+Mondraker Crafty RR 27.5

Mondraker Crafty RR 27.5+

יבואן: מ.נ מערכות

מחיר: 20,000 ₪ לדגם ה-RR במבחן
15,800
 לדגם ה-R


 

 




גבירותי ורבותי, סטנדרט חדש נולד!! למי שעדיין לא זיקק לחלוטין את היתרונות של 27.5 מול 26, ביחס לחסרונות של גלגל 29 על גאומטריה מודרנית, למענכם ורק למענכם הגיע סטנדרט ה"פלוס". אם נדייק אזי מדובר על תת סטנדרט אשר מתייחס בעיקר לרוחב הצמיגים, המיושמים על שני סטנדרטי הגלגלים המוקבלים היום. כלומר גלגל בקוטר 27.5 בעל חישוק ברוחב 45-55 מ"מ, עם צמיג ברוחב של לפחות "2.8, יקרא מהיום 27.5 פלוס(+27), וייתן על הנייר בגלל נפחו המוגדל, קוטר מעשי זהה לגלגל 29 עם צמיג של "2.3.  גלגל 29 עם צמיג של לפחות "2.8, יקרא בהתאמה 29 פלוס (+29) אולם הוא פחות מקובל (לעת כתיבת שורות אלו לפחות), והצמיגים המעטים שמשווקים היום הם בעלי דופן נמוכה הרבה יותר, כך שהשינוי בקוטר הגלגל הוא פחות קיצוני וקרוב לקוטר המקורי של גלגל 29 עם צמיג רגיל.



 





מה הסיפור הגדול עם הרוחב, כבר היינו פעם עם צמיגי נוקיאן גזולדי ברוחב "3 ?
 בשורה התחתונה, בדיוק כמו ב Nokian Gazzaloddi הצמיג המפלצתי מתחילת שנות ה 2000- אחיזה! כן חברים, לא צריך להיות ד"ר לפיסיקה בשביל להבין  שצמיג ברוחב "3 מייצר אחיזה מעולה. מכאן (לרוב) מייצר זרימה טובה בשטח מאתגר וטכני, יכולת עקיבה משופרת וכפועל יוצא משניהם, לכאורה פאן ברמות. כמובן שיש לקחת בחשבון שכל העניין הוא חדש ובתולי, עדיין נמצא בתהליך של התגבשות ומין הסתם נתון לאינטרפרטציות של היצרנים ולייעוד הספציפי של האופניים- מאופני מסעות ובייקפקינג, דרך אופני AM/ אנדורו ועד אופני זנב קשיח עם ייעוד מוגדר כאופני FUN.
למרות שאני מחשיב את עצמי כאדם/ רוכב/ עיתונאי פתוח בד"כ (גם לחידושים וז'אנרים הזויים), אני חייב להודות שכאשר שמעתי לראשונה על הסטנדרט החדש שהפציע, זה נראה לי לא יותר מאקט שיווקי אגרסיבי ושמן במיוחד. כמה חודשים אח"כ רצה הגורל והזדמנתי להשקת שנת הדגם הנוכחית של ספשלייזד באוסטריה, שם חוויתי לראשונה את הסטנדרט החדש על גבי ה Stumpjumper 6Fattie בתנאי המעבדה של פארק האופניים לאוגאנג. בשורה התחתונה הופתעתי  מאוד לטובה, ה-6Fattie היו מבחינתי ההייליט של ההשקה, ה-אופניים לתנאים בהם היא התקיימה. אולם חייבים לקחת בחשבון שהיו אלה אופניים ברמת S Work הסופר יוקרתית של היצרן האמריקאי, עשויים קרבון קליל, מזוודים בחלקי קצה ונושאים תג מחיר שנושק ל 40,000 ש"ח. לכך יש להוסיף תנאי קרקע + מז"א אופטימליים ומגמה כללית של השבילים לכיוון מטה, סוג של משחק לא הוגן. הרכיבה עליהם הייתה מדהימה בכל האספקטים כאמור, אבל כמו פולני טוב, תהיתי כל הזמן ביני ובין שאר הנוכחים האם הגלגל השמנמן יתאים גם לתנאים שבין הים לירדן.



 




 שלא כמו בסטנדרטים הקודמים שהפציעו בשנים האחרונות, בהם חלק גדול מהיצרנים ישבו על הגדר והמתינו לראות לאן נושבת הרוח, הסטנדרט החדש זכה לפופולריות יחסית גבוהה בקרב יצרנים רבים בארה"ב ובאירופה. על החוצפה והאמביציה של מונדרקר לחדור את מחסום האפרוריות האירופאית ולהתברג ברשימת היצרנים המובילה בעולם כבר דיברנו בעבר. לכן היה זה אך טבעי שהם יהיו בין הראשונים שירימו את כפפת הפלוס ויצאו עם דגמים מעודכנים.
ה  Craftyשנושאים את שם דגם ה AM 29 הקודם והמעולה של היצרן הספרדי, למעשה מחליפים/ בועטים אותו מהליין של מונדרקר השנה. למרות שרוב שלדות 27 פלוס, יידעו לקבל גם גלגלי 29, במקרה של מונדרקר הם לא מציעים זאת באופן רשמי. השלדה החדשה עברה עדכון מסוים ופרט לתקני הבוסט המחייבים את הסטנדרט החדש, המהלך הוגדל ל 140 מ"מ מאחור וקוצר ל 140 מ"מ מלפנים. ובנוסף לכך הגאומטריה עודכנה בעיקר סביב קיצור הצינור העליון וקיצור תומכות השרשרת מ 445 מ"מ ל 438 מ"מ. מחברת מ.נ מערכות הנציג המקומי של מונדרקר, קיבלנו למבחן את Crafty RR, כדי לתהות אם המהומה אכן מוצדקת גם במקומותינו.
 




 






Highlights
  • גלגלי 27 פלוס, עם צמיגי "3
  • מתלה zero suspension system של מונדרקר המייצר מהלך של  140 מ"מ
  • מזלג פוקס בתקן Boost 110 מ"מ, עם מהלך 140 מ"מ מלפנים
  • שלדת אלומיניום בטכנולוגיית Stealth, ציר אחורי בתקן Boost 148x12
  • אורך צינור עליון 640 מ"מ (למידה M שנבחנה!!)
  • אורך תומכות שרשרת 438 מ"מ
  • זווית צינור ראש 68.5 מעלות
  • זווית צינור כיסא 75 מעלות
  • משקל "רטוב"  כולל פדלים – 15ק"ג
 (*) הנתונים הם למידת מדיום
גאומטריה באתר היצרן

 



 














שלדה ומתלים
החברה הספרדית שרתמה לשורותיה לפני מספר שנים את סזאר רוחו, (כנראה הגרסה הלטינית של דייב וויגל) מעצב על וסוג של מתווה דרך בשוק האופניים האירופאי, עוסקת בפיתוח מתמיד של המוצרים שלה, שבראשם ניצבת הגיאומטריה הייחודית שפותחה על ידי רוחו בשיתוף פאביאן בארל לפני שנטש ועבר לקניון, ה- Forward Geometry.
הרעיון העומד מאחורי השם המורכב הוא פשוט למדי, הצינור העליון ארוך בכ 30-40 מ"מ מהמקובל, וכדי "לכפר" על הפער ולייצר Reach (מרחק אופקי בין הכידון לציר המרכזי) רגיל, משתמשים בסטמים קצרים במיוחד. היתרונות, אליבא דה מונדרקר הם רבים, הגלגל הקדמי ממוקם "קדימה יותר" ולכן מספק בטחון בצליחת קטעים תלולים, בסיס הגלגלים שהתארך משפר את היציבות במהירות גבוהה והיחס בין אורך תומכות השרשרת והטופ טיוב גורם לכך שהגלגל הקדמי יישאר דבוק לקרקע גם בעליות תלולות במיוחד. שלדת ה- Craftyעשויה אלומיניום בטכנולוגיית ה-Stealth של מונדרקר אשר אמורה לייצר את המשקל והקשיחות האופטימאליים לכל חלק בשלדה. כמו כל דגמי השיכוך מלא של היצרן, גם ה- Craftyמבוססים על מתלה ה-Zero Suspension של סזאר רוחו, מדובר בגרסה הספרדית למתלה בעל שתי חוליות קצרות וציר ווירטואלי, בתוספת אלמנט של בולם אחורי צף, אשר מייצר תנועה תמידית של הבולם יחד עם המתלה ולא כנגדו על מנת לייצר עומק למהלך.



 
 
 



על השביל
מעבר למראה הברוטלי יחסית שהצמיגים השמנים משווים לאופנים, התחושה הראשונית כבר בהנפה של האופניים למתקן, היא המשקל. ה- Crafty הם אופניים לא קלים בכלל. אבל מעבר חד לטיובלס קיזז מהאופניים מיד 1.1 ק"ג, והעמיד את האופניים על משקל של 15 ק"ג עם פדלים. לאור ניסיוננו עם הגאומטריה הייחודית והארוכה במיוחד של מונדרקר, גם הפעם כמו במבחנים האחרים של דגמי היצרן, בחרנו לקחת מידה קטנה יותר מהמידה המומלצת. למרות התחושה הראשונית המוזרה, החיבור לאופניים היה מהיר יחסית. התנהלות מנהלתית על האופניים משקפת את רוחבם הקיצוני של הצמיגים והמשקל הכללי של האופניים. כאשר מדובר על רכיבה בשבילים רחבים בדרך לסינגלים, נראה שהצמיגים השמנים מייצרים התנגדות דיי גבוהה, יתרה מזאת הם בעיקר לא מצליחים לשמר את האינרציה הטבעית של קוטר הגלגל הגדול. לנו הספיקה עליה אחת ארוכה על מנת להבין שאין טעם למלחמה, הניסיונות לייצר אינרציה שתישמר כמו בגלגל 29 היא חסרת טעם.

 







 



 

 




עדיף לשבת, להתקבע על קדנס יחסית נמוך ולהתנהל באיטיות בדרך למעלה. סינגלים טכניים בעלייה לעומת זאת, יגרמו לכל הסופרלטיביים לפרוץ בבת אחת. התחושה היא שנדרשת הרבה פחות אנרגיה מבד"כ על מנת לפצח קירות קצרים או אלמנטים בעלייה. הצמיגים הרחבים יחד עם הגיאומטריה המעולה וההצמדה האבסולוטית של מתלה הZero , מדביקים את הגלגל לקרקע, דורסים, מעלימים את המכשולים והופכים את ה- Craftyלטרקטור שלא רואה סטנדרט כזה או אחר ממטר. אחד היתרונות המובהקים של הצמיגים הרחבים הוא האפשרות לרכב בלחצי אוויר מאוד נמוכים שלכאורה מייצרים אקסטרה אחיזה. אך התפיסה שהתקבעה בעיקר בבריפים שיווקיים, אשר מדברת על לחץ של 12-16 PSI, לא תופסת לטעמנו כאשר מדובר על אופני שיכוך מלא. בלחצים כה נמוכים התחושה שמתקבלת היא מריחת צמיגים מוגזמת ובעיקר קפיציות מיותרת. סוג של בובינג כפול, אחד מהמתלה ואחד מהצמיגים. אחרי ניסוי ותהייה בעניין, התקבענו על כ- 19-20 PSI, בלחץ הזה הצמיגים נשארו יציבים והנדנוד נעלם לחלוטין.




 




 





 












 



תחושת ההתנהלות הכבדה יחסית בדיוושים המנהלתיים מתפנה מיד שמפנים את ה- Crafty לתוך ירידה. לא לוקח הרבה זמן בתוך הסינגל עד שחודרת ההכרה שהאופניים האלה נאחזים בקרקע ולא מרפים. הגאומטריה הגאונית של רוחו (סזאר..), המתלה המעולה של מונדרקר, ובעיקר האחיזה, אויי האחיזה, מגדילים (דפקטו) את מעטפת הביטחון של הרוכב וגורמים לו ללחוץ חזק יותר. כל סגמנט שהירידה בו אפשרה את שימור האינרציה (מספיק תלול...), הרגיש כיף יותר, מהיר הרבה יותר, ומאתגר הרבה פחות. על אחת כמה וכמה סינגלים טכניים אלימים, בהם התמהיל של צמיגים רחבים, יחד עם מתלה עמוק בעל יכולת דריסה ושיכוח מעולים, ומזלג הפוקס 34 המעולה מקדימה, עושה פלאים. למרות ממדיי האופניים המוגדלים, המשקל, והתחושות מהמנהלתיות, בירידות ה- Craftyהחדשים הרגישו ההפך המוחלט ממסורבלים. עלו בקלות לאוויר, שידרו חדות, מהירות ו"תמרוניות" יתר בכל מתאר שהעמדנו בפניהם, והאמינו לנו לא חסכנו מהם כלום...




 




חלקים בולטים
ה- Craftyהחדשים מוצעים בשני מפרטים, אנו קיבלנו את ה- RR המפרט הגבוה מבין השנים. כמו ברוב הדגמים של היצרן הספרדי גם כאן בחירת החלקים היא נבונה והגיונית ביותר, כזאת שלא תדרוש כל שדרוג מהותי של חלקים פרט לגלגלים עליהם נתייחס בהמשך. בחזית ניצב מזלג 34 של פוקס מסדרת הפקטורי ה"מקושמת", עם מהלך של 140 מ"מ וציר בתקן Boost ברוחב 110 מ"מ. ככלל סדרת ה-34 החדשה של פוקס מותירה בנו רושם מעולה כל פעם מחדש, לא ברור עם יש השפעה על קשיחות המזלג בגלל ה-Boost, עלינו בכל מקרה, לפחות למראית עין, עשה רושם של קשיח וברוטלי יותר. מאחור Fox Float X עם תא ה EVOL החדש. מערכת ההינע מבוססת על מערכת 11 הילוכים ברמת XT של שימנו יחד עם קראנק Race Face Aeffect SL בעל פלטה בודדה של 30 שיניים ששמרה על השרשרת באדיקות במקומה ללא עזרים חיצוניים.



 



הגלגלים גנריים מבית מונדרקר, עם חישוקים כבדים יחסית ברוחב פנימי של  40 מ"מ, ונאבות מאותה סדרה בתקן בוסט. ה-RR מתגלגלים על זוג Maxxis Chronicle ברוחב של "3, ומשקל סופר מפתיע של 860 גרם. מאחר וזה משקל הצמיגים בשקילה שלנו, יש לנו יותר מהשערה שהמשקל הגבוה מגיע מהגלגלים. זהו כאמור עקב אכילס של האופניים, ואם יש חלק שראוי לשדרוג במפרט המעולה של ה-Crafty, הם ללא ספק הגלגלים. על הפנימיות במשקל מצטבר של 1100 גרם כאמור, יש לוותר מיד במעמד הקנייה. זאת לא המלצה, זאת הוראה! מעצורי Sram Guide R עשו עבודה מעולה בשקט ובמודולצייה טובה בבלימת המסה הזאת. ריוורב, כידון רחב וסטם קצר השלימו כאמור חבילת חלקים מעולה ללא כל צורך ממשי בשינויים או התאמות מבחינתנו.



 



סיכום
המבחן על המונדרקר Crafty בגרסתם המחודשת היה אחד המבחנים המסקרנים ומעוררי מספר הדיונים הרב ביותר בקרב צוות הבוחנים ושדולת חפרני המערכת. הסטנדרט החדש מעורר סקרנות רבה, אחד יחד עם זאת מעורר מחלוקות רבות בנוגע לנחיצותו. ה Crafty שבמבחן גם הם נופלים לתוך המחלוקת, מחד מדובר על אופניים שמצטיינים הצטיינות יתרה בכל הקשור לירידות, אתגרים טכניים ופאן פאקטור. כאלה שיגדילו את מעטפת הביצועים של כל רוכב- יהפכו רוכב טכני בינוני לרוכב טוב יותר, ורוכב טכני טוב למעולה. מאידך הם מוגדרים כאופני AM מודרניים, סוג של One Bike בדיוק כמו ה- Craftyמהדור הקודם, אך ככאלה הם לא מצליחים לטשטש מספיק טוב את הפער שבין דיווש מנהלתי, לבין ירידה כפי שמחייבים החוקים הלא כתובים של רכיבת ה AM. בכל מה שקשור להתנהלות שמחוץ לסינגל, הגלגלים השמנים גורמים להם לשדר מסורבלות, לייצר התנגדות גדולה מידי לגלגול ואינרציה, ובעיקר גורמים לרוכב להתנהל בעצלתיים כדי להגיע טרי לתחילת הירידה. מבחן זה הוא לא סוג של Test Case לסטנדרט החדש, מפני שגם ל- Craftyכמו לסטנדרט החדש, יש עוד לאן לצמוח ולהשתפר, אצל שניהם היתרונות מובהקים והחסרונות ניתנים לשיפור. כרגע המצב נראה כמו סוג של התגבשות או בדיקת היתכנות מצד היצרנים ומכאן הפערים הגדולים בתפיסה לגבי ייעודו הנכון ביותר של תת הסטנדרט. אין כל ספק שבעתיד הלא רחוק נראה מבחר גדול יותר של צמיגים וחישוקים במשקלים סבירים (שלא רק על אופני קצה), עובדה שתשפר באופן דרמטי את התנגדות הגלגול וההתנהלות מחוץ לסינגל. אז האם הפלוס הולך להדיר את רגליו של אחד הסטנדרטים האחרים? לא נראה כך, נראה שהוא יישאר כאן וימשיך להתפתח, להערכתנו האנליסטית (של חברי הצוות ושדולת החפרנים) הוא אף יתפוס דומיננטיות על סגנונות רכיבה מסוימים. 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם