KTM Scarp Master 29

KTM Scarp Master 29

יבואן: ד.ל.ב ספורט KTM  ישראל
מחיר – 22,500 ₪




 


 

ה-Scarp הם סדרת הקרוס קאנטרי שיכוך-מלא המעודכנת של חברת KTM  האוסטרית. עם שלדת קרבון בעלת 100 מ"מ מהלך, תנוחה קרבית, גלגלים בקוטר 29 אינץ' וצמיגים מהירים, קהל המטרה שלהם הוא ברור וחד משמעי והוא נע בין רוכב XC תחרותי למרתוניסט הסופ"ש. דגמי הסקארפ מגיעים בשני הסטנדרטים המקובלים היום 29 ו-27.5  ובמגוון רמות אבזור, כאשר רמת ה-Master עליה נתהה בסקירה זאת, ממוקמת פחות או יותר באמצע טווח המחירים ומבוססת על שלדת קרבון מלאה.



 

 


Highlights:
  • שלדת קרבון מלאה
  • מתלה ה-P.D.S המייצר 100 מ"מ מהלך
  • בולמי זעזועים של Fox מסדרת Evolution עם שליטה מהכידון
  • זווית ראש 70.5 מעלות
  • זווית אוכף 74 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 752 מ"מ
  • אורך צינור ראש אפקטיבי603  מ"מ
  • מערכות הילוכים Shimano XT
  • משקל "רטוב"- 12 ק"ג
  • הנתונים למידה 19 –L
     


אין ספק כי KTM השקיעו מחשבה רבה בעיצוב ותכנון שילדת הסקארפ. המשולש הקדמי עשוי כאמור צינורות קרבון מעוצבים, המתחברים לצינור הראש בצומת מאסיבית בעלת עיצוב אווירודינמי. לאופניים מראה מאוד אסתטי שקיבל תגובות אוהדות באופן גורף. מתלה ה-P.D.S (Pro Damping System 2) שלKTM  הוא למעשה מתלה ארבע זרועות בתצורת סינגל פיווט עם בולם צף, כלומר חלקו התחתון של הבולם האחורי מחובר לזרוע המתלה במקום למשולש הקדמי על מנת לייצר אקטביות מוגברת ותחושת עומק גדולה יותר למתלה. כמקובל בימים אלו רוב החיווט של המערכות עובר בתוך השלדה, במקרה של הסקארפ הוא מבוצע באופן מצוין ומצליח להעלים את בליל הכבלים היוצא מהכידון. השלדה מגיעה עם מגן גחון אינטגרלי ומקום לשני בקבוקי מים (אחד בתחתית הצינור התחתון) כמקובל בעדות האפיק.

עם משקל רטוב של כ-12 קילוגרמים הסקארפ ירגישו קלים למדי לרוב הרוכבים. עם זאת, הם רחוקים מלהיות האופניים הקלים ביותר על קו הזינוק. נדמה שאין רכיב ספציפי המוסיף למשקלם, שכן מדובר באיבזור איכותי יחסית, אך די במבט קצר על השלדה כדי שירד האסימון- הצינור התחתון של הסקארפ כה רחב, שהוא גורם לרוב השלדות האחרות להיראות כמו דוגמנית אנורקטית. נדמה שמהנדסי KTM בחרו במודע להתמודד עם כמה גרמים עודפים לטובת קשיחות ועמידות.




 




חלקים בולטים:
הסקארפ בגרסת ה- Masterמאובזרים מכף רגל ועד ראש בסדרת ה-XT של שימאנו, הכוללת שיפטרים, מעבירי הילוכים, מעצורים וקראנק דאבל 38/24 שיניים. לחולי השדרוג שבינינו, הסקארפ מוכנים להתקנת מערכת Di2 אלקטרונית של Shimano. בולמי הזעזועים מסוג Fox Float (מסדרת ה-Evolution), בעלי מנגנון CTD הנשלט בלחיצת כפתור מהכידון. בקוקפיט תמצאו סטם 100 מ"מ נמוך וכידון שטוח ברוחב 700מ"מ (720 מ"מ אם מתעקשים למדוד עם הגריפים), שניהם מבית KTM  ומרגישים איכותיים וקלים יחסית. כל החבילה מתגלגלת על זוג גלגלים קל של DT Swiss, וזוג צמיגי Maxxis Ikon 2.2 בגירסת ה-Tubeless Ready.




 

 


על השביל:
הניפו רגל מעל האופניים, ואופיים של הסקארפ מתגלה די במהרה. המשולש הקדמי המרווח והסטם הארוך והנמוך יוצרים תנוחה יחסית התקפית. עם זאת, חלקם הקדמי של הסקארפ די גבוה, וממקם את הרוכב בנוחות במרכז האופניים, ללא משקל מוגזם על הידיים. התחושה היא של אופני קרוס קאנטרי מובהקים, אך בעלי תנוחה טבעית וסלחנית בהשוואה לדגמים תחרותיים יותר.
הסקארפ מזנקים לדרך בזריזות רבה. תנוחת הרכיבה מעודדת דיווש אגרסיבי והשילדה הקשיחה כלל לא מתעוותת תחת כוחות דיווש. גם צמיגי ה- Maxxis Ikonהמהירים לא מזיקים, ומספקים שילוב מוצלח של מהירות גלגול ואחיזה. מתלה ה-P.D.S יחסית יעיל, אמנם הנדנוד בדיווש בעמידה מורגש, אך הוא עדיין בגבולות הסביר. מנגנון תפעול ה-CTD הממוקם על הכידון, אשר מעביר את שני בולמי הזעזועים ממצב פתוח (Descend) למצב יעיל דיווש (Climb) בלחיצת כפתור התגלה כתוספת מועילה. בעליות מונוטוניות, קטעי כביש או סתם כשמתחשק לדווש באגרסיביות בעמידה, לחיצה על ה-Bitch Switch (או "מתג כלבתא", בעברית צחה) מעניק לסקארפ מימד נוסף של יעילות ומהירות.



 



כשמגיע הזמן לצבור גובה, הסקארפ עשו את זה בזריזות וביעילות,  כאשרהמתלה האקטיבי מפיק את מירב האחיזה מצמיגי ה-Ikon החלקים יחסית. כאמור, תפעול מנגון ה-CTD מהכידון הוכיח את עצמו כשימושי, ובעליות לא טכניות מצאתי עצמי משתמש בו יותר מאשר כל נעילת בולם כזו או אחרת בה התנסיתי עד כה. בעליות מדרגה וטיפוסים טכניים, הסקארפ דורשים מיומנות קצת יותר גבוהה מהרוכב, שכן לא מדובר באופני שבילים רגועים ונינוחים שדורסים כל מה שבדרכם.
ללא ספק, מגרש המשחקים של הסקארפ הוא מסלולים ארוכים, מהירים וזורמים. תנוחת הרכיבה המאוזנת נוחה לאורך זמן, ובהיבט הזה בלט אופיים של הסקארפ כאופני מרתון ואפיק מצוינים, הגומעים מרחקים במהירות ובנעימות רבה. ה-KTM אוהבים לשייט במישורים ופשוט טסים בירידות מתונות, כאשר המתלה האקטיבי ושלדת הקרבון מעלימים ביעילות את תחלואי השטח ומשאירים את הרוכב להתרכז בדווש וגמיעת מרחקים. קשיחות השילדה בהחלט מורגשת לטובה בסיבובים מהירים, והקוקפיט הקרבי תורם להיגוי חד ומדויק בסויצ'בקים. המתלה אקטיבי ביותר, ולמרות שמדובר כאמור במתלה סינגל-פיווט במהותו, לא הורגשה תחושת ניוון מהמתלה תחת בלימה.




 



בקטעים יותר אגרסיביים, הסקארפ יוצאים קצת מאיזור הנוחות שלהם הרבה ב"זכות" קומבינציית סטם ארוך ונמוך עם כידון צר יחסית שאמנם תורמים ליכולות הדיווש והטיפוס, אך פחות תורמים למעטפת הביטחון של הרוכב בעיקר בנחיתות מקפיצות מזדמנות או בכניסה לקטעים טכניים תלולים. המתלה אמנם מתמודד עם סלעים ומדרגות בכבוד רב, אך  כשמתחילים להשתולל ומותחים את הגבול  הטבעי של הסקארפ הם מזכירים לרוכב שמדובר באופני XC\מרתון, ולא באופני שבילים אגרסיביים.


 



לאורך תקופת המבחן, תיפקדו הרכיבים והמכלולים ללא דופי. מערכת ה- Shimano XT העבירה הילוכים בצורה פריכה ומיידית, ולא התפתחו חופשים או רעשים בלתי צפוים מכיוון המיסבים או המתלה. הטענה היחידה היתה כלפי טבעת הסגירה של מוט האוכף, בה הבורג דרש הידוק יתר ונשחק כעבור מספר רכיבות. על אוכף ה-Fizik Tundra כבר קיטרתי במבחן קודם (Mondraker Foxy XR) ועל כן אחסוך לכם את יבבנותי גם הפעם, אם כי לעניות ישבני עיצובו הארגונומי עדיין שנוי במחלוקת. פרט לאלו, קשה למצוא תלונות כלפי האיבזור.


 



סיכום:
הסקארפ הם שילוב מאוזן היטב של מהירות ויעילות, יחד עם שיכוך איכותי ונוחות. בסקאלה שבין אופני XC  תחרותיים וסגפנים, לבין אופני שבילים נינוחים, הסקארפ נמצאים איפשהו באמצע. סביר כי רייסר XC מדופלם יעדיף אופניים סגפנים ויעילים יותר, ואילו מי שרוצה בעיקר להשתעשע בסינגלים יעדיף אופניים מתונים ושובבים יותר , אך רוכב סיבולת המבלה שעות רבות על האוכף וגומע מרחקים על שבילים מהירים וסינגלים מתפתלים, יגלה אופני מרתון איכותיים מהשורה הראשונה.

 
KTM    Scarp    ליאור דיין    אלון רון   

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם