Evil The Following

רשע וטוב לו - Evil The Following
 
כתבו: אריק פלדמן ועדי בלן

יבואן :
Bikedeal 

מחיר שלדה כולל הד סט- 13,500 ש"ח, 24,500 ש"ח לאופניים מבוססים קיט X1, ו- 29,500 ש"ח לאופניים מבוססים קיט XO1 



נתחיל בגילוי נאות כפול ומכופל, האופניים שנבחנו במבחן זה הם הזוגות הפרטיים שלנו, הם נרכשו בכסף מלא מהיבואן בייקדיל, שאחד השותפים בו, גיל בניטה, משמש גם ככתב במגזין. האופניים הוזמנו ונרכשו עוד לפני שהחל ההייפ הגדול עליהם, כך שלמעשה לא ממש ידענו מה אנחנו קונים לטוב ולרע. הם נרכבו על ידינו במשך כ-9 חודשים במגוון רחב של מתארי רכיבה וקונפיגורציות רכיבים שונות, ונבחנו כאופני מבחן לכל דבר ועניין.



 
 
 



חברת Evil התחילה את דרכה (כמותג נפרד וממשי) בשנת 2008 כשיתוף פעולה בין שלושה יוצאי איירון הורס, המותג שבעזרתו האדיבה של סם היל, שלט ללא עוררין בעולם ה DH של אותם שנים. דייב ויגל היה אחראי על עיצוב השלדה והמתלה, בעוד שקווין וולש הבעלים הנוכחי, לקח על עצמו את הקריאטיב וניהול החברה, חבר נוסף ניהל את שיווק המותג החדש.
איוול יצרה באזז, הרבה באזז, למעשה הרבה יותר מדי ממנו, תעשיית האופניים העולמית היא ביצה קטנה מאוד והשמועות רחשו על מותג חדש ועל שלדת DH, ה-Revolt, שלא דומה לשום דבר שהיה קודם. משם הדברים הידרדרו מהר מאוד, מגוון בעיות עם הספקים במזרח הרחוק גרמו לכך שכמעט כל שלדת Revolt שיוצרה - נשברה. המצב היה כה חמור שבשלב מסוים נאלץ קווין לרכוש חזרה שלדות מלקוחות כדי לספק אותן לרוכבי הקבוצה המספונסרים. כישלון כל כך מהדהד בשלדה הראשונה היה הורג כל מיזם אחר, אבל למרבה הפליאה איוול שרדה והצליחה לחזור מהמתים בעזרת ה  undead, שלדת DH  מקרבון שירשה את ה Revolt וזכתה לשבחים מקצה לקצה.




 
 


 

לאחר כמה שנים ודגם מוצלח נוסף בשם ה uprising, אופני אול-מאונטיין עם גלגלי 26, ולמרות התנגדות עקרונית וממושכת של קווין וולש לתופעת אופני ה 29, Evil משיקה את ה The Following בקול תרועה רמה. למרות גודלה המיקרוסקופי של החברה, והעדר מחלקת שיווק עם תקציבי עתק, בתוך זמן קצר מאוד עולם האופניים נכנס לסוג של תזזית לנוכח דגם חדש של אופני שבילים אגרסיביים, מבוססי גלגלי 29 שאמורים להשתולל בירידות כמו 26 אגרסיביים ולטפס כמו 29 קלילים. הכצעקתה?



 
 
 



אז רצה הגורל ששני כותבי המבחן "הזדקקו" לזוגות חדשים בסמוך להשקה העולמית, כך שמצאנו את עצמנו מרכיבים אופני "שחור על שחור על שחור", ערב לפני שכתבי we:Ride וידידי המערכת יורדים דרומה לרייב הרכיבה השנתי בסמר דז'רט אדוונצ'ר. כי ידוע שאין כמו טבילת אש מדברית אגרסיבית של שלושה ימים רצופים, לאופניים שמעולם לא רכבת עליהם לפני כן...


 
 
 


 
Highlights
  • שלדת קרבון מלאה
  • מתלה DELTA של דייב וויגל המייצר 120 מ"מ
  • גאומטריה משתנה
  • זווית צינור ראש 67.8 / 67.2 מעלות
  • זווית צינור כסא 73.2 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 430 / 432 מ"מ
  • משקל "רטוב" - כולל פדלים – 12.3-12.7 ק"ג במפרטים השונים


 





 
 


 
שלדת ה The Following היא שלדת קרבון מלאה המספקת 120 מ"מ של מהלך עם תשומת לב לפרטים הקטנים, כמו הולכת כבלים נבונה המוליכה חלק מהכבלים בתוך השלדה וחלק מחוצה לה, כמו מיגון גומי אינטגרלי על הצינור התחתון ועל מגן תומכות השרשרת, אך גם עם כמה פרטים מיותרים כמו מדיד סאג אולי מדויק אבל לא שימושי בעליל, ותושבת למעביר קדמי שימושית בדיוק באותה המידה (נעלמה בדגמים חדשים יותר כמו ה Insurgent). גם ה The Following כמו כל הדגמים האחרים של המיקרו-יצרן מתבססים על מתלה ה DELTA(Dave’s Extra Legitimate Travel Apparatus)
הוותיק והמשובח של ה"מדען המטורף" דייב וויגל. מתלה בעל מראה מסובך, אבל בפועל מדובר על מתלה ציר יחיד עם חולית נדנדה משולשת שאחראית על הדחיסה של הבולם, ולינק קסם קטן שתפקידו לשלוט ולשנות את יחס הדחיסה ובעיקר לתת למתלה קצר המהלך והפרוגרסיבי הזה תחושה של מתלה ארוך ועמוק הרבה יותר. בנוסף לכך המתלה מכיל חולית חיבור קטנה ומתפרקת שמשנה את הגיאומטריה מ HIGH ל- LOW, או מגאומטריה קיצונית לגאומטריה קיצונית יותר.




 





ללא שום צל של ספק, ההיי-לייט המרכזי של האיוול, היא הגאומטריה ה"פוסט מודרניסטית" של השלדה, בשני מצבי הגאומטריה זווית הראש מתונה מאוד יחסית למהלך המתלה, הצינור עליון ארוך יחסית למידה, תומכות השרשרת כל כך קצרות שאפילו אופני 26 היו יכולים להתגאות בהן, והציר המרכזי כמעט ונושק לרצפה. הגאומטריה לא משאירה ספק על מקורות ה DH של האופניים, ונטעה בנו תקווה גדולה מאוד לביצועים בירידות עם חשש מסוים ליכולת הדיווש בעליות. החסרון המשמעותי היחיד שמצאנו בשלדת ה Evil הוא ציר הגלגל האחורי, שנדרש כוח רב על מנת לסגור אותו כדי שלא יפתח במהלך רכיבה, ככל הנראה ציר שהיה נגוע במחלת ילדות והוחלף ברוב השלדות תחת אחריות יצרן. נקודה מעצבנת נוספת היא הנגישות הנמוכה של הבולם האחורי לשינוי מצבים במהלך רכיבה, הבולם ממוקם נמוך כל כך בשלדה שכמעט בלתי אפשרי למצוא את הידית הקטנה מבלי להאיט משמעותית ולהוריד מבט לכיוון הבולם.




 






חלקים בולטים
ככלל ה- The Following נמכרים כאופניים שלמים מבוססים על קיטים שונים שמציע היצרן/ יבואן, או כשלדה לבניה עצמית. במקרה של המבחן העניינים מעט מסובכים, כיוון שמדובר על שני זוגות שונים של בוחנים ש"נאלצים" לבחון מגוון גדול של חלקים לאורך השנה. באופן עקרוני המפרט התבסס על מזלגות במהלך 130/ 140. Pike של רוקשוקס עם 130 מ"מ מהלך, ופוקס 34 החדש עם 140 מ"מ מהלך וAC זהה לPike. הבולם האחורי בשני זוגות המבחן היה ה- Monarch RT3 Debonair המצוין של רוקשוקס, גלגלי American Classic Wide Lightning  הלא פחות ממדהימים בשני הזוגות, מערכות הינע מבוססות 11 הילוכים ברמת xo1 מבית סראם, וXTR מבית שימנו (מבחן בקרוב), וקוקפיט מתוצרת RaceFace עם סטם קצר וכידונים ברוחב 760-800 מ"מ.






 





על השביל
למרות שמתוקף תפקידנו כבוחני אופניים בשנים האחרונות אנו מתיימרים להפריד בין הייפ שיווקי ולבין הדברים בשטח, אי אפשר היה להתעלם מסקירת הווידאו המהוללת שערכו במגזין BIKE על האופניים. מאידך היינו בין הראשונים בעולם שקיבלו את האופניים, ועם כל הכבוד ל BIKE, היינו מלאי חששות מהדרך בה האופניים יתפקדו מחוץ לגבולות ההצהרות השיווקיות, בייחוד לאור תקדימי העבר עם שלדות ה-DH של היצרן. האוריינטציה של האופניים היא מאוד חד משמעית, תוסיפו לכך את ההיסטוריה של המותג והגאומטריה הסופר-אגרסיבית, והציפיות שלנו מביצועי הסינגלים והטכניקה של האופניים היו דיי ברורות. מאותן סיבות בדיוק, חששנו במידה מסוימת מיכולת הדיווש והטיפוס של האופניים (למרות מהלך המתלה הקצר לכאורה).
שם אנו חייבים להודות שהייתה ההפתעה הגדולה ביותר מה- The Following. כבר בסופ"ש הראשון של רכיבה בסמר, שכלל כמות קילומטראז' לא מבוטלת במזג אוויר סוער, החששות על יכולת הדיווש התפוגגו לחלוטין והמשיכו לאורך כל תקופת המבחן הארוך. האופניים האלה מדוושים מצוין, גם בהשוואה לדגמים מקבילים בקטגוריה שבחנו בעת האחרונה. למרות זווית הכיסא וזווית הראש הקיצוניות והבלתי מפרגנות לכיוון הזה של השביל, ה-Delta של וויגל שומר על יעילות דיווש מדהימה גם במצבו הפתוח, הן בעליות ארוכות ומשמימות והן בטיפוסים טכניים וצפופים




.



 

בהתחשב בנתוני המספריים היבשים, החלטנו לקבע את הגאומטריה על מצב ה HIGH במתלה, עם זווית ראש של 67.4º  וציר מרכזי בגובה 338 מ"מ. כבר בירידה הראשונה על האיוול ברור לחלוטין שאלה לא אופני ה-29 המקובלים, המנח על האופניים, זווית הראש ומרכז הכובד הנמוך נותנים הרגשה שהאופניים הם מהזן החדש של ה-29. אופניים שכמהים למהירות ועדיף להם ולרוכב שיהיו באוויר כמה שיותר. המתלה הפרוגרסיבי אליבא דה וויגל בצרוף בולם ה Monarch RT3 Debonair של רוקשוקס, מרגיש ארוך ועמוק בהרבה מ120 המ"מ המוצהרים שלו. האופניים מאוד קשיחים, משרים ביטחון ומצלחים לשמור קו בדבקות שלא תבייש אופניים גדולים יותר.. עם סאג של יותר מ-30 אחוז, לא הצלחנו לטרוק את המתלה ולא משנה מה ניסינו, והאמינו לנו, ניסינו!! יתרה מזאת לא מתקבלת כאן פשרה על ה"קטנות", המתלה הקצר נדבק לקרקע, מעלים כל מה שנקרא בדרכו ושמור על אחיזה מצוינת.




 





 החיבור בין חלק אחורי קשיח, מתלה שמייצר אחיזה בכל מצב וזוג מזלגות מצוינים הופך את הThe Following- לאופניים שגורמים לרוכב לחפש את הקווים המאתגרים ביותר בשביל. אבל החוזקה הבולטת של האופניים הם יכולת התמרון שלהם - בסיס הגלגלים הקצר, מרכז הכובד הנמוך ובעיקר תומכות השרשרת הקצרות במיוחד, הופכים את ה- The Following לאופני ה-29 המתמרנים ביותר שרכבנו עליהם, הן על הקרקע והן בשיגורים אוויריים. הם קשיחים, קריספיים, מדויקים ובסוף היום גורמים לרוכב עליהם להרגיש (ולהיראות) מהיר וקליל יותר. "האופנים האלה מסתובבים ועולים לאוויר כמו אופני 26", מתנצלים על הקלישאה החבוטה, נפלט גם לנו.... במעבר למצב ה Low במתלה, חלק מהתכונות האלה נגרעות מהאופניים באופן מובהק, הם אומנם מרגישים יציבים ואף גדולים יותר, אבל חלק מהמהירות ויכולת התמרון הולכים לאיבוד בין זווית הראש הקיצונית (66.8) לציר המרכזי הנמוך. יתרה מזאת יכולת הטיפוס של האופניים נפגעת באופן משמעותי כפועל יוצא מהשינוי בזווית הראש/ אוכף ומכאן פגיעה בוורסטיליות הכה מבורכת של האופניים. בתוך הגבולות המנדטוריים של ישראל, אנחנו לא רואים הצדקה ממשית לשימוש במצב הזה, כנראה שנשאיר אותו לחופשת הרכיבה הקרובה.



 




 
סיכום
האמינו לנו, ניסינו בכל הכוח לא להיות חלק ממקהלת שירי ההלל לאופניים האלה, גם בעיננו כגוף עיתונאי כל הטוב הזה שנשפך מכל הסקירות שמתפרסמות עליהם לאחרונה, נראה מוגזם. אבל במקרה דנן זה חזק מאתנו, ה Evil באמת (באמת) עושים הכל באופן מעורר התפעלות, בעליות מדוושים ומטפסים מצוין (באופן מפתיע למדי כאמור), ובירידות זה כבר כמעט מרגיש כמו לא כוחות.




 



  The Followingהוא דגם מנצח בקטגוריית שלצערנו אין בה מספיק זוגות אופניים, אופני 29 עם מהלך קצר וגאומטריה אגרסיבית. הם מתאימים למתארי רכיבה רבים ויכולים להיות זוג יחיד מושלם לרבים מהרוכבים בארץ הקודש שאינה שופעת במדרונות תלולים במיוחד. לרוכבים המעדיפים רכיבה טכנית (ואגרסיבית) הכוללת גם כיסוי קילומטראז' מכובד, ה The Following   יהיו ככל הנראה בחירה מושלמת. הם הרגישו כמעט מושלמים כמעט בכל שביל שרכבנו בו, החל ממשגב בצפון ועד הרחם בדרום. בסוף היום קווין וולש ודייב וויגל הצליחו לטעמנו לספק תשובה ניצחת לכל מתנגדי ה29, עכשיו באמת אין שום סיבה לא לרכוב על 29. פשוט אין חסרונות מורגשים לעומת גלגלים קטנים יותר, והיתרונות כל כך ברורים.

 
 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם