BIANCHI OLTRE XR2

BIANCHI OLTRE XR2
דוגמן: ניב ליבנר
יבואן: צ'לסטה סייקלינג www.bianchistore.co.il

מחיר: השלדה שנבחנה 18,000 ₪, אופניים שלמים באבזור דורה אייס 36,800 ₪.



 
 


אם אתם קוראים נאמנים של המבחנים שלנו אתם כבר מכירים את הרקע של חברת ביאנקי אותו פירטתי בכתבת מבחן על אופני ה-Infinito CV. בקיצור, החברה הוותיקה ביותר בענף (מ-1885), רומנטיקה על שני גלגלים ומסורת עם סיבי פחמן.
לאור הפופולריות של המבחנים לאופני כביש, שחרטנו על דיגלנו להביא יותר ויותר מהם, קיבלנו הפעם את הקרם דה לה קרם של ביאנקי, ספינת הדגל, שלדת ה-Oltre XR2 בצביעה מט שחורה מהממת. זה בערך כמו שמגזין "אוטו" יקבל לבחון בוגאטי ויירון...ההתרגשות הייתה עצומה, והתוצאה? השארו עימנו...




 



 
 
HIGHLIGHTS
  • קרבון מתערובות סלקטיבית של סיבי פחם  UMS 40וCN60- בטכנולוגית פחמן Nanotube.
  • טכנולוגית X –TEX בציר המרכזי ומאחורי צינור הראש.
  • כבלים פנימיים למערכת מכנית ולמערכות אלקטרונית.
  • הד סט FSA Orbit C-40-CF-ACB.
  • ציר מרכזי בשיטת BB386EVO.
  • אורך צינור כיסא: 53.5 ס״מ (אפקטיבי 59 ס"מ).
  • זווית צינור כיסא: 73 מעלות.
  • אורך צינור עליון: 56.3 ס״מ (אפקטיבי 57.5 ס"מ).
  • אורך צינור ראש: 18 ס״מ.
  • זווית צינור ראש: 73 מעלות.
  • *הנתונים הם למידה 59.
     

     
 


 
שלדה:

האמת, דיי הופתענו שהיבואן הודיע לנו שהוא משחרר לנו השלדה למבחן, לא שכיח ובטח לא טריוויאלי לקבל שלדת ברמת קצה כזאת למבחן, אבל נראה שהמגמה משתנה לטובה ויש לנו בשבילכם עוד כמה דברים לוהטים בקנה.
ביאנקי מצהירים שמשקל שלדת ה- OLTRE XR2 (מידה 55) הוא 895 גרם ומשקל המזלג הוא 355 גרם. נכון, תוכלו למצוא שלדות קלות יותר, אך לרוב הן יהיו תחת קטגורית שלדות ה"טיפוסים" ולא בקטגוריות ה"מכונות מלחמה"- הקטגוריה של שלדות בעלות דנ"א 100% תחרותי, עם השפעות אווירודינמיות  ומיקסום היחס בין העברת האנרגיה למשקל השלדה, אלמנט קריטי לשמירת הקשיחות בספרינטים ולחיצות חזקות.
ביאנקי השקיעה אנרגיה רבה בהגברת קשיחות השלדה, אלמנט שבא לידי ביטוי בכך שמקסימום האנרגיה של הרוכב בספרינטים עצומים, בלחיצות חזקות ב"Power Climbs" ובעיקר במצבים בהם הארבע ראשי שלכם צורח עליכם, תעבור ותתורגם למהירות. לשם כך, תוכנן אזור הציר המרכזי של השלדה להיות רחב וקשיח. זהו האזור הגמיש ביותר בשלדה ולכן ביאנקי בחרו להשתמש כאן בטכנולוגית ה X-TEX שלהם, טכנולוגיה שזירת סיבי פחמן אשר לדבריהם ממקסמת את הקשיחות באזור. כמו כן, אזור הציר המרכזי והצינור התחתון של השלדה עוצבו בצורה רחבה ומאסיבית (רוחב אזור הציר המרכזי הינו 80-81 מ"מ, הרבה יותר מהנורמה של 68 מ"מ בשלדות סטנדרטיות). יתרון נוסף הוא שבשיטת ציר מרכזי זו, ניתן להשתמש בכל קראנק שתבחרו (כמובן בהתאם למתאמים). יתרון נוסף לקשיחות הוא בעיצוב צינורות תומכות השרשרת, עבים ומאסיביים, להגברת העברת האנרגיה לגלגל האחורי.
צינור הראש גם זכה לתוספת קשיחות הן ע"י שזירת ה X-TEX שלהם והן ע"י שימוש בצינור ראש בסטנדרט Tapered. היתרונות לקשיחות באזור זה הם בעברת אנרגיה במאמץ בעמידה ובשיפור הקשיחות הצדית הכללית של האופניים.
מהנדסי ביאנקי לא זנחו את נושא האווירודינמיקה ועיצבו את צינורות השלדה באופן הניכר לעין  גם לא מזוינת. אלמנט נוסף הוא העיצוב מחדש של מזלג השלדה והאזור התחתון של צינור הראש אשר מאופיינים באלמנטים אווירודינמיים הכוללים מוטות מזלג מוארכים להקטנת גרר ושילוב אינטגרלי של המזלג לתוך צינור הראש, על מנת לא להגדיל את אזור קדמת האופניים.
בנושא הנוחות, ביאנקי התעקשה להתחשב והוסיפה לשלדה צינורות תומכות כיסא דקים אשר עוזרים בשיכוך הזעזועים שמועברים מהכביש לרוכב. אל תשכחו שמדובר בשלדה תחרותית בעלת דנ"א עצבני ולכן אי אפשר להשוות את רמת השיכוך לזו שמציעה שלדת ה-Infinito CV  של ביאנקי, הן בגלל השימוש בחומרים שונים והן מפאת מטרת העל של השלדה. אך ע"י שימוש בצמיגי 25 מ"מ (כפי שעשינו) ניתן בהחלט לשפר.



 



על האספלט:

על השלדה הורכבו מכלולי שימנו אולטגרה 11 הילוכים שלי וגלגלי אימונים ותיקים אך אמינים מאוד (Bontrager Race X Lite Aero), בסופו של יום התקבלו אופניים מהממים שבהם הכול משתלב טוב, האפור כהה של שימנו יחד עם המט שחור של השלדה וסרט כידון מדליק בצבע צ'לסטה (הצבע הייחודי לביאנקי).
האופניים נבחנו כ-3 חודשים וצברו מעל ל-2000 ק"מ, רכיבות קצרות ולעניין, רכיבות ארוכות ומתישות ורכיבות שכל תכליתן זה הקפה בסופן (לא כך אמורה להיות כל רכיבה?).בגבעות וההרים הישראליים, ראש-ציפור העצבני, ואף באלפים הצרפתיים.
ראשית, מרגע קבלת האופניים למבחן, ההרגשה הייתה מעולה, האופניים נראים נהדר והעברת ההילוכים המדויקת של גרופ השימנו אולטגרה, מוסיפה לתחושה שהולך להיות כיף.
האופניים נאספו, שכותב שורות אלה לא לבוש בביגוד רכיבה או נעליים מתאימות ואף על פי כן, הרגשתי מהפידול הראשון שהאופניים רוצים להשתחרר קדימה, העברת האנרגיה בפידול הורגשה משמעותית אפילו כשלא הייתי מחובר לפדאלים.



 



ברכיבה הראשונה על האופניים, לקח זמן להתרגל לאופניים, היה צורך לבצע שינויים קלים בגובה הכידון ומוט האוכף וניסיונות ספורים עד אשר מצאתי את ה"Sweet Spot" של המיקום על האופניים. לכל שלדה מאפיינים משלה וצריך לדעת לזרום איתם.
עמוק בדנ"א של האופניים שוכנת התשוקה למהירות וכידוע תשוקה למהירות הוא אלמט שמאוד מאפיין מכונות איטלקיות. חוויות הרכיבה היא בעיקר מהירה, בין אם זה במישור ובין אם זה בירידות, האופניים רוצים להשתחרר קדימה, ההיגוי מדויק וזריז, לעיתים יותר מידי עד כדי כך שהקווים בירידה לא דווקא נבחרים ע"י הרוכב, האופניים מתקנים אותך ועלייך להיות מאומן על מנת להצליח ליהנות מהחוויה.
בטיפוסים האופניים רוקדים, נוח מאוד לצאת מהאוכף ולטפס בעמידה, הם מגיבים נפלא ויש תחושת שליטה גם בדפקים גבוהים. התחושה בכל פידול קלילה באופן מפליא, אתה לא מרגיש שאתה סוחב מתחת לקליטייך מכונה שבסופו של דבר שוקלת עוד כמה קילוגרמים טובים, אתה מרגיש שלמרות ההתאמצות שלך, ההתנגדות היא נטו בשיפועים והאופניים פה בכדי להקל עלייך.
אחרי כל עלייה באה הירידה (אלא אם כן הרכב מחכה למעלה) ופה הביאנקי צריכים שתרגיעו אותם. אומנם ההיגוי מדויק וחלק, אך הירידות תהיינה מהירות ועליכם לזכור שאתם על אופני תחרות אגרסיביים, אל תצפו שכניסה לבורות תעבור חלק, אומנם האופניים ישמרו על הקו ועל השליטה, אך אתם תרגישו את זה, כאילו נזפו בכם "אל תעשה את זה שוב". אוהבים לשבת על הטופ טיוב בירידות? ה-Oltre לא ממש נוחים בשביל תמרון זה, הטופ טיוב קצר ומאוד קשה לשבת עליו.



 




בירידות האלפיניות הארוכות והמפותלות הרגשתי שאני צריך להיות אקסטרה חד, האופניים פשוט רוצים להתגלגל וההרגשה היא שלא מעניין אותם שאתה במהירות שהיא מחוץ לאזור הנוחות שלך. יחד עם זאת, איזו יציבות! האופניים לא מיטלטלים במהירות, בסרפנטינות ניתן להשכיב את האופניים והם יידבקו לאספלט, יציאה מהפנייה, עמידה מחוץ לאוכף ושני פידולים והופ! אתם שוב מהירים וברחתם לכולם.
במישורים אתם תרגישו את המאפיינים האווירודינמיים של האופניים, תתכנסו לתנוחה יותר אווירודינמית ותתחברו לקצב, מהר מאוד תשאירו את כולם מאחור, או שהם יתחננו שתאטו קצת, האופניים יודעים לשמור היטב על מהירות ומומנטום.
ביציאה לספרינט או למאמץ על גבעה "Power Climb" האופניים מזנקים מיד מהמקום ומתרגמים נפלא את האנרגיה שמושקעת, בתזוזה קדימה. בהשענת האופניים על הצד בספרינט (למי שאוהב ספרינטים אגרסיביים כאלו) ההרגשה בפידול יציבה וחזקה, אין הרגשה של גמישות כלשהיא, דבר שמצוין לכל מי שאי פעם הרגיש כאילו האופניים שלו נמעכים תחת רגליו.




 




סיכום:

לרכוב על מכונת מרוצים אמיתית, הקרם דה לה קרם, זה כיף גדול! מכונה מדהימה שתוכננה לתת את המקסימום ביצועים, לא מתפשרת, לא סולחת ולא מתנצלת. מכונה שנותנת גם למי שאיננו רוכב פרו-טור מקבוצת לוטו ג'מבו, את היכולת לשלוט וליהנות מהיתרונות הרבים, בתנאי שהוא עשה שיעורי בית והגיע מוכן לשיעור.
אגב, ביאנקי השיקו לאחרונה אחות קטנה לשלדה שלעיל, שלדת ה-Oltre XR1. שלדה זו חולקת את אותה גיאומטריה וצורת צינורות של האחות הגדולה, אך שונה בבחירת החומרים וכמובן במחיר, אשר נמוך יותר (יותר מידע תוכלו למצוא באתר היבואן).

 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם