SHIMANO XT M8000 2016 סקירת התרשמות

 #12 יוני 2015     שטח   
SHIMANO XT M8000 2016 סקירת התרשמות  



 




 
כפי שבישרנו לכם בגיליון שעבר, חברת שימנו היפנית ממשיכה במרוץ החימוש ומוסיפה לרמת ה XT שלה את מערכת אחד-עשר ההילוכים (או 22 אם אתם בעניין מרתונים ואפיקים, או 33 אם אתם ממש אוהבים להעביר הילוכים).
בקיצור, עוד לפני שהספקנו להגיד יעקב אבולעפיה, הניחו נציגיי DAA בידינו הרועדות (אך המסוקסות) מערכת XT M8000 2016 קומפלט , מורכבת אחר כבוד על שלדת זנב קשיח זריזה מבית טרק לסקירת התרשמות, כטיזר לנו ולכם לקראת מבחן ארוך ומעמיק שיערך בהמשך.
כאחד מאחרוני המוהיקנים שעדיין נהנים לרכוב על ז"ק חטפתי את החבילה בליווי הוראות מדויקות ממיסטר פ': "משימתך,אם תסכים לקבל אותה, בדוק את המערכת בתנאיי כסאח ותראה אם אתה מצליח להעיף את השרשרת". הסכמתי.


 
אז מה בחבילה?
 
כאמור, המערכת נסקרה בגיליון הקודם, אבל הנה בכל זאת כמה פרטים שרואים מכאן:




 

 
 

הקסטה - שימנו מציעים שתי אופציות לקסטה: 11-40 למי שמתכוון להשתמש בשתיים או שלוש פלטות ו 11-42 למי שישתמש בה בתצורת 1*11. האחרונה הייתה זו שהגיעה למבחן ולהלן פירוט הגלג"שים 11-13-15-17-19-21-24-27-32-37-42. שני דברים בולטים פה לעומת המתחרה הישיר (לא חשוב שמות):
1. הגלג"ש הקטן ביותר הוא בעל 11 שיניים לעומת 10. פועל יוצא מהיעדרו של גלג"ש 10 עלול להתבטא אמנם ב"הילוך חסר" במישורים, אבל מצד שני מייתר את הצורך בדרייבר(פריילוף) קסטה מיוחד ומאפשר את התאימות של המערכת לנאבות סטנדרטיות.
2. הפרש השיניים בפלטות הגדולות עומד על 5 לעומת 6 מה שמבטיח העברה יותר חלקה ושינוי פחות קיצוני בקצב הרכיבה בעליות כואבות במיוחד.



 
 




הקרנק - הוא כצפוי מלאכת מחשבת של זרועות חלולות, קשיחות ומעוצבות לעילא. שימנו לא הלכו על הנורמה הרווחת בתכנון פלטה בעלת מבנה שיניים צר-רחב (NW), אלא על מבנה שיניים עמוק ורחב-רחב המתהדר בשם Dynamic Chain Engagement. מבנה השן הוא בעל כיפוף קל המבטיח כח הידוק נוסף למניעת נפילות שרשרת.
 
 
 

השיפטרים - מעבר לתמיכה ב 11 הילוכים ניכרים הבדלים קוסמטיים קלים, הידיות ארוכות יותר מאשר בדגם היוצא ומעוטרות בשקעים קטנטנים האמורים לעזור בתנאי רטיבות. תכלס, הן פשוט נראות ומרגישות מצוין.




 
 
 
המעביר האחורי - עבר גם הוא את השינוי הנדרש, גלגל הפולי העליון ממוקם קרוב יותר לקסטה בכדי לשפר את ההעברה החלקה, אך יותר חשוב - מנגנון כיוון עצמת הקלאץ' הוא חיצוני כך שכל רוכב להתאים בקלות אם ברצונו להקשות את מנגנון המתיחה כדי להבטיח שהשרשרת לא תיפול במסלול אגרסיבי ומשובש או להרפות מעט ולאפשר העברת הילוכים קלה יותר עבור רוכבים במסלולים זורמים יותר. לא מצאנו עדות ישירה בכתובים לשיפור העמידות של מערכת הקלאץ' הישנה, אבל מההיכרות שלנו עם הענק היפני, אנו מניחים שזה נלקח בחשבון בשדרוג המערכת החדש.





 
 
 
בשימוש
הדבר הבולט ביותר לטעמי במערכות 1X טובות הוא השקט. השקט בהעברת הילוכים, השקט ברכיבה מאומצת, והשקט בזמן שהאופניים מיטלטלים בין הרים ובין סלעים.
אם כבר הזכרתי סלעים, את המבחן התחלתי באתר הרכיבה הכי אנ-אירובי במרכז הלא הוא "יער" חורשים. העברת ההילוכים נחוותה ללא דופי אם בהחלפה מהירה לקראת עליה קיצונית או תוך כדי ירידות כואבות וגם שיפועי סלע ודרופונים מזדמנים לא יכלו למערכת.




 




משם המשכתי לבן שמן לרכיבה מהירה יותר בה גם ניתן היה להתרשם מהעברת שני הילוכים בבת אחת בצורה מענגת אך גם כאן לא נרשמה כל התרגשות מצד ה XT לעומת אלמנטים מזדמנים.
לסיכום המשכתי מלווה בחבורת הסטראבה להר חורשן, שם נרשמו תענוג גדול בשימוש נרחב בגלג"ש ה 42 , לצד כמה סתימות שיניים שהתעופפו להן בירידות סינגלים דוגמת קפריסין…



 


 
סיכום
לכאורה אין מדובר פה בפריצת דרך טכנולוגית, אבל בפועל, כהרגלם בקודש, אנשי שימנו עשו זאת שוב, ישבו מעט על הגדר ועל תוכנות השרטוט ובאיחור חצי אופנתי שיחררו מערכת מלוטשת לעילה ולעילה שמרגישה כאילו הייתה כאן תמיד. המערכת תפקדה בצורה יעילה, מעולה וללא דופי על גבי אופני הזנב-קשיח עליהם היא הורכבה, אמנם לא הצלחתי להפיל את השרשרת בירידות מהירות וקופצניות במיוחד, אבל אשמח מאד לנסות שוב ברגע שיזדמן לנו מבחן על שיכוך מלא.
 
בשורת החובה אפשר לציין את החוסר בגלג"ש 10 למישורים (ניתן לפצות עם פלטת 34), ואת הקסטה שכבדה בכמה עשרות גרמים מהמערכת המתחרה.
בשורת הזכות נציין את התאימות המבורכת לגלגלים/ נבות סטנדרטיים, ואת המנגנון החיצוני להידוק הקלאץ'.




 
 
 

 
עוד כמה מילים על המעצורים החדשים
ידיות ה XT החדשות (והשחורות!) עברו גם הן שיפור קוסמטי קליל ושינוים נוספים במערכת הידית אשר משפרים את המודולציה ואפילו מפחיתים כמה גרמים. כצפוי מ XT הם תפקדו בצורה מושלמת אולם נשמח לקבל אותם למבחן ארוך טווח אמיתי.