Mondraker Dune RR 2016

Mondraker Dune RR 2016

רכב: ברק שפר

יבואן : מ.נ מערכות מונדרקר ישראל


מחיר: 30,000 ₪ לרמת RR במבחן, 35,700 ₪ לרמת XR, ו- 24,900 ₪ לרמת R

 
Pulpo, תמנון בספרדית, משמש בסלנג הקטלוני לתיאור אדם שממאן לשחרר אחיזה, בעיקר מבחורות בדיסקוטק, או להגדרת הקושי בהחזרת ה Dune RR בתום חודש מבחן אינטנסיבי. מונדרקר, המותג הספרדי הצעיר יחסית זוכה לתשומת לב הולכת וגדלה בתעשייה וניכר שהחברה משקיע הרבה אנרגיה ומו"פ בשיפור ופיתוח מתמיד של דגמי האופניים שלהם.


 
 


על העיצוב החדשני של השלדה אמון מעצב העל סיזר רוחו (Cesar Rojo) אשר זכה השנה בפרס העיצוב של מגזין Enduro ובצדק לעניות דעתינו.
שלדת הRR  Dune היא מאסטרפיס של אומנות מודרנית בקרבון עד רמות הפירוט הסופניות ביותר.
את ה Forward Geometry  אשר עומדת במרכז פילוסופיית גאומטריית השלדה כבר סיקרנו במספר מבחנים קודמים על דגמים אחרים של היצרן. בגדול מדובר על הגדלת בסיס הגלגלים על ידי הארכת הצינור העליון, תוך כדי שימוש בסטם קצר כך שמידת האופניים (reach) נשאר בגבולות הנדסת האנוש הסבירה. כשגיאומטריה זו הושקה לפני כשלוש שנים היא נחשבה קיצונית למדי אולם בשנתיים האחרונות ניתן להבחין בעוד יצרנים המאמצים את הפילוסופיה הזאת, ביניהם Kona ו Transition אשר בחנו כאן בעבר.



 



במרכז ה RR פועם מתלה ה ZERO SUSPENSION, אינטרפרטציה בנוסח ספרד למתלה כפול חוליות עם ציר וירטואלי. ייחודו של המתלה במקרה דנן הוא בעובדה שהבולם אינו מחובר כלל למשולש הקדמי אלא צף בין שני לינקים. לטענת הקופרייטרים האמונים על השיווק, זה לא אפס אחד אלא ארבעה אפסים המתארים את תכונות ה"אפס" של המתלה המוקפד הזה. "אפס אבדן כוח בדיווש", "אפס ברייקינג-ג'ק בבלימה", "אפס פדל קיק-בק" ו"אפס במפים" עקב בידוד כמעט מוחלט של ההשפעה ההדדית מתלה / מתח-שרשרת. לשלדה החסונה מראה אוורירי יחסית הודות לעיצוב משולשי חיזוק באזור צינור הראש ומוט הכיסא. הולכת הכבלים הפנימית מרשימה ביותר הכוללת מכסים אלגנטיים בנקודות הכניסה/ יציאה אשר מאפשרים למתוח כיאות את הכבלאז' למניעת רעשים מיותרים.


 



 שני פיצ'רים יחודיים אשר מאפשרים התאמה של גאומטריית השלדה ליישומי אנדורו שונים הינם הד סט אקסצנטרי מתכוונן בטווח בין 65 ל 67 מעלות ודרופאאוט "משתחלף" בצורת מעויין אשר מאפשר להאריך את תומכות השרשרת ב 10מ"מ שלמים לתוספת יציבות במהירויות גבוהות. לשלדה אין הכנה למעביר קדמי, אבל מי צריך את זה בימינו. על תומכות השרשרת ניתן למצוא מגן גומי אינטגראלי בשרני ומגן גחון משכנע.


 
 
 


Highlights
  • -שלדת קרבון מלאה (כולל משולש אחורי) "27.5
  • -מתלה ZERO SUSPENSION המייצר מהלך של 160 מ"מ
  • FORWARD GEOMETRY- – גזרה ארוכה ונמוכה
  • -אורך צינור עליון 630 מ"מ, reach 472מ"מ
  • -זווית צינור ראש 66.5 מעלות (-/+ מעלה)
  • -זווית צינור כיסא אפקטיבי 70 מעלות
  • -אורך תומכות שרשרת 430/440 מ"מ
  • -בסיס גלגלים 1213 מ"מ
  • -משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 12.8 ק"ג
     
 



 
חלקים בולטים
ה RR הוא דגם הביניים מבין שלושת דגמי הקרבון ומאובזר ביד רחבה, החל בחומרת השיכוך המשובחת ביותר מבית Fox -  מלפנים מזלג Float 3Pos FIT4, ומאחור Float X 3Pos, שניהם מסדרת הפאקטורי עם ציפוי קאשימה סקסי. דרך גלגלי קצה E1700 של DT במשיכה ישירה עם מנגנון הראצ'ט המהולל בנאבה האחורית, עטופים בצמיגי Maxxis High Roller II עמידים. מערכת הינע 1x11 מבית Sram בקלאס X1/X01, מעצורי Sram Guide RS מצוינים, מוט כסא RockShox Reverb Stealth וצ'יין-גייד  מינימליסטי מקרבון המגן על קראנק Race Face מהרמות הגבוהות. הקוקפיט האיכותי מבוסס על טהרת מותג הבית  Onoff וכולל כידון קרבון רחב (780מ"מ), סטם קצרצר (35מ"מ) וגריפים דקים ועמידים. משקלם הרטוב של האופניים קצת פחות מ 13 ק"ג.
 


 

 

 
על השביל
מספיק מבט חטוף במכונה כדי להבין איך זה ירגיש בירידות, אז פנינו להשביע את סקרנותנו ליכולות הדיווש שלה. ובכן, המתלה בולע קצת כוח תחת מהלומות פדל בתחילת ההאצה אך כמעט חף מבובינג בדיווש עגול ורציף וניתן לטפס איתו מאות מטרים אנכיים בלי לקלל אפאחד. התנהגותם הכללית וההיגוי פחות זריזים מזוגות 27.5 קצרי מהלך אשר בחנו אך יש לזכור שזה לא כל כך הקטע שלהן. ה RR  היא מכונת אנדורו מכויילת אשר מכוונת לטופ של הפודיום. הם מסתובבים בסדר ולא מפגינים שובבות יתרה בגלל הציר המרכזי הגבוה ובסיס הגלגלים הארוך הארוך יחסית.




 



האופניים מקנים ביטחון רב במהירויות גבוהות וממש תבעו להזדכות על הברקסים בסקשנים הפתוחים של מעלה זרון. הם מאפשרים לאמץ סגנון רכיבה תכליתי ודורסני ומעודדים את הרוכב לקרוא את תא השטח הבא ברמת המאקרו מאחר והמתלים, 160 מילימטרים במלוא תפארתם, פשוט משטיחים סלעים וחריצים ומגדירים מחדש את דרגת המיקרו. ה Fox 36 המעודכן שבפרונט מתנשף בעת מעבר השמן בדאמפר הFIT4 החדש. צליל שאפשר להתרגל אליו, כזה שמזכיר שמישהו עובד קשה עבורך שם למטה.



 



הבולם הרגיש קונסיסטנטי לתוך כל עומק המהלך אך נטרק בצליל מתכתי נוקשה בנחיתות אלימות ממטר פלוס לפלאט (דבר לא מומלץ בכל מקרה). מעצורי ה Guide RS מספקים את הסחורה ובעלי מודולציה מצוינת. צמיגי ה High Roller II הפגינו איזון שפוי בין התנגדות גלגול נמוכה יחסית לאחיזה נחושה במגוון תנאי שטח, גם הודות לתערובת גומי רכה יחסית אשר הציגה סימני שחיקה לאחר חודש המבחן.


 
 

 
סיכום
ה Dune RR הם אופני אנדורו מודרניים במיטבם, קלים יחסית ויעילים להפליא בכיבוש פסגות נכספות. עם מאפייני שיכוך והבלימה על סף רמת צ'יין-לס בשל היזון חוזר אפסי מכיוון השרשרת. הם יציבים ודורסניים במהירויות גבוהות וכלל המערכות שלהם עובדות בדיוק מרשים ובסינרגיה מושלמת ומעבר לכל זה, הם ניחנים בלוק עדכני וסקסי להחריד . el pulpo gusta mucho.



 




 
 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם