BH QUARTZ ULTEGRA L40C6

QUARTZ ULTEGRA L40C6 BH

דוגמן: בועז תמיר

יבואן: BH-Israel


מחיר: 10,690 ₪


 

 

אולי לא ידעתם, אבל חברת BH היא אחת מחברות האופניים הוותיקות בעולם שהוקמה כבר בשנת 1909 בחבל הבסקים שבספרד כחברה לייצור נשק ורק בשנת 1919 החלה בייצור אופניים. במהלך השנים חברת BH ייצרה אופניים עבור חברות שונות והייתה מקור גאווה לאנשי הבסקים חובבי הרכיבה הידועים ביכולות הטיפוס שלהם. בואו ונקפוץ כמה שנים קדימה, לתקופה הכי יפה של BH (לדעתי), תקופת החסות על קבוצת Liberty Seguros-Würth (לשעבר ONCE ולעתיד קבוצת (ASTANA בשנת 2005. בשנה זו הגיעה הקבוצה לגדולה בזכות ניצחונות של רוכבים צעירים ואנונימיים בתחילת דרכם כמו אלברטו קונטדור, לואיז לאון סנצ'ז והאייקון הוותיק רוברטו הרס. הקבוצה נראתה טוב ולא מעט בזכות אופני ה-BH שלהם. הם היו מהקלים בשוק, בגיאומטרית קומפקט שהייתה בתחילת דרכה (המקור באופני GIANT) והיו עם מוט מושב אינטגרלי שסגר את החבילה המרשימה הזאת ויצר אופניים מאוד נחשקים. לשוק הישראלי הייתה את ההזדמנות קצרה לחוות את המותג הספרדי בשנים 2006-2008 שארז לוין ייבא אותם, אבל החל משנת 2015, BH חזרו לישראל בגדול ע"י חברת BH ישראל מבית אלקטריק סטורם/ קונינג.


 
 
 
Highlights
שלדת קרבון מלאה
מזלג 100% קרבון, סטירר עובי משתנה
מערכת הילוכים: Shimano Ultegra
קרנק: FSA Gossamer 386
גלגלים: Shimano RS10
צמיגים: Michelin Dynamic Sport


 
                    
 
 


טכנולוגיה וגיאומטריה
להבדיל מאופניים שנבחנו כאן לאחרונה, BH לא זורקים שמות וראשי תיבות מפוצצים לאוויר, הם שמים את מהות האופניים על השולחן ומסבירים את החבילה באופן הבהיר ביותר: "שלדה קלה מאוד בגיאומטריה של אופני נוחות וקשיחות של אופני תחרות". סדרת Quartz היא קו אופניים שמכוון לרוכבים שמחפשים תנוחת רכיבה נוחה יותר ופחות תחרותית, הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בצינור ראש ארוך יחסית שממקם את הכידון גבוהה מאשר באופני תחרות. לדוגמא, באופניים עם צינור עליון אפקטיבי באורך של 557 ס"מ, צינור הראש הוא באורך 180 ס"מ, באופני הקנונדייל הפרטיים שלי המרחק האפקטיבי הוא 561 ס"מ וצינור הראש באורך 155 ס"מ. על הנייר זה נשמע קצת אבל בפועל השינוי הוא אדיר. צינור הראש הארוך מפחית לחץ על הגב התחתון, מוריד לחצים מרצועת הכתפיים והצוואר וככלל הם פחות מעייפים לרכיבה מאופניים בגיאומטריה תחרותית. זאת הסיבה שהם מכונים אופני "נוחות" או "אינדורנס". BH מדגישים את השילוב של גיאומטריה סמי-קומפקט (משולש אחורי קטן) יחד עם מוט מושב בקוטר 27.2 שיחד מייצרים גמישות מכוונת להגברת הנוחות.



 
 
 
 
 
על האספלט
את האופנים קיבלתי בחמישי בערב, זה אומר שהם יעשו איתי את סיבוב שישי הקבוע- יציאה מקרית אונו דרך הכביש הפנימי של מגשימים, משם לשוהם, כביש המטווחים של מתקן אדם, העלייה (האחורית) התלולה והחפורה למחסום בית אריה, ירידה לצומת כוח ומשם חזרה הביתה דרך צומת הטייסים. מסלול מאוד מגוון שמשלב מישור, גבעות, עלייה וירידה על האופניים.
החוויה הראשונית שלי הייתה שאנשי BH הצליחו לבלבל אותי ובגדול. האופניים משווקים וממותגים כאופני נוחות, אך בפועל מדובר על מפגש אישי עם אחת השלדות היותר קשיחות שיצא לי לרכב עליהן בשנים האחרונות, ציפיתי לאופניים נעימים וסלחנים ובפועל קיבלתי אופניים קשיחים מאוד. במישור מאוד נוח לשבת על הדרופים של הכידון (החלק התחתון של כידון כביש) בגלל צינור הראש הגבוה, משם היה מאוד קל לצאת להאצות בעמידה, מורידים כמה קליקים בשיפטר ימין ושועטים קדימה. בכניסה לכביש המטווחים התחלתי להרגיש את הקשיחות הגדולה של האופניים ופרשתי אותה לטוב ולרע, מחד כיף לדעת שהאופניים לא מאבדים אנרגיה ומסוגלים להתפוצץ תחת הרגליים בכל רגע נתון, מאידך אלו אופני נוחות שאמורים לספק נעימות במהלך הרכיבה...



 


 


המשך הרכיבה היה במגמת עלייה, מכביש המטווחים ישנו קטע קצר של כביש חצי הרוס באחוזי שיפוע לא נורמליים. האופניים כיכבו שם, קראנק קומפקט ושלדה מלאת קשיחות הטיסו אותי למעלה בהרגשה מאוד טובה. החלק הפחות טוב בעלייה היה הגלגלים הגמישים של  שימנו.
בירידות האופניים הרגישו מהירים, אבל אני הרגשתי איטי, הפרונט הגבוה זר לי וכניסה מהירה לסיבובים בתנוחה הנ"ל גרמה לי להיות זהיר יותר ויותר על הבלמים,  כנראה שהפרונט הגבוה גורם לתחושה שאין מספיק משקל על הגלגל הקדמי. אחרי מספר רכיבות מתרגלים לפרונט השונה ולומדים את שפת הגוף שנדרשת בירידות עם האופניים.
ציון לשבח לאופניים הוא המשולש האחורי- בדרך כלל אופני "נוחות" הם בעלי בסיס גלגלים ארוך כזה שיוצר תגובה איטית של הגלגל האחורי לטובת יציבות. בדגם הזה התמוכה התחתונה באורך 406 ס"מ וזנב האופניים מגיב בחדות ומתפקד מעולה.



 


את הרכיבה הארוכה ביותר עשיתי במרובע עם החלק הראשון של צובה (עד יער התימנים). מסלול הרכיבה שתחילתו בלטרון טומן בחובו את כל האלמנטים של רכיבת כביש: מישורים ארוכים, גבעות מחסלות רגליים, עליות בזווית מכאיבות ורוח שמוסיפה טעם למנה כמו פרוסות פלפל חריף.
בכביש המישורי והמהיר מלטרון עד צומת ראם נהניתי מרוח גב מהירה ועל זה הוספתי בלחיצות רגליים כאשר הידיים על הדרופים, האופניים מגיבים מעולה אבל כשרוכבים מהר גם מרגישים את הכביש ואת הקטעים המגורדים. בפנייה שמאלה לכיוון כפר מנחם קיבלתי קצת רוח פנים שהתלוותה אלי לתחילת הגבעות המעייפות שנגמרות בצומת האלה, בגבעות האופניים מהירים ומגיבים טוב. כשעייפים ועוברים לעמידת כוח (הכמה שניות האלו שמאווררות את העסקים ונותנים בהם פוש אחד קדימה) שוב מרגישים את הפרונט המאוד קשיח שלהם.



 
 


בצומת האלה שמאלה עד צומת שמשון ושם ימינה לצובה, האמא של העליות, נס הרים המשעממת והמאוד לא אינטימית. בתחילת העלייה קללתי את מי שחשב לשים קסטה 25 על האופניים ומצד שני פרגנתי לשלדה על יכולת הטיפוס בעמידה. השיפועים של צובה הם מבחן טוב לקשיחות של האופניים ולקוורץ לא חסר ממנה, המשולש האחורי עושה עבודה נהדרת והם שומרים על יעילות מרשימה (וגם מוגזמת בחלק מהמקרים) בעמידה ובישיבה בכוח הרב שהשקעתי. בין נחשון ללטרון חשבתי על האופניים המוזרים האלו שלא בדיוק קולעים למשבצת של אופני נוחות כי הם קשוחים מידי ולא מספיק תחרותיים בגלל צינור ראש ותמוכות שרשרת ארוכים יחסית. בסוף הסכמתי עם עצמי שהם לא הכי מאוזנים אבל יש בהם משהו מיוחד, הם אופני תחרות לרוכבים עם גמישות מוגבלת אבל עם רעב תחרותי של כריש. אולי לא תשב בפוזיציה של רוכב פרו-טור, אבל כשתעמוד על הפדלים ותלחץ חזק, התמורה תגיע מהר משחשבת.


 
 


חלקים בולטים
נתחיל עם מה שלא עובד: גלגלי ה RS10 של  Shimanoהם אחלה גלגלי אימון או גלגלי החלפה ברכב ליווי, הם פחות תואמים רכיבות ארוכות או רוכב ששואף לתוצאות. הם כבדים מאוד ולא הכי נעימים לרכיבה. למזלי את המבחן של האופניים שילבתי עם מבחן ארוך טווח על גלגלי Velodrome שאיתם האופניים הרגישו קלים יותר והיו הרבה יותר נעימים. עוד דבר שפחות עובד הוא מוט המושב מאלומיניום, אני לא חסיד של חלקי קרבון כמו קרנק, סטם וכידון, שם אני מעדיף קשיחות ועמידות אבל מוט מושב תמיד רצוי שיהיה מקרבון.



 



 



 



השיכוך של מוט מקרבון הוא אלף שנות אור ממוט מושב מאלומיניום ולכן כאן הוא היה חסר.
הדברים שכן עובדים ועובדים טוב הם כל השאר, מערכת ULTEGRA 11 שהפכה למערכת הבית שלי עובדת מעולה וחלק מאוד, שיפטרים נוחים ובלימה מעולה. סטם וכידון ממותגי BH היו טובים מאוד ונראים איכותיים, מושב פרולוגו נוח וצמיגים טובים.



 

 

סיכום
כמו שהבנתם אני מבולבל. קיבלתי אופניים שאמורים להיות אופני נוחות אבל בפועל אלו אופני תחרות עם צינור ראש ארוך יותר. אלו מהאופנים הקשיחים ביותר שפגשתי לאחרונה ולכן נוצר הבלבול לגבי האופי האופניים. רמת הגימור של האופניים לא תואמת את המחיר שלהם, הם מרגישים הרבה יותר מתג המחיר שלהם וזה פלוס אדיר. האמת, בתג מחיר שכזה שווה לשדרג את הגלגלים ואת מוט המושב במעמד הקניה וגם אז תקבלו חבילה סופר אטרקטיבית. עוד פלוס גדול של האופניים הוא המשקל, עם גלגלי קרבון הם שקלו 7.6 ק"ג כולל מתקני בקבוק (ללא פדלים או אביזרים נוספים), זהו משקל נאה ביותר, בעיקר בהקשר של המחיר.
BH    QUARTZ    רועי קאפח    אלון רון   

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם