TREK MADONE 9.2 2015

TREK MADONE 9.2 2015

מחיר: 28,950 ₪

יבואן: סי.טי.סי, יבואנית TREK בישראל. www.ctc.co.il


 
 



בגליו מס' 13 הצגנו בפניכם את הפיתוחים/ חידושים האחרונים והחמים בעולם אופני הכביש לקראת שנת הדגם הקרובה, כאשר ניכר לכל עין כי מגמת ה-Aero תופסת מקום משמעותי השנה והחברות הגדולות ביותר בשוק (TREK /SPECIALIZED) מנהלות מלחמת חורמה על השגת השליטה בתחום.
פחות מחודש לאחר ההשקה של ה- MADONEהחדשים מבית טרק, אחד האירועים המתוקשרים ביותר בעולם האופניים של 2015, הגיעו לארץ הודות למאמצים ניכרים של היבואן בארץ (ותחנונים רבים של כותב שורות אלו), זוג אופני מבחן במידתו הלא שגרתית של עבדכם הנאמן.
המטרה, לנסות להבין את המכונה הזו, שאומנם נראית כמו אופניים, אך משהו בה מרגיש קצת מעבר...




 




HIGHLIGHTS
  • קרבון OCLV 600.
  • גאומטרית H2.
  • הולכת כבלים פנימית מוסתרת לחלוטין.
  • מעצורים אינטגרליים.
  • מזלג קדמי א-סימטרי מקרבון מלא, בעל כנפוני Vector, תכנון אווירודינמי מתקדם, סטם וברקס אינטגרליים.
  • מערכת סטם/ כידון מיחידת קרבון אחידה.
  • מערכת שיכוך IsoSpeed.
  • ציר מרכזי בשיטת BB90.
  • אורך צינור כיסא: 55.3 ס״מ.
  • זווית צינור כיסא: 73 מעלות.
  • אורך צינור עליון: 57.3 ס״מ.
  • אורך צינור ראש: 19 ס״מ.
  • זווית צינור ראש: 73.8 מעלות.
  • *האופניים במבחן הינם מידה 58.
 

על האופניים

את  חברת TREK אין צורך להציג, מדובר באחת החברות הגדולות ועשירות בשוק. חברה בעלת תקציבי פיתוח ענקיים, קו מוצרים עצום שרץ מאופני ילדים, דרך אופני הייבריד וכלה באופני כביש דקיקים וקלים. TREK מתהדרת בפיתוחים טכנולוגיים רבים הן בתחום השטח והן בתחום הכביש, כאשר הם הכריזו על ההשקה של האופניים דנן, היה ברור שהושקעו כאן מאמצים רבים בלהפוך ידע וניסיון למוצר מוגמר שיציג אווירודינמיקה, איכות רכיבה ואינטגרציית מכלולים, שלא נראו כמותם.
TREK טוענים שהתכנון ועיצוב החדש של ה-Madone לא רק יצר את אופני ה-Aero המהירים ביותר בשוק, אלא גם את מכונת המרוצים הטובה בשוק. הם מייחסים זאת לעיצוב החדש, אשר משלב את מערכת השיכוך IsoSpeed שלהם (אשר נועדה לשכך את תוואי הכביש ולהפחית עומס מהרוכב) ויוצר איזון בין היתרון האווירודינמי (בהקטנת גרר), הקשיחות (לטובת העברת אנרגיה) ושיכוך הזעזועים, איזון אשר מציג את המכונה התחרותית הטובה בשוק לטענתם.




 



כטיעון להוספת מנגנון השיכוך IsoSpeed, טוענת TREK כי מאחר ואופני Aero מאופיינים בהתנהגות האגרסיבית והיגוי בעייתי, הם ראו לנכון להוסיף את אלמנט השיכוך לאופניים על מנת לשפר את הנוחות של הרוכב, את תחושת הביטחון ואת ההיגוי. הטענה הלוגית לגמרי מובנת, רוכב מתחרה צריך להיות מרוכז וערני, וככל שיפחתו האלמנטים המאייפים במהלך המרוץ, כך ישתפרו ביצועיו.
גם בעין בלתי מזוינת ניתן להבחין כי עיצוב כל צינורות השלדה (עבים מאוד ובעלי צורה ייחודית) מעיד על תכנון מדוקדק של מאפיינים אווירודינמיים אשר מטרתם להקטין את הגרר, או יותר נכון לחץ האוויר המופעל על הצינורות (ככל שיש יותר לחץ, כך נדרש יותר כוח מהרוכב), ובכך לתרום למהירות גבוהה יותר בפחות מאמץ מצד הרוכב.



 



מאפיין שמאוד הרשים אותנו בהקשר זה, הוא ההתחשבות במיקום המדויק של בקבוקי המים על ה- DownTube, כך שגם אם הרוכב סוחב איתו בקבוקים ברכיבה (מי לא?), לא אמורה להיות כל השפעה על הגרר שנוצר. מנתונים טכניים ש-TREK פרסמו, מסתבר שלמיקום הנוכחי של בקבוקי השתייה על האופניים, יש השפעה של הפחתת הגרר ב-5.5%.
כמו כן, TREK מציינים כי בכל מגוון המידות של הדגם החדש, השינויים בגאומטריה של השלדות, משתנה לא באופן פרופורציונאלי (יחסית לגודל) כמו בלא מעט חברות, אלא באופן שבאמת יעיל ומהונדס נכון בכדי להביא למקסימום את שיפור הביצועים ושמירה על היתרונות של הגיאומטריה הייחודית.



 


 

גם בכל הקשור למכלול הסטם/ כידון, TREK לא חסכה בשעות פיתוח, החלקים  עוצבו בחשיבה אווירודינמית דקדקנית מאוד. מהמידע שTREK שחררה לנו, מסתבר שמכלול הסטם/ כידון של האופניים חוסך 34- גרם של גרר בהשוואה לכידון האווירודינמי Bontrager XXX Aero Bar. את הגרמין שלכם לא תוכלו להרכיב על התושבת הסטנדרטית, אלא לתושבת מיוחדת שמתחברת לכידון בחלקו התחתון כחלק ממערכת התושבות של TREK אשר נקראת "Blender".



 


 

מכלול הסטם/כידון עשוי One piece ולכן קשה יותר לשחק עם מידות שונות של סטם או של כידון. הרוכב לא יוכל להתאים לאופניים סטם/ כידון של חברה אחרת, מלבד זו של TREK. סי.טי.סי (יבואנית TREK בישראל) יציעו מלאי מכלולים בגדלים שונים על מנת שלקוחות שרכשו יוכלו לבחור את המידה הנכונה עבורם.  
כשמביטים באופניים לראשונה, די קשה להבחין באלמנט חדש לגמרי, כזה שטרם נראה בשלדות אופניים. בין היתר הם מצוידים בכנפונים (Vector Wings) אינטגרליים על המזלג הקדמי, המכסים על חלק גדול ממכלול המעצור הקדמי ונפתחים ככל שהכידון מסתובב ימינה/שמאלה. מדובר בכנפונים אשר נועדו ל"רמות" את הרוח בכל זוויות ה-Yaw (סבסוב) של האופניים, כתוצאה מפניות, ובכך לתרום להפחתת הגרר האווירודינמי בפניות.
אלמנט נוסף הוא נושא העברת הכבלים. כל הכבלים עוברים דרך הכידון והסטם, ישירות לתוך השלדה ויוצאים ממנה רק בסמוך לנקודה החיבור למעביר או המעצור. אני רק יכול לשער לעצמי איזה כאב ראש צפוי למכונאים בחנויות.



 








מעצורי האופניים ייעודיים, בשיטת Center-Pull המעוצבים ומתוכננים לעבוד בצורה מושלמת עם האלמנטים האווירודינמיים של השלדה (הסתרת הכבלים והמכלולים הפנימיים כאמור). המעצור הקדמי מוסתר כמעט כולו ע"י הכנפונים ומבנה המזלג הקדמי. האחורי יושב על תושבת יעודית מאחורי מוט הכסא והכבל שלו מוסתר כמעט לכל אורכו בשלדה ויוצא החוצה מנקודה בחלק האחורי של ה-SeatTube.


 



פיצ'ר אחרון עליו ארחי הוא ה-Control Center שקיים על ה-DownTube. מדובר על פיצ'ר שמשתלב באופן יפיפיה עם הלוק של ה-DownTube והוא בעצם מאפשר, ע"י בורג ריגולז', לכוון את המעביר הקדמי במערכת הילוכים מכנית. במערכת הילוכים חשמלית, החלון של ה-Control Center מאפשר גישה לסוללה ול-Junction Box, ה"מוח" של המערכת אשר כולל גם את פתח ההטענה.
כפי שכבר מובן לכם, האופניים עמוסים בטכנולוגיה ופיתוחים חדשניים, ובאופן אישי לא יצא לי (עדיין) להיתקל באופניים כ"כ מתקדמים, שאפו לטרק.



 



על האספלט

את האופניים שבמבחן, בעצם הדגם הראשון שנחת בארץ, קיבלנו לאחר שנשלפו ישירות מהארגז והורכבו ביסודיות ע"י גבי מחנות טרק פולג. אין ספק שההרכבה של אופניים כה חדשניים, עם כל כך הרבה ניואנסים והעברת כבלים מסובכת, חייבת להיעשות ע"י מכונאופן מקצועי ביותר.
אופני המבחן הגיעו עם מכלול סטם/ כידון שלא ממש התאים למידותיי (הכידון רחב והסטם קצר ממה שאני רגיל) ולכן לקח לי זמן רב למצוא את התנוחה הנוחה והיעילה על האופניים. לאחר כשבוע וחצי של רכיבות, כיוונים והתאמות למיניהן, התחלתי להרגיש טוב על האופניים. אם זה לא ברור, אז טיפ קטן לקוראינו, ככה על הדרך, לפני שרוכשים אופניים חדשים, חשוב מאוד להתייעץ טוב טוב עם מודד מקצועי, בטח אם מדובר באופניים עם מכלול סטם/ כידון מסוג זה.
ישר ולעניין? מדובר כאן על מטוס! ההרגשה הראשונית היא שכל הממבו גמבו השיווקי עם כל הסלוגנים המפוצצים, באמת עובדים. ברכיבות מישורים, שמצריכות להיכנס לקצב ולשייט במהירות גבוהה, ההרגשה היא הרבה יותר "קלה" לעומת כל אופניים אחרים שרכבתי עליהם. ההרגשה היא שהאופניים עובדים בשבילך לא פחות מאשר העבודה שאתה משקיע בלייצר התקדמות.



 




כשמגיעה הרוח יש הרגשה שהאופניים עובדים "בלרמות את הרוח". פתאום רוח פנים לא כ"כ "מפחידה" כפי שאתה רגיל על אופניים אחרים, וניתן להרגיש באופן חד משמעי שהעיצוב האווירודינמי משפיע לטובתך. רוח גב? כאן ההרגשה היא כאילו אתה מחובר למפרש, או כאילו פתחת מבער אחורי ועלייך להיזהר שלא לטוס הרחק מכל החבר'ה (שלא יכעסו).
בתקופת המבחן, שברתי לא מעט שיאים אישיים וזה לא בגלל שהצלחתי להוציא יותר וואטים מאיזה מאגר ניסתר, אלא הרגשתי מהיר יותר ולאורך זמן רב יותר. אני מאמין שעם גלגלים אווירודינמיים (בעלי פרופיל עמוק) ניתן היה באמת להגיע למהירויות מדהימות ביחס למאמץ ומעניין מאוד יהיה לרכוב על האופניים הללו בתצורה אווירודינמית מושלמת יותר.
ביציאה לספרינטים או לאינטרוולים ההרגשה היא שהאנרגיה מושקעת חזק בקרקע. ההאצה טובה מאוד ואין את התחושה ה"עצבנית" שמאפיינת לא מעט אופניים כאשר יוצאים לספרינט. החלק הקדמי באופניים מאוד קשיח וההרגשה היא שאתה יכול למחוץ את הכידון, לטלטל את האופניים ולהיות בטוח בעצמך בכדי להתרכז בספרינט.




 



אם כבר צויינה קשיחות, ראוי שארחיב מעט. בכל מה שנוגע לחלק הקדמי של האופניים, ההרגשה היא "עצבנית". מרגישים בכידון את הכביש, את ההתנהגות של הגלגל הקדמי, את החיספוס ותחלואי הכביש ללא כל סלחנות. יחד עם זאת, בכל מה שקשור להרגשה באוכף, מערכת ה-IsoSpeed עושה את העבודה באופן מושלם. באוכף לא מורגשות תלאות הכביש, לא מורגש שאנרגיה מתבזבזת ובעיקר מקבלים יותר נוחות וסלחנות.

יחד עם זאת, ככל שזה נוגע לטיפוסים, האופניים לא מרגישים מהירים באופן מיוחד על פני אופניים אחרים שרכבתי עליהם, התחושה אפילו די כבדה. אינני יודע מה הסיבה המדויקת לכך, מבחינת משקל האופניים לא כבדים מדי (קצת מעל 7.3 ק"ג לפני פדלים), אין תחושה שאתה מאבד אנרגיה בפידול, אבל ההרגשה היא שאתה לא לגמרי על פלטפורמה שמיועדת להביא אותך למעלה ההר, במינימום זמן. לא שזה דבר רע, אחרי הכל, האופניים האלו הם לא אופני הטיפוס של טרק אלא יותר מכוונים להיות האופניים שנותנים את ה-Overall הטוב ביותר.



 




מבחינת מכלולים הייתי מאוד מרוצה, מערכת השימנו אולטגרה (6800) 11 הילוכים היא מערכת שאני תמיד נהנה לרכוב עימה, אפס תקלות ודיוק בכל העברה. המעצורים הייחודיים מספקים איכות בלימה מצוינת אשר לא נופלת מאיכות בלימה של כל מערכת אחרת שניסיתי.
הגלגלים מעולים, לא מדובר על גלגלי הקצה של בונטרגר, אך הם פשוט מרגישים פנטסטי. הם מתגלגלים מעולה, קשיחים, הטיובלס עובד נהדר (היה לי חור בצמיג שנסתם ע"י החומר), קלים יחסית (1446 גרם לזוג), בעלי חישוק ברוחב 19.5 מ"מ וגולת הכותרת היא שהם בנויים סביב נאבות DT240 שלטעמנו הן נאבות לכל החיים.




 



סיכום

כשאני מנסה לסכם את תחושת הרכיבה עליהם אני יכול לומר בלב שלם "זה לא כמו שום דבר שאי פעם ניסיתם", מדובר באופניים מהירים שזוללים את המישורים, שמרמים את הרוחות, שמציגים חדשנות ושפועלים בהרמוניה מלאה עם המכלולים שמורכבים עליהם. חוויה מדהימה!
אין ספק שמדובר באופניים מדהימים שמציגים את מיטב הטכנולוגיה והחדשנות שקיימים כרגע בעולם האופניים. האופניים מתנהגים מעולה יחסית למטרה לשמה הם נבנו, להיות מכונת מירוצים אולטימטיבית. הרוכב האידיאלי לאופניים האלו הינו בעל ניסיון רב, רוכב בעל טכניקה שיידע להשתלט על העדר הסלחנות בחלק הקדמי (בעיקר בפניות) , רוכב בעל ידע מכני אשר יוכל להתמודד עם המורכבות של האופניים כאשר הוא נזקק לעשות טיפולים קטנים בבית.
כשחושבים על זה, האופניים הללו מושלמים לתחרויות בישראל, רוב התחרויות הן מישוריות ועם גבעות (לא גבוהות מדי), בדיוק הטופוגרפיה בה האופניים האלו מצטיינים. אולי שווה לעשות עצומה לאיגוד האופניים ולדרוש מהם לאסור להתחרות עם האופניים האלו בעונה הקרובה, אחרת זה לגמרי Aero-Doping.



 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם