויסקונסין.


 
   



הבולם הקידמי שנבחר למשימה רחבת ההיקף בסטאש הוא מאניטו (כן.. אתם זוכרים נכון) מגנום 34 פרו, בולם אוויר עם 110 מ"מ מהלך, גם הוא בסטנדרט ה Boost וברוחב של 110 מ"מ. הבולם בסה"כ עובד חלק והיטב אבל יש בו שני חסרונות משמעותיים. ראשית, על מנת להבין כיצד לכוון לחץ אוויר\ ריבאונד\ קומפרשיין בבולם תצטרכו להזכר בשיעורי המתמטיקה התיכוניים ולבצע חקירת פונקציות, מעולם לא נתקלנו בהסברים מורכבים כל כך במדריך למשתמש. שנית ואף חמור יותר, מאניטו פיתחה קוויק-ריליס 15 מ"מ משלה הנקרא hexlock, בפעם הראשונה שבה עשינו את הטעות של לפרק את הגלגל הקידמי, נדרשו 20 דקות ו4 סרטוני יוטיוב שונים על מנת לסגור את ה"קיווק"-ריליס הזה – מדובר בכשלון ההנדסי הגדול ביותר שנתקלנו בו בעולם האופניים בשנים האחרונות, אתם מוזמנים לחפש ביוטיוב בעצמכם.



 


 

על השביל
ההתאמה האישית שלנו לסטאש במידה 18.5 הייתה טובה למדי ולמעט רצון מסוים לסטם קצר ב10-20 מ"מ הרגשנו לחלוטין בבית מבחינת תנוחת הישיבה.
קשה להשוות את הרכיבה על ה Stache  לחווית רכיבת על אופני 29 רגילים, מדובר בכלי שמצד אחד מרגיש מאוד דומה, הן מבחינת גאומטריה והן מבחינת תנוחת רכיבה, ומצד שני כמות האחיזה והתנגדות הגלגול יוצרות חוויה שונה מאוד מאופניים נטולי צמיגי "+".
כבר ברכיבות הראשונות שמנו לב שלחץ האוויר בתוך צמיגי הצו'פהקברה (סוג של ייטי דרום אמריקאי אם אתם מתעקשים לדעת) הוא קריטי להתנהגות האופניים. בלחץ אוויר של  14 psi ומטה והרגשנו בובינג מאוד משמעותי מהצמיגים כמו גם תחושת "מריחה" בזמן סיבובים, 20 psi ומעלה והצמיגים מאבדים את כל יכולות השיכוך שלהם והאופנים מרגישים קשים ולא נעימים. אישית התייצבנו על 16-18 psi כפשרה מוצלחת המצמצת את תחושת הנדנוד ועדיין מספקת מהלך "מתלה" מספק מהצמיגים.



 






אי אפשר להתחמק מהעובדה שלמרות המשקל הסביר לחלוטין של הטרק, ישנו קושי מורגש בעליות, במיוחד במהירות נמוכה מתחת למומנטום ואינרציה מסוימים של הגלגלים, מצב שבו משקל הגלגלים והצמיגים יחד עם התנגדות הגלגול גרמה לנו לתחושת מאמץ גדולה מהרגיל. מצד שני, כמות האחיזה שה 29+ האלו מייצרים מייתרת את הצורך בבחירת קווים חלקים או מוצלחים בעליה, הרוכב על הסטאש יכול לשבת בניחותא על האוכף וכל עוד יש ברגליו כוח לסובב את הפדלים, הצמיגים כבר ימצאו אחיזה איפושהו וידחפו קדימה – הצלחנו לטפס חלקי שביל מדורדרים ומפורקים באפס תשומת לב וללא דרמות מיוחדות.


 










בירידות טכניות ובסינגלים יש לסטאש כמה יתרונות על ז"ק סטנדרטי, הצמיגים מספקים כמויות אחיזה לא הגיוניות, עובדה שמאפשר כניסה (ויציאה) אגרסיבית מאוד מסיבובים. מצאנו את עצמנו מנסים להחליק את הקידמי בכח לאחר כמה רכיבות בהן לא הצלחנו להגיע לגבולות האחיזה. בנוסף הגאומטריה של הסטאש מוצלחת מאוד, האופניים זריזים יחסית למרות גלגלי הענק והם משנים כיוון ומקפצצים בקלות מפתיעה.
כאשר לחץ האוויר נכון (נמוך מספיק), הצמיגים גם מוסיפים שכבת שיכוך נוספת מעבר למזלג, שעבד היטב למדי בפני עצמו. מצאנו עצמנו רוכבים מהר ואגרסיבי יותר ממה שיכולנו לרכוב על זנב קשיח רגיל בקטעים אלימים למדי בפארק קנדה ומקומות אחרים. עם זאת צריך "לתאם ציפיות" ולהבין שלא מדובר כאן בשיכוך מלא, כך שמרווח הטעות מוגבל והסטאש יזכירו לכם כמה פעמים בכל רכיבה שבולם אחורי אין להם.



 









 

 
סיכום
ה Stache 9  של Trek אינם אופניים סטנדרטיים, ורק ברגע שהחלפנו דיסקט מחשבתי ועברנו למוד רכיבה מעט נינוח יותר בעליות ו"שובב" יותר בירידות הרגשנו שאנחנו מפיקים מהם את המירב. הסטאש הם אופניים כיפיים בצורה מיוחדת, יש להם את הפאן פקטור החמקמק שאנחנו מדברים עליו רבות, השילוב של גלגלי הענק יחד עם הגאומטריה הזריזה והמשקל הסביר, מייצרים חבילה שקשה להתעלם ממה. יחד עם זאת צריך להבין שאלו לא האופניים שיביאו אתכם במהירות הגדולה ביותר מנקודה A לנקודה B, לא בעליה ולא בירידה, האופניים יתאימו לרוכב מנוסה וטכני שמחפש להנות כמה שיותר מהדרך ומהאתגרים שבה ולאו דווקא לסיים אותה במקום הראשון.
לטעמנו הסטאש יכולים לשמש רוכבים רבים כזוג שני מצוין לצד אופני XC  או Enduro מדוגמים לטובת גיוון הרכיבות ושיפור המיומנות.




 





 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם