KTM Lycan 272 2016 במבחן

 KTM Lycan 272 2016

דוגמן: תום "טריאל" בר

יבואן: ד.ל.ב מוטוספורט www.ktm-bikes.co.il

מחיר אופניים במבחן: 16900 ש"ח


 



KTM מוכרת בראש ובראשונה כחברת אופנועים, אופנועי שטח בעיקר, אבל המותג השולט בתחום המוטורי משותף גם לחברה נפרדת המייצרת כלים דו-גלגליים המונעים בכוח האדם (ובשנים האחרונות גם בכוח הבטריה והמנוע של Bosch) מאז 1964, כך שלמעשה למעלה מ50 שנה מיוצרים אופניים המעוטרים בשילוש האותיות הקדוש לעולם המוטורי.
ל KTM מגוון רחב מאוד של אופניים, החל מכביש דרך אופני עיר, אופניים חשמליים ועד אופני שטח בכל טווח הדיספלינות שבין מרוצי קרוס קאנטרי לבין מרוצי אנדורו.
מהיבואן המקומי, דוד לובינסקי (כן, היבואן של פ'יגו וסיטרואן) קיבלנו את דגם אופני השבילים החדש של KTM ל 2016, הLycan  החדשים –בעלי מהלך מתלה של 125 מ"מ וגלגלי 27.5, הנראים על הנייר כאופניים הפונים לפלח השוק הרחב ביותר של רוכבי השטח בישראל.
למרות החום והלחות האיומים שנפלו עלינו בתחילת הקיץ, העמסנו את ה KTM על הגגון ויצאנו לשבילים לבדוק האם המהנדסים האוסטריים קלעו לנדרש מאופני שבילים מודרניים בתוואי השטח הישראלי.




 
 


Highlights
  • - שלדת אלומיניום על גלגלי 27.5
  • - מתלה  SLL החדש של KTM המייצר מהלך של  125 מ"מ
  • - מערכת הינע Shimano XT
  • - זווית צינור ראש 68.5 מעלות
  • - זווית צינור כסא אפקטיבית 74.5 מעלות
  • - אורך תומכות שרשרת 433 מ"מ
  • - משקל "רטוב" - כולל פדלים – 13.6 ק"ג
 



שלדה ומתלים

סדרת ה Lycan  של KTM ל 2016 כוללת 7 דגמים, חלקם משלדות קרבון מלאות, חלקם קרבון רק במשולש הקדמי ושלושה דגמים העשויים מאלומיניום, כולם חולקים את אותה גיאומטריה וטכנולוגיית מתלה. אנו קיבלנו את דגם האלומניום הבכיר ביותר, ה 272.



 











טכנולוגיית המתלה היא חדשה בעבור  KTM לשנת 2016, היא מכונה Straight Line Link או SLL, מדובר במתלה ציר יחיד בעל חוליית חיבור\ דחיסה של הבולם. גאומטריית הצירים מתוכננת כך שהלחצים המופעלים על הבולם הם בקו ישר, מה שאמור לשפר את פעולתו, KTM  טוענים שהגיעו במתלה הנוכחי לאיזון מושלם בין יעילות דיווש, ורגישות למהמורות קטנות לבין התנגדות bottom out  טובה.
הגאומטריה של ה KTM  עדכנית למדי, יחד עם זאת היא על הצד המתון יותר של הסקלה, כפי שניתן לצפות מאופניים שאמורים להתאים לכווווולם. הצינור העליון הוארך ב2 ס"מ יחסית לדגם הקודם וכעת עומד על 600 מ"מ למידת מדיום שנבחנה, זווית הראש עומדת על 68.5 מעלות ותומכות השרשרת קצרות למדי כ 433 מ"מ.
מבחינה וויזואלית, אי אפשר לטעות שמדובר ב KTM, הכתום המפורסם שלהם הוא הצבע הדומיננטי בשלדה, ויחד עם הקווים הישרים של השלדה, הם יוצרים מראה נקי ואסטטתי מאוד- אופניים יפים בהחלט.



 


 




על השביל

ה KTM  הרגישו לנו מוכרים למרות שלא רכבנו עליהם בעבר, בקטע טוב! לאחר כיוונונים ראשוניים שכללו בעיקר החלפת סטם וכידון, והתאמת האוסף הרב של הידיות על הכידון למנח אצבעותינו השמנמנות, הרגשנו לגמרי בבית על ה 272 כבר בעודנו מזיעים בעליה הראשונה.
הגאומטריה המעודכנת מורגשת גם מעבר לנתונים היבשים, ל 272 קוקפיט מרווח למדי המאפשר לרוכב מרווח תנועה רחב ומתאים בהחלט לאופנה האחרונה של חלק קידמי ארוך ותומכות שרשרת קצרות, יחד עם זאת לא הרגשנו שכובים על האופניים, תנוחה טובה ונייטרלית.
הטיפוס על ה 272 יעיל, האופניים מייצרים פלטפורמת דיווש סבירה בהחלט. בעליות חלקות יותר, העדפנו לשים את הבולם האחורי במצב האמצעי על-מנת למזער את הנדנוד מהמתלה, בשאר הזמן היינו על המצב הפתוח, הוא סיפק אחיזה טובה יותר ועבודת המתלה הייתה נעימה יותר במצב הפתוח. לא מצאנו הצדקה לנעילת הבולם הקדמי (ידית בעלת 3 מצבים אף היא) הבולם נשאר פתוח לאורך כל המבחן, למעט טיפוס כביש אחד או שניים.



 












ככלל, בקטגוריית אופני השבילים המיועדים לאוכלסיית הרוכבים הפחות אגרסיביים, יש בעיננו עדיפות משמעותית, בוודאי בעליות, לאופני 29. הדבר נכון גם באופן פרטני על ה KTM, כנראה שדגם דומה מאוד, עם גלגלי 29 היה מספק חווית טיפוס עדיפה משמעותית, גם מבחינת מומנטום ומהירות גלגול וגם מבחינת "דריסת" מכשולים בעליה.
כאשר העליה הגיעה לסיומה והסינגלים בירידה החלו, מצב הרוח שלנו השתפר, הגאומטריה של ה KTM הרגישה מוצלחת, האופניים זריזים יחסית ובעיקר "שמחים". השמחה מתבטאת ברצון ויכולת לריחופים קטנים ומהנים במקטעי שביל שבהם אופניים אחרים "מעדיפים" להשאיר את הגומי על הסלעים ו\או הדרדרת.
כל עוד הסינגלים היו עדינים מספיק, נהננו לתקוף אותם עם ה 272, גם אם לא חשנו מהירים באופן מיוחד, היה שם אלמנט פאן שלא יכולנו להתכחש אליו. כאשר המהירות והאלימות של השביל עברה מחסום מסוים חשנו היטב את גבולות הגזרה של ה KTM. שם התגלה חוסר יציבות מסוים וקושי בשמירת קווים מדוייקים במקטעים קשים. בולם ה 32 של פוקס הרגיש שהגיע לקצה יכולתו במספר מקטעים, מה שגרם לנו לתהות האם בולם 34 היה משפר משמעותית את התחושה בקטעים הטכניים ממש.




 












חלקים בולטים

כנראה שטעמם של מנהלי המוצר (ואולי אף מרבית הלקוחות האירופאים) של KTM שונה במקצת משלנו בכל הנוגע לאבזור אופני שבילים, מה שיכול להסביר את מספר התהיות שיש לנו על המפרט של ה 272.



 


ראשית, שמחנו לראות מערכת הינע מבית Shimano XT, בעלת מעביר אחורי של 11 הילוכים, אולם התפלאנו לראות מעביר קדמי על אופניים כאלו. יתכן שבכדי לטפס את האלפים יש צורך ביחס הילוכים נמוך של 26-40 כפי שמערכת זו מספקת, אך כדי לטפס לראש תל חדיד, אין בכך שום צורך והדבר מכביד על האופניים ומסרבל את הכידון בכבלים נוספים. עם זאת חשוב לציין שהמערכת עבדה היטב במהלך המבחן.
לטובת השיכוך הקדמי והאחורי נבחרו Fox Float 32 ו Float DPS בהתאמה. הבולמים תפקדו היטב כצפוי, שמחנו לגלות שהבולם הקדמי כולל את מנגנון ה FIT4  שהינו שיפור משמעותי על הדורות הקודמים של סדרה זו. לא הצלחנו לחלוטין להבין מדוע אופני שבילים זקוקים לנעילת בולם קדמי מהכידון, היינו מוותרים בשמחה על עוד ידית וכבל המוביל לכידון ומסתפקים בשליטה מהבולם עצמו.



 
      


 




פליאה נוספת נרשמה בגזרת הקוקפיט, בעקבות הטופ-טיוב הארוך והעדכני של ה 272 ציפינו לסטם קצר וכידון ברוחב משמעותי. התאכזבנו לגלות סטם באורך 70 מ"מ וכידון ברוחב 720, שפשפנו את עיננו ובדקנו שוב את התאריך כדי לוודא שהשנה היא אכן 2016 לפני שפרקנו את הסטם והכידון לאחר כבוד לרכיבים מתאימים יותר לסגנון הרכיבה שלנו.
טענה נוספת ומעט קטנונית יותר היא הבחירה המוזרה במוט מתכוון בעל מהלך של 100 מ"מ בלבד, הKS Lev  שנבחר הוא מוט מצויין, ותפקד ללא דופי במהלך המבחן כולו, אלא שדווקא בגלל מרווח העמידה המצוין שהשלדה מספקת, תהינו מדוע לא זכינו ליכולת להרחיק את האוכף כ 25 מ"מ נוספים מהמפשעה שלנו בזמן הירידה.




 



סיכום
ה KTM Lycan 272  הם אופני שבילים עדכניים, עם שלדה מבוצעת היטב וגאומטריה מוצלחת. בהחלפת כמה רכיבים לא יקרים במיוחד (כידון + סטם + פירוק מעביר קדמי) הם ישרתו נאמנה חלקים רחבים מאוד מקהילת הרוכבים הפוקדת את בן שמן, פארק קנדה, בואכה פארק הירקון מדי סופשבוע.
אישית היינו שמחים לראות לייקן 29 בשנת הדגם הבאה, אז אם אתם קוראים את זה שם באוסטריה, אנא מכם... 




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם