טיול מים בהרי ירושלים

  #22מאי 2016     שטח   
טיול מים בהרי ירושלים
 


 
חציה רטובה של נחל שורק



הקיץ כבר מעבר לפינה ואנו יוצאים לטיול חצי קייצי הנהנה מן האוויר הקריר והנופים המרהיבים של הרי ירושלים ומספק נקודות צינון משובחות בדמות מעיינות קרירים וקסומים.
טיולנו החודש כמעט ואינו כולל אתגרים טכניים אך כראוי למסלול הררי, מספק עבודה רבה לארבע ראשי ולריאות. הטיול אמנם עובר באזורים המוכרים היטב למרבית הרוכבים, אך מספק הצצה לנקודות עניין ונופים אשר מעטים מגיעים אליהם.




 
 


 
הנתונים הבסיסים
מרחק: 35 ק"מ
זמן: 3-5 שעות
קושי פיזי: בינוני-קשה
קושי טכני: קל-בינוני
קושי ניווט: קל-בינוני
טיפוס כולל: 700 מ' אנכיים
מעגלי: כן.
GPS: קבצי GPS כאן.
הגעה לנקודת המוצא: מצומת אשתאול, עד כביש 38 נפנה לכיוון ירושלים, נחלוף על פני שתי פניות ימינה, ו-400 מ' מן הצומת, בעיקול של הכביש שמאלה נמשיך ישר/ימינה לדרך טובה. בפיצול שבדיוק בירידה מן הכביש נבחר את הנתיב השמאלי ולאחר מכן נשמור על הימין באזור של עבודות ונגיע לחנייה גדולה סמוך ללולים, שם נחנה.
 
 

 
פריחה וירק בעמק נחל שורק


יוצאים לדרך
נצא לדרך מזרחה, במעלה ההר, עם הדרך החדשה שנסללת שם ולאחר 500 מ' נפנה בחדות ימינה להמשך טיפוס המסתיים במהרה והופך לירידה מטלטלת שתוודא שהסרנו את קורי השינה מן העיניים. הדאבל פוגש דרך בסימון שבילים ירוק איתה נגלוש שמאלה עד לכביש הגישה למחצבה.
נפנה שמאלה בכביש ומול הכניסה למחצבה נבחר בדרך שמשמאל, עם סימון השבילים האדום אשר תוביל אותנו במעלה נחל שורק. לאחר 1300 מ' נגיע למעבר רטוב של הנחל הזורם (1), הזרימה מפתיעה מעט בעוצמתה, והמשטח עליו רוכבים מאכלס אצות חלקלקות, אך אם נישיר את הכידון לכיוון היציאה מן המים ונמשיך לרכב ללא תנועות היגוי פתאומיות, אין סיבה שלא נגיע יבשים ומאושרים לצד השני.



 
שלוחה מתנשאת ממעל בנחל שורק



 

מקורם של מי הנחל אותם חצינו אמנם במכון טיהור שפכים, אך עדיין אין זאת לומר שאלו מים נקיים בהם נרצה להתרחץ. התאפקו קצת עם הרצון הזה.
אנו ממשיכים בדרך העושה דרכה במעלה נחל שורק, בתוך העמק הצר כשמדרום לנו מתנשא הר יעלה ומצפון שלוחת הרטוב. מסילת הרכבת הישנה לכיוון ירושלים, אשר נחנכה כבר בשנת 1892 ועדיין נמצאת בשימוש כיום, נהנית אף היא מן הטיפוס המתון מאוד בתוך העמק ותארח לנו לחברה לאורך הדרך. כ-2.9 ק"מ לאחר מעבר הנחל נוכל להבחין במבנה פילבוקס המשקיף על מסילת הרכבת (2). את המבנה בנו הבריטים בתקופת המרד הערבי הגדול להגנה על הרכבת מפני פורעים.
נמשיך לרכב תוך שאנו נהנים מנופי השלוחות הסלעיות ועטורות הצמחייה שמעלנו ומן הנחל שזורם לצדנו ובמהרה נגיע לרחבת חנייה קטנה ממנה נבחין במבנה ישן מעברו השני של ערוץ הנחל – תחנת בר-גיורא (3). הרכבות אשר נסעו על המסילה מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20 היו רכבות קיטור, וככאלו נזקקו למים לצורך פעולתן. בתחנת בר-גיורא היו עוצרות הרכבות ומימיו של עין בר גיורא היו מוזרמים אל תוך הקטר להבטיח את פעולתו עד לתחנה הבאה.



 
      
                                עין טייסים                                                                                                       בחורשה ליד הנחל
 



נרכב 1300 מ' נוספים והנה דרך לא מסומנת הפונה שמאלה, ואנו איתה מתחילים בטיפוס הארוך למרומי ההר. לאחר מקטע בשיפוע מאתגר הדרך פונה ימינה ואז פוגשת דרך בסימון שבילים ירוק בה נפנה שמאלה להמשך העלייה. הדרך מתרחקת מקרקעית העמק, הנופים נפתחים ואוויר ההרים הצלול ממלא את ריאותינו בכל הדרוש להן לצליחת הדרך מעלה.
3 ק"מ מן המפגש עם הדרך בירוק נגיע לעיקול חד ימינה בדרך, ממנו יוצא שביל הולכי רגל בסימון שבילים שחור שמאלה, אל עין טייסים. נטפס רגלית בשביל התלול עד שנגיע אל הבריכה המקסימה המוזנת מניקבה במערה קטנה סמוכה (4). המים אמנם ירקרקים, אך אמיצי הלבב לא יהססו לטבול במים הקרירים.
נשוב מטה אל הדרך בסימון הירוק ונמשיך בטיפוס המתיש המסתיים לבסוף בירידה על אספלט אל מפגש עם כביש 395 סמוך לכניסה לקיבוץ צובה. נפנה שמאלה, נחצה בזהירות את הכביש, ולאחר שער הקיבוץ נכנס לדרך המקבילה לכביש בה נרכב במקביל לכביש עד שנפגוש בו שוב, ונמשיך בשולי הכביש 450 מ' נוספים עד שנפגוש את כביש הגישה לגבעת יערים, שם נפנה ימינה ומיד שמאלה לדרך בסימון כחול.




 
הנה באה הרכבת
 

 
 
בירידה לעיינות בוקר

 

למי שתהה מתי סוף סוף יש קצת ירידות במסלול, כעת מגיעה התשובה בדמות טיסה מטורפת במורד דרך הנוף הצפונית של נחל כסלון, המתחלפת מהר מדי ברכיבה קצת עולה וקצת יורדת המהנה לא פחות בזכות נופי נחל כסלון הנפתחים מימיננו. 5.7 ק"מ מן הכניסה לדרך בסימון הכחול, בעיקול חד שמאלה בדרך, נבחין במצבה ישנה וסמוך לה שביל היורד בתלילות ומוביל לעיינות בוקר (5). השביל היורד לכיוון המעיין מכיל כמה מדרגות סלע מאתגרות במיוחד ולרוב הרוכבים נמליץ לרדת רגלית. לאחר ירידה של מספר "קומות" נרד מדרגת סלע גדולה נוספת (כאן נעצרת הקלטת ה-GPS) נפנה שמאלה עם השבילון למרגלות המצוקון עד שנגיע לבריכה הקטנה אך המקסימה. מי שיעז להיכנס ליהנות מן המים יגלה שהיא הרבה יותר עמוקה מכפי שנדמה.


 
רחצה מבורכת בעיינות בוקר

 

לכשנסיים את הביקור בפינת החמד הזו נטפס חזרה עד לדרך הנוף, נמשיך בה 450 מ' נוספים ונפנה שמאלה למפגש עם כביש 395. נפנה ימינה עם הכביש, נחצה אותו בזהירות, נרכב במורד 230 מ' ונפנה שמאלה לדרך עפר (שימו לב לא לפנות לפני כן לדרך אחרת). 200 מ' בדרך זו ואנו כבר באטרקציה הרטובה הבאה שלנו – עין כסלון (6). בריכה קטנה ומעוצבת האוגרת את מי המעיין לטובת המטיילים במקום. גם בריכה זו עמוקה בהרבה מכפי שנדמה.



 
מטפסים בנוף הרים
 



ושוב אנו עולים על האוכפים וממשיכים בדרך העפר, מגיעים לצומת דרכים ופונים ימינה לעלייה בריאה אשר תביא אותנו לשער אחורי למושב כסלון ולהמשך עלייה עוד יותר בריאה בתוך המושב... נפנה ימינה עם הכביש הממשיך לטפס, בצומת הבאה שוב ימינה ואז נצמד עם הכביש לשמאל ונמשיך לטפס בו עד ליציאה מן המושב, שם נפנה ימינה ונמשיך ישר עד לאנדרטת "מגילת האש" (7). אנדרטה זו, אשר פוסלה על ידי האמן נתן רפפורט, מסמלת את היציאה של עם ישראל משואה לתקומה. היא מורכבת משתי "מגילות" ברונזה בגובה שמונה מטרים, כאשר אחת מסמלת את השואה והשנייה את התקומה.


 
אנדרטת מגילת האש
 

לאחר סיום הביקור נחזור מעט לכיוון מזרח, נפנה ימינה במורד המדרגות, שוב ימינה, ואז שמאלה לדאבל בסימון שבילים ירוק, כאן מתחיל פרק האקשן הקצר של המסלול היום. הדאבל המהנה הופך במהירות לסינגל מהנה עוד יותר ומאתגר בהחלט אשר הופך שוב לדאבל הממשיך במגמת הירידה. כשנגיע לשטח פתוח, עם קווי מתח משמאלנו, נעזוב את סימון השבילים הירוק ונמשיך מערבה בדרך העוקפת את ראש הגבעה משמאל, אך אינה חוצה את קו המתח (8).


 
על צלע ההר









רגע של מחשבה בעין טייסים


הדרך נכנסת שוב לתוך היער ומגיעה לצומת דרכים בה נפנה בחדות שמאלה ולאחר 40 מ' נבחין בסינגל לא ברור הפונה ימינה. אם לא מתאים לכם "ספק סינגל" ביער, אתם יכולים להמשיך ישר בדרך העפר, לפנות ימינה בצומת שלאחר 200 מ' ולגלוש כל הדרך אל הרכב.
נפנה ימינה לתוך הסינגל אשר ללא ספק כבר אינו בשימוש מזה זמן רב ונשתמש ביכולות המעקב האינדיאניות שלנו לרכיבה מאתגרת במורדו. נחצה דרך ונמשיך עוד מעט עם הסינגל עד לדרך נוספת, בה נפנה שמאלה לרכיבה כיפית במורד השלוחה. הדרך מגיעה לוואדי, שם נפנה ימינה וימינה במורד הוואדי עם הדרך אשר תוביל אותנו היישר חזרה אל האוטו.



 

בסינגל היורד מאנדרטת מגילת האש