Yeti SB4.5C במבחן

Yeti SB4.5C

יבואן: ונטיל

מחיר האופניים במבחן: 37,000 ₪




 

 


To infinity and beyond
המשפט המפורסם של באז שנות-אור מהסרט "צעצוע של סיפור" התנגן לי בראש בלולאה כשקיבלתי את האופניים לראשונה. כך גם ברכיבה, בכל בררררפפ ובכל עקיפה, הדהד לו המשפט הזה בראשי, אולי אפילו צעקתי אותו פעם או פעמיים... אבל אם תשאלו אכחיש. ה 4.5SB הם הגרסה השלישית של אופני הסופרבייק של יצרן העילית האמריקאי (ומכאן ה SB). הם למעשה האח הצעיר, קצר המהלך והחצוף על גלגלי "29, של ה 5SB ו 6SB הוותיקים ומקוטני הגלגלים.



 

















Highlights
  שלדת קרבון "29
 מתלה Switch Infinity  המייצר מהלך של 114 מ"מ
 מהלך מזלג 140 מ"מ
 ציר אחורי ומזלג בתקן Boost
 אורך צינור עליון 605 מ"מ
 זווית צינור ראש 67.4 מעלות
 זווית צינור כיסא אפקטיבי 73.3 מעלות
 אורך תומכות שרשרת 437 מ"מ
 בסיס גלגלים 1153 מ"מ
 משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 11.9 ק"ג
נתונים למידה M
גיאומטריה באתר היצרן





 
 
 


טכנולוגיה
שלדת הקרבון של יטי בנויה מקרבון בעל מודול גבוה אשר מקנה לה קשיחות יוצאת דופן ומשקל נמוך ביותר של 2.45 ק"ג. אל השלדה מוצמדים מגיני תומכות שרשרת וגחון אינטגרלים וציר גלגל אחורי משולב עם אוזן המעביר. כמקובל בימים אלו, גם שלדת הייטי מחווטת בחווט פנימי בגימור ומיקום מדויקים ביותר שהצליח לא להוסיף קרקושים מיותרים למנגינה גלגול הצמיגים שאנחנו כה אוהבים.
מערכת Switch Infinity הייחודית ליצרן האמריקאי יושבת מעל הציר המרכזי ונראית כמו מגדש טורבו לאופניים. שני צילינדרים חלולים בעלי ציפוי קשימה, המשמשים כמסילה ותו לא, ביניהם מחליק מעלה ומטה הסליידר שאליו מחובר אחד הצירים של המשולש האחורי באופן חופשי ללא שיכוך או ריסון.





 


 





אז למה צריך את זה? הרי זו שאלת השאלות כשמדובר במתלים.
שונאי השיטה יאמרו שזה בעיקר דרך לעקוף פטנטים אחרים בתחום, שכן התנועה הקצרה של המערכת יכולה להיות מוחלפת בנקל בלינק מסורתי, ולהפוך את המתלה לעוד מתלה כפול חוליות בעל ציר ווירטואלי.
אוהבי השיטה יאמרו שתנועה לינארית של ציר המשולש האחורי היא זו שמאפשרת לשיכוך להיות כזה מבריק. ואני? מה זה משנה.... במבחן התוצאה, זהו מתלה מאד יעיל דווש שמספק מספיק אחיזה ברוב המקרים.





 





על השביל
להסתובב ביער עם יטי SB זה כמו לצאת עם חברה סנובית. בלי לעשות הרבה אתה מיד מרגיש עילאי ומתנשא. קשה לתאר את ההרגשה, הרי השלדה השחורה שבמבחן לא בולטת במיוחד במראה שלה, לפחות לא במבט חטוף מזדמן. החלקים אמנם איכותיים, אבל אין שם ולו רכיב אחד בעל וואו פקטור פוער פיות, ובכל זאת. סנוביזם מורגש... מן גאווה שקטה כזו של "אני כאן, אני מאוד מבין, ולא צריך לצעוק את זה"... בכל זאת "סופר בייק". לא פחות.





 




אז אחרי שנגבנו את הריר, התפנינו לרכיבה. עם העליה על האופניים תנוחת הישיבה מרגישה מאד מוכרת ונוחה, אם כי הקוקפיט מרגיש מעט קצר. ובדווש הראשון, האופניים מזנקים קדימה בקלילות יוצאת דופן. חשוב לציין שאת כל המבחנים במגזין, במיוחד על אופניים מהזן הזה, כולנו מתחילים לאחר כיול מתלים ובמצב בולמים פתוח. רק אח"כ נבחנות פונקציות סיוע הדווש למינהן. אז אוקי, דווש בישיבה יעיל מאד, תכונה חשובה מאד באופני AM/ אנדורו מהדור החדש שמתיימרים לעשות הכל. אם כי לאחרונה ניכר שהיצרנים והמתכננים נותן דגש משמעותי לעניין ויותר ויותר אופנים מצטיינים בתכונה זו. אבל מה שקרה עם הכניסה לספרינט היה מאד משכנע- עם המעבר לעמידה, המתלה מתקשח ומסייע בהזנקת האופניים קדימה באופן שאי אפשר להתעלם ממנו, ממש כמו לפתוח מצערת. כאמור יש לא מעט מיתלים יעילים בז'אנר, אבל מתלה שיעיל גם בישיבה וגם בעמידה בספרינט כבר יותר קשה למצוא. למעשה אני יכול לחשוב רק על זוג אופניים אחד עליו רכבתי השנה ותפקד בכזאת שלמות.




 




 





 




עם יציאת הדגם לשוק, היצרן ספג לא מעט ביקורות על העובדה שלמרות שמדובר באופניים בעלי גיאומטרית AM מודרנית, ובחירת רכיבים ההופכים אותם לאופני שבילים/ AM לכל דבר ועניין. אך יחד עם זאת המתלה מרגיש קשיח מדי ולא מספק את השיכוך הדרוש ל AM אמיתי.
YETI בתגובה, הוציאו גרסה מעודכנת עם בולם אחורי המכוון מעט אחרת (כיול במפעל), כזה המאפשר שיכוך רך, ופרוגרסיבי יותר. האופניים שבמבחן לא הגיעו עם שינוי זה ואכן, בסינגלים אלימים במיוחד הייתה הרגשה שהמתלה האחורי לא מתמודד אתם מספיק טוב, ומשוב חד הגיע מכוון המתלה האחורי אל הרגליים. (חשוב לציין שאלו מקרים בודדים והמתלה תפקד מצויין יחסית לכל 114 המ"מ שלו).





 



 




 




היגוי וצייתנות – האופניים הרגישו קשיחים, חדים וצייתניים מאד, שילוב של שלדה קשיחה ביותר ונאבות רחבות בתקן BOOST עשו את העבודה. זוית הראש והכידון הרחב הקנו בטחון בירידות מהירות ובשטח טכני קשה, תומכות השרשרת הקצרות במיוחד מקנות לאופנים זריזות בפניות ויכולת תמרון משופרת. גם בגינות סלעים הם הרגישו יציבים ושמרו על קו למרות עומקו הדל יחסית של המתלה. אבל "שובבות" היא לא אחת מהתכונות הבולטות של היטי. הרכיבה על SB4.5 לא הצליחה להוציא את השד שבי, לא בשבירות שיאים בסטרבה ולא במשיכות לזמן אויר מטורף, אם כי בכל רכיבה המהירות הממוצעת הייתה גבוהה מהמהירות הממוצעת הכללית שלי. ברכיבות ארוכות ובטיפוסים הורגש משקל הנוצה של האופניים, הגלגלים הקלים ויעילות הדווש, יחד עם תנוחת הרכיבה הנוחה, סייעה לתחושת הרעננות הכללית גם אחרי מספר שעות על האוכף.




 




עוד נקודה בנוגע לאופניים שזכתה להתייחסות ביקורתית גלובליות, היא עניין הפער שבין מהלך המזלג (140מ"מ) לבין המתלה האחורי (114מ"מ). במקרה זה אני נוטה לא להסכים, אני חייב לציין לטובה ודווקא להדגיש את תחושת האיזון שקבלתי מהאופניים. המזלג הקדמי עובד נפלא, ללא צלילות בבלימה או נדנוד ודואג לשמר את הקו שנבחר, תכונה זו גורמת לכך שגם בשטח הטכני בו לא הצליח המתלה הקצר מאחור לעקוב, לא נפגעה תחושת הבטחון ברכיבה.




 





 












 



חלקים בולטים
קצת קשה לכתוב על חלקים בולטים באופני קצה בהם כמעט הכל בולט, סה"כ בחירת החלקים מאד נכונה לאופי האופניים (רוחב כידון, אורך סטם, מוט כסא, העדר מעביר קדמי וכו'). אבל בכל זאת נרחיב מעט ונספר לכם שהשלדה מתאימה לתקן  BOOSTעם ציר 148 מ"מ מאחור, שמערכת ההנעה היא 1X11 של סראם ברמת XO1 שעובדת ומרגישה נפלא. גלגלי DT אלומיניום קלים יחסית, בולמי פוקס מסדרת פקטורי עם מזלג 34 החדש והמעולה בתקן BOOST ברוחב 110 מ"מ, מעצורי Guide RSC של סראם, עם כח עצירה מעולה ויכולת כוון מרשימה, כידון איסטון קרבון ועוד מיני פינוקים.
מה שחסר לנו במפרט ובתג המחיר שצמוד אליו הם קראנק ו/או חישוקי קרבון.





 


סיכום
היטי 4.5SB הן אופניים מהדור החדש, אופניים שנועדו לעשות הכל ולתפקד היטב גם כזוג אופניים בודד בארסנל.
ואכן, הגיאומטריה הנוחה, הביצועים המרשימים והמשקל הקליל מספקים תוצאה טובה מאד.
גם במקרה זה המהלך הקצר מוכיח את עצמו שוב (השוק כבר מלא באופני "29 בעלי מהלך עד 120מ"מ מצויינים) הן ביעילות והן בהתמודדות עם מגוון מתארי רכיבה.
ה- SB 4.5 הם אופניים שייקחו את הרוכב/ ת עליהם גם למסעות אפיים וגם לרכיבות טכניות חזקות, וכל זאת מבלי להתאמץ. אז הסנוביזם שניבט  מהאופניים, הוכיח את עצמו לכל אורך תקופת המבחן, ככה הם הסנובים, הכל הולך להם ללא מאמץ.
למי הם מתאימים? ראשית למי שידו משגת! רוכב שמגדיר עצמו כרוכב מגוון מאוד שאוהב לעשות הכול על זוג אופניים אחד, ימצא בייטי את מבוקשו ובגדול. וכמובן, למי שקצת סנוב בעצמו (אבל בקטע טוב...).


ועכשיו סרט :

 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם