Mondraker Dune XR 2015

Mondraker Dune  XR 2015
דוגמן:  אוהד נחום
יבואן: מ.נ מערכות מונדרקר ישראל
מחיר האופניים במבחן: 25,000 ₪

 


 


 

אז על מה אתם חושבים כשאתם שומעים את השם "מונדרקר"? על עיצוב מוזר? על פביאן בארל?  או על דני הארט אלוף העולם לשעבר והאיש עם הדיקציה המוזרה? תכלס , לא משנה מה האסוציאציה, אין ספק שהמותג הספרדי החדש יחסית עשה כברת דרך משמעותית בתחום הכרת ההמונים. בעיני בכל אופן  מונדרקר הוא כמו גויאבה, או שאוהבים או שממש שונאים. ואני, אני אוהב גוייאבות. על העיצוב החדשני והלא שמרני אחראי מעצב העל סיזר רוחו (Cesar Rojo) אשר עיצב אופנועים ל גאס גאס, KTM ואחראי בין השאר לתכנון המתלה והגיאומטריה הייחודית של מונדרקר. אז אפשר לאהוב, ואפשר לא לאהוב, אבל כאמור אי אפשר להישאר אדישים.



 




 
Highlights
● שלדת אלומיניום "27.5, 160 מ"מ
● מתלה ZERO SUSPENSION
FORWARD GEOMETRY
● אורך צינור עליון 635 מ"מ
● זווית צינור ראש 66.5 מעלות
● זווית צינור כיסא אפקטיבי 74.5 מעלות
● אורך תומכות שרשרת 432 מ"מ
● בסיס גלגלים 1207 מ"מ
● משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 13.3 ק"ג





 




 
 
חלקים בולטים
דגם ה DUNE XR שבמבחן הוא בעל המפרט הגבוה מבין ארבעה דגמי אלומיניום המוצעים כיום, דגם הקרבון שהושק ממש בימים אלו ביורובייק יבחן אצלנו בקרוב מאוד.  ה-XR מצויד בזוג בולמים מבית פוקס, מלפנים מזלג פוקס פלואט 36 RC2, ומאחור בבולם פלואט CTD, שניהם מסדרת הפאקטורי עם ציפוי קאשימה. האופניים שבמבחן אובזרו מעבר למפרט המקורי בגלגלי פורמולה ובבולם החדש  והמפתיע של פורמולה איטליה Thirtyfive אותו סקרנו בגליון הקודם. המפרט המקורי כולל סט גלגלי מאוויק XL ואבזור סראם גבוה, כמו כן מעצורי פורמולה CR3 שעליהם ארחיב בהמשך.   




 
 
 


טכנולוגיה
על Forward Geometry  כבר כתבנו כאן מספר פעמים,  בקצרה ניתן לסכם ולומר שעיקר השוני הוא שבסיס הגלגלים גדל על ידי הארכת הצינור העליון, תוך כדי שימוש בסטם קצר כך שמידת האופניים (reach) נשארת דומה. כשגיאומטריה זו יצאה לשוק, היא נחשבה קיצונית מאד ודרשה תקופת הסתגלות. כיום, שלוש שנים מאוחר יותר, רוב יצרני האופניים זולגים לכוון של צינור עליון ארוך וסטם קצר, אם כי מונדרקר עדיין מהווים סמן ימני לגיאומטריה זו.
Zero Suspension הוא השם המפוצץ שנתנו למתלה בעל הציר הוירטואלי של מונדרקר, וייחודו בכך שהבולם אינו מחובר לשלדה כלל, אלא "צף" בין שני לינקים. "מתלה אפס" בתרגום חופשי אמנם לא נשמע טוב בעברית אך נובע מתכונות ה"אפס" של המתלה המוקפד הזה. "אפס אבדן כח", "אפס נעילה בבלימה", "אפס בעיטות פדל" ו"אפס מהמורות" טוענים במונדרקר ולא טועים בהרבה.





 




על השביל
הופ הופ הופ תעצרו! עוד לפני השביל, בואו נדבר רגע על מידות. אולי זה אני, רגע! לא, זה לא אני, זה הם. לטעמי ולטעמם של כל בוחני המגזין שהיתנסו בדגמי היצרן, משהו שגוי לגמרי במידות של מונדרקר, אולי זו הסיבה שהביקורות חלוקות  מאוד לגבי האופניים והגיאומטריה. שמתם לב לאורך הצינור העליון? 635 למידת M. אז נכון שהאופנים מגיעים עם סטם קצר של 30מ"מ, אבל אורך הצינור העליון ארוך ב 40-50מ"מ מאופנים אחרים במידה זו. אבל אולי זו היתה כוונת המשורר וצריך לנסות בכדי להבין? אז ניסיתי. אופני המבחן הגיעו במידה L המתאימה למידותי על הנייר, האופניים הרגישו גדולים אבל בכל זאת לקחתי אותם למשגב לקצת שעשוע. היתרון של בסיס הגלגלים הארוך מורגש מיד והאופניים מקנים בטחון רב בדריסת גינות סלעים במהירות גבוהה. תנוחת הרכיבה הרגישה רכונה מדי קדימה, ועם הכידון הרחב, הרגשתי שאין לי מספיק מרחב תמרון להעברות משקל. טלפון אחד ויניב ממונדרקר ארגן את ההחלפה, תוך יומיים עמדו לרשותי אופני קצה במידה הרצויה.





 





עכשיו אפשר לדבר על הרכיבה...
כוון האופניים והבולמים בוצע בקלות יחסית, הסאג המומלץ עומד (או שוקע) על  30% וזו גם נקודת האפס של המתלה. ההבדל בין המידות מדהים, ההרגשה המגושמת של האופניים הראשונים שקיבלנו התחלפה בתנוחת רכיבה מוכרת יותר, מעין תחושת הקלה שכך צריכים להרגיש אופניים. הסטם הקצר נותן היגוי מהיר וכיפי, והרגשה רעננה של זוית ראש קיצונית יותר מכפי שהיא ברכיבה במהירות גבוהה מבלי לפגוע בהיגוי במהירות נמוכה. כבר בפידול ראשון מורגש שאלו אופני קצה תחרותיים, הכל עובד בסינרגיה מושלמת, המשקל הנמוך יחסית (לאופני אלומיניום), הגלגלים הקלים, הבולמים, הזוויות.
המתלה הוכיח שוב שתכנון מתקדם המתחשב בקינמטיקה יוצר מתלה המתפקד היטב בפידול ולא מאבד מאיכות השיכוך. תכונה שעוזרת לשמור את הגלגלים צמודים לקרקע ולייצר אחיזה יש מאין מחד ולא לאבד את כל האנרגיה בפידול מאידך. הטיפוס עם האופניים הפתיע לטובה ולא הווה קושי גם ברכיבות עם 1000 מטר טיפוס מצטבר.





 




התנהגות והיגוי- אי אפשר לקרוא לDune זריזים. בסיס הגלגלים הארוך וגובה הציר המרכזי בא לידי ביטוי בפניות למרות מרכז הכובד הנמוך הנובע ממיקום הבולם והלינקים נמוך בתוך השלדה. כאשר מדובר על ברם או סיבוב פתוח, האופניים שמרו על הקו הנבחר ועל המהירות שהגענו איתה ביציאה מהסיבוב. לעומת זאת, כאשר השטח נעשה צפוף, ונדרשו פיתולי גוף שיוצרים החלקה של הזנב לתוך הפניה, שם נאמר, היה קשה יותר לגרום לאופניים לציית.
תחושת הרכיבה הכללית מקנה בטחון במהירות גבוהה ושחרור בלמים בבטחון שהאפניים יהיו נשלטים וצפויים בבלימה מאוחרת ללא תלות בטיב פני השטח, על כך ניתן קודוס למתכננים.
קשה לתאר את תחושת האושר שחווים בכניסה מהירה לשטח טכני, מסתכלים על הבורות והסלעים וחולפים מעליהם ובתוכם כאילו היו מהמורות קטנות בדרך 4X4 מבלי להזרק לצדדים, מבלי לאבד אחיזה. יש חריץ? אז מה! סלע גדול?? לא בעיה!! יתרונות של 160מ"מ בביצוע מושלם. והופ לתוך הפניה...





 




הדבר היחיד שפגע באושר העילאי של לרכב על אופני אנדורו אמתיים שכאלו היו המעצורים, בלמי הפורמולה ללא ספק פגעו באיכות הרכיבה. למראית עין ומגע ראשוני יש בהם את כל מה שאני אוהב במעצורים, מודולריות בלחיצה ונקודת מגע קרובה ללא מהלך מת, אם הם רק היו עוצרים.... ברכיבות הראשונות חשבתי שצריך לתת להם זמן להפתח... אבל 5-6 רכיבות מאוחר יותר שמתי לב ששמחתי פעם אחת שממש הצלחתי לנעול את הגלגל האחורי, טוב לא צריך להגזים, אבל הלחיצה בבלימה דורשת כח רב כדי להתחיל להיות אפקטיבים. דיברתי על בלימות מאוחרות לפני פניה, אז כאן נדרשו לחיצות ממש חזקות שעייפו את ידי העדינות לקראת סוף הרכיבה. אישית, הייתי מרכיב את ידיות ה XT השובבות ויוצא לדרך.
 



 



סיכום
אופני המונדרקר דיון הם אופני אנדורו אמיתים, מהירים, יעילים וקלים! אחד מזוגות האופניים שיותר נהניתי לרכב עליהם לאחרונה ושממש התאכזבתי להחזיר. בחירת החלקים טובה מאד, למעט המעצורים, ומתאימה לסגנון הרכיבה (כולל למשל גלג"ש קדמי בעל 30 שיניים המותאם בצורה אופטימלית למתלה ואף מאפשר מרווח גחון גדול יותר ללא מגן גלג"ש). העיצוב והגימורים איכותיים וכוללים מגן בוץ קטן לבולם האחורי וכיסוי חיבור המעביר הקדמי שחלף מן העולם. השלדה עברה שינויים קלים בגיאומטריה וחיזוקים במשולש האחורי בעקבות מספר מקרי שבר בשנת 2014 ונראית טוב מבעבר.




 





 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם