חנוך רדליך- תחי מהפכת ה-27 פלוס

 #23 יוני 2016     שטח   
חייך- אכלת אותה!
 
המתיחה הגדולה ביותר בהיסטוריה הארוכה של עולם האופניים, בהשתתפות כל יצרני האופניים ומכונת השיווק האדירה שלהם- עומדת להיחשף השנה במלוא הדרה...
הישארו עימי, כי בעוד רגע יצאו מאחורי היער המסולע חבורת פרסומאים רודפי כסף, מלווים בסמנכ"לי השיווק של כל חברות האופניים המוכרות לאדם- כולם עם סיגרים בפה, מדושני עונג ומלאים בעצמם...



 


"איך הכנסנו להם, הא?", יאמר בעל החברה הטייוואנית הגדולה. "הם אשכרה קנו את את הבולשיט הזה, אני לא מאמין...", יסנן המהנדס המוכר מהחברה האמריקאית. "גם אם היית מוכר להם גלגלים מרובעים, ואומר להם שזו המילה האחרונה, הם היו נוהרים בהמוניהם!!", יצחק בקול המנכ"ל בעל המבטא הגרמני...
אתם בטח שואלים את עצמכם בדיוק בזה הרגע- "על מה לעזאזל הוא מדבר? כנראה ש-24 השעות על הטריינר התחילו להראות אותותיהן"...
יותר מ-20 שנה שאני ב"תעשיית" האופניים- ואני עומד מאחורי כל מילה שאני עומד לכתוב פה עכשיו. קבלו את זה איך שתרצו (והייתי שמח אם היתה פה אפשרות לתגובות בקצה הדף... אחרי הכל- אני גם סמולני), אבל לא תוכלו לברוח מן האמת:

אופני " 27.5 הם המתיחה הגדולה ביותר בתולדות עולם האופניים.

 



גרף שקר כלשהו שמראה במובהק ש 29 הכי גדול, 26 הכי קטן, ו 27.5 נדחף באמצע...





מדובר בפרי דמיונם הפורה של בעלי חברות אשר איחרו לקפוץ על עגלת מהפכת גלגלי ה-"29, ועל כן נשארו מאחור, עם הידלדלות קולוסאלית במכירות שלהם. ליין שלם של אופני "26 שנתקעו במחסנים המגודלים שלהם הביא אותם לקלל עד השמיים, ולחשוב על דרכים יצירתיות לחזור ולמכור מחדש אופניים לקהל הצמא לחידושים.
אז נכון, היו את אלו שישבו על הגדר, כי לא "התחברו" להתנהגות של אופני ה-"29. הם אוהבים "לקפצץ, לדבלל, לטבלל", ועוד כהנה וכהנה מילים שרק במשגב מבינים... איתם, על אותה הגדר, ישבו גם מאותגרי הגובה, אשר חששו מן המעבר לאופניים, שבפוטנציאל, עלולים להיות ארוכים וגמלוניים יותר. ולבסוף, היו את אלו שפשוט לא הבינו מדוע יש צורך בגלגל גדול יותר... עם עובדה אחת אי אפשר היה (ועדיין קשה) להתווכח: אופני "29 הם פשוט מהירים יותר.
שלא תבינו אותי לא נכון- לאופניים בעלי גלגלים קטנים יותר (למשל-"26...) ישנה זריזות אינהרנטית אשר קשה עד בלתי אפשרי לשכפלה במעבר לפלטפורמה בעלת גלגלים גדולים יותר. במקביל, ישנו גם הפחד המובנה בבני אדם, משינויים ומחידושים. אני מבין את זה, אבל יותר חשוב מזה- גם היצרנים הבינו את זה...
אז מה עשו קברניטי החברות הגדולות, שנשארו כעת מאחור, במרדף אחר הלקוחות האבודים?    הם רקחו במוחם מזימה זדונית ויקרה להחריד: להמציא את הגלגל (את גלגל ה-"26, כן?) מחדש!!
"בואו נקרא לזה", הם אמרו, "מהפכת ה-27.5 !!".

ואני אומר (ואתם מוזמנים לצטט אותי, כן?)- חרטאבונא!!



 



אני מזמין כל אחד ואחת מכם, קוראים יקרים, למבחן העיניים העצומות: ניקח את אותם אופני "27.5, עם אותה גיאומטריה ואותם חלקים, ונחליף את הגלגלים ל-"26, ואני מוכן לא לרכוב שבוע שלם, אם מישהו מכם יבחין בהבדל.
למזלם של היצרנים תאבי הבצע, יש לומר, התהוותה לה באותה נקודה בזמן, מהפכה נוספת, אשר תשפיע הרבה יותר על עולם האופניים, ותעזור לקונגלומרטים למכור את מתיחת גלגלי ה- 27.5, משל היו גרבי לחץ בתחרות טריאתלון...



 


המהפכה הזו, גבירותי וגבירותי, היא המעבר למערכת הינע 1 על 11.
ההמצאה הזו של סראם (אליה הצטרפו בשמחה גם החברים משימנו) פתחה לחלוטין את פוטנציאל שינוי הגיאומטריה של אופני ההרים, כפי שהיכרנו אותה. תומכות שרשרת התקצרו, זוויות ראש ומוט כסא השתנו, מהלכי מתלה גדלו\ קטנו. והכל בזכות המעבר לפלטה בודדת מלפנים.




 


 

 

היכולת לבטל את המעביר הקדמי לגמרי, יחד עם האפשרות לקרב את הגלגל האחורי אל המשולש הקדמי, יצרו עולם חדש של אפשרויות למהנדסי החברות הגדולות. וראה זה פלא- כולם אכן החלו לשחק עם מאפייני הגיאומטריה של האופניים שלהם.
לכן, כל אותם רוכשים שעטו על "מהפכת" ה-27.5, עלו על אופניהם החדשים ביום שישי בפארק קנדה\ בןשמן\ משגב\ השלם את החסר, ונדהמו מקוטר הגלגל החדש וה"מטורף" הזה.
"האחיזה פשוט פנטסטית. עולם אחר, אני אומר לך. האינץ' הנוסף הזה בקוטר הגלגל מורגש בכל סיבוב, דיווש, דיבלול, טיבלול, קפיצה, סלטה לאחור, ברם, סלע, סטופי, ווילי, באני, מניואל וטוסט משולשים".

ואני אומר (ואתם מוזמנים להגיע ולהכות אותי עם צמיג 2.35) : ב ו ל ש י ט !!


 
לא קשור למושא הכתבה אמנם, אבל אחלה פרופורציות, לא?





 
אותם שינויי גיאומטריה, לו היו חלים על אופניים בעלי גלגלים בקוטר "26, היו מובילים לאותה הרגשה חדשה ונהדרת של שיפור ביכולות האופניים ובאחיזה (המזערית, יש לציין) הנוספת.
אז עבדו עליכם פעמיים- מכרו לכם גלגלים בקוטר "27, ואמרו לכם שמדובר ב-"27.5 (תבדקו אותי), ועל הדרך גם מכרו לכם סיפורים על כך שהגלגלים הם אלו שגרמו לשינוי האדיר בהתנהגות האופניים.
גלגלי "29, לעומת הבדיחה העצובה של ה-27.5, זה משהו אחר לגמרי. קוטר גדול משמעותית פלוס אחיזה וגלגול משופרים = אופניים מהירים יותר.
ועכשיו מגיע הטוויסט האמיתי של העלילה- בו סופסוף כולנו מרוויחים מתכנית הפספוסים בה חיינו בחמש השנים האחרונות. אותם גלגלי "27 אינץ', שאשכרה היו זריית חול בעיני המוני הרוכשים, גדלו להם לפתע בשקל תשעים. יצא חרוז.
כאשר החלה דרישה בקרב רוכבי השבילים להגדיל את נפח הצמיגים, למקסם את שטח המגע שלהם עם הקרקע, ולהרחיב את החישוקים- החלו המוחות האמיתיים לעבוד. או אז נולד לו הקונספט החדש והמוצדק ביותר של העשור האחרון: אופני ה-27 פלוס.




 

 
               



צקצקו, צקצקו, אני אומר. "עוד קשקוש של היצרנים", אתם חושבים לעצמכם. רק שהפעם, סוף סוף, הבדיחה היא לא על חשבונכם.
לא מדובר כאן בטרנד, האמינו לי, מדובר פה בעתיד של אופני ההרים. בעתיד שלכם. לא רחוק היום בו כל האופניים בעלי מהלך הגדול מ-120 מילימטרים יהיו אופני 27 פלוס.
תנו לזה שלוש עד ארבע שנים, ופשוט לא תוכלו לברוח מזה. ובצדק.



 
+27.5= 29 ? נראה שכן, לפחות בגרף...



 
              


אופני 27 פלוס יעשו אתכם רוכבי שבילים\ סינגלים\ אנדורו טובים יותר ומהירים יותר- כבר מחר בבוקר...
קוטר הגלגל הסופי הוא כמעט "29, רק שרוחב הצמיג והנפח שלו גדולים בהרבה מן המקובל כיום... רוכבים בלחץ אוויר נמוך (12-15 PSI) והאחיזה היא פשוט אדירה. על כן ניתן לייצר צמיגים עם קוביות קטנות ומהירות, וכך להרוויח את הטוב מכל העולמות...


 


 נכון, הטכנולוגיה עוד בתחילתה, ועל כן רק בשכבות הגבוהות של המחירים תצליחו למצוא אופניים קלילים וזריזים מספיק בכדי ליהנות מהם. אך כדרכו של עולם האופניים מאז ומעולם- הטכנולוגיה זולגת מטה. שלוש עד ארבע שנים, וגם אתם תמצאו עצמכם על אופני פלוס שמנמנים וחתיכים.
אז- שלא יעבדו עליכם...
(ואתם מוזמנים לצטט אותי)