Trek Top Fuel 8 2016

Trek Top Fuel 8

 



יבואן: CTC
מחיר: 13,200 ש"ח

 
לאחר מספר שנים בהן הסופרפליי של טרק היו דגם הקרוס קאנטרי ומרתון התחרותי של החברה, החברים מווטרלו, ויסקונסין, מציגים השנה שם חדש-ישן לסדרה זו להלן Top Fuel. שם זה כיכב על אופני ה"26 של החברה עד לשלהי העשור הקודם, ומאז לא היה בשימוש. כצפוי, השינוי אינו רק בשם – כל אופני השיכוך המלא מקבלים השנה גם את מתלי ה-Full Floater שנמצאים כבר שנים על מספר דגמים אחרים של החברה. בנוסף לכך כל הדגמים החדשים מקבלים את סטנדרט רוחב הצירים החדש של טרק ה Boost, ציר אחורי ברוחב 148מ"מ וציר קדמי של 110מ"מ.




 




הסטנדרט החדש שמאומץ על ידי יצרנים רבים אחרים בשנת הדגם החדשה, מאפשר שזירה טובה יותר השפיצים בגלגל לבניית גלגלים קלים, קשיחים וחזקים יותר. מאפשר שימוש בצמיגים רחבים יותר כמו ה-27+ העדכניים ומאפשר שימוש בפלטה קדמית גדולה יחסית למרות קיצור תומכות השרשרת. כמו כן, החברה מציגה את תפיסת הSmart Wheel Size – קוטר הגלגל נקבע לפי גודל השלדה/ ממדי הרוכב. אופניים במידהXS  וS  יגיעו עם גלגלי "27.5 ומידותM  ומעלה יקבלו גלגלי "29. לטענת החברה שילוב זה מבטיח שליטה ותגובתיות מיטביים בכל המידות.



 


 
סדרת ה-Top Fuel החדשה כוללת 5 דגמים (ובנוסף דגם אחד לנשים), מתוכם שניים עם שלדת אלומיניום ושלושה עם שלדת קרבון OCLV מתקדמת, כאשר אנו קיבלנו למבחן את דגם הכניסה בסדרה - הTop fuel 8.
בהתבסס על המבחן המוצלח של הסופרפליי שעשינו לפני מספר חודשים הציפיות שלנו היו גבוהות.
 


 

 


Highlights
  • שלדת אלומיניום בגיאומטריית G2, בסטנדרט Boost 110/148
  • מתלה Full Floater  עםActive Breaking Pivot  המייצר מהלך של 100 מ"מ
  • חוליית מינו במתלה האחורי המאפשרת שינוי גיאומטריה
  • מזלג קידמ י Fox 32 Performance Float   מהלך 100מ"מ  ברוחב 110 מ"מ (Boost)
  • חיווט פנימי מלא ומגיני שלדה אינטגלריים
  • 2x10  של שימנו
  • משקל רטוב 13.2 קילוגרם לא כולל פדאלים )מידה 17.5)
 
דגם ה-Top Fuel 8 שקיבלנו למבחן הינו דגם הכניסה של הסדרה החדשה וכולל שילדת אלומיניום שחורה עם כיתוב לבן ואיבזור ברמה נמוכה\בינונית. סך הכל, המראה הכללי הכולל צינור עליון תלול יחסית וחיווט פנימי נאה אם כי מגושם מעט יחסית לאופני XC בהגדרה.




 

 

חלקים בולטים
 
כמו כל דגמי השיכוך מלא של המגה יצרן, גם סדרת הטופ פיול מתבססת  על גיאומטריית G2 הייחודית של טרק, כאשר הבולם האחורי והמזלג הינם מסדרת הPerformance העדכנית והמצוינת של פוקס עם מנגנון Fit4 החדש. הבולמים כוללים מתגי בחירה בין 3 מצבים, ללא נעילה מהכידון. אבזור האופניים בסיסי למדי עם  מערכת הינע מבוססת שימנו בסטנדרת 2X10עם שילוב של שיפטרים SLX, מעביר קידמי Deore ואחורי XT, ומעצורי Deore. הגלגלים והצמגים גם הם ברמת ביניים. שאר החלקים הם חלקי אלומיניום גנריים של Bontrager. החבילה השלמה מביאה את האופניים למשקל כולל לא צנוע במיוחד של 13.2 ק"ג. מפרט מלא באתר היצרן.





 
 



על השביל
 
קיבלתי את האופניים בשיא האימונים לאפיק ישראל, וקיויתי שאוכל לשלב את המבחן באימונים. הזכרונות מהמבחן של הדגם הקודם פיתחו אצלי ציפיות גבוהות. אולם העורך העלים ממני את העובדה שמדובר על דגם הבסיס של הסדרה וכבר לאחר רכיבת בוקר ראשונה עם בן זוג חזק שרכב על אופני ז"ק השוקלים מתחת ל10 ק"ג הבנתי שטעיתי בהערכה. האופניים הרגישו מעט כבדים ומגושמים ובכדי להצמד לבן זוגי נדרשה עבודה קשה מאד. מהר מאד הבנתי שלמרות שבטרק מתהדרים בסדרה החדשה כסדרת הדגל של אופני השיכוך המלא התחרותיים של החברה, עליי להפנים שדגם הכניסה של הסדרה כנראה אינו פונה לרכיבה תחרותית אמיתית, ומכאן המשכתי במבחן תוך התאמת הציפיות לרמת הדגם ולייעודו.




 
 



השינוי העיקרי מהדגם הקודם הוא המתלה החדש, ולמען האמת הייתי סקרן מאד לראות איך הוא מתפקד. רבות נאמר כבר  על המתלה הוותיק של טרק, בגדול ייחודו העיקרי של הFull Floater  הוא בכך ששתי נקודות החיבור של בולם הזעזועים נמצאות על חלקים נעים, מה שאמור לספק תגובה רכה ומדיוקת בתנאי דרך שונים ומגוונים, אקטיביות בשפת הבוחנים. ואכן המתלה עבד באופן מעולה – החל בחריצים קטנים וצפופים ועד מדרגות סלע גבוהות יותר, הבולם סיפק שיכוך מעולה והצמיד את הגלגל לקרקע, תוך שמירה על יכולת בלימה טובה. מתג שינוי המצבים של הבולם האחורי היה רוב הזמן על מצב הביניים וסיפק פשרה טובה בין שיכוך לקשיחות. גם בהאצה ופידול בעמידה מצב הבינים סיפק ביצועים טובים, עם מעט מאוד בובינג. מיקומו הנמוך של המתג מקשה על מעבר בין מצבים כך שבפועל, למעט ירידות ארוכות שלפניהן עברתי למצב הפתוח, או דרכים סלולות בהן עברתי למצב נעול, העדפתי רוב הזמן לרכב במצב ביניים. המזלג הקידמי גם הוא עבד בצורה טובה והנגישות של המתג איפשרה מעבר חלק יותר בין המצבים.




 


 
 
באחת הרכיבות לקחתי את האופניים לסיבוב במסלול מרוץ האריות הפיראטי שנערך במאי. זהו מסלול תובעני עם עליות ארוכות, ירידות קשות, ומבחר סינגלים בפארק קנדה. עניין אותי לראות כיצד יתמודדו הTop Fuel עם מסלול תובעני שכזה. הטיפוס בסינגל השחור בקנדה הטכני לפרקים עבר בשלום, המתלים עובדים מצויין ומאפשרים רכיבה חלקה יחסית והתמודדות טובה מאוד עם הסלעים על הסינגל. ההיגוי מדוייק אם כי מעט כבד. בירידות הראשונות לעבר מבוא חורון המתלים עשו עבודה מעולה וסיפקו חווית רכיבה מצוינת ושונה מאופני XC טיפוסיים, אולם בטיפוס המתון לכיוון המעלה להר עוזרר כבר התחלתי להרגיש את המשקל העודף. התחושה היא ששילוב הגלגלים\ צמיגים מייצר מסה גבוהה, שיוצרת התנגדות גלגול גדולה יחסית. הצמגים מגיעים עם פנימיות ולכן בחרתי לרכב עם לחץ מעט גבוה כדי להימנע מצביטות, אולם בהמשך הורדתי אויר על מנת לשפר אחיזה ונוחות.



 



מבחן ביצועי ה- XC טהורים/ תחרותיים היה בעלייה להר עוזרר. זוהי עליה תלולה, ארוכה ומדורדרת מאד, אולם מניסיוני, בכושר טוב, היא ניתנת לרכיבה רצופה כמעט ללא צורך להוריד רגל. לא כך היה הפעם – המשקל, התנגדות הגלגול וההיגוי עשו את שלהם, ומצאתי את עצמי דוחף ברגל מספר מעברים שאני בדרך כלל רגיל לרכב. למרות המתלים המצוינים והגאומטריה הנכונה, המסה כנראה עשתה את שלה.


 



לשמחתי הפיצוי בא במספר ירידות ארוכות בהמשך המסלול, שם העברתי את הבולם למצב פתוח, ונתתי לאופניים לגהץ את השבילים כל הדרך חזרה לפארק קנדה. גם בסינגלים האופניים עבדו יפה, בעיקר במגמת ירידה. סדרת הטופ פיול מאפשרת שינוי בגיאומטריית האופניים על ידי סיבוב חוליית המינו במתלה האחורי – שינוי זה יוריד את זוית הראש ב0.5 מעלה, וירים את מרווח הגחון ב10mm. שינוי שמשנה את אופני האופניים, הופך אותם לוורסטיליים עוד יותר ועשוי להיות מעניין ביותר לרוכבי השבילים.
ההילוכים והמעצורים של שימנו עבדו בצורה טובה והשיפטרים SLX המאפשרים העברת הילוכים גם עם האצבע וגם עם האגודל התגלו כנוחים למדי. נקודת חובה נוספת שהפריעה במהלך המבחן היא העובדה שהשלדה (במידה M) יכולה להכיל רק בקבוק מים אחד קטן (עד 600מ"ל).
 


 
 
 

סיכום
 
ה Top Fuel 8 הינם דגם הכניסה לסדרת השיכוך המלא התחרותית החדשה של טרק. הוא אכן כולל בתוכו שיפורים טכנולוגיים מרשימים, ויכולות מעולות, אולם באבזור הנוכחי לא מתקבלים אופניים שבאמת יכולים להתחרות מול דגמים קלים יותר בקטגוריית ה-XC מרתון. המוצר הסופי נוח ונעים לרכיבה, הוא אמנם כבד ומגושם לרוכבים תחרותיים אך יתאים מאוד לרוכבי שבילים וטיילים המחפשים אופניים יעילים ומודרניים ללא מהלכי מתלה מיותרים ובלתי מנוצלים. לתחושתי החלפת גלגלים\ צמיגים ומעבר לתצורת טיובלס עשויה לשפר את התוצאה בצורה משמעותית. דגם ה 9 בסדרה, למרות שעדין כולל שלדת אלומיניום, יגלח יותר מק"ג מהמשקל (12 ק"ג), אולם עבורו תאלצו להפרד מעוד 5000 ש"ח.




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם