בולם קדמי Formula ThirtyFive

Formula ThirtyFive

מחיר: 4100 ש"ח

יבואן: מ.נ מערכות (מונדרקר)



 


 

בשנה הקרובה התחרות בתחום הבולמים הקדמיים תגיע לשיאים חדשים. בראש הרשימה, הענקיות רוקשוקס ופוקס שמיישרות קו (כמעט) ברמת השיכוך ובאופן הפעולה. שחקנים חדשים בארץ כגון DVO ופורמולה צריכים להראות שיש גם להם מקום בשוק העמוס ורווי המותגים שלנו. פורמולה איטליה היא יצרן מעצורים וותיק ומוכר בשוק העולמי, לפני כשנה הם נכנסו גם לתחום השיכוך ע"י סדרת מזלגות חדשה. אז מה מציעה פורמולה? אולי את מזלג האנדורו הקל בשוק? אולי קשיחות יוצאת דופן? כל זאת בכתבה שלפניכם, הישארו עמנו.



מאפיינים בולטים
מזלג אנדורו "27.5
מהלך מתכוונן פנימי 100- 160מ"מ
משקל 1790 גרם
קוטר רגלים 35 מ"מ



פורמולה מביאים את 20+ שנים של ניסיון בתכנון מערכות מעצורים הידראוליים אל המזלג ונראה שהם לא נופלים למוסכמות. ליין השיכוך כולל מזלגות לגלגלי 27.5 ו 29 כאשר בראש ניצב מזלג האינדורו הקל בשוק ה- ThirtyFiveאו "שלושים וחמש". בניגוד לרוב המזלגות המשתמשים בתא אויר שלילי, ב 35 משתמשים בקפיץ פלדה האחראי על ה40 מ"מ הראשונים של השיכוך, כאשר המשקל הנמוך מושג ע"י שימוש בקראון חלול וקייסינג ממגנזיום. למזלג מערכת ייחודית הנקראת Integrated Locking System (ILS) המורכבת על ציר 15 מ"מ. זוהי ידית שחרור מהיר הניתנת לניתוק מן הבולם לחסכון במשקל ולמעשה מחליפה מפתח אלן 5 מ"מ. למרות שהידית ניתקת במשיכה, לא הצלחנו לאבד אותה בתקופת המבחן והיא נשארה במקומה על המזלג. יבבני המשקל יכולים להשאיר אותה בבית ולחסוך 31 גרם.



 


Drop-in Cartridge System (DCS) זוהי מערכת השיכוך המכילה את נעילת הבולם, הקומפרשן והריבאונד. מערכת זו ניתנת לכוונון הזוית על הבולם ע"י סיבוב הכפתור. עיצוב הכפתור נע בין מסקרן כמו שעון עתיק לבין "איפה המכסה של זה?" מתג זה מכיל את ידית נעילת הבולם, כוונון סף הפריצה של הנעילה והקומפרשן. כוונון הריבאונד מבוצע מחלקו התחתון של הבולם.



כוון כוונון והתאמה
רגע של זן: כוון בולמים הוא מקצוע (ויש יגידו מטלה) שקשה להצטיין בה. חלקנו רוכבים עם בולם שאינו מכוון באופן אופטימלי לסגנון הרכיבה והמשקל שלנו, לרוב מבורות, לעיתים מעצלות. פסיקה חד משמעית לטובת או רעת בולם מזלג מבלי למצות את האפשרויות השונות הוא מבחינת חטא. קבלו  we:Tip  חינם, כוונו את המתלים שלכם בעזרת איש מקצוע לפחות פעם אחת.





 



 

למזלג של פורמולה 3 קיטים של קומפרשן הניתנים להחלפה (רך, בינוני, קשה) אשר משפיעים על הפרוגרסיביות של המזלג. ניתן לבצע כוונון מדויק יותר באופן עצמאי, ע"י הוספת שמן בליסטול המומלץ ע"י פורמולה בכמות שבין 5-25 מ"ל. השמן, שאינו דחיס לעומת האויר, למעשה מקטין את נפח תא האויר ויוצר מהלך פרוגרסיבי יותר. את השמן ניתן להכניס דרך פיית הניפוח כמו הכנסת חומר לגלגלים דרך הונטיל, או ע"י פתיחת המנגנון ומזיגת השמן פנימה.
בהיותי רוכב קל (~70 ק"ג) ובצימוד לאופני מונדרקר דיון בעלי מהלך של 160 מ"מ מלפנים ומאחור, הסטאפ הנבחר היה קיט קומפרשן קל, כמות שמן סטנדרטית (5 מ"ל), ריבאונד פתוח לכדי שליש, קומפרשן פתוח וסאג של 30 אחוז שהתקבל ב 60 PSI. עבור רוכבים כבדים יותר מומלץ להאט מעט את הריבאונד ולהגדיל את הפרוגרסיביות.





 




על השביל
הדבר הראשון שעולה בראש כשחושבים על מזלג קל משקל הוא קשיחות. האם המזלג מספיק קשיח? האם ישמור קו במהירות גבוהה בסלעים? האם יתפתל בסיבובים תלולים ואיטיים? והתשובה היא כן! מה הייתה השאלה? הבולם תפקד מצויין הן באימפקטים והן בשטח צפוף ותלול, באופן שאינו נופל מהמתחרים העיקריים בשוק והקנה בטחון רב ברכיבה במהירות גבוהה בשטח טכני.
בטיפוס: (זה לא באמת מעניין, תעברו לחלק הבא): בפידול בישיבה, לא הורגש נדנוד חריג והמזלג נמצא יציב סביב אזור הסאג. כמובן שבפידול בעמידה מורגש יותר ניצול המהלך ובהעדר ידית CLIMB ייעודית קיים הבדל בין מזלג זה לבין המתחרים העיקריים. באופן אישי אני לא יכול לומר שידית זו חסרה במיוחד משום שבטיפוס רגוע בישיבה ה-35 תפקד ביעילות, וטיפוס לוחץ בעמידה קורה בד"כ תוך כדי ראן שאינו מאפשר שינוי או הזזת ידית שאינה על הכידון. כפתור הנעילה נועל לחלוטין את המזלג במצבו הפתוח. באופני המבחן עם בולם אחורי בעל CTD שאינו נועל את הבולם במצב CLIMB, האופניים הרגישו לא מאוזנים כאשר המזלג נעול והאחורי לא. תכונה שהפכה גם את הנעילה ללא רלוונטית. בצימוד לבולם בעל נעילה יש יתרון לנעילת המזלג. יש לציין כי הידית נעה בחופשיות וניתנת לתפעול בקלות בהושטת יד קצרה אל רגל המזלג. כפתור הפריצה ניתן לכוונון בעזרת מפתח אלן ומאפשר לכוון סף פריצה נמוך יותר.




בירידה: או! שמח שהגעתם לחלק זה, הרי בשבילו טרחתם וקראתם את הכתבה. בירידה המזלג של פורמולה תפקד ביעילות מפתיעה. התמודדות בקטנות והיכולת לספק אחיזה בקרקע הקייצית היבשה והמדורדרת היתה טובה מאד. קשיחות סבירה (פיתול, פניה במהירות גבוהה ובמהירות נמוכה) מספקת בטחון שהאופניים יתגלגלו לאן שהסתכלנו ובנתיב שבחרנו. פיתול בבלימה כמעט ולא הורגש. התמודדות עם אימפקטים: ברכיבה טכנית נוצל מלוא המהלך ללא טריקה מורגשת וללא זריקה או איבוד יציבות בפתיחה. למרות הסטאפ הלינארי יחסית, לא הורגשו צלילות חריפות בבלימה או איבוד אנרגיה חריף בפניות. השיכוך רציף וזורם בתנאי שטח משתנים ומתפקד היטב הן תחת עומס והן בפידול הרגוע בטיפו




סיכום
פורמולה יצרו מזלג אנדורו במשקל תחרותי, עם ביצועים תחרותיים ומחיר סביר. זהו מזלג עם אופי שיתאים לרוכב המודע, זה שידע וירצה לטפח מערכת יחסים עם הציוד שלו. זה שיקשיב לו וייצור סינרגיה עם מה שהוא יודע לתת כרוכב ומה שיתן הציוד בתמורה.


יותר
משקל, ביצועים
פחות
ידית השחרור המהיר לציר

 
Formula    ThirtyFive    שחר מיליס    בולם   

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם