Cannondale F-SI Carbon

Cannondale F-SI Carbon 2 2015
 
יבואן: Or Cycling (www.recycles.co.il)

מחיר: 21,999  (באתר ביבואן)



 



בשנים האחרונות עולם הקרוס קאנטרי הולך ונוטה למסלולים יותר ויותר טכניים, ועימם באופן טבעי ומתבקש גם מעבר של רוכבים לא מעטים לאופני שיכוך מלא תחרותיים כמו למשל  דגם הסקאלפל של קנונדייל שנבחן לא מכבר במגזין. למרות זאת, רוכבים רבים ממשיכים לרכב ולהתחרות על אופני זנב קשיח, הן במירוצי קרוס קאנטרי כמו גם במירוצי מרתון למיניהם. אופני הזנב קשיח המודרניים ממשיכים להתפתח ולכלול חידושים ושיפורים, המנסים לשלב בצורה הטובה ביותר בין קשיחות, נוחות ומשקל נמוך. דגם ה-FSI של Cannondale הינו דגם הקרוס קאנטרי29”  זנב-קשיח התחרותי של החברה מברטפורד, עליו מתחרים רוכבים מקצוענים כמו פונטנה ופומיק. הדגם הנחשק ועתיר ההיפ שיצא ב2015 החליף את דגם הFlash וכלל מספר שינויים משמעותיים שעוררו עניין רב בשוק. חייב להודות שכמי שרוכב על הFlash בהנאה רבה כבר מספר שנים, חיכיתי למבחן הזה בכליון עיניים.
 



 




Highlights
  • שלדת קרבון בליסטק הי-מוד
  • מזלג קידמי Lefty PBR 2.0 100mm בגרסת אלומיניום
  • גלגלי 29 Stan Arch עם צמיגי Schwalbe Racing Ralph 2.1
  • מערכת הנעה 1x11 של SRAM
  • חלקי קרבון של קנונדייל כולל מוט כסא Save
  • משקל רטוב  10.1קילוגרם כולל פדאלים )מידה M)
 
 
דגם ה-F-SI Carbon 2 שקיבלנו למבחן הוא הנחות בסדרת ה-F-SI Carbon של החברה וכולל עוד 3 דגמים מהודרים ממנו, אולם כל הדגמים חולקים את אותה שלדה בדיוק. השילדה כוללת צינורות קרבון בעוביים שונים לפי רמת העומס והגמישות הנדרשת בכל חלק של השלדה, שהכל עטוף בטכנולוגיות קרבון מתקדמות ביותר. ההבדלים עיקריים בין דגם המבחן לשאר הדגמים בסדרה הם במזלג (אלומיניום מול קרבון בדגמי הקצה), בצביעה, וכמובן במכלולים.
 
אחד השינויים הבולטים לעומת הדגם הקודם הוא עיצוב מחדש של השילדה על מנת להפוך את האופניים ליותר זריזים ויעילים. זוית הראש רוככה ל º 69.5, וזאת על מנת להתאים למזלג הלפטי החדש הכולל סטייה של 55 מ"מ בין ציר המזלג לציר הגלגל. צינור הראש קוצר אף הוא בכמעט 4 ס"מ, והתוצאה הכללית היא אף נמוך יותר מצד אחד, וחלק קידמי זריז אך יציב מצד שני. בכלל, תנוחת הישיבה בדגם החדש הרבה יותר תחרותית מאשר בדגמים הקודמים. שינוי משמעותי נוסף בשילדה הוא קיצור תומכת השרשרת ל429 מ"מ, מהקצרות ביותר בקטגוריה. קיצור תומכות השרשרת מאפשר שיפור הקשיחות והעברת הכח, אך בגלגלי "29 מהווה אתגר הנדסי עקב מגבלות הנובעות ממבנה הגלגל ומהצורך להתאים לפלאטה כפולה עם מעביר קדמי. קנונדייל תקפו את הבעיה על ידי יצירת משולש אחורי א-סימטרי והזזה של הקסטה ב6מ"מ החוצה, מה שמאפשר בנייה סימטרית של הגלגל ומיקומו קרוב יותר לצינור הכסא.

 
 




 
חלקים בולטים
 
מזלג הלפטי בדגם זה הינו דגם אלומיניום עם כפתור נעילה מובנה. גם דגם זה כולל מספר שינויים עליהם כתבנו כבר במבחן על הסקאלפל. המזלג מגיע עם סטם אינטגרלי של קנונדייל, כמו בדגמים הקודמים. הגלגלים, מדגם Stan Arch, הגיעו עם צמיגים שונים מהמקוריים –  Continental Race King 2.2 .
 מערכת ההינע בדגם זה כוללת הילוכים 1x11 של Sram עם קראנק הולוגראםXX1  של קנונדייל מצויד בגלגל שיניים 32 שיניים וציר BB30.
 חלקים נוספים כוללים כידון 700ממ ומוט כיסא מקרבון מדגם  Save החדש, ואוכף Scoop נאה מבית Fabric.
 התוצאה הסופית יוצרת אופניים סקסיים מאד למראה – השלדה קומפקטית ונקייה, עם צביעה יפה, ומזלג הלפטי שסוגר את החבילה הנאה והדי-קלילה הזאת על 10.1ק"ג.



 
 



על השביל
 
כפי שציינתי, אני רוכב תקופה ארוכה על הדגם שקדם לדגם זה והיו לי ציפיות גבוהות מאד לקראת המבחן. כבר ברכיבה הראשונה ניתן היה לחוש את השינוי המשמעותי בתנוחת הרכיבה – החלק הקדמי הנמוך מאפשר תנוחה תחרותית וקרבית ביותר ופותר בעיה שהפריעה לרוכבים מסויימים בדגמים הקודמים. האופניים מרגישים קצרים יחסית, והמשולש האחורי הקצר, בשילוב מוט הכסא המוטה מעט לאחור, נותן תחושה של ישיבה ממש מעל הגלגל.



 



בפידול חזק בישיבה מורגשת העברת כח ישירה ומידית אל הגלגל, גם בפידול חזק בעמידה העברת הכח מעולה והתחושה ביציאה לספרינט היא ממש כמו של שיגור טיל. לעומת זאת, קיצור הצינורות פגם מעט בנוחות, ולתחושתי הזנב של הF-SI קופצני יותר מהדגם הקודם, ובדרכי עפר משובשות הזנב תזזיתי מעט. הורדת לחץ אויר בצמיג האחורי שיפרה את המצב, אולם עם צמיגי 2.2 (שאינם המקוריים) לחץ נמוך מידי בגלגל הביא לפחיסת צמיגים בעומס ומגע של הצמיג בשלדה במיקרים מסויימים. אני מעריך שצמיג ה2.1 המקורי היה פותר בעיה זאת, אולם כנראה שלא היה משפר את עניין הנוחות. זה אולי גם המקום לציין שלא מאד אהבתי את צמיגי המבחן – הם לא הרגישו מאד מהירים בדרכי עפר, ובתנאי דרדרת הם סיפקו אחיזה בינונית למדי. לטעמי הצמיגים המקוריים (ראו מבחן עליהם), היו נותנים תוצאות טובות יותר.



 


 
המשקל, הקשיחות, ותנוחת הישיבה מאפשרים רכיבה מהירה ואגרסיבית בדרכי עפר, והאצות מהירות ומדוייקות במעבר  לטיפוס או בחציית קירות קצרים. בירידות מהירות האופניים מרגישים יציבים מאד, ומאידך ההיגוי נשאר מהיר ומדוייק. אבל רק כשמגיעים לסינגלים מפותלים ומהירים מבינים את הגדולה של השילדה הזאת. האופניים זריזים מאד בשינויי כיוון, אך עדיין נותנים תחושת יציבות וביטחון ברכיבה מהירה.
מערכת ההענה תיפקדה מצויין ואין ספק שהפשטות של מערכת 1x ממכרת. למרות שלא היתה לי בעיה אמיתית באף אחת מהרכיבות, כולל לא ברכיבות ארוכות עם עליות תלולות, זיהיתי חוסר מסויים ביחסי העברה וגם במהירות סופית בירידות ארוכות. הדגם הבא בסדרה – ה1.0 – מגיע עם פלאטה כפולה,  אבל עקב העובדה שמלכתחילה אופניים אילו פונים יותר ל"רייסרים" שבחבורה, התחושה שלי היא שמערכת ה1x  לא אמורה להוות בעיה, ועשויה להוות יתרון.



 



 
 
לקח לי מספר רכיבות להתחבר סופית לאופניים, ולכוון בצורה טובה את לחצי האויר בצמיגים ובבולם הקידמי. הלפטי הגיע עם לחץ אויר גבוה מאד, וגם הלחץ המומלץ ע"י היצרן למשקל שלי התגלה כגבוה מידי. זה יצר עומס על הידיים, ובעיקר לאחר רכיבות של מעל שעתיים, הידיים הורגשו מאד. גם ידיות הכידון הקשיחות יחסית של ארגו לא עזרו – הייתי מעדיף את ידיות הספוג המקוריות. לאחר הכיוון הבולם תיפקד בצורה טובה – אני רוכב כבר הרבה שנים עם לפטי ואני משוחד לגבי הביצועים שלו, הן מבחינת שיכוך והן מבחינת קשיחות צידית, אך שום דבר לא ישנה את העובדה שהמזלג החדש מספק ביצועים מצויינים. נעילת הבולם מתבצעת ע"י לחיצה על כפתור בראש הבולם – ייתכן ויידרש מעט תרגול למי שאינו מנוסה, אבל בהמשך זה אינו מהווה בעיה. 



 
 


סיכום
ה-F-SI Carbon 2 הם אופני קרוס קאנטרי מודרניים ביותר, ומי שיעלה עליהם לאחר שלא רכב על אופני זנב קשיח מזה זמן, כנראה ש"יעוף לו התחת". גם מי שמנוסה באופני זנב קשיח לא יישאר אדיש לשילוב המופלא בין קשיחות לנוחות ובין זריזות ליציבות. אילו אינם אופני שיכוך מלא ואני לא בטוח שהם הבחירה הנכונה לתחרויות מרתון, בודאי לא אילו הרב-יומיות. קנונדייל אינו מותג זול, למרות שתימחורו בארץ אטרקטיבי לעומת חו"ל. במחיר של אופניים אילו אפשר לרכוש אופני שיכוך מלא ברמה לא רעה, כך שהדילמה בעינה עומדת. בכל אופן, הF-SI היא מכונה מהירה ומרשימה, המתאימה במיוחד למי שרוצה לשפר תוצאות, להתחרות, או לפחות להרגיש כאילו הוא מתחרה. סיבוב אחד איתם בהרי ירושלים, ויש סיכוי שתטעו לחשוב שאתם מרקו אורליו פונטנה.



 
 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם