מבחן כביש- Focus Izalco Max

Focus Izalco Max Ultegra

 רוכב/ דוגמן: מתן השועל פוקס

יבואן: מ.נ מערכות

מחיר: 16,900 ₪


 
שנת 2013 הייתה השנה הסטודנטיאלית האחרונה שלי, וכמו כל סטודנט תפרן (עם ילד בבית) חיפשתי כל דרך אפשרית להגדיל את ההכנסה החודשית שלי. למזלי השתכרתי דיי יפה מעבודות ניהול מדיה באינטרנט, ולרוע מזלי זה לא הספיק ולכן קפצתי על ההזדמנות ועבדתי פעם בשבוע בחנות היבואן של FOCUS בקריית אונו. כל מי עבד בחנות אופניים מכיר את שלב "הסרת הקסם מן העולם", מקס וובר התכוון שבשלב זה האדם מפסיק להאמין בקסמים, נפלאות, דת וכל מיני סיפורים רומנטיים ועובר למחשבה רציונלית שמבוססת מדע וחקר מתמשך- בהקשר שלנו "שלב הסרת הקסם" הוא השלב שעובד חנות אופניים רואה את הצד הפחות יפה של המותגים שהוא מוכר(בעיות איכות, טעיות תיכננויות וכו'), ואז כבר לא בא לו לרכוש אחד בעצמו. לי זה קרה עם פוקוס ולמרות האפשרות של לרכוש אופניים במחיר טוב, ויתרתי.
דגם IZALCO MAX הגיע לארץ בשלב שהנציגות המקומית כמעט שהפסיקה לעבוד ורק מעט דגמים הגיעו ארצה ולכן לא יצא לי לראות או לרכוב על האופניים החדשים. אם העיתונות הזרה לא הייתה שופכת כל כך הרבה מחמאות על הדגם החדש, האמינו לי שלא הייתי לוקח את האופניים למבחן, אבל בגלל שהבוחנים היללו את הדגם החדש, גם אני קפצתי על ההזדמנות בשמחה.
 


 
 
 

 
 
Highlights
שלדת קרבון מלא בטכנולוגית SSPS (לא תוכנת סטטיסטיקה, ארחיב בהמשך)
מזלג 100% קרבון
מערכת Shimano Ultegra 11 הילוכים מלא, קרנק 52-36
גלגלים: Dt Swiss R20 טיולבס\ קלינצ'ר (נבחנו עם טיובלס)
צמיגים: Schwalbe Pro One 622 x 25 tubeless
העברת חיווט ח-י-צ-ו-נ-י תודה לאל (אבל גם על זה יש לי מה לאמר)



 
____________________________________________________________________________________________________________________________

 


____________________________________________________________________________________________________________________________




 
 



טכנולוגיה וגיאומטריה:
לפני שנרחיב על האופניים, החלקים והרכיבה, מדובר כאן באחת השלדות הקלות שיש בשוק היום, הן במשקלים שנעים בין 700~800 גר' אמיתי על המשקל. על זה תוסיפו מזלג דקיק במשקל 250 גר' לערך והנה האופניים מהקלים שיש בשוק. האופניים שלנו במידה 54 שוקלים 6.9 קג' היישר מהארגז, ללא פדלים ומתקני בקבוק- לא רע לאופניים בתג מחיר הזה עם מערכת Ultegra.
כל מי שמכיר אותי יודע שאני שמח לרכוב על אופנים עם מערכות SHIMANO ואופני המקס מגיעים עם מערכות ULTEGRA 11 מלא וקראנק ביחס המועדף עלי: 52-36. על גלגלי DT SWISS לא יצא לי לרכוב הרבה אבל זה מותג שדיי מדבר בפני עצמו ולכן הזיווג של הסט לשלדה והחלקים מוצלח במיוחד. דיי בולטים בנוכחות שלהם חלקי הבית של FOCUS בשם CPX וכידון מאוד נוח מאלומיניום (העדפה אישית) מיצרן המושבים FIZIK.




 




הגיאומטריה של FOCUS קצת מרגיזה ומזכירה את זאת של חברת CANNONDALE, המשולש האחורי גדול יחסית בגלל צינור אוכף ארוך וככה יש פחות מוט כיסא בחוץ. זה משפיע בעיקר על המראה (לרעה, זה לא יפה אופניים עם מעט מוט אוכף בחוץ), אך מוסיף המון לאיכות הרכיבה וגורם משפיע על ספיגת הזעזועים הנהדרת של שתי החברות הנ"ל. FOCUS מעט קמצנים בצינור הראש, הוא קטן ולרוב ידרוש להשאיר ספייסר או שניים אצל הגמישים בחבורה ומגדל קטן אצל הפחות. למזלי אצלי היה צורך בספייסר אחד וזה לא פגע במראה האופניים וקשיחות ההיגוי. בגלל היכולת שלי להסתפק בצינור היגוי קצר יחסית בחרתי בשלדה בגודל 54 ולא בגודל 56.



 




כשחברת Specialized  וחברת FELT יצאו בטכנולוגיות של "מבנה שלדה תלוי מידה" (לכל מידת שלדה יש מבנה שכבות קרבון שאופטימלי לגובה ומשקל הרוכב) הם עשו הרבה רעש והמון פרסום סביב הקדמה והחדשנות שהם הביאו לשוק. חברת FOCUS לא עשתה הרבה רעש בנושא אבל הטכנולוגיה SSPS שלהם כבר קיימת שנים רבות וגם הם מתאימים את מבנה השלדה לפי מידה.
ההחלטה הגאונית להחזיר את החיווט של ההילוכים והמעצורים מחוץ לשלדה מאוד משמחת. המעבר לחיווט פנימי הביאה לירידה משמעותית בתפקוד הכבלים וקושי רב בהחלפתם. את החיווט החיצוני מרגישים ברגע הראשון, הכל עובד חלק ומרגישים שהכבלים לא עוברים בזוויות לא הגיוניות או בצנרת פנימית בתוך השלדה. מינוס גדול מאוד למקס הוא העדר האפשרות להתקין מערכות אלקטרוניות על השלדה, אין חורים או הכנה לכבלים החשמליים וזה קצת מוזר בשנת 2016. מי שרוכב עם מערכות SRAM אלחוטי, שכחו מזה.




 





הרכיבה:
אני גר בקריית אונו ובימים שלא הספקתי לרכוב בבוקר או שלא היה לי כוח לפגוש בהם את הרולר, אני שם נצנצים ויוצא לרכוב בערב בשכונות העוני המחפיר של אסופת הפחונים בשם סביון. בסביון בניתי לי הקפה של 4 קילומטרים מגוונים ומהירים-שם יצא לי לרכוב על האופניים בפעם הראשונה. את ההקפה אני מכיר טוב, את הבורות בכביש ואת ההרגשה של כל פס האטה שבדרך. יצאתי להקפה ראשונה רכוב על המקס והדברים הרגישו לי מאוד שונה, הבורות הרגישו פחות עמוקים, פסי ההאטה הרגישו פחות גבוהים והרכיבה הרגישה נעימה מהרגיל. האינסטינקט הראשון שלי קישר את הרגשת הנוחות והסלחנות של האופניים לסט הגלגלים, הם טיובלס (יעני אין פנימית בתוך הגלגל) וגם צמיגי השוולבה ברוחב 25 (26.5 על מד זחיח) יותר סלחניים מצמיגים ברוחב צר יותר.





 




חזרתי הביתה, העברתי את הגלגלים של המקס לאופני הTARMAC שלי בסקרנות וחזרתי להקפה, להפתעתי, החלפת הגלגלים לא שינתה כלום ופתאום הבנתי שהאופניים שלי הם יציקת בטון עם שני גלגלים ושהם בכלל לא נוחים בהשוואה למקס. הקטע המפתיע הוא שההרגשה של הפרונט הנעים והסלחן לא בא על חשבון הקשיחות, כשנעמדים על הפדלים ולוחצים עד הסוף, הכידון לא מרגיש גמיש כלל ואפילו מרגיש קשיח מאוד. המזלג הדקיק למראה הוכיח את השיכוך שלו והפתיע המון בקשיחות שלו. לעומת החלק הקדמי, המשולש האחורי של האופניים והציר המרכזי לא מרגיש קשיח ומהיר כמו באופני הTARMAC שלי, הוא כן נעים וסלחן כמו החלק הקדמי אבל אין את ההרגשה של אפס איבוד אנרגיה שאליו אני רגיל מאופני הTARAMC שלי.
עוד הבדל בולט שזכור לי מימי הCANNONDALE- שלי (הם תקועים על אותה הגיאומטריה כבר שנים. לטוב ולרע) שבולט בהתנהגות של המקס הוא ההיגוי האיטי יחסית בהשוואה לשלדות הקומפקט עליהן רכבתי (ספשלייזד, סרוולו וכו'). ההיגוי האיטי בא לידי ביטוי בהתנהגות יוצאת מהכלל בפניות מהירות במישור וירידות ומקנה ביטחון רב. גם בספרינט בעליות ההיגוי האיטי מרגיש מעולה כששוברים את הכידון ועוקפים רוכבים אחרים.




 



בעליות האופניים הרגישו נהדר, משהו בזוויות ובצורה הקלאסית מרגיש טוב ונוח אבל שימו לב לפסקה הקודמת, לאופניים קצת חסר פלפל כשעומדים ולוחצים חזק או כמו שתיאר מתן פוקס (בחן ודגמן) בצורה טובה, החלק האחורי מרגיש "עצל" בהשוואה לאופניים אחרים וגם בניגוד לפרונט המאוד קשיח.
בירידות האופניים מרגישים כמו מרבד קסמים, הם מרחפים להם בשקט ובנוחות. ההיגוי מאוד טוב ונותן ביטחון רב בכניסה לפניות מהירות. המעצורים של SHIMANO כרגיל מעבירים ביטחון וכושר עצירה ללא דופי ומראים שגם רמת Ultegra מספקת את הסחורה ברמה מאוד גבוהה. 




 





 



חלקים בולטים:
לפני שנכנס לפרטים, החבילה מאוד טובה ומאוזנת ונותנת תמורה למחיר! שימו לב שיצרנים אחרים נותנים דירוג קרבון ואיכות לשלדות שלהם לפי הרמות אבזור השונות, FOCUS נותנים לנו את שלדת הקצה שלהם בכל רמות האבזור ותמיד נחמד לדעת שאתה רוכב על הטופ, גם אם זה עם מערכות Ultegra.
לגבי מערכת ההילוכים, Shimano עשו עבודה נהדרת מאז ימי פח הזבל של מערכות 7900-6700 הזכורות לרעה. המערכת החדשה הוסיפה עוד גלגל שיניים על הנייר אבל בפועל קיבלנו מערכת סופר מדויקת עם העברת הילוכים חמאתית (בקטע טוב) ועמידה מאוד עם מעביר קדמי שעובד בצורה מופלאה. את יחס הקסטה של 11-28 בשילוב קראנק עם פלטות 52-36 אני מאוד אוהב ומוצא אותו כמושלם לכל התחומים. על הברקסים הנהדרים אין הרבה להוסיף והם כהרגלם מעולים.
גילוי נאות, עם כל ההנאה שלי ממערכת ה-Ultegra 11, בהשוואה למערכות האלקטרוניות Dura Ace DI2 9000 שמותקנות על האופניים שלי, זה מרגיש מצחיק לחזור ולרכוב על מערכות מכאניות, זה פשוט מרגיש פחות טוב והיה לי קשה לחזור אחורה בתחושה.





 









גלגלי DT SWISS נהדרים, מרגישים קשיחים, מתגלגלים טוב ונותנים תחושה של שותף all-around  שיישאר אתך בכל תנאי ולתקופה ארוכה. פרופיל החישוב רחב יחסית ופותח את הצמיג טוב וככה מקבלים עוד ספיגת זעזועים ע"י העלאת נפח האוויר. מלבד זאת, הסט הוא גם טיובלס, אין צורך בפנימית (צמיגים ייעודים וחומר נגד תקרים). על הטיובלס לא ארחיב, לא רכבתי מספיק על הצמיגים הנ"ל והחוויה הקודמת שלי עם צמיגי טיובלס בכביש הייתה רעה מאוד ואפילו גרועה.
צמיגי השוולבה עבדו מצוין, למרות שחורף הם שמרו על אחיזה מעולה וגם לא התפנצ'רו תודה לאל. אולי בעתיד אבחן יותר לעומק את הביצועים של צמיגי טיובלס ובשמחה אחזור לדגם הזה.





 




חלקי הקוקפיט של מותג הבית CPX הם סבבה לגמרי, איכות גימור טובה, גרפיקה צנועה ולעניין וגם נותנים רושם של אמינות. החור שבמוט אוכף מאוד מכוער לטעמי ואם הייתי רוכש את האופניים, הוא היה מוחלף באחד שנראה טוב יותר. הכידון אלומיניום של FIZIK גם טוב ואין הרבה להוסיף עליו- רק על המכונאי שהכין את האופניים עבורי ושם כריות ג'ל מתחת לליפוף, זה נוח אבל אז הכידון עבה מידי לאחיזה.
על אוכף ה-FIZIK אין לי מה לכתוב כי נוחות הישבן זה עניין של בינו לבינו. לי היה נוח אבל אין תחליף לדגמי SLR של Selle Italia.



 



סיכום:
היה לי כיף עם האופניים האלו, הם הראו לי צדדים באופניים תחרותיים שלא פגשתי הרבה זמן. נוחות הרכיבה של המקס יוצאת מהכלל, השילוב בין גיאומטריה טובה לתכנון שלדה שסופגת זעזועים כל כך טוב מוציא סופר-אופניים שפשוט נותנים לך לרכוב עוד קצת בלי לגמור את הגוף שלך. ההיגוי של האופניים מוסיף על הנוחות עוד שכבה של איכות, הוא פשוט נהדר, מדויק ומרגיש מאוד אינטואיטיבי.
החלקים הפחות טובים שעלו במבחן הוא הזנב העצל שמגיב באיטיות לקפיצות וספרינטים וצינור המושב הארוך של השלדה, אבל אחרי כמה שבועות עם השלדה, פאק איט, הטוב שלהם הרבה יותר טוב מהדברים הרעים. ממש שנדלקתי על האופניים ואם היצרן החביב היה מכין את השלדה למערכות אלקטרוניות, רוב הסיכויים שהיבואן היה מקבל ממני טלפון שהשלדה נשארת אצלי ושישלח את החשבון בדואר ישראל (מואהאהאה)



 ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
___________________________________________________________________________________


למרות שהשלדה מכוונת לרייסרים שרוצים עוד, מהר וחזק, לשלדה יש איכויות של אופני אינדורנס והדבר היחיד שדופק את כל החבילה הוא צינור ראש קצר כל כך שמאלץ אותך לרכון קדימה או לבנות מגדל של ספייסרים על הסטירר של המזלג.
אם עוד לא הבנתם, האופניים מקבלים אצלי ציון גבוה ואני ממליץ לכל רוכב שמחפש סוס פרא לעבור אצל המקס ולבדוק האם הם מתאימים לו.




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם