Trek Fuel EX 9.8 29er 2016

Trek Fuel EX 9.8 29er
 
יבואן: www.ctc.co.il

מחיר אופניים במבחן: 26,650 ש"ח

 

 
מגזין we:Ride באופן כללי, וכותב שורות אלו באופן פרטי, "מטיפים" (או, יותר נכון, מציקים) מעל דפיו הווירטואליים של המגזין על נושא האינ'צים העודפים, לא, לא איפה שאתם חושבים... אנחנו מתכוונים למהלך הבולם והמתלה שבהם מתהדרים רוב רוכבי השבילים\ אול מאונטיין שאנו נתקלים בהם ברכיבות הסופ"ש בבן שמן ופארק קנדה. רובם חמושים באופניים "גדולים" מדי, עם מהלך מתלים ארוך מידי, לטעמנו אם הם היו "רואים את האור" ועוברים לאופניים קלילים וזריזים יותר, הם היו מפיקים רכיבות מהנות ואיכותיות יותר.
כאן בדיוק נכנסים לתמונה ה Trek Fuel EX 9.8 בצבע הבייבי תכלת שקיבלנו לידינו. בהיעדר מטאפורה טובה יותר, זו סדרת האופניים של טרק שאמורה להוות את המזדה 3 או הפורד פוקוס של עולם האופניים. אלו האופניים שאמורים להתאים לפלח הרחב ביותר באוכלוסיית הרוכבים- גלגלי 29, 120 מ"מ מהלך קדמי ואחורי, וגאומטריה מודרנית ומעודכנת, על הנייר מתכון מנצח.


 




מהמחסן המפורסם והוותיק של CTC במושב רשפון, נשלפו כלאחר כבוד ה 9.8, זו הגרסה השנייה בבכירותה בליין של סדרת הפיול החדשה והמעודכנת לשנת 2016, במקרה זה על גלגלי 29. אם נחזור למטאפורה על הפורד פוקוס, אז זהו דגם ה RS, כלומר צמיגים בעל חתך נמוך ומגדש טורבו גדול במיוחד, דגם אחד מתחת לדגם המיועד למרוצים בלבד.
שלדת קרבון כמעט מלאה ואבזור איכותי מאוד העלו את רף הציפיות שלנו, השטח שהתהדק אחרי הגשמים הוציא אותנו לבחון את ה Trek  בסינגלים של משמר העמק והרי ירושלים בואכה בן שמן. המסקנות לפניכם.



 





 


Highlights
  • -משולש קידמי ותומכות כיסא מקרבון
  • -מתלה אחורי ABP של טרק המספק 120 מ"מ מהלך
  • -ציר אחורי וקידמי בסטנדרט Boost ברוחב 110 ו148 מ"מ בהתאמה
  • -זווית צינור ראש 68.8 מעלות
  • -זווית צינור כסא אפקטיבית 73.6 מעלות
  • -אורך תומכות שרשרת 436 מ"מ
  • -משקל "רטוב" - כולל פדלים - 11.9 ק"ג

 
 



שלדה ומתלים
גרסת 2016 של שלדת הפיול היא תוצר של פיתוח ארוך שנים, כאשר זהו הדור הרביעי של סדרת אופני השבילים הפופולרית. השלדה עשויה כמובן מהדור האחרון של קרבון ה OCLV של התאגיד מוויסקונסין, רמת הגימור והירידה לפרטים היא ברמה הגבוהה ביותר, לדוגמא מגן הגחון האינטגרלי והצביעה, שאיכותה ואחידותה מרשימות מאוד. מבחינה טכנולוגית הבשורה המרכזית של הדור הנוכחי של ה Fuel הוא המעבר לצירים רחבים (110 מ"מ מלפנים ו148 מ"מ מאחור), בסטנדרט Boost, האמורים לספק קשיחות משופרת יחד עם מרווחי צמיגים עדיפים (מישהו אמר צמיגי +27.5?), חסרון בולט של המעבר לסטנדרט הזה, הוא חוסר היכולת להשתמש בגלגלים ישנים שנותרו לכם במחסן.





 



בשורה נוספת ומשמחת מאוד, היא העדכון המשמעותי לגאומטריה, אם נשאיל מונח מהמתחרה הגדולה בעלת  לוגו ה S האדום, אז ה-Fuel EX החדשים שינו את הגאומטריה שלהם ל EVO... תומכות שרשרת קצרות יותר, זווית ראש מתונה יותר יחד עם צינור עליון אפקטיבי ארוך יותר (603 מ"מ במידה 17.5) ואפשרות לשינוי מהיר ופשוט בגאומטריה על ידי ה-Mino Link התושבת האקסצנטרית על תומכות האוכף. המספרים הנ"ל הפיכו בנו תקוות גדולות להתנהלות הטכנית של האופניים הצפויה במבחן.
בעינינו מתלה ה-ABP של טרק הוא אחד המוצלחים בשוק אם לא המוצלח שבהם, השילוב בין יעילות דיווש מרשימה יחד עם רגישות ל"קטנות" ופרוגרסיביות בעומק המהלך מרשימים (מאוד) כל פעם מחדש. במקרה דנן, המתלה מצויד בבולם אחורי EVOL של פוקס עם כיול ה RE:aktiv הייחודי של טרק בשיתוף קבוצת Penske Racing, ממומחי השיכוך המפורסמים והמובילים בעולם הפורמולה1.



 




חלקים בולטים
במחיר הצרכן המכובד מאוד של ה9.8, אנחנו מצפים לקבל חבילת חלקים מרשימה, שלא לומר מושלמת, כזו שלא תדרוש החלפה או שדרוג של חלק כלשהו במערכות האופניים. במקרה של הטרק, הדבר נכון באופן חלקי בלבד.
המזלג והבולם של Fox Racing Shox, עבדו היטב יחד, והרגישו מאוזנים מאוד, אם כי לא הרגשנו ייחוד בעבודה של ה RE:aktiv ביחס לבולמים אחרים.  ה 34 החדש בעל הדמפר מסוג FIT 4 הרגיש מצוין לאורך המבחן וניצל היטב את 120 המ"מ שעמדו לרשותנו. הגלגלים של DT swiss הרגישו קשיחים ועמידים לכל אורך המבחן, וצמיגי ה XR3 שח בונטרגר הפתיעו והרשימו, במיוחד כצמיג אחורי. אם המבחן היה נערך בדרדרת קייצית, כנראה והיינו מחליפים צמיג קדמי לאגרסיבי יותר, אבל לעונה זאת הם היו מושלמים.




   



המעצורים ומערכת ההינע שנבחרו בטרק היו מבית Shimano XT, כאשר מערכת ההינע הייתה בתצורת שתי פלטות 2x11. לו אנו היינו רוכשים את האופניים היינו מחליפים את התצורה ל 1x11 כבר במעמד הקנייה, כדי לחסוך במשקל ובנפילות שרשרת מיותרות.
רכיבי הקוקפיט והשליטה היו כולם פריטים איכותיים למדי מבית בונטרגר, כולל כידון רחב מקרבון, הסטם הארוך היה הרכיב היחידי שלא עודכן בשינוי הגאומטריה ולרגע נדמה היה שמדובר בעודפים משנת 2011, היינו מחליפים גם אותו כבר במעמד הקנייה לסטם קצר ב20-30 מ"מ.



 

 


על השביל
טוב, נתחיל מהסוף, הFuel EX 29, הם אופניים מהירים, מהירים מאוד!
כל אחד מהבוחנים שעלה על האופניים, ולו גם לסיבוב קצר, התרשם מתחושת המהירות שהאופניים האלה מספקים. הם קלים מאוד יחסית לאופני שבילים בעלי מהלך כזה (מה שרק חיזק את הרצון לפרק את המעביר הקידמי ופלטה אחד ולהוריד עוד 300-400 גרם) וכל ניוטון-מטר שהרגליים שלכם ייצרו יהפוך לזינוק קדימה של הטרק. אלה אחד מהזוגות שגרמו לנו את ההנאה המרובה ביותר בעליות (ואנו שונאי עליות מושבעים), כל סוג עליה שתקפנו נראתה קצרה וקלה יותר על הפיול, השילוב בין האחיזה המשובחת של המתלה וצמיגי ה29 לבין יעילות הדיווש הכללית היה די מדהים.





 








התנוחה הכללית על האופניים הייתה מצוינת והרגישה מאוזנת מאוד לאחר שהחלפנו את הסטם (הארכאי משהו) בקצר יותר. הכל בסה"כ הרגיש בדיוק במקום והיה קל מאוד להרגיש בבית על ה Trek כבר מהרכיבות הראשונות.
גם סינגלים בירידה על הפיול החדשים היו מהירים וכיפיים מאוד. תומכות השרשרת הקצרות תורמות להתנהלות זריזה מאוד של האופניים, כל כך רחוק מהמגושמות שהייתה מיוחסת פעם לאופני 29, הפיול הם פשוט מכונת סיבובים משובחת.




 



 








בקטעים הטכניים, כל עוד אינם חורגים לתחום האגרסיבי מאוד, הביצועים היו טובים מאוד. המתלה והבולם עובדים בהרמוניה טובה כך שנדמה ש120 מ"מ מהלך זה כל מה שצריך הרוכב הלבנטיבי. וזה אכן נכון ברוב המקרים, אך כאשר דחפנו את הגבול מעבר למה שאנחנו מגדירים רכיבת שבילים, הצלחנו להוציא את הפיול מאזור הנוחות שלהם. שבילים תלולים, מרובי דרופים ואגרסיבים למדי אינם כוס התה של הEX. יש לציין שאלו היו מקרים יחסית בודדים במסגרת כל המבחן, בו לא פסחנו על אף קטע טכני כזה או אחר ברוב מוקדי הרכיבה הפופולריים בארץ.


 








 

סיכום
התחלנו את המבחן ב"הטפה" להסתפקות במועט (לפחות באינ'צים מועטים יותר), וה Fuel הם טיעון מנצח בעבורנו. מדובר באופניים בעלי 120 מ"מ "בלבד" שמספקים מגוון יכולות נרחב ומרשים במיוחד. הם יספקו באופן כמעט מושלם את הצרכים של 90% מרוכבי השבילים\ שבילים אגרסיביים בארץ גם בירידות וגם בעליות (בהן הם עדיפים משמעותית על אופני AM).
מאוד יפה לראות כיצד מחלקת הפיתוח של טרק משפרת ומעדכנת את סדרת הפיול מדור לדור, הדור הנוכחי הוא קפיצה משמעותית מבחינת גיאומטריה, והוא עדיף בעינינו בכל פרמטר על הדור אותו הוא מחליף.
האכזבה הקלה היחידה שנתקלנו בה הייתה ברמת האבזור, לטעמנו טרק היו צריכים לפחות לספק בחירה בין תצורת פלטה בודדת לשתי פלטות, ואת הסטם היו צריכים להחזיר למלאי של שנת 2010 ממנו הגיע.




 



trek    Fuel EX 9.8    עדי בלן    אלון רון   

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם